Ecclesiae Magisterium. Papież Pius XII. Encyklika 'Sacra Virginitas' o Świętym Dziewictwie.pdf

(366 KB) Pobierz
P
APIEŻ
P
IUS
XII
ENCYKLIKA
SACRA VIRGINITAS
O ŚWIĘTYM DZIEWICTWIE
KRAKÓW 2017
www.ultramontes.pl
SPIS TREŚCI
Str.
Wstęp. Dziewictwo wieczyste i doskonałe jest wartością przekazaną w
depozycie objawienia .......................................................................................... 3
I. Wykład objawionej nauki o dziewiczej czystości ............................................ 5
Słowa Zbawiciela o istocie dziewictwa ......................................................................... 5
Własne uszczęśliwienie ................................................................................................. 9
U kapłanów – posługiwanie apostolskie i Tajemnica Ołtarza ....................................... 9
Dziewictwo wznioślejsze jest od małżeństwa ............................................................. 10
Źródła Objawienia mówią o celu dziewictwa wznioślejszym od małżeństwa ............ 10
Życie i czyny dziewic świadczą o wzniosłości dziewictwa ........................................ 10
II. Objawienie i nauka ujawniają błąd twierdzeń przeciwnych dziewictwu ..... 13
Opanowanie popędu płciowego nie wynaturza człowieka .......................................... 13
Następstwa sakramentalnej łaski w małżeństwie nie są współmierne do oblubieńczej
więzi dziewicy z Bogiem ............................................................................................. 14
Bóg wyposaża dziewice w dary niepomiernie bogatsze od wyposażeń małżonków
przez "wzajemną pomoc" ............................................................................................ 15
Dziewice dla Kościoła i życia nie są mniej przydatne od małżonków ........................ 15
III. Wnioski praktyczne z nauki o dziewictwie ................................................. 17
Elitarna cnota dziewictwa wymaga mężnej i wypróbowanej współpracy z łaską ...... 17
Czystość, zwłaszcza dziewiczą utrzymuje się ponawianiem postanowień dochowania
wierności Boskiemu Oblubieńcowi ............................................................................. 18
Czuwanie i modlitwa nieodzownymi środkami wierności dziewictwu ...................... 19
Przebywanie, zwłaszcza młodocianych, w środowisku moralnie zdrowym ............... 20
Kwestia rozrywek oraz widowisk ............................................................................... 20
Wstydliwość, skromność i pokora ............................................................................... 22
Modlitwa, Pokuta, Eucharystia .................................................................................... 22
Żarliwe nabożeństwo do Najświętszej Matki Dziewicy ...................................... 23
IV. Wezwania końcowe ..................................................................................... 24
Do wychowawców młodzieży duchownej .................................................................. 24
Do rodziców ................................................................................................................ 25
Apostolskie Błogosławieństwo ......................................................................... 25
2
ENCYKLIKA OJCA ŚWIĘTEGO PIUSA XII
O ŚWIĘTYM DZIEWICTWIE
(SACRA VIRGINITAS)
Do Czcigodnych Braci Patriarchów, Prymasów, Arcybiskupów, Biskupów,
i innych Ordynariuszów miejscowych, którzy zachowują pokój i jedność
ze Stolicą Apostolską.
Fragmenty
––––––
WSTĘP
Dziewictwo wieczyste i doskonałe jest wartością przekazaną w
depozycie objawienia
Święte dziewictwo i doskonała czystość, poświęcone służbie Bożej
zaliczają się bez wątpienia do najcenniejszych skarbów, które Założyciel
Kościoła dziedzictwem zostawił dla utworzonej przez siebie społeczności.
Dlatego to Ojcowie Kościoła twierdzili, że trwałe dziewictwo jest
wspaniałą zdobyczą religii chrześcijańskiej. Słusznie zwraca się uwagę, że
starożytni poganie nakazywali westalkom ten sposób życia jedynie na pewien
czas
(1)
. W Starym Testamencie zaś polecano zachowywać i strzec czystości ale
tylko jako przygotowania do małżeństwa
(2)
. Poza tym – jak pisze św. Ambroży
(3)
– "Czytamy, jakoby w świątyni Jerozolimskiej były takie dziewice lecz cóż o
tym mówi Apostoł?... «to wszystko działo się w figurze»
(4)
, aby było
zapowiedzią przyszłości".
Zaiste dopiero od czasów Apostolskich cnota czystości w ogrodzie
Kościoła rozwija się i kwitnie. Bo i słowa z Dziejów Apostolskich
(5)
, że Filip
diakon miał cztery córki dziewice, rzeczywiście oznaczają raczej ich stan niż
wiek. A wkrótce potem Ignacy Antiocheński w pozdrowieniu wspomina o
3
dziewicach
(6)
, które już razem z wdowami Smyrneńskimi stanowiły niemałą
cząstkę wspólnoty chrześcijańskiej. W II w., jak świadczy św. Justyn, wielu
mężczyzn i wiele niewiast, od dziecka wychowanych w nauce Chrystusa, w
nieskazitelności przeżyło 60 lub 70 lat
(7)
. Wzrastała powoli liczba mężczyzn i
niewiast, którzy czystość swoją poświęcali Bogu. Ogromnie też wzrosło
znaczenie ich obowiązków, spełnianych w Kościele, jak to szerzej
przedstawiliśmy w naszej Konstytucji Apostolskiej "Sponsa Christi"
(8)
.
Prócz tego Ojcowie Kościoła jak: Cyprian, Atanazy, Ambroży, Jan
Chryzostom, Hieronim, Augustyn i wielu innych pisząc o dziewictwie wielce je
wsławili. Ta zaś doktryna Świętych Ojców Kościoła, z biegiem wieków
wzbogacona przez naukę Doktorów Kościoła i Mistrzów chrześcijańskiej
ascezy, wśród chrześcijan obu płci wywarła wielki wpływ na powzięcie lub
utrwalenie się w powziętym i zdecydowanym postanowieniu dozgonnej służby
Bogu w doskonałej czystości.
Niezliczona jest liczba tych, którzy od początków Kościoła aż po nasze
czasy złożyli Bogu w ofierze swą czystość: jedni zachowując dziewictwo
nieskażonym, inni po śmierci współmałżonka poświęcając Bogu trwałe
wdowieństwo, a jeszcze inni wybierając życie w pełni wstrzemięźliwe jako
pokutę za grzechy. Wszyscy oni trwają w tych postanowieniach, mianowicie –
powstrzymywania się dla Boga od rozkoszy cielesnych. Niech dla tych
wszystkich zachętą, umocnieniem i siłą będzie to, co Ojcowie Kościoła głosili o
chwale i zasłudze dziewictwa, by niewzruszenie trwali w stanie ofiary i żeby nie
odbierali, ani nie przywłaszczali sobie najmniejszej nawet cząstki złożonego na
ołtarzu całopalenia.
Doskonała bowiem czystość jest jednym z trzech ślubów na którym
polega stan zakonny
(9)
, wymaga jej Kościół łaciński od kleru o wyższych
święceniach
(10)
i od członków Instytutów
(11)
. Niemniej jednak kwitnie ta cnota
i wśród zupełnie świeckich osób.
Spotykamy bowiem mężczyzn i niewiasty, które nie należąc do stanu
doskonałości, na mocy postanowienia lub prywatnego ślubu całkowicie się
powstrzymują od małżeństwa i rozkoszy cielesnych, aby swobodniej móc służyć
bliźnim, łatwiej i ściślej zjednoczyć się z Bogiem.
Do wszystkich naszych szczególnie umiłowanych synów i córek, w
jakikolwiek sposób duszę swą i ciało poświęcili Bogu, zwracamy nasze
Ojcowskie serce, gorąco ich zachęcając, aby umocnili się w swoim
postanowieniu i zechcieli je jak najdokładniej wprowadzać w życie.
4
W dzisiejszych czasach nie brak takich, którzy w tej sprawie odchylając
się od słusznych zasad do tego stopnia wynoszą małżeństwo, że stawiają je
właściwie wyżej od dziewictwa, i dlatego gardzą czystością poświęconą Bogu i
celibatem kościelnym. Świadomość więc obowiązku apostolskiego szczególnie
żąda od Nas ogłoszenia nauki o boskim darze czystości, aby obronić prawdę
katolicką przed powyższymi błędami.
I.
Wykład objawionej nauki o dziewiczej czystości
Słowa Zbawiciela o istocie dziewictwa
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że Kościół z ust Boskiego
Oblubieńca otrzymał to, co jest najistotniejsze w nauce o dziewictwie. Pod
wpływem bowiem słów Mistrza węzły małżeństwa wydały się uczniom zbyt
ciężkie i przykre, powiedzieli przeto: "Jeżeli tak ma się rzecz między
człowiekiem a żoną, niepożytecznie się żenić"
(12)
. Jezus Chrystus na to
odpowiedział, że nie wszyscy pojmują to słowo, ale tylko ci, którym jest dane.
Jedni bowiem fizycznie nie są zdolni do pożycia małżeńskiego, innych
okaleczono nieludzką przemocą, inni natomiast sami dobrowolnie wyrzekli się
małżeństwa, a to "dla królestwa niebieskiego". W końcu Jezus powiada: "kto
może pojąć, niech pojmuje"
(13)
.
Nie o fizycznych przeszkodach do zawarcia małżeństwa mówi tu Mistrz
Boski, lecz o duchowej decyzji wolnej woli powstrzymania się na zawsze od
małżeństwa i rozkoszy cielesnych. Boski Zbawiciel tych, co postanowili
dobrowolnie wyrzec się rozkoszy cielesnych, porównuje z tymi, których natura
lub gwałt zmusiły do takiego wyrzeczenia, czyż nie tego uczy, że czystość jeśli
ma być doskonała, musi być dozgonna?
Do tego dodać należy w myśl przepięknej nauki Ojców i Doktorów
Kościoła, że dziewictwo o tyle może być cnotą chrześcijańską, o ile ją
zachowujemy "ze względu na Królestwo Boże"
(14)
. Dlatego bowiem mamy
prowadzić ten sposób życia, aby mieć więcej wolnego czasu na sprawy Boże,
aby łatwiej móc innych przez stosowne dzieła doprowadzić do Królestwa
Bożego.
Nie mogą więc przypisywać sobie zaszczytu chrześcijańskiego
dziewictwa ci, którzy rezygnują z małżeństwa albo przez zbytnią dbałość o
siebie, albo – wbrew upomnieniom św. Augustyna
(15)
– dla uniknięcia
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin