Krajewski M - Badania pedagogiczne [2006].pdf
(
893 KB
)
Pobierz
Mirosław Krajewski
BADANIA PEDAGOGICZNE
(Pedagogical
research)
Wybór bibliograficzny druków zwartych,
czasopism pedagogiczno-przedmiotowych
i witryn internetowych
z wprowadzaniem
Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku
______________________________________________________________________
Płock 2006
1
Pracę do druku opiniował
prof. zw. dr hab. Czesław Banach
(Kraków)
ISBN 83-60662-55-X
©
Copyright by
Mirosław Krajewski & SWPW w Płocku
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe „NOVUM” sp. z o. o.
09-402 Płock, ul. Wyszogrodzka 22 A
www. wnn.pl
2
„Metodologia pedagogiki empirycznej tkwi korzeniami w metodologii nauk społecznych.
Nie ma odrębnej metodologii i pedagogiki empirycznej,
jest natomiast umiejętne spożytkowywanie,
przystosowanie i dopełnianie metodologii nauk społecznych
do potrzeb pedagogiki empirycznej”.
Aleksander Kamiński (1903-1978),
Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej,
1970
3
Spis treści
O nauce jako takiej
....................................................................................................................
O metodologii nauk słów kilka
.................................................................................................
Podstawowe kwestie związane z metodologią badań pedagogicznych.................................
- Badania pedagogiczne..................................................................................................
- Hipoteza w badaniach...................................................................................................
- Metody badań pedagogicznych wraz z podziałem i krótkim ich omówieniem
- Techniki badawcze........................................................................................................
- Narzędzia w badaniach pedagogicznych.....................................................................
- Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych......................................................
Uwagi sumujące
........................................................................................................................
Uwagi do zestawienia bibliograficznego..................................................................................
Wykaz użytych skrótów................................................................................................................
Druki zwarte z zakresu metodologii nauk, badań pedagogicznych i nauk pokrewnych
oraz technologii pisania prac
(wybór).......................................................................................
Najważniejsze czasopisma pedagogiczne i serie wydawnicze polecane do wykorzystania
w pracach badawczych z zakresu pedagogiki.........................................................................
Najważniejsze tytuły pedagogicznych czasopism specjalistycznych i przedmiotowych......
Witryny internetowe poświęcone badaniom pedagogicznym
(wybór)...................................
Aurea dicta
o nauce i badaniach naukowych..........................................................................
4
O NAUCE JAKO TAKIEJ
„Nasze poszukiwania i nasza praca potrzebują idei wiodącej,
fundamentalne wartości, która by nadała sens
i połączyła w jeden nurt badania uczonych,
refleksje historyków, twórczość artystów
i rozwijające się w zawrotnym tempie odkrycia techników”.
Jan Paweł II (1920-2005), papież
spotkanie z rektorami wyższych uczelni, Toruń 7 VI 1999 r.
Nader często używamy określeń: „nauka”, „ nauki”, „naukowcy”, „naukowy” i niemal
zawsze jesteśmy pewni, że chodzi tu ich dostojeństwo, mądrość
1
, bogactwo umysłu i jego
wytworów. Rzadziej natomiast w użyciu są pojęcia zawężające, jak np., „nauka czysta”, tj.
nauka teoretyczna, służąca wyłącznie celom poznawczym i nie związana z żadnymi
zadaniami praktycznymi. Taki cel miała zapewne praca pt.
La Scienza nuova (Nauka nowa),
dzieło 25-letnich rozważań włoskiego filozofa i prekursora naukowych teorii rozwoju,
Giembattisty Vico, wydana w 1744 r., a która polskiego wydania doczekała się dopiero w
1966 r.
2
. W istocie jednak zawsze chodziło o to, by nauka służyła praktyce. Rozumieli to nie
tylko sami uczeni, ale także pisarze i poeci. Henryk Sienkiewicz w utworze pt.
Na marne
apelował: „Nauka
nauką, a uczony nie się nie odgrywa od życia, nie mi nie będzie niedołęgą...
Uczony, uczony! ... a kamizelki sam sobie zapiąć nie umie, dzieci nie chowa, o żonę nie dba.
Czemu nie godzić praktyki życia z nauką? Czemu jej nie wlać w życie i samej życiem nie
ożywiać?”
3
.
Czym jest nauka? Najczytelniejsze jej określenie to – jeden z rodzajów ludzkiej
wiedzy, najpewniej opisujący rzeczywistość, oparty na metodzie uogólniania faktów i
opierający się na nich. Rozumiał to Albert Einstein, który mówił, iż „nauka
zaczyna się od
faktów i kończy się na faktach”.
Nauka nie jest jednak wyłącznie wiedzą naukową, stąd należy
wyróżnić jej siedem aspektów: 1. wiedza naukowa, 2.dzialalność naukowo-badawcza, której
efektem jest wiedza naukowa, 3. metoda naukowo-badawcza, 4. społeczność uczonych
(naukowców), 5. instytucje naukowe (akademie nauk, instytuty naukowo-badawcze, uczelnie
wyższe), 6. świadomość naukowa istniejąca obok innych świadomości, np. narodowej,
religijnej, prawnej, politycznej itp., 7. naukowa siła wytwórcza. O wiedzy naukowej
Kartezjusz (Rene Descartes) mówił, iż
„nie należy przyjmować żądnych sądów prócz tych,
których prawdziwość jest tak oczywista i wyraźna, że nie można w nie zwątpić”.
Wiedzę naukową uznaje się za jeden z pięciu funkcjonujących współcześnie gatunków
wiedzy człowieka: 1. wiedza potoczna, zwana niekiedy wiedza zdroworozsądkową, 2. wiedzę
artystyczno-literacką, wiedzę spekulatywną
4
.
W wiekach średnich używano pojęcia
artes liberales
(nauki wyzwolone) dla
określenia siedmiu nauk świeckich, stanowiących wstęp do studiów wyższych i obejmujących
w stopniu niższym, tzw.
trivium
(szkoła trywialna): gramatykę, retorykę i dialektykę oraz w
1
Mądrość w starożytnej Grecji miała swoją boginię, którą była Minerwa. Jej imienia użyto w znanym
powiedzeniu:
Sus Minervam docet
(świnia uczy Minerwę), dla określenia kogoś, kto poucza o czymś, o czym
sam nie ma pojęcia. Kilkakrotnie używał tego powiedzenia Cyceron w
Księgach akademickich
i
Listach do
przyjaciół.
Na gruzach świątyni Minerwy w Rzymie w 1280 r. wybudowano kościół o nazwie
Santa Maria
sopra Minerva,
co należy tłumaczyć jako „Najświętsza Maria Panna nad Minerwą”.
2
W. Kopaliński,
Słownik mitów i tradycji kultury,
Oficyna Wydawnicza „Rytm”, Warszawa 2003, s. 818.
3
H. Sienkiewicz,
Na marne,
(w:)
Księga cytatów z polskiej literatury pięknej,
ułożona przez Pawła Hertza i
Władysława Kopalińskiego, PIW, Warszawa 1975, s. 430.
4
Nauka,
(w:)
Britannica, Edycja polska,
t. 28: Mu-Ni, Wydawnictwo „Kurpisz”, Poznań 2002, s. 267-268.
5
Plik z chomika:
Mewka213
Inne pliki z tego folderu:
Maszke A - Metody i techniki badań pedagogicznych [2008].pdf
(55265 KB)
Dutkiewicz W - Podstawy metodologii badań z pedagogiki [2000].pdf
(23219 KB)
Łobocki M - Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. wyd 5 [2006].pdf
(11281 KB)
Krajewski M - Badania pedagogiczne [2006].pdf
(893 KB)
Muszyński H - Wstęp do metodologii pedagogiki [1971].pdf
(15917 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Medycyna ratunkowa. Pierwsza pomoc
_ Medycyna. Anestezjologia i Intensywna terapia
_ Medycyna. Sądowa
_ Pedagogika Dydaktyka
_ Pisanie prac(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin