PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
MAJ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych.
Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim.
Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta.
Umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce.
Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz.
Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
Wprowadzenie wzoru graficznego liczb 9, 0.
Posługiwanie się w zabawach literami i cyframi.
Kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Temat kompleksowy: JAK POWSTAJE KSIĄŻKA
Temat dnia
Formy aktywności dzieci
Cele dnia
Realizacja podstawy programowej
Uwagi
MOJE KSIĄŻKI
Zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań .
„Dopasuj w pary” – zabawa słownikowa.
Książka – rozmowa dotycząca treści opowiadania.
„W księgarni” – zabawa dydaktyczna.
„Układamy książki na półce” – zabawa ruchowa.
Praca z K4., 1 – rozwijanie logicznego myślenia, odczytywanie kodu i umieszczanie nalepek w odpowiednich miejscach. Łączenie w pary takich samych książek.
Spacer po najbliższej okolicy przedszkola.
Wycieczka do pobliskiej księgarni.
„Sklep z książkami” – zabawa matematyczna.
Odgadywanie zagadek dotyczących bohaterów znanych książek i bajek.
Praca z WP – wykonanie zakładki do książki.
Słuchanie tekstu literackiego czytanego przez gościa.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
Dziecko:
- dobiera obrazki w pary tak, by pasowały i uzasadnia swój wybór;
- posługuje się pojęciami: podręcznik, encyklopedia, itp.;
- prawidłowo reaguje na polecenia N.;
- odczytuje informacje przedstawione za pomocą kodu, symboli;
- przestrzega zasad dobrego wychowania podczas wycieczki do księgarni;
- angażuje się w zabawę tematyczną, pełni w niej określoną rolę;
- koncentruje uwagę na treści zabawek; tworzy pojęcie na podstawie definicji;
- wykonuje zakładkę według instrukcji N.
1.1; 1.2; 1.3
2.4; 2.5
3.1; 3.2; 3.3
4.2
5.3; 5.4
14.3; 14.4; 14.5
W BIBLIOTECE
„Zabawa z pojęciami” – zabawa dydaktyczna.
Kłopoty w bibliotece – słuchanie wiersza M. Przewoźnika. Rozmowa dotycząca wiersza.
„Czym różnią się książki?” – zabawa dydaktyczna.
Praca z K4., 2 – liczenie głosek w wyrazach. Łączenie książek od największej do najmniejszej.
„Jesteśmy bohaterami bajek” – zabawa ruchowa.
Wycieczka do biblioteki.
W bibliotece – osłuchanie z piosenką.
Praca plastyczna – projektowanie okładki swojej ulubionej książki.
W bibliotece – nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki.
- tworzy definicję pojęcia;
- koncentruje uwagę na treści wiersza;
- udziela sensownej odpowiedzi na zadawane pytania i buduje dłuższą, spójną wypowiedź;
- wskazuje różnice i podobieństwa pomiędzy różnymi książkami;
- interesuje się książkami zgromadzonymi w kąciku książki;
- korzysta z kącika książki zgodnie z zasadami;
- przelicza głoski w wyrazie;
- odgrywa krótkie scenki pantomimiczne;
- właściwie zachowuje się w bibliotece;
- wystukuje rytm za pomocą układu z klocków;
- śpiewa piosenkę;
- maluje farbami z wyobraźni.
3.1; 3.2; 3.3; 3.4
8.1; 8.2
9.2
11.1; 11.2
JAK POWSTAJE KSIĄŻKA
„Zabawy z pojęciami” – zabawa dydaktyczna.
„Jak powstaje książka?”– rozmowa z dziećmi.
„W bibliotece” – zabawa ilustracyjna i nauka drugiej zwrotki piosenki.
„Pisarz”– zabawa słownikowa.
„Mali graficy”– zabawa ruchowa.
„Dyktando graficzne”– zabawa dydaktyczna.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
„Książki na półce” – zabawa dydaktyczna.
Praca z K4., 3 – wprowadzenie liczebnika porządkowego i głównego 9. Rysowanie po kropkach i po śladzie.
„Zabawa w grafika” – praca plastyczna
- wyjaśnia etapy powstawania książki i znaczenie pojęć: drukarz, grafik, autor, itp.;
- ilustruje ruchem treść piosenki;
- posługuje się przymiotnikami na określenie cech przedmiotu;
- rysuje w powietrzu z wyobraźni;
- różnicuje kierunki w przestrzeni;
- rysuje na dowolny temat;
- koncentruje uwagę na treści słuchanego opowiadania lub wiersza.
13.1; 13.2; 13.4
14.3; 14.4
SZANUJMY KSIĄŻKI
„Dobrze – źle” – zabawa dydaktyczna.
Skarga książki – słuchanie wiersza J. Huszczy.
„Kącik książki” – dokonywanie napraw o obkładanie książek.
„Maszyna drukarska” – zabawa ruchowa.
„Nasze czasopisma” – rozmowa z dziećmi.
Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.
Praca z K4., 4 – dokładanie do 4, przeliczanie.
...
maniabania