Kreatywne_myslenie_dla_bystrzakow_kremyb.pdf

(1051 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Creative Thinking For Dummies®
Tłumaczenie: Joanna Sugiero
ISBN: 978-83-246-9311-5
Original English language edition Copyright © 2013 by John Wiley & Sons, Ltd, Chichester, West Sussex
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2013 by John Wiley & Sons, Ltd, Chichester, West Sussex
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, the Dummies Man, and related trade dress are trademarks or
registered trademarks of John Wiley & Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and other countries. All
other trade-marks are the property of their respective owners. John Wiley & Sons, Inc., is not associated with any
product or vendor mentioned in this book. Used under license.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, the Dummies, i związana z tym szata graficzna są markami
handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych
krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2014.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/kremyb
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorze .......................................................................................................................13
Wst p ............................................................................................................................15
O ksi ce .........................................................................................................................................15
Konwencje zastosowane w ksi ce ......................................................................................................16
Czego nie czyta ...............................................................................................................................16
Naiwne za o enia ..............................................................................................................................17
Jak podzielona jest ksi ka .................................................................................................................17
Cz I. Podstawy, czyli zrozumienie kreatywno ci ..........................................................................17
Cz II. Przygotuj si , czyli przyj cie kreatywnego nastawienia .......................................................17
Cz III. Informacje praktyczne, czyli nauka kreatywno ci ..............................................................17
Cz IV. Kreatywne my lenie w codziennym yciu ........................................................................18
Cz V. Dekalogi ........................................................................................................................18
Ikony wykorzystane w ksi ce .............................................................................................................18
Co dalej ...........................................................................................................................................18
Cz
I: Podstawy, czyli zrozumienie kreatywno ci ... 19
Rozdzia 1: Czym zatem jest kreatywno ? ...................................................................21
Kreatywno jest wsz dzie .................................................................................................................21
Szukanie oczywistych oznak kreatywno ci .......................................................................................22
Mniej widoczne objawy kreatywno ci .............................................................................................23
Znalezienie ciekawych sposobów na zaspokojenie ciekawo ci ...............................................................24
Pogodzenie paradoksów i kontrastów .............................................................................................24
Po czenie znanego z nieznanym ...................................................................................................25
Splecenie namacalnego z nieuchwytnym .........................................................................................26
Do wiadczanie tego, co kusi, i tego, co przera a ..............................................................................26
Zastosowanie strategii, które pomog Ci przetrwa w kreatywnym wiecie .............................................27
Na ladowanie bawi cych si dzieci ................................................................................................27
Kreatywno jest potrzeb , a nie luksusem ......................................................................................28
Kreatywno jako si a nap dowa ....................................................................................................29
Przyj cie kreatywnego nastawienia .....................................................................................................29
Rozbie no ci i zbie no ci ..............................................................................................................29
Burza na horyzoncie .....................................................................................................................30
Pasywny fizycznie, ale aktywny umys owo ......................................................................................31
Aktywny fizycznie i czujny umys owo .............................................................................................31
Kup książkę
Poleć książkę
6
Kreatywne my lenie dla bystrzaków
W czenie kreatywno ci za pomoc programowania neurolingwistycznego .............................................32
Problem braku kreatywno ci ..............................................................................................................35
Blokada .......................................................................................................................................36
Jak wyj z impasu? ......................................................................................................................36
Rozdzia 2: ycie w wiecie kreatywno ci ................................................................... 39
Próby duchowej ekspresji ...................................................................................................................40
Duchowo i wiedza w architekturze ..............................................................................................40
czenie cia a, umys u i ducha ......................................................................................................40
Spotkanie z muzami ..........................................................................................................................42
Muzy greckie ................................................................................................................................42
Koncepcja wspó czesnych muz ......................................................................................................42
Znalezienie w asnej muzy ..............................................................................................................43
Zwi zek mi dzy muzyk a kreatywno ci ............................................................................................43
Kwestionowanie status quo za pomoc kreatywnego my lenia ...............................................................46
Odgrywanie roli rewolucjonisty ......................................................................................................46
Praca wewn trz systemu ...............................................................................................................47
Tworzenie sztuki politycznej ..........................................................................................................48
czenie religii, polityki i kreatywno ci ...............................................................................................49
Pompa i propaganda ....................................................................................................................49
„Nudge unit” — sk d politycy bior pomys y? ...............................................................................50
Rzucenie wiat a na ciemn stron kreatywno ci ..................................................................................53
Ograniczaj ce przekonania ............................................................................................................53
Produkowanie energii i ignorowanie syndromu wypalenia ................................................................55
Po czenie kreatywno ci z osobowo ci ..........................................................................................56
Rozdzia 3: Kreatywne nastawienie ............................................................................. 59
By kreatywnym — przez ca y czas ....................................................................................................59
Ka dy jest kreatywny ....................................................................................................................60
Kreatywno na co dzie ...............................................................................................................61
Umiej tno rozpoznawania kreatywno ci .......................................................................................61
Kreatywny duch ...........................................................................................................................61
Rozpoznanie momentu kontra rozpoznanie rezultatu ...........................................................................62
Zmiana jest tak dobra jak odpoczynek ............................................................................................62
A odpoczynek jest tak dobry jak zmiana .........................................................................................63
Ró ne stany wiadomo ci ..................................................................................................................63
Wspomnienia, sny i refleksje ..........................................................................................................63
nienie na jawie, sen i medytacja ...................................................................................................65
wiadomy i ciekawy ......................................................................................................................66
Odmienne stany, czyli seks, narkotyki i rock’n’roll ...........................................................................68
Badanie pod wiadomo ci ..............................................................................................................69
Zrozumienie ró nych ludzi i ró nych rodzajów kreatywno ci ................................................................70
Teorie Junga i fundamenty wspó czesnej oceny osobowo ci ..............................................................70
My lenie zbie ne i my lenie rozbie ne ............................................................................................74
Gender ........................................................................................................................................75
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
Wiek ...........................................................................................................................................75
Kreatywno w ró nych kulturach ..................................................................................................75
Wi cej ni pi zmys ów ................................................................................................................77
7
Cz
II: Przygotuj si ,
czyli przyj cie kreatywnego nastawienia ................. 79
Rozdzia 4: Przygotuj si na kreatywno
.....................................................................81
Zrozumienie procesu twórczego .........................................................................................................81
Otwarcie si na pomys y i oryginalno ...........................................................................................82
Rozwi zanie problemu poprzez zamkni cie ....................................................................................82
Zmiana my lenia dla uzyskania innej perspektywy ..........................................................................82
Zauwa enie pierwszych pomys ów .....................................................................................................83
Znalezienie odpowiedniego miejsca — dos ownie i w przeno ni ...........................................................84
Wprawienie si we w a ciwy nastrój ...............................................................................................84
Przygotowanie sceny .....................................................................................................................85
Praca w pojedynk kontra praca zespo owa .........................................................................................90
Praca indywidualna ......................................................................................................................91
Praca zespo owa ...........................................................................................................................91
I jedno, i drugie ............................................................................................................................93
Ocenianie rezultatów .........................................................................................................................94
Czy to pomog o? ..........................................................................................................................94
Co dalej? .....................................................................................................................................97
Rozdzia 5: Zaanga owanie si w kreatywne dzia ania .................................................99
Strumie kreatywno ci .....................................................................................................................100
Zarabianie na kreatywno ci .........................................................................................................100
Stres zwi zany z kreatywno ci ....................................................................................................101
Osi gni cie magicznych 10 tysi cy godzin ....................................................................................101
Przygotowanie si na dobre rezultaty ............................................................................................102
y jak Leonardo — ci g o kreatywnej pracy .................................................................................103
Nienasycona ciekawo — curiosità .............................................................................................104
Weryfikowanie wiedzy poprzez do wiadczenie — demostrazione ...................................................107
Rozwijanie zmys ów — sensazione ..............................................................................................108
Wykorzystywanie dwuznaczno ci — sfumato ................................................................................110
Równowaga mi dzy sztuk a nauk — arte/scienza ......................................................................111
Kultywowanie najlepszych aspektów ycia — corporalità ...............................................................112
czenie wszystkiego — connessione ...........................................................................................114
Nag y przyp yw kreatywno ci ...........................................................................................................114
Ol nienie, czyli efekt arówki .......................................................................................................114
Eksplozja kreatywno ci ...............................................................................................................115
Znalezienie w asnego kreatywnego stylu ...........................................................................................116
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin