Bowlby John - Teoria przywiązania.txt

(2110 KB) Pobierz
PRZYWIĄZANIE 
Komitet Redakcyjny serii: przewodniczący- 
RyszardStachowski Teresa Rzepa 
Cezary W. Domański 
fc
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN 
Warszawa 2007 
Tytuł oryginału 
Attachment 
© The Tavistock Institute of Humań Relations 1969 
First published by The Hogarth Press and The Institute of Psychoanalysis 1969 
Plimco edition 1997 
Przetłumaczyła 
Magdalena Polaszewska-Nicke 
Redakcję naukową wykonał i Przedmowę do polskiego wydania napisał 
Przedmowa do wydania polskiego 
Tomasz Czub 
Notę o autorze i Bibliografię opracował 
Upłynęło trzydzieści osiem lat od momentu ukazania się przełomowej i. jak się później 
Cezary W. Domański 
okazało, niezwykle doniosłej pracy brytyjskiego psychiatry i psychoanalityka Johna 
Edwarda Mostyna Bowlby'ego (1907-1990). Wydana w 1969 roku ksiąŜka pod tytułem 
Projekt graficzny serii 
Przywiązanie, stanowiła pierwszą część zamierzonego przez autora trzytomowego 
Dariusz Komorek 
dzieła Przywiązanie i strata. Kolejne tomy zatytuowane „Separacja: lęk i złość" oraz 
„Strata: smutek i depresja", wydane zostały odpowiednio w latach 1973 oraz 1980. 
Zdjęcie Johna Bowlby'ego © by Richard Bowlby 
Przełomowy charakter pierwszego tomu Przywiązania i straty polegał na tym, iŜ 
jego autor, psychoanalityk, wykształcony w tradycji teorii relacji z obiektem członek 
Redaktor inicjujący 
Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego, przedstawił w nim oryginalną, 
Joanna Marek 
przełamującą monopol tradycyjnych pojęć i poglądów psychoanalitycznych koncepcję 
przywiązania, oferującą nowatorskie wyjaśnienie źródeł symptomów psychopato-
logicznych. Wykorzystując pojęcia z zakresu etologii. cybernetyki oraz psychologii 
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo Naukowe PWN SA 
procesów poznawczych, Bowlby wykroczył poza teoretyczne spory w obrębie samej 
Warszawa 2007 
psychoanalizy i stworzył alternatywne ramy pojęciowe pozwalające w nowym świetle 
ukazać początki rozwoju osobowości oraz czynniki decydujące o jego prawidłowym 
ISBN 978-83-01-15119-5 
przebiegu. NajwaŜniejszymi odstępstwami od utrwalonych w owym czasie przekonań w 
środowisku brytyjskich psychoanalityków było twierdzenie, iŜ człowiek wyposaŜony jest 
Wydawnictwo Naukowe PWN SA 00-
we wrodzone instynktowne mechanizmy regulujące dąŜenie do bliskości i powstawanie 
251 Warszawa, ul. Miodowa 10 tel. 022 
zindywidualizowanych więzi międzyludzkich oraz podkreślenie roli rzeczywistych 
69 54 321; faks 022 69 54 031 e-mail: 
warunków zewnętrznych, jako jednego z istotnych czynników patogennych. 
pwn@pwn.com.pl; www.pwn.pl 
Wykorzystanie języka etologii i cybernetyki do podjęcia na nowo tych samych 
problemów miłości, nienawiści, lęku. obrony czy straty, które wiele lat wcześniej starał 
Wydawnictwo Naukowe PWN SA 
się steoretyzować Freud, początkowo wywołało prawdziwą burzę w środowisku 
Wydanie pierwsze 
Arkuszy drukarskich 28,0 Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego. Sam Bowlby „przyjął tę krytykę bez 
Skład i łamanie: Grafini. Brwinów oznak reakcji obronnych, czy reaktywnej wrogości; miał głębokie przeświadczenie, Ŝe 
Druk i oprawa: Grafmar Sp. z o.o. znalazł się na właściwej ścieŜce" (Ainsworth, 1992. s. 668). 
36-100 Kolbuszowa Dolna. ul. Wiejska 43 
7 
PDF stworzony przez wersję demonstracyjną pdfFactory Pro 
Przełomem było nie tylko stworzenie oryginalnego języka teoretycznego. 
klinicznej, zaczął intensywnie poszukiwać moŜliwości poszerzania swych zaintere-
Tworząc zarysy nowego paradygmatu. Bowlby przyjął równieŜ odmienną per-
sowań związanych z psychologią rozwojową. W efekcie podjął pracę w szkole dla 
spektywę badawczą. Zgodnie z tradycyjnym podejściem psychoanalitycznym, za 
dzieci trudnych i nieprzystosowanych w Norfolk. Zgodnie z jego słowami, 
punkt wyjścia w budowaniu wiedzy przyjmowano aktualnie występujący patolo-
zrealizowanie tego niekonwencjonalnego posunięcia było moŜliwe tylko dlatego, 
giczny symptom i w poszukiwaniu jego przyczyn cofano się w przeszłość. 
iŜ, „szczęśliwie", niewiele wcześniej zmarł jego ojciec, który bez wątpienia 
zarówno przez badanie wspomnień samego pacjenta, jak i tworzenie hipotez na 
sprzeciwiłby się takiej decyzji (Holmes. 1993). W szkoie w Norfolk poszukujący 
temat przeszłych zdarzeń i procesów, które mogły być odpowiedzialne za 
swej drogi Ŝyciowej przyszły psychiatra i psychoanalityk miał moŜliwość obser-
aktualny stan rzeczy. Bowlby postanowił odwrócić tę perspektywę. Za punkt 
wowania i poznawania historii Ŝycia przebywających w niej dzieci, co wywarło 
wyjścia przyjął dane pochodzące z obserwacji reakcji dzieci znajdujących się 
na nim wielkie wraŜenie. Potrafił nawiązać dobry kontakt z najbardziej „trudnymi" 
w sytuacjach uwaŜanych za potencjalnie patogenne. na podstawie tych danych 
uczniami. Szczególny wpływ na jego dalsze myślenie miało spotkanie z dwojgiem 
opisał odpowiadające im zakłócenia w rozwoju osobowości, a następnie starał się 
dzieci. Jednym był mały siedmioletni chłopiec, który stał się jego „cieniem" - 
na ich bazie ..dokonać ekstrapolacji dotyczącej przyszłości". UwaŜał, iŜ badanie 
podobnie do jednej z gęsi Lorenza, cały dzień spędzał na podąŜaniu za 
podstaw rozwoju osobowości oraz genezy symptomów psychopatologicznych 
Bowlbym. Drugim był bardzo wycofany, zamknięty emocjonalnie szesnastolatek. 
powinno być oparte na solidnych podstawach obserwacji wyprzedzającej moment 
wydalony z Eton College za częste kradzieŜe. Okazało się. Ŝe chłopiec był 
pojawienia się symptomów, a nie tylko na zawodnej retrospekcji. 
nieślubnym dzieckiem dobrze sytuowanych rodziców, wychowywanym przez 
W chwili wydania pierwszego tomu trylogii John Bowlby miał 62 lata. Praca ta 
zawodową opiekunkę. Zakłócenia w funkcjonowaniu chłopca zaczęły się wtedy. 
była zwieńczeniem jego długiej i owocnej kariery zawodowej, podczas której 
kiedy opiekunka odeszła. Bowlby przyjął stanowisko, iŜ przyczyną przestępczych 
konsekwentnie rozwijał swoje własne podejście do praktyki i kształtował oryginalne 
zachowań i problemów emocjonalnych tego chłopca było właśnie zerwanie 
stanowisko teoretyczne. Wydaje się. iŜ źródeł jego zawodowej toŜsamości 
kontaktu z opiekunką. Po latach wspominał, Ŝe właśnie podczas pobytu w Norfolk 
moŜna doszukiwać się juŜ pośród doświadczeń z okresu studiów medycznych. 
ukształtował swoje silne przekonanie, iŜ doświadczenie separacji, czy teŜ zerwania 
które, jako syn znanego londyńskiego chirurga Sir Anthony Bowlbyego. podjął w 
kontaktu z matką (lub osobą spełniającą rolę matki) we wczesnym dzieciństwie 
Cambridge University w wieku lat osiemnastu. Pierwsze dwa spędzone tam lata 
moŜe mieć silny wpływ na zachowanie i dalszy rozwój osobowości (Dijken i in.. 
poświęcił studiowaniu nauk przyrodniczych. Wiele lat później Bowlby wspominał. iŜ 
1998). 
znaczną część tego czasu spędził na zgłębianiu biologii ewolucyjnej (Dijken i in.. 
Decydujący wpływ na ukształtowanie takiego sposobu myślenia u Bowlby'ego 
1998). Jego tutorem w tym okresie był sprawny eksprymentator Edgar Adrian 
miał jeden z jego współpracowników - John Alford. Według Bowlby'ego. był to 
który miał w swoim dorobku wiele waŜnych odkryć dotyczących przewodnictwa 
skromny, inteligentny i wolny od uprzedzeń człowiek, z którym chętnie dyskutował 
nerwowego. W tym czasie Bowlby zainteresował się równieŜ psychologią i trzeci 
na wiele tematów. Alford był starszy, więc szybko stał się doradcą i przewodnikiem 
rok studiów poświęcił na kurs z zakresu nauk moralnych, którego główne części 
swego młodszego kolegi. Za sprawą Alforda, Bowlby uległ fascynacji ideami 
stanowiła filozofia i właśnie psychologia. NajwaŜniejszym jego nauczycielem 
Homera Lane'a. wychowawcy i psychoterapeuty, który w 1912 roku załoŜył w 
podczas kursu psychologii był Frederic Bartlett. znany później szeroko jako jeden z 
Dorset szkołę dla dzieci popełniających przestępstwa. Lane uwaŜał, iŜ wiele 
prekursorów psychologii poznawczej. Bartlett skłaniał się ku takiemu podejściu w 
zaburzeń u dzieci moŜna wyprowadzić z niewłaściwych zachowań ich rodziców 
psychologii, które podkreśla znaczenie obserwacji i eksperymentu, bez 
oraz. Ŝe źródłem przestępczości jest niedostatek miłości w dzieciństwie. Tego ro-
zaniedbywania jednak waŜnych informacji pochodzących z introspekcji. Przywiązy-
dzaju idee dobrze korespondowały z obserwacjami czynionymi w szkole w Norfolk. 
wanie duŜej wagi do pochodzących z bezpośredniej obserwacji danych empirycz-
W tym czasie Bowlby przeczytał równieŜ ksiąŜkę Homera Lane'a Rozmowy z 
nych. Bowlby wydaje się zawdzięczać (choć trudno ocenić w jak duŜej mierze) 
rodzicami i nauczycielami. Idee Lane'a musiały na nim rzeczywiście zrobić wielkie 
właśnie tym dwóm swoim pierwszym nauczycielom (Dijken i in.. 1998). 
wraŜenie, gdyŜ jeszcze pięćdziesiąt lat później umieścił ten tytuł na liście jedenastu 
Po zakończeniu trzyletniego okresu studiów w zakresie nauk przedklinicznych. 
ksiąŜek, które najwyraźniej ukształtowały jego myślenie (Dijken i in. 1998). 
przygotowującego do właściwych studiów medycznych Bowlby podjął nieoczeki-
John Alford przyczynił się równieŜ do decyzji Bowlby'ego dotyczącej kierunku 
waną decyzję: zamiast kontynuować naukę i rozpocząć studia w zakresie medycyny 
dalszego rozwoju. Zgodnie z jego późniejszą deklaracją, to właśnie Alford 
PDF stworzony przez wersję demonstracyjną pdfFactory Pro www.pdffactory.pl 
przywiązania, wywarły trudny do przecenienia wpływ na rozwój praktyki 
zachęcił go do kontynuowania w Londynie studiów medycznych w celu uzyskania 
społecznej w zakresie opieki nad dziećmi, pomocy psychologicznej oraz psycho-
moŜliwości specjalizowania się w psychiatrii oraz do podjęcia szkolenia psycho-
terapii Podkreślenie przez Bowlby'ego roli stałości i wraŜliwej reaktywności 
analitycznego w londy...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin