Św. Tomasz z Akwinu - 33. Suma Teologiczna - Tom XXXIII.txt

(1164 KB) Pobierz
ŚW. TOMASZ Z AKWINU 
SUMA TEOLOGICZNA 
Tom 33 
ZMARTWYCHWSTANIE CIAŁ 
(Suppl. 60 - 86) 
Przełożył, objaśnieniami i skorowidzem zaopatrzył o. PIUS BEŁCH O.P. 
„Jak najgoręcej pragniemy, by z każdym dniem wzrastała liczba ludzi 
czerpiących z dzieł Tomasza z Akwinu oświatę i naukę; dotyczy to nie tylko 
księży i ludzi wielkiej nauki.. . Wielce też sobie życzymy, by ze względu na 
potrzeby Chrześcijaństwa coraz więcej wydobywano skarbów z jego 
wskazań. Trzeba więc jego pisma tłumaczyć i wydawać w jak największej 
ilości języków . . ." 
Papież Jan XXIII, 16 września 1960 (AAS, 25.X.1960) 
KATOLICKI OŚRODEK WYDAWNICZY 
"VERITAS" 
4-12 Praed Mews, London W2 1QZ 
1 
ZAWARTOŚĆ TOMU 33 
1. Traktat: ZMARTWYCHWSTANIE CIAŁ (Suppl. z. 69-85) 
2. Odnośniki do tekstu 
3. Objaśnienia tłumacza 
4. Skorowidz nazwisk i rzeczy 
2 
OD REDAKCJI 
W toku swoich wywodów św. Tomasz często powołuje się na autorytet Pisma 
św., dekretów papieskich, uchwał synodów i soborów, zbiorów prawa kanonicznego i 
cywilnego (rzymskiego), autorów oraz do innych swoich dzieł; odwołuje się też do 
tego, co na dany temat napisał lub napisze w Sumie Teologicznej. 
Aby nie przerywać toku myśli i nie przeciążać tekstu tytułami dzieł, szczegóły 
bibliograficzne podajemy osobno, na końcu każdego traktatu, pod tytułem 
ODNOŚNIKI DO TEKSTU. Cyfry w nawiasach (np. /25/) odnoszą się do objaśnień 
tłumacza, zamieszczonych po odnośnikach do tekstu. 
W tomie obecnym tłumacz dodatkowo podał nieco odnośników do Sumy, 
umieszczając je w toku tekstu. Podajemy tu skróty, którymi tłumacz posłużył się w 
odnoszeniu się do owych miejsc Sumy. Wiadomo, że Suma dzieli się na kilka tzw. 
Części (Partes). Przy odnośnikach tłumacz nie podaje tytułu dzieła, lecz zaznacza 
Części liczbą arabską z kropką. Podajemy tu przykłady, dając w nawiasie skrót Części. 
I tak: Część Pierwsza (1.), Część Pierwsza Części Drugiej (1-2.), Części Drugiej Część 
Druga (2-2.), Część Trzecia (3.), Supplementum (Suppl.). 
Każda Część dzieli się na numerowane zagadnienia, te zaś dzielą się na 
numerowane tzw. artykuły (a.; rzadziej art), artykuły dzielą się na numerowane 
zarzuty (zarz.), wbrew, odpowiedź (odp) oraz na odpowiedzi na zarzuty (Na 1). 
Jeżeli Autor odwołuje się do zagadnienia (z.) znajdującego się w Części tej 
samej, co omawiany temat, w skrócie podano tylko np. z. 24, 2 itd.; jeśli odwołuje się 
do artykułu zagadnienia bieżącego, podaje tylko np. a. 5 Na 3; przy odwołaniu się na 
artykuł bieżący, podaje tylko np. zarz. 2 lub odp lub Na 2. 
Jeśli odwołanie się Autora dotyczy tematu znajdującego się w jednym z 
wydanych przez nas tomów, tłumacz podaje numer łomu i stronicy, np. t. 20 str. 35; 
podaje zaś tylko numer tomu bn stronicy, jeśli dany tom nie został jeszcze przez nas 
wydany. 
3 
OD TŁUMACZA 
W tłumaczeniu posługiwałem się tekstem: Sancti Tomae de Aąuino, Summa 
Theologiae, Alba, Editiones Paulinae, Roma 1962; według niego podaję odnośniki. 
Cytaty Ojców i innych autorów tłumaczę według tego, jak są podane w tekście, o ile 
nie było pod ręką polskiego ich tłumaczenia. Cytaty z Pisma św. brałem przeważnie z 
Biblii Tysiąclecia, Palloti-num, Poznań-Warszawa 1980. Niekiedy trzeba było udać się 
do przekładu ks. Wujka z Wulgaty, a niekiedy nawet wprost z tekstu, aby stosował się 
do linii rozumowania. W odnośnikach duże W oznacza tekst z Wulgaty. Sposób 
przytaczania Pisma św. według Biblia Tysiąclecia. Słowa w klamrach są dodatkiem 
tłumacza. 
Ks. prałat dziekan mgr Józef Bełch był łaskaw dokonać konfrontacji z tekstem 
łacińskim i bardzo cennych poprawek, za co wyrażam mu niniejszym jak 
najserdeczniejsze podziękowanie. 
4 
ZAGADNIENIE 69 
O TYM, CO DOTYCZY ZMARTWYCHWSTANIA CIAŁ, A NAJPIERW O 
MIEJSCU DUSZ PO ŚMIERCI /I/ 
Z kolei należy zabrać się do tematyki zmartwychwstania. Po ukończeniu 
bowiem rozprawy o sakramentach, które uwalniają człowieka od winy powodującej 
śmierć duchową, trzeba następnie mówić o zmartwychwstaniu, które uwalnia od kary 
[za grzech pierworodny], jaką jest śmierć. Żeby zaś wyczerpać całą tematykę 
zmartwychwstania, należy omówić trzy sprawy: to, co poprzedza zmartwychwstanie; 
to, co mu towarzyszy; i to, co po nim następuje. I dlatego najpierw będzie mowa o 
tym, co — po części, chociaż nie w całości — poprzedza zmartwychwstanie ; potem o 
samym zmartwychwstaniu i otym co będzie mu towarzyszyło (z. 75); wreszcie o tym, 
co po nim nastąpi (z. 87). 
Jeśli chodzi o to, co poprzedza zmartwychwstanie, omówimy: 1. miejsca 
pobytu wyznaczone duszom po śmierci; 2. właściwości, cechujące dusze odłączone 
oraz karę ognia, jaką ponoszą (z. 70); 3. pomoce, jakie żywi niosą duszom zmarłych 
(z. 71); 4. modlitwy świętych przebywających w niebie (z. 72); 5. znaki poprzedzające 
sąd powszechny (z. 73); 6. ogień ostatecznego spłonięcia świata, który poprzedzi 
postać Sędziego (z. 74). 
Pierwsze zagadnienie nasuwa siedem pytań: 1. Czy po śmierci dusze mają 
wyznaczone miejsce pobytu? 2. Czy zaraz po śmierci bywają do nich wprowadzane? 
3. Czy mogą z tych miejsc wyjść? 4. Czy otchłań piekła jest tym samym, co łono 
Abrahama? 5. Czy otchłań jest tym samym, co piekło potępionych? 6. Czy otchłań 
dzieci jest tym samym, co otchłań Ojców? 7. Czy należy wyodrębnić aż tyle miejsc 
przebywania? 
5 
Artykuł 1 
CZY PO ŚMIERCI DUSZE MAJĄ WYZNACZONE MIEJSCE POBYTU? 
Zdaje się, że po śmierci dusze nie mają wyznaczonych miejsc pobytu, bo: 
1. Boecjusz tak pisze1: „W powszechnym przekonaniu ludzi mądrych istoty 
bezcielesne nie są w miejscu". Zgodna z tym jest następująca wypowiedź Augustyna2: 
„Bez namysłu można tak odpowiedzieć: dusza nie udaje się na cielesne miejsca, chyba 
złączona z jakimś ciałem". Lecz jak tamże Augustyn mówi, dusza odłączona3 nie ma 
jakiegoś ciała. Śmieszne więc byłoby wyznaczanie duszom odłączonym jakichś miejsc 
pobytu. 
2. Każdej istocie mającej określone miejsce bardziej odpowiada to niż inne 
miejsce. Lecz dusze odłączone — jak i wszystkie inne istoty duchowe — zachowują 
się obojętnie wobec wszystkich miejsc. Nie można bowiem powiedzieć, że niektóre 
miejsca imodpowiadają, a inne im nie sprzyjają, ponieważ zgoła obce są im wszelkie 
cielesne przynależności. A więc nie należało wyznaczać duszom odłączonym 
określonych miejsc przebywania. 
3. Jeżeli duszom odłączonym wyznacza się coś po śmierci, to chyba tylko to, co 
jest dla nich karą lub nagrodą. Lecz miejsce cielesne nie może być dla nich karą lub 
nagrodą, ponieważ od ciał niczego nie otrzymują. Nie należało im przeto wyznaczać 
określonych miejsc pobytu. 
Wbrew temu: 1. Niebo empirejskie /2/ jest miejscem cielesnym. A przecież, jak Beda 
pisze4: „Skoro tylko zostało uczynione, natychmiast wypełnili je święci aniołowie". A 
ponieważ aniołowie są istotami niecielesnymi, tak jak i dusze odłączone, dlatego 
wydaje się, że i dla tych dusz należało wyznaczyć określone miejsca pobytu. A więc 
itd. 
2. Ponadto jest to jasne ze słów Grzegorza5. Mówi on, że po śmierci dusze bywają 
prowadzone do różnych miejsc cielesnych. Podaje on też przykład Paschazjusza, 
którego German, biskup Kapui, znalazł w kąpielisku0, oraz Teodoryka, króla, którego 
dusza, jak mówi7, została posłana do piekła. A więc po śmierci dusze mają określone 
6 
miejsca przebywania. 
Odpowiedź: Chociaż duchowe istoty w swoim bycie nie są zależne od ciała, to jednak 
— jak twierdzą Augustyn8 i Grzegorz9 — Bóg zarządza cielesnymi rzeczami poprzez 
pośrednictwo tychże istot duchowych. I dlatego zachodzi jakaś odpowiedniość między 
duchowymi a cielesnymi istotami. Polega ona na jakimś dostosowaniu jednych do 
drugich tak, żeby godniejsze ciała przypadały godniejszym istotom. Stąd to i 
filozofowie10 układali skalę substancji oddzielonych11 według skali rzeczy 
poruszających się. A chociaż duszom po śmierci nie bywają przydzielane jakieś ciała, 
których by one były formami lub określonymi poruszycielami, to jednak wyznacza się 
im jakieś miejsca cielesne przez jakieś dostosowanie tychże miejsc do stopnia ich 
godności. W nich to są one jakby w miejscu w taki sposób, w jaki istoty niecielesne 
mogą być w miejscu /4/, i to zależnie od tego, im bliżej są pierwszej istoty, której, jak 
tego wymaga jej godność, przyznano najwyższe miejsce. A chodzi o Boga, któremu na 
siedzibę Pismo św.12 wyznacza niebo. I dlatego uważa się, że dusze, które mają 
doskonałe uczestnictwo w bóstwie, znajdują się w niebie. Natomiast o duszach nie 
mających tego uczestnictwa mówimy, że mają wyznaczone przeciwne miejsce. 
Na 1. Istoty bezcielesne nie są w miejscu w jakiś sposób zwykły i nam znany: tak jak 
mówimy, że ciała są właściwie w miejscu. Są jednak w miejscu w sposób 
odpowiadający istotom duchowym, który to sposób nie może nam być w pełni jasny. 
Na 2. Rozróżniamy dwojaką odpowiedniość lub podobieństwo. Jedna polega na 
udziale w tej samej jakości; tak jak rzeczy ciepłe łączy w jedno udział w tym samym 
cieple. I taka odpowiedniość nie może zachodzić między istotami bezcielesnymi a 
miejscami cielesnymi. Druga polega na jakiejś proporcjonalności, względnie analogii. 
Według niej Pismo św. bierze przenośnie z rzeczy cielesnych na oddanie spraw 
duchowych; np. powiada, że Bóg jest słońcem13, ponieważ jest źródłem życia 
duchowego, tak jak słońce — życia cielesnego. I według takiej odpowiednio-ści 
niektóre dusze bardziej odpowiadają niektórym miejscom; np. dusze duchowo 
świetlane [przez łaskę] raczej odpowiadają ciałom świetlistym, a dusze ciemne z 
7 
powodu winy — miejscom ciemnym. 
Na 3. Dusza odłączona niczego nie otrzymuje wprost od miejsc cielesnych w ten 
sposób, w jaki ciała zwykle przyjmują, te ciała, które są zachowywane przez swoje 
miejsca. Atoli świadomość skierowania do takowych miejsc stanowi dla samych dusz 
radość lub smutek. I w ten to sposó...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin