Kelby Scott - Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki.pdf

(65777 KB) Pobierz
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki
ROZDZIAŁ 1.
1
Profesjonalne użycie lampy błyskowej
Jeśli nie lubisz zdjęć wykonanych z lampą błyskową,
to… nie jesteś w tym osamotniony!
Siedem rzeczy, które powinieneś wiedzieć…
…zanim przeczytasz tę książkę
Jeszcze dwie rzeczy
I naprawdę ostatnia
Wbudowana lampa błyskowa — Twój wróg!
Zalety zewnętrznej lampy błyskowej
Profesjonalny efekt — odłącz lampę
od aparatu i rozprosz jej błysk
Wyzwalanie błysku wbudowaną lampą
Zastosowanie systemu do bezprzewodowego
wyzwalania błysku
Wydłużanie czasu naświetlania
W jaki sposób złagodzić światło
emitowane przez lampę?
Rozproszenie przez odbicie
Światło z flesza jak z softboksu
Synchronizacja z drugą kurtyną
(i dlaczego warto ją stosować)
Czwarty sekret profesjonalnych zdjęć z fleszem
O filtrach żelowych (i dlaczego warto ich używać)
Druga lampa błyskowa
Portrety o zachodzie słońca z użyciem flesza
Fotografowanie z lampą w trybie manualnym
Zalety posługiwania się fleszem w plenerze
Lepsza kontrola nad światłem dzięki
przenośnemu softboksowi
Typowe ustawienia siły błysku lampy
Sposób na jeszcze subtelniejsze światło
Błyskawiczne czarne tło
ROZDZIAŁ 2.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
Cała prawda o obiektywach
Który, kiedy i dlaczego, czyli jak dobrać obiektyw
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw szerokokątny?
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw typu „rybie oko”?
Kiedy warto użyć superjasnego obiektywu?
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw uniwersalny?
Zastosowanie telekonwertera w celu
jeszcze silniejszego powiększenia obrazu
Obiektywy ze stabilizacją obrazu typu VR lub IS
28
29
30
31
32
33
[
viii
]
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki
Do czego służą osłony obiektywów?
Dlaczego w niektórych obiektywach
podawany jest zakres wartości przysłon
(na przykład f/3,5 – f/5,6)?
Co warto wiedzieć o zjawisku kompresji perspektywy?
Wykorzystaj możliwości jasnego obiektywu!
Jak ustawić ostrość na nieskończoność?
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw makro?
Jaka jest optymalna przysłona dla zdjęć makro?
Dlaczego należy wyłączyć automatyczne
ustawianie ostrości?
ROZDZIAŁ 3.
34
35
36
37
38
39
40
41
43
Jak robić naprawdę ostre zdjęcia?
Jeśli Twoje zdjęcia nie będą ostre, to wszystko inne
nie będzie miało znaczenia
Zdjęcia jak żyleta zaczynają się od statywu
Nie wciskaj spustu migawki —
użyj wężyka spustowego
Unikaj zwiększania wartości parametru ISO,
jeśli używasz statywu
Ustabilizuj ręce, dociskając łokcie do tułowia
Wyłącz redukcję wibracji lub stabilizację obrazu
Powiększ podgląd zdjęcia, aby sprawdzić ostrość
Photoshop — wyostrzanie po fakcie
Wyostrzanie zdjęć na potrzeby druku
ROZDZIAŁ 4.
44
45
46
47
48
49
50
51
53
Profesjonalne fotografowanie w studiu
Zbuduj od zera, a potem wyposaż
Studyjne lampy błyskowe
Co zrobić, gdy nie da się bardziej
zmniejszyć mocy lampy studyjnej?
Zdalne wyzwalanie błysku lampy studyjnej
Rozpraszanie ostrego światła studyjnego
Gdzie ustawić główne źródło światła?
Oświetlenie włosów
Jak zmienić stylistykę ujęcia bez przesuwania lamp?
Chciałbyś uzyskać jeszcze łagodniejsze,
bardziej rozproszone światło?
Tła studyjne
Składane tło
Jedno tło, trzy różne efekty
Jak uzyskać wyjątkowo nasycony kolor tła?
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
[
ix
]
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki
Blendy — kiedy używać srebrnych,
a kiedy białych i jak je ustawić?
Plaster miodu
W jaki sposób należy się posługiwać światłomierzem?
W jakim trybie należy fotografować?
Jak skalibrować niestandardowy
balans bieli w aparacie?
Najprostszy przepis na konturowe oświetlenie profilu
Wieje wiatr z… wentylatora
Zalety fotografowania na uwięzi
Kalibrowanie kolorystyki przy użyciu
neutralnie szarej karty wzorcowej
Unikaj równomiernego oświetlania całej sylwetki
Jak oświetlić parę ludzi lub niewielką grupę?
Piękne, obszerne, otulające światło
Kontrastowe oświetlenie dla sportowców
Portret do ramion w stylu Petera Hurleya
ROZDZIAŁ 5.
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
81
Profesjonalne portrety
Jak pokazać ludzi od najlepszej strony?
Czego nie należy fotografować obiektywem 50 mm?
Jaką przysłonę ustawić?
Jak uzyskać małą głębię ostrości
przy lampach studyjnych?
Na jakiej wysokości umieścić aparat i modelkę?
Skuteczny sposób na pokierowanie pozowaniem
Jak sprawić, by w kadrze nie było widać
zbyt dużo białek oczu?
Ustaw ostrość na oczach, a potem wykadruj
Nie fotografuj dzieci z góry
Fotografowanie noworodków
Lepszego światła w plenerze warto szukać w cieniu
Rozpraszanie światła na większą skalę
Fotografowanie w pełnym słońcu
Piękne zdjęcia w świetle z tyłu
Blendy i ładniejsze portrety w naturalnym świetle
Bezpośrednie, kontrastowe światło z okna
Rozpraszanie światła z okna
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
[
x
]
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki
ROZDZIAŁ 6.
99
Profesjonalne zdjęcia ślubne
Jak uzyskać profesjonalne rezultaty
podczas kolejnej sesji ślubnej?
Przygotowanie listy zdjęć
100
Zdjęcia w kościele przy słabym oświetleniu — część 1. 101
Zdjęcia w kościele przy słabym oświetleniu — część 2. 102
Czy jasny obiektyw f/1,4 jest naprawdę niezbędny?
Zdjęcia panny młodej — oświetlenie z tyłu
Poszukaj korzystnego oświetlenia dla panny młodej
Zdjęcia oficjalne — jak ustawić ostrość?
Zdjęcia oficjalne — nie kadruj na wysokości stawów
Zdjęcia oficjalne — jak wysoko ustawić aparat?
Pokaż scenę z ciekawej perspektywy
Fotografowanie szczegółów (i kilka słów o tym,
na które z nich warto zwrócić uwagę)
Zbliżenia na detale
Niech żyje bal! — fotografie z wesela
Z fleszem na weselu
Bardzo obszerne ujęcie, które robi wrażenie
Efekt flary
ROZDZIAŁ 7.
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
117
Profesjonalne zdjęcia sportowe
Jak robić profesjonalne zdjęcia
na zawodach sportowych?
Jakich obiektywów należy używać?
Zastosowanie telekonwertera pozwala zrobić zdjęcie
naprawdę z bliska
Fotografuj przy szeroko otwartej przysłonie
Funkcja automatycznego ustawiania czułości ISO
ułatwi Ci zamrożenie akcji w kadrze
Fotografujesz nocą albo we wnętrzach?
Zwiększ wartość ISO!
Fotografowanie w trybie ciągłym
Zastosowanie zdalnego aparatu
Dwa najbardziej pożądane rodzaje zdjęć sportowych
Zawodowcy znają się na rzeczy
Panoramowanie w celu wyeksponowania ruchu
Nie obawiaj się kadrowania zdjęć
118
119
121
122
123
124
125
126
127
128
129
W jaki sposób zawodowi fotograficy ustawiają ostrość? 120
[
xi
]
Zgłoś jeśli naruszono regulamin