Or_Nauczyciel - opiekun pracowni.doc

(163 KB) Pobierz
st adm biur

 

 

Kolejny numer karty

3

Pieczęć zakładu pracy

KARTA ANALIZY RYZYKA ZAWODOWEGO

 

Autor:

inż. Waldemar KRUPA

Stanowisko pracy:

Nauczyciel - opiekun pracowni

              Data:

14.07.2005 r.

Stosowana metoda oceny ryzyka zawodowego:

-          czynniki niebezpieczne – skala pięciostopniowa wg PN-N-18002

-          szkodliwe i uciążliwe dla zdrowia – szacowanie ryzyka zawodowego w skali trójstopniowej na podstawie wartości wielkości charakteryzującej narażenie

-          wg PN-N-18002.

Przyjęty akceptowalny poziom ryzyka:

-          czynniki niebezpieczne–  PN-N-18002 – kategoria 3 – średnie.

-          szkodliwe i uciążliwe dla zdrowia - średnie.

 

INFORMACJE O STANOWISKU PRACY

 

A.     Opis stanowiska pracy:

 

       Stanowisko pracy zlokalizowane jest w zwykłych izbach lekcyjnych lub pracowni przedmiotowej oraz pokoju nauczycielskim w budynku szkoły. Na stanowisku pracy, wykonywane są czynności związane z realizacją procesu nauczania w tym nauczania w przygotowanym specjalnie pomieszczeniu dydaktycznym (pracowni). Pracownik realizuje proces nauczania głównie głosem z wykorzystaniem w procesie nauczania pomocy szkoleniowych i środków dydaktycznych oraz preparatów, eksponatów modeli maszyn i urządzeń, odczynników chemicznych a także technicznych środków audiowizualnych. W czasie gdy nie realizuje procesu dydaktycznego ma możliwość przebywania w pokoju nauczycielskim spełniającym parametry dotyczące pomieszczeń pracy stałej. Zasadniczymi zagrożeniami są:

·         czynniki niebezpieczne mogące spowodować uraz,

-          w tym związane z wykonywaniem czynności w pracowniach,

·         czynniki szkodliwe związane z:

-          koniecznością ciągłego operowania głosem,

-          używaniem odczynników chemicznych,

-          hałasem,

·         czynniki uciążliwe dotyczące obciążenia psychicznego.

W obrębie stanowiska pracy nie zachodzi potrzeba wykonywania pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia. Stanowiska pracy zostały urządzone stosownie do rodzaju wykonywanych na nich czynności oraz psychofizycznych właściwości pracowników. Wymiary wolnej powierzchni stanowiska pracy zapewniają pracownikom swobodę ruchu wystarczającą do wykonywania pracy w sposób bezpieczny z uwzględnieniem wymagań ergonomii. Izby lekcyjne i pracownie spełniają wymogi dla pomieszczeń oświatowych, zgodnie z warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać pomieszczenia pracy. Pomieszczenia spełniają parametry dotyczące pomieszczeń pracy stałej, ogrzewane temperatura pomieszczeń nie niższa niż +18oC. Instalacja elektryczna sprawna – wynik badania pozytywny. Stanowisko pracy oświetlone jest światłem dziennym, uzupełnione światłem elektrycznym – spełniającym wymogi. Zabezpieczenie pożarowe zgodne z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 16.06.2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 121, poz. 1138). Drogi ewakuacyjne wyznaczone i oznakowane zgodnie z PN-92/N-011256/02. Wentylacja w pomieszczeniach spełnia wymogi - sprawna. Pracownikom zapewniono pierwszą pomoc przedlekarską poprzez możliwość skorzystania z wyposażonej w środki opatrunkowe apteczki pierwszej pomocy z godnie z Rozp. MP i PS w sprawie ogólnych przepisów bhp (Dz. U. nr 129, poz. 844 z 1997 r. z późn. zm.). 

 

B.     Lokalizacja stanowiska pracy:

     Izba lekcyjna, pracownia przedmiotowa, pokój nauczycielski w czasie przerw w budynku szkoły.

C.     Faza użytkowania:

      Realizacja procesu nauczania.

D.     Granice obiektu:

     Obszar obiektu szkoły.

     Pracownie:

-          fizyczna,

-          chemiczna,

-          biologiczna,

-          informatyczna.

E.     Wykonywane czynności oraz sposób i czas ich wykonywania:

 

1.

sprawdzenie i przygotowanie stanowiska  pracy – ok. 5-8 min / 8 h.

2.

praca dydaktyczna i wychowawcza – w zależności od wymiaru godzin dydaktycznych

3.

Prowadzenie lekcji w pracowniach specjalistycznych - w zależności od wymiaru godzin dydaktycznych

4.

opieka nad dziećmi w czasie przerw w lekcjach – czas regulowany czasem przerwy, wynika z grafiku dyżurów.

 

 

F.      Stosowane materiały i środki pracy:

 

1

Tablica,  kreda, środki dydaktyczne,

2

Rzutniki, projektory,

3

Nożyczki do papieru, nożyki do papieru, klej, farby plakatowe.

4

Komputer Kserokopiarki,

5

Wyposażenie techniczne pracowni specjalistycznej – modele, eksponaty, urządzenia itp.

G.    Osoby pracujące na stanowisku

 

1

Nauczyciel opiekun pracowni przedmiotowej.

H.     Wymagany poziom wykształcenia, doświadczenia i zdolności użytkownika oraz wymagane uprawnienia

Przygotowanie ogólne – wyższe pedagogiczne, kursy i szkolenia doskonalące.

Szkolenia z zakresu bhp – wstępne – instruktaż ogólny, szkolenie podstawowe, szkolenia okresowe.

Badania lekarskie w zakresie dotyczącym wykonywanych prac stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku pracy.

 

I.        Inne wymagania dotyczące osób zatrudnionych na stanowisku

-          kobiety w ciąży, młodociani, osoby niepełnosprawne itp.

Nie są zatrudniane osoby młodociane.

Prace wzbronione kobietom w ciąży:

-          prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej.

-          prace w warunkach narażenia na hałas odniesiony do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy – przekraczający 65 dB.

-          praca przy komputerze w wymiarze nie przekraczającym 4 godz. / zm. rob.

-          nie przekraczanie norm dźwigania ręcznego – 3 kg przy pracy stałej, 5 kg przy pracy dorywczej.

J.      Inne osoby narażone na ryzyko

1

Uczniowie i inne osoby mogące sporadycznie przebywać w miejscu wykonywania czynności. Współpracownicy.

K.     Niedogodności i niebezpieczne zdarzenia wykryte w czasie dotychczasowej pracy

-          wypadki i choroby zawodowe

1

Narażenie na choroby strun głosowych,

2

Narażenie na okresowy hałas powodowany przez dzieci na przerwach między lekcjami.

3

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin