Dokonaj analizy wybranego systemu zarządzania treścią CMS (Content Management System) - jego zastosowania, funkcjonalności, opcji, panelu zarządzania, modułów i rozszerzeń.rtf

(9161 KB) Pobierz

Dokonaj analizy wybranego systemu zarządzania treścią CMS (Content Management System) - jego zastosowania, funkcjonalności, opcji, panelu zarządzania, modułów i rozszerzeń.

 

                                         Pierwszy system CMS:

Przyjmuje się, że system CMS miał swój początek już w roku 1995. Ma to związek ze stworzeniem przez firmę CNET systemu PRISM, który proponował wiele rozwiązań wykorzystywanych w współczesnych systemach zarządzania treścią.

 

                        Definicja Systemu Zarządzania Treścią (CMS):

CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią mający za zadanie ułatwić użytkownikom zarządzanie stroną internetową.

Podstawowe funkcje dają osobie zarządzającej serwisem WWW możliwość tworzenia i edycji podstron oraz dodawania treści multimedialnych. Bardziej rozwinięte systemy pozwalają zarządzać sprzedażą produktów, obsługą użytkowników, optymalizacją na potrzeby pozycjonowania, itd.

System zarządzania treścią umożliwia usuwanie nieaktualnych treści, modyfikowanie istniejących i dodawanie nowych artykułów. Jego działanie jest intuicyjne i pozwala właścicielom stron na samodzielną obsługę przedstawianych treści bez konieczności angażowania informatyka. Nie wymaga specjalistycznej wiedzy dotyczącej programowania. Aktualizowanie informacji zawartych na stronie jest nieskomplikowane i system zapewnia szybkie wprowadzenie zmian za pomocą odpowiednich przycisków.

CMS gwarantuje pełną kontrolę nad przekazywaną treścią i spójnością serwisu. Pozwala na wprowadzanie i formatowanie tekstu, ale również tabel, zdjęć, grafik, a nawet filmów. Popularne systemy zarządzania treścią oferują tzw. wtyczki, które umożliwiają dodawanie galerii zdjęć, tworzenie forów dyskusyjnych lub dodawania przycisków prowadzących do serwisów społecznościowych. Przykładem powszechnie użytkowanego systemu zarządzania treścią jest WordPress.

Pod względem zastosowania systemy możemy podzielić na:

Wyspecjalizowane w obsłudze konkretnego typu stron, np. sklepy internetowe, fora dyskusyjne, blogi, portfolia, galerie, strony informacyjne typu Wikipedia, itd.,

Ogólnego użytku – takie CMS’y dają możliwość zbudowania na ich podstawie każdego typu strony.

Możemy je też podzielić pod względem licencji. Tutaj wyróżniamy 4 główne typy:

darmowe – tworzone przez społeczność programistów,

komercyjne – tworzone przez firmy trzecie i udostępniane na zasadzie płatnej licencji

autorskie – licencjonowane, tworzone przez firmy trzecie na własny użytek. Jeden system jest w tym wypadku wykorzystany w wielu projektach (po wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji),

dedykowane – tworzone przez agencje interaktywne na potrzeby konkretnego projektu

SAAS – systemy odpowiedzialne za zarządzanie stronami internetowymi na serwerach innych firm.

                          Przykładowy System Zarządzania Treścią CMS WordPress

Historia systemu:

Sama idea WordPressa powstała w 2001 roku, kiedy to powstał zalążek (prekursor) znanego użytkownikom dziś programu pod nazwą b2 cafelog wydanego przez Michel Valdrighi.  Następnie w 2003 roku oprogramowanie b2 zostało rozwinięte przez Matt Mullenweg i Mike Litte do pierwszej, oficjalnej wersji o nazwie: WordPress. Od tamtej chwili rozpoczął się gwałtowny rozwój oprogramowania. Z każdym kolejnym rokiem CMS zyskiwał nowych zwolenników. Dziś (12-09-2014) doczekano się już wersji o wdzięcznej nazwie „Benny” (wersja 4.0), która na całym świecie zyskała już miliony zwolenników.

Stało się to pomimo, że twórca skryptu początkowo nie był zainteresowany jego rozwijaniem, Mullenweg wraz z upływem miesięcy zdecydował się na stworzenie platformy blogowej opartej właśnie na B2/Cafelog na własną rękę. Pomógł mu w tym kolega Mike Little, a po pewnym czasie również twórca skryptu, Michel Valdrighi, który zainteresował się rozwijaniem narzędzia opartego o roboczą wersję prac jego autorstwa. Warto zauważyć, że w tamtym czasie Matt Mullenweg miał zaledwie 19 lat i był studentem University of Houston.

Po wielu miesiącach prac nad stworzeniem funkcjonalnej i prostej w obsłudze platformy blogowej powstała najbardziej podstawowa wersja systemu: WordPress 0.70. Jedną z postaci które zainteresowały się narzędziem był Mike Tatum – osoba zatrudniona w firmie CNET, uważana za bezbłędnie przewidującą technologiczne trendy na nadchodzące lata. Spotkał się on z przedstawicielem raczkującego WordPressa w San Francisco i zaproponował mu pracę. Dotychczasowi członkowie ekipy równolegle z rozwijaniem swojego narzędzia pracowali także na swoich stałych posadach, a jak sami wspominają rozwijanie systemu zajmowało im jedynie ok. 20% ogólnego czasu pracy.

Kluczowy dla rozwoju WordPressa był rok 2004. To właśnie wtedy konkurencyjny system Movable Type zmienił rodzaj licencji zawieranej z użytkownikami i tym samym warunki korzystania ze swojego narzędzia, zniechęcając wielu internautów. Większość ówczesnych miłośników sieci przeniosła swoją działalność do WordPressa, popularyzując system stworzony przez Valdrighi’ego i Mullenwega. Okazał się on fantastyczną alternatywą, ponieważ był nie tylko narzędziem darmowym, ale również otwartym oprogramowaniem (Open Source).

Rok później Matt Mullenweg zrezygnował z posady w CNET na rzecz nowo otwartej przez siebie firmy Automattic, która zajmowała się rozpowszechnianiem oprogramowań Open Source, przynosząc regularne zyski i pozwalając na dalszy rozwój WordPressa. Taktyka obrana przez jednego z twórców okazała się opłacalna – w 2007 roku WordPress uzyskał prestiżową nagrodę w kategorii Open Source CMS. Rozwój narzędzi oferowanych przez firmę Automattic sprawił, że była ona w stanie nabyć inne, dochodowe systemy i dołączyć je do swojej oferty.

Język programowania:

Całe oprogramowanie, jak i wszystkie dostępne dla niego dodatki, bazują na języku PHP oraz serwerze bazodanowym MySQL. Do wyświetlania strony internetowej, system wykorzystuje znaczniki HTML i system stylów CSS. Dodatkowo oprogramowanie umożliwia korzystanie z języka JavaScript oraz napisanych w nim bibliotek (np. jQuery).

WordPress jest systemem zarządzania treścią (ang. CMS – Content Management System) opartym na szablonach, to klasyczny Kowalski zaraz zapytałby, co to jest system zarządzania treścią i na czym polega. Przytaczając definicję samych twórców oprogramowania WordPress to:

"Nowoczesna, semantyczna, osobista platforma publikacyjna, koncentrująca się na estetyce, zgodności z internetowymi standardami i użyteczności. WordPress jest zarówno wolny (od słowa „wolność”), jak i darmowy.

Prościej rzecz ujmując, WordPress jest tym, czego używasz, kiedy chcesz pracować, korzystając z oprogramowania blogowego zamiast z nim walczyć."

                                                                                                               WordPress Polska

Nie wiem jednak, czy każdy dzięki tej definicji, pojął znaczenie systemu zarządzania treścią.WordPress jest oprogramowaniem umożliwiającym tworzenie i zarządzanie treścią strony internetowej bez znajomości jakiegokolwiek języka programowania. Oznacza to, zę każda osoba umiejąca posługiwać się komputerem i korzystająca z internetu jest w stanie założyć swoją własną stronę internetową (na przykład blog), bez potrzeby zatrudniania programisty.

Używając WordPressa każdy użytkownik Internetu może bez dodatkowych kosztów posiadać własną stronę www.

                                   

                                                 Interfejs systemu WordPress

Strona główna WordPressa, wyświetlana tuż po zalogowaniu do systemu.

Sam interfejs (wygląd programu) jest bardzo prosty i intuicyjny. Oprogramowanie składa się z dwóch części:

Część pierwsza — nawigacyjna — służy do poruszania się po systemie. Umieszczono w niej takie odnośniki jak dodawanie wpisów i multimediów, przeglądanie komentarzy, zmiany wyglądu i ustawień strony, oraz zarządzanie rozszerzeniami systemu.

Część druga — treści — służy do wyświetlenia zawartości wybranej z części nawigacyjnej strony. W tym elemencie dodaje się nowe artykuły, zarządza multimediami, czy też usuwa niechciane komentarze.

Dodawanie nowego artykułu do WordPressa.

 

WordPress jest oprogramowaniem wielojęzycznym, obsługującym kilkadziesiąt różnych krajów na całym świecie.

WordPress jest oprogramowaniem całkowicie darmowym (Open Source), opartym na licencji GPLv2 (licencja wolnego i otwartego oprogramowania). Licencja gwarantuje wolność uruchamiania oprogramowania w dowolnym celu, oraz wolność jego modyfikacji i rozpowszechniania. W skrócie: użytkownik może korzystać z systemu tak, jak mu się tylko podoba.

                                                         Open Source:

Open Source (otwarte oprogramowanie) to odłam ruchu Free Software (wolne oprogramowanie), którego celem jest istnienie swobodnego dostępu do oprogramowania dla wszystkich jego uczestników.

Oficjalna definicja Open Source została stworzona w 1997 roku przez organizację Open Source Initiative. W większości oparta jest ona na wspomnianej powyżej idei wolnego oprogramowania, która zapewnia swoim użytkownikom prawo do legalnego oraz darmowego uruchamiania, kopiowania, rozpowszechniania, analizowania, modyfikacji oraz ulepszania i rozbudowy istniejących produktów.

Open Source ma wiele do zaoferowania światowi biznesu. Jego główne zalety to:

Niezawodność

Otwarte oprogramowanie oznacza zwiększone bezpieczeństwo – ponieważ kod źródłowy jest wystawiany na widok publiczny, jego użytkownicy sprawdzają go z ekstremalną dokładnością. Błędy są natychmiastowo wykrywane i poprawiane. Z tego powodu niezawodność aplikacji Open Source jest bardzo wysoka w porównaniu do zamkniętych, własnościowych programów. Obala to mit rzekomego braku profesjonalizmu otwartego oprogramowania.

Szybkość rozwoju oprogramowania

Podstawowa idea Open Source jest bardzo prosta – jeśli za pomocą Internetu programiści z całego świata mogą razem uczestniczyć w procesie ulepszania oprogramowania (poprawa błędów, rozbudowa funkcjonalności), gwarantuje to błyskawiczny rozwój aplikacji. Z tego powodu wytwarzany produkt jest w efekcie lepszy niż tradycyjny zamknięty model, gdzie tylko kilku programistów ma wgląd w kod źródłowy, a wszyscy inni muszą korzystać z gotowych, zamkniętych oraz uniemożliwiających wszelką modyfikację aplikacji.

Niezależność od usługodawcy

Dzięki otwartości kodu nie będziesz już uzależniony od dostawcy Twojego oprogramowania. Praktycznie każdy programista czy też firma wdrożeniowa specjalizująca się w technologii, w której stworzona jest dana aplikacja, może świadczyć dalsze usługi dla Twojego przedsiębiorstwa.

                                                    Powrót do WordPressa

Obecnie, WordPress wciąż się rozwija i jest uznawany za najpopularniejszy, otwarty system do zarządzania treścią w sieci.

WordPress to nie tylko wyjątkowo przydatne, ale również ciekawe narzędzie. Oto najbardziej interesujące fakty dotyczące tego popularnego systemu CMS:

nazwa „WordPress” została wymyślona przez przyjaciółkę Matta Mullenwega – Christine Selleck

skrypt b2/Cafelog jest wciąż rozwijany pod nazwą b2evolution

Mike Little i Mark Mullenweg osobiście spotkali się dopiero w 2009 roku – wcześniej kontaktowali się jedynie drogą elektroniczną

strona WordPress.com rejestruje ponad 200 milionów odwiedzin miesięcznie

WordPress automatycznie poprawia swoją nazwę we wpisach – dodano funkcję, która za każdym razem podczas wpisywania frazy „wordpress” zamienia litery „w” i „p” na wielkie

WordPress został przetłumaczony na język klingoński – niestety, przetłumaczono jedynie dwie frazy (link). Pełną listę dostępnych wersji językowych znajdziecie pod tym adresem.

All in One SEO Pack to najpopularniejsza wtyczka do WordPressa – została pobrana niemal 30 milionów razy!

                                                   WooCommerce

Jendnym z najciekawszych rozszerzeń WordPressa jest  moduł WooCommerce.

WooCommerce – e-commercowy dodatek open source dla WordPressa. Został opublikowany 27 września 2011. Szybko zyskał popularność dzięki łatwości w instalacji oraz łatwej zmianie ustawień.WooCommerce został napisany przez zespół WooThemes. W sierpniu 2014 miał ponad 4 mln pobrań. Według niektórych szacunków działało na nim 17,77% wszystkich sklepów online[1]. W maju 2015 WooThemes zostało kupione przez Automattic, operatora witryny WordPress.com.

WooCommerce jest darmową wtyczką eCommerce, która pozwala sprzedawać wszystko, pięknie. Zbudowany aby zapewnić bezproblemową integrację z WordPress, WooCommerce jest najpopularniejszym rozwiązaniem eCommerce na świecie, które daje pełną kontrolę zarówno właścicielom sklepów, jak i deweloperom.

Ze swoją elastycznością i dostępem do setek darmowych i płatnych rozszerzeń, WooCommerce zasila teraz 30% wszystkich sklepów online — więcej niż jakiekolwiek inne platformy.

Z WooCommerce możesz sprzedawać zarówno produkty fizyczne, jak i cyfrowy we wszystkich kształtach i rozmiarach, oferować warianty produktów w wielu konfiguracjach i produkty do pobrania, a nawet sprzedawać produkty afiliacyjne innych sklepów.

Z płatnymi rozszerzeniami możesz zaoferować rezerwacje, strony „membership” i odnawialne subskrypcje. Być może chcesz sprzedawać miesięczne subskrypcje dla dóbr fizycznych lub oferować swoim klientom zniżki na produkty cyfrowe do pobrania? To wszystko jest możliwe.

WYSYŁAJ DO WSZYSTKICH KRAJÓW

Oferuj bezpłatną wysyłkę, płaską stawkę, lub włącz obliczenia w czasie rzeczywistym. Ogranicz wysyłkę do poszczególnych krajów lub sprzedawaj na całym świecie. Opcję wysyłką umożliwiają szeroką konfigurację, WooCommerce wspoera również drop shipping.

ROZBUDOWANE OPCJE PŁATNOŚCI

WooCommerce wspiera karty kredytowe, PayPala, przelew bankowy i płatności za pobraniem. Potrzebujesz dodatkowych opcji? Istnieje ponad 140 lokalnych bramek płatności zintegrowanych z WooCommerce, w tym Stripe, Authorize.Net i Amazon Payments.

KONTROLUJESZ WSZYSTKO – NA ZAWSZE

WooCommerce daje Ci pełną kontrolę nad sklepem, od podatków, przez stany magazynowe, do kont klientów. Możesz dodać i usunąć rozszerzenia, zmienić wygląd i ustawienia. To wszystko masz pod kontrolą.

Jest jednym z największych zagrożeń w gotowych platformach eCommerce jest możliwość ich zamknięcia. Co wtedy stanie się z twoim sklepem? Z WooCommerce masz pełną kontrolę, więc nie masz powodów, aby się martwić. Dane należą do ciebie — i są bezpieczne, dzięki do regularnym audytom przeprowadzanym przez liderów branży.

POKAŻ SWÓJ STYLE ZE STOREFRONT

Storefront jest darmowym motywem do WordPressa możliwym do instalacji w dowolnym sklepie WooCommerce. Storefront oprócz głębokiej integracji z WooCommerce oferuje szybkość i dostępność, i jednocześnie eliminuje konflikty z wtyczkami i motywami przy dużych aktualizacjach.

Pokaż swój styl przez dostosowanie Storefront do własnych upodobań lub wybierz jeden z motywów potomnych. Wszystko zależy od Ciebie i wszystko jest open source.

ZBUDOWANY Z MYŚLĄ O DEWELOPERACH

WooCommerce można dowolnie rozwijać, jest elastyczny i open source, a takze został stworzony z myślą o deweloperach. Solidny framework pozwala ci skalować sklep klienta od podstaw do nieskończoności (i dalej).

Zbudowany z REST API, WooCommerce można zintegrować z praktycznie każdym serwisem. Dostęp do danych można uzyskać wszędzie i w 100% bezpiecznie. WooCommerce umożliwia programistom łatwe tworzenie, modyfikowanie i rozwijanie sklepu, który spełnia ich wymagania.

Bez względu na wielkość sklepu, który chcesz budować WooCommerce będzie się skalował do twoich wymagań. Z rosnącą kolekcją ponad 300-tu rozszerzeń możesz rozbudować funkcje każdego sklepu aby spełnić unikalne potrzeby klienta — lub nawet stworzyć własne rozwiązanie.

Jeśli martwisz się o bezpieczeństwo, możesz spać spokojnie. WooCommerce jest kontrolowany przez zespół programistów, którzy pracują przez całą dobę i rozwiązują wykryte błędy.

WooCommerce i wszystkie jego rozszerzenia mają rozbudowaną i łatwo dostępną dokumentację. Z dokumentacji dowiesz się jak stworzyć sklep, którego potrzebuje twój klient.

ROZSZERZENIA

Na WordPress.org znajdziesz niesamowite rozszerzenia do WooCommerce, w tym:

Google Analytics

Delivery Notes

PDF Invoices and Packing Slips

Affiliates Integration Light

New Product Badges

Chcesz zobaczyć wszystkie? Szukaj „WooCommerce” na WordPress.org i do dzieła.. Jeśli szukasz czegoś zatwierdzonego i utrzymywanego przez programistów, którzy zbudowali WooCommerce, istnieje dużo płatnych rozszerzeń, do najpopularniejszych z nich należą:

WooCommerce Subscriptions

WooCommerce Memberships

WooCommerce Bookings

Dynamic Pricing

Table Rate Shipping

Product CSV Import Suite

                                                                WordPress

WordPress posiada wiele dodatkowy rozszerzeń, modułów i funkcji, wiele osób zanmuje się również ich tworzeniem.

WordPress kryje wiele ciekawych funkcji, które ułatwiają życie twórcom motywów i wtyczek. Większość z nich jest powszechnie znana i stosowana, ale są również takie, których mało kto używa, a niektórych nie znajdziemy nawet w oficjalnej dokumentacji. Ten wpis ma na celu przybliżenie tych mniej znanych funkcji, z których kilka to bardziej ciekawostki niż przydatne narzędzia.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin