1. Do podanych form czasowników dopisz bezokoliczniki. 10p.
a) mogłaś - …………………………
b) gryzę - …………………………..
c) jedliście - ……………………….
d) niosłem - ……………………….
e) szliśmy - ………………………..
a) wiozłeś - …………………………
b) szedłem - …………………………
c) przebiegliśmy - ………………….
d) piekła - ………………………….
e) czytamy - ………………………..
2. Wpisz odpowiednie formy i określ postać ( aspekt ) czasowników. 12p.
tryb ………………..
postać (aspekt)
napisały
…………………
……………………….
……………………
………………..
niech korzysta
………………….
zrozumiałbyś
organizujcie
szepcze
napisalibyśmy
3. W podanych zdaniach odszukaj czasowniki w formie osobowej. Podkreśl je. 8p.
Iwona chętnie napisałaby artykuł do gazetki szkolnej. Przeczytalibyśmy w nim o aktualnych wydarzeniach z naszego regionu. Myślę, że powinniśmy jej dać szansę. Czy nie wybralibyście się ze mną do biblioteki? Chciałabym wypożyczyć ciekawą książkę. Może poradzicie mi, którą wybrać. Z góry dziękuję.
4. Określ formy gramatyczne podanych czasowników. 10p.
a) narysowalibyście - ……………………………………
b) niech piszą - ……………………………………
c) pracowała - ……………………………………
d) wyjedziemy - ……………………………………
e) czytałyby - ……………………………………
a) będziemy rysowały - ……………………………………
b) opowiadałbyś - ……………………………………
c) powróćmy - ……………………………………
d) nauczylibyście się - ……………………………………
e) biegnie - ……………………………………
5. Przekształć podane zdania, zmieniając tam, gdzie jest to możliwe, formy strony czynnej na bierną lub odwrotnie. 10p.
Jeżeli przekształcenie konstrukcji zdania nie jest możliwe postaw kreskę.
• Ciekawe książki są chętnie czytane przez wielu ludzi.
……………………………………………………………………………………………….
• Bryczka jechała drogą pośród drzew.
• Uczniowie klasy IB napisali ciekawe wypracowania.
………………………………………………………………………………………………
• Mój brat naprawia stare samochody.
• Dzień przed urodzinami córki mama upiekła tort.
• Zdolności plastyczne Ani zostały docenione przez nauczyciela.
• Marek poleciał samolotem do Afryki.
• Nasz spektakl teatralny zostanie oceniony przez najlepszego recenzenta.
yuhma