Rogoźno, 03.02.2014r.
OPINIA PEDAGOGICZNA – orzecz. ksz.spec.
Dotyczy: Osiński Michał
SP-2, kl.IV
Badany praworęczny. Poziom graficzny pisma – obniżony (litery nierówne, wyrazy nie mieszczą się w liniaturze zeszytu, brak łączeń między niektórymi literami, uproszczenia pisowni liter). Pismo pogarsza się wraz z ilością zdań do zapisania.
Doskonalenia wymaga estetyka prac pisanych (w tekstach pisanych pojawiają się liczne kreślenia i poprawki).
Odwzorowanie zdań – z błędami. Chłopiec popełnia błędy ortograficzne, interpunkcyjne niespecyficzne (brak liter w wyrazach lub ich elementów, mylenie liter podobnych np. o-a, t-ł, m-n).
Nadal utrzymuje się brak umiejętności pisania zdań z pamięci i ze słuchu.
Michał zapisuje większość liter ze słuchu prawidłowo. Myli litery Bb-Dd, L-T, I-J, T-Ł. Podczas pisania wyrazów ze słuchu myli m.in.: r-l, a-o,m-n, w-ł. Nie stosuje w zapisie wszystkich spółgłosek miękkich oraz dwuznaków.
Michał prawidłowo zapisuje jedynie proste i krótkie wyrazy, w pozostałych wyrazach gubi litery, zamienia ich kolejność. Jeżeli nie potrafi zapisać wyrazu stosuje litery z których wyraz się nie składa. Pisane wyrazy pozbawione są więc znaczenia.
Badany ma trudność z odczytaniem zapisywanego tekstu.
Czytanie głośne metodą cichego głoskowania, występują liczne przekręcenia całych wyrazów ( Michał pomija głoski, odczytuje tylko pierwszą sylabę, w dłuższych wyrazach- zgaduje).
Analiza-synteza sylabowa, głoskowa wyrazów – prawidłowa. Ćwiczenia wymaga analiza głoskowa dłuższych wyrazów.
Rozumienie krótkich tekstów czytanych przez nauczyciela – dobre.
Znaczne deficyty w wiadomościach i umiejętnościach z matematyki. Michał dodaje i odejmuje na konkretach. Odczytuje i zapisuje liczby zapisane w dziesiątkach oraz w stekach. Używając liczydła popełnia błędy. Rozwiązał proste zadanie tekstowe (z zakresu kl. I). Tabliczka mnożenia – nie opanowana.
Temp pracy – znacznie obniżone.
Ze względu na słabą technikę czytania chłopiec wymaga odczytywania poleceń do zadań, treści zadań oraz stosowania dodatkowych wskazówek, naprowadzania na właściwy tok rozumowania.
Trudności uwarunkowane są
pedagogicznie: znaczne deficyty w wiadomościach i umiejętnościach z zakresu klas I-III, znacznie obniżona technika czytania oraz obniżone tempo pracy, słaba umiejętności pisania ze słuchu i z pamięci, niewystarczająca ilość ćwiczeń oraz brak systematyczności
Somatycznie: wada wzroku
Logopedycznie: wada wymowy
Zalecenia:
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
1. Ćwiczenie głośnego czytania (codziennie minimum 15 minut) oraz czytania ze zrozumieniem
2. Ćwiczenie umiejętności pisania ze słuchu i z pamięci
3. Utrwalenie obrazu graficznego oraz poprawnego zapisu liter, zwłaszcza dwuznaków i spółgłosek miękkich, liter podobnych kształtem.
4. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności matematycznych, w tym logicznego myślenia matematycznego, umiejętności wykonywania obliczeń w pamięci.
5. Wyrównywanie deficytów w wiadomościach i umiejętnościach przedmiotowych
6. Rozwijanie zasobu słownictwa, pojęć związanych z najbliższym otoczeniem społeczno-przyrodniczym.
Wskazania dla rodziców:
· Ćwiczenie głośnego czytania (codziennie 15 min)
· Zwiększanie systematyczności w realizacji obowiązków szkolnych
· Częste powtarzanie i utrwalanie materiału bieżącego i zaległego
· Pomoc i kontrola osoby dorosłej podczas odrabiania lekcji, przygotowywania się do sprawdzianów itp.
· Pomoc podczas odczytywania poleceń do zadań, treści zadań.
·
Porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli:
harpia88