Niezapominajki scenariusz fajny.docx

(14 KB) Pobierz

Wprowadzenie w temat „Święto Polskiej Niezapominajki”

Nauczyciel, wprowadzając w temat, mówi: „Chcemy, by naszemu życiu towarzyszyła

serdeczność i życzliwość ludzi. Takie przesłanie niesie za sobą nowe

polskie święto zainicjowane przez redaktora Andrzeja Zalewskiego („Eko-Radio”),

który z małego, niebieskiego kwiatka, jakim jest niezapominajka, uczynił

symbol pamięci i miłości. Niezapominajka zbliża ludzi, uczy serdeczności

i popularyzuje piękną polską przyrodę. Święto jest w maju, gdy przyroda jest

najpiękniejsza. Przyłączymy się do tych obchodów, będziemy mówić o pięknej

polskiej przyrodzie i będziemy przyjaźnie odnosić się do innych”. Nauczyciel

zawiesza na tablicy ilustrację przedstawiającą niezapominajki, a jeżeli to możliwe,

pokazuje kwiatki rosnące w doniczce.

Enfocus Software - Customer Support

164

2. Nauka wiersza

Niezapominajki

Niezapominajki to są kwiatki z bajki;

rosną nad potoczkiem,

patrzą żabim oczkiem. (...)

I tak szepczą skromnie:

Nie zapomnij o mnie.

3. Zabawa z pokazywaniem „Niezapominajki” (wg E. Wójcik)

Dzieci słuchają, powtarzają tekst i pokazują ruchem:

Niezapominajki (płynne ruchy rąk opuszczonych w dół w prawo);

to są kwiatki z bajki; (płynne ruchy rąk opuszczonych w dół w lewo);

rosną nad potoczkiem (przysiadają i wolno się podnoszą);

patrzą żabim oczkiem. (przykładają do oczu ręce w kształcie lornetek);

Gdy się jedzie łódką, (płynne ruchy rąk opuszczonych w dół w prawo);

śmieją się cichutko. (płynne ruchy rąk opuszczonych w dół w lewo;

I tak szepczą skromnie: (przykładają ręce do uszu – nasłuchują);

Nie zapomnij o mnie. (pokazują na siebie).

II.B.

1. Wysłuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Prawdziwa historia niezapominajki”

Prawdziwa historia niezapominajki

Dawno, dawno temu pewna mała dziewczynka zabłądziła w lesie. Chociaż

bolały ją nogi, postanowiła wędrować dalej. Szła i szła, aż trafiła do przepięknego

ogrodu, w którym rosło mnóstwo kwiatów. Po chwili zobaczyła tam również

pochyloną nad czymś kobietę. Niezmiernie ucieszyła się na widok sympatycznej

staruszki i uważając, aby niczego nie podeptać, podeszła do niej.

– Dzień dobry – odezwała się nieśmiało. – Mam na imię Alicja. A Ty kim jesteś?

– Witaj – odpowiedziała staruszka. – Jestem wróżką i niezmiernie się cieszę, że

ktoś odwiedził mnie w moim ogrodzie. Widzisz, mam duży problem. Może Ty

mi poradzisz, co mam zrobić?

– Bardzo chętnie, ale w czym ja mogę pomóc wróżce? – spytała zatroskanym

głosem dziewczynka.

– Rozejrzyj się, proszę. Widzisz, ile tu kwiatów? Sama je wszystkie nazwałam

– dodała z dumą. – A teraz spójrz tutaj! Te kwiatuszki znalazłam podczas wieczornej

przechadzki. Zasadziłam je i podlałam, ale zupełnie nie wiem, jakie

nadać im imię. Są takie drobniutkie i delikatne, a w ich płatkach odbija się

niebo. Za każdym razem gdy próbuję je nazwać, coraz niżej pochylają główki.

Martwię się, że już niedługo całkiem zwiędną. Ale nawet gdyby tak się stało,

nie zapomnę nigdy ich błękitnej barwy.

Enfocus Software - Customer Support

165

– No właśnie! – zawołała Alicja i klasnęła z zadowolenia w dłonie. – Mają tak

cudny niebieski kolor, że ja też nigdy ich nie zapomnę! – Niezapominajki! Może

nazwiemy je „niezapominajki”? Kwiaty, słysząc to, natychmiast się wyprostowały

i zadowolone skierowały ku słońcu.

Dziewczynka z pomocą wdzięcznej wróżki szczęśliwie wróciła do domu. Zasadziła

malutką kępkę niezapominajek, którą dostała od niej na pamiątkę.

Od tamtej pory niezapominajki kwitną w niejednym ogrodzie. I każdy, kto choć

raz je zobaczy, nigdy nie zapomni ich niezwykłej barwy i imienia.

2. Rozmowa o opowiadaniu

Nauczyciel zachęca dzieci, by opowiedziały, jak doszło do nadania imienia

niezapominajce.

3. Rytmizowanie słowa

Nauczyciel wyklaskuje słowo „niezapominajka”, dzieląc je na sylaby. Następnie

prosi dzieci o powtórzenie rytmu przez wyklaskiwanie i tupanie i o to, by

wszyscy głośno policzyli, z ilu sylab składa się słowo „niezapominajka”.

4. Wykonanie zadania z książki s. 38

Dzieci stawiają kropkę w środku najmniejszej niezapominajki i prowadzą linię

do środka większej, a z niej do środka największej niezapominajki, dorysują

łodygi i liście.

III.

1. Zabawa ruchowa „Rosną kwiaty” (Walc kwiatów, CD)

Dzieci kucają na podłodze, pochylają głowy i słuchają muzyki. Nauczyciel

opowiada, jak promienie słońca padają na dzieci-kwiaty, a one budzą się i unoszą

swoje płatki ku górze. Dzieci powoli wstają, rozchylają ręce nad głową

i powoli pochylają ciało w różne strony.

2. Zagadka

Mówią: żabie oczka, mówią: kwiatki z bajki.

A to są po prostu... (niezapominajki)

3. Rysowanie niezapominajek pastelami olejnymi

Dzieci rysują scenkę z opowiadania o niezapominajkach. Następnie każde opowiada

fragment, do którego wykonywało ilustrację. Nauczyciel zapisuje treść

na karteczkach, które dołącza do prac. Prace będą piękną dekoracją sali.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin