osiński michał - orzecz.bad.pedagogiczne.doc

(30 KB) Pobierz
Rogoźno, 03

Rogoźno, 03.02.2014r.

 

OPINIA PEDAGOGICZNA – orzecz. ksz.spec.

Dotyczy: Osiński Michał

                                                                      SP-2, kl.IV

 

Badany praworęczny. Poziom graficzny pisma – obniżony (litery nierówne, wyrazy nie mieszczą się w liniaturze zeszytu, brak łączeń między niektórymi literami, uproszczenia pisowni liter). Pismo pogarsza się wraz z ilością zdań do zapisania.

Doskonalenia wymaga estetyka prac pisanych (w tekstach pisanych pojawiają się liczne kreślenia i poprawki).

Odwzorowanie zdań – z błędami. Chłopiec popełnia błędy ortograficzne, interpunkcyjne niespecyficzne (brak liter w wyrazach lub ich elementów, mylenie liter podobnych
np. o-a, t-ł, m-n).

Nadal utrzymuje się brak umiejętności pisania zdań z pamięci i ze słuchu.

Michał zapisuje większość liter ze słuchu  prawidłowo. Myli litery Bb-Dd, L-T, I-J, T-Ł. Podczas pisania wyrazów ze słuchu myli m.in.: r-l, a-o,m-n, w-ł. Nie stosuje w zapisie wszystkich spółgłosek miękkich oraz dwuznaków.

Michał prawidłowo zapisuje jedynie proste i krótkie wyrazy, w pozostałych wyrazach gubi litery, zamienia ich kolejność. Jeżeli nie potrafi zapisać wyrazu stosuje litery z których wyraz się nie składa. Pisane wyrazy pozbawione są więc znaczenia.

Badany ma trudność z odczytaniem zapisywanego tekstu.

Czytanie głośne metodą cichego głoskowania, występują liczne przekręcenia całych wyrazów ( Michał pomija głoski, odczytuje tylko pierwszą sylabę, w dłuższych wyrazach- zgaduje).

Analiza-synteza sylabowa, głoskowa wyrazów – prawidłowa. Ćwiczenia wymaga analiza głoskowa dłuższych wyrazów.

Rozumienie krótkich tekstów czytanych przez nauczycieladobre.

 

Znaczne deficyty w wiadomościach i umiejętnościach z matematyki. Michał dodaje i odejmuje na konkretach. Odczytuje i zapisuje liczby zapisane w dziesiątkach oraz w stekach. Używając liczydła popełnia błędy. Rozwiązał proste zadanie tekstowe (z zakresu kl. I). Tabliczka mnożenia – nie opanowana.

Temp pracy – znacznie obniżone.

Ze względu na słabą technikę czytania chłopiec wymaga odczytywania poleceń do zadań, treści zadań oraz stosowania dodatkowych wskazówek, naprowadzania na właściwy tok rozumowania.

 

Trudności uwarunkowane są

pedagogicznie: znaczne deficyty w wiadomościach i umiejętnościach z zakresu klas I-III, znacznie obniżona technika czytania oraz obniżone tempo pracy, słaba umiejętności pisania ze słuchu i z pamięci, niewystarczająca ilość ćwiczeń oraz brak systematyczności

Somatycznie: wada wzroku

Logopedycznie: wada wymowy

 

Zalecenia:

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

1.      Ćwiczenie głośnego czytania (codziennie minimum 15 minut) oraz czytania ze zrozumieniem

2.      Ćwiczenie umiejętności pisania ze słuchu i z pamięci

3.      Utrwalenie obrazu graficznego oraz poprawnego zapisu liter, zwłaszcza dwuznaków i spółgłosek miękkich, liter podobnych kształtem.

4.      Rozwijanie i kształtowanie umiejętności matematycznych, w tym logicznego myślenia matematycznego, umiejętności wykonywania obliczeń w pamięci.

5.      Wyrównywanie deficytów w wiadomościach i umiejętnościach przedmiotowych

6.      Rozwijanie zasobu słownictwa, pojęć związanych z najbliższym otoczeniem społeczno-przyrodniczym.

 

Wskazania dla rodziców:

·         Ćwiczenie głośnego czytania (codziennie 15 min)

·         Zwiększanie systematyczności w realizacji obowiązków szkolnych

·         Częste powtarzanie i utrwalanie materiału bieżącego i zaległego

·         Pomoc i kontrola osoby dorosłej podczas odrabiania lekcji, przygotowywania się do sprawdzianów itp.

·         Pomoc podczas odczytywania poleceń do zadań, treści zadań.

·          

 

 

Porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli:

  1. W miarę możliwości ocenianie ucznia za wkładany wysiłek i starania, wzbudzenie pozytywnej motywacji, chwalenie za sukcesy
  2. Ścisła współpraca z rodzicami w celu ukierunkowania pracy domowej.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin