scenariusze z przewod.docx

(22 KB) Pobierz

Ćwiczenia mięśni języka i warg.

kląskanie językiem,

wahadełko wysunięty język porusza się jak wahadło,

wskazówka zegara wysunięty język porusza się wokół ust jak wskazówka zegara,

małpka język wypycha górną lub dolną wargę (usta są zamknięte),

balonik nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza malutką dziurką.

2. W kosmosie praca z obrazkiem.

Kosmos to ogromna, niezmierzona przestrzeń. W kosmosie jest wiele gwiazd.

Wokół gwiazd krążą planety, a wokół niektórych planet księżyce.

Gwiazdą, która jest najbliżej Ziemi planety, na której żyjemy jest Słońce. Słońce

to ogromna kula rozżarzonego gazu. Gwiazdozbiory to grupy wielu gwiazd.

Gwiazdy układają się we wzory (znaki zodiaku).

Planety to ciała niebieskie, które krążą wokół słońca po orbitach (czyli stałych

torach planet). Obecnie znanych jest osiem planet należących do Układu Słonecznego:

Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun. Tylko na

Ziemi powstało życie. Ziemia obiega słońce w ciągu jednego roku ziemskiego

i jednocześnie obraca się wokół własnej osi (powstaje dzień i noc).

Księżyc to ciało niebieskie, które znajduje się najbliżej Ziemi i wokół niej krąży.

Często wygląda na niebie jak biały świecący krążek albo rogalik.

Kosmonauta to człowiek odbywający podróże w kosmosie. Loty w kosmos odbywają

się w statkach kosmicznych. Jest kilka rodzajów statków kosmicznych:

rakieta wahadłowiec, samolot kosmiczny, sonda kosmiczna, sztuczny satelita.

„W kosmosie” –

obrazek

50

Pojazdy lądowe, wodne i powietrzne

Przykładowe pytania:

Co to jest kosmos?

Wokół jakiej gwiazdy krąży Ziemia?

Czym jest Ziemia?

Czy znacie jakieś nazwy planet?

Jak nazywa się człowiek, który lata w kosmos?

Czym podróżuje się w kosmosie?

3. Dzień i noc na kuli ziemskiej doświadczenie. Na stoliku stoi globus (Ziemia),

a obok jest zapalona lampka (Słońce). Światło lampki skierowane jest na globus.

Obracanie Ziemi wokół własnej osi, wyjaśnienie dzieciom zjawisko występowania

dnia i nocy. W trakcie doświadczenia dzieci pokazują miejsca na Ziemi, gdzie

jest dzień a gdzie zapada noc.

4. Słuchanie wiersza Barbary Lewandowskiej Rakieta.

Rakieta

Kolejami, samolotem

dobrze jeździ się po świecie,

ale ja wciąż marzę o tym,

by pilotem być w rakiecie.

Stoi pojazd mój przed bramą...

Ja po srebrnych wchodzę schodkach.

Do widzenia, tato, mamo!

Dziwów sto po drodze spotkam.

I w godzinę albo krócej

Księżyc, gwiazdy w krąg objadę...

I na ziemię potem wrócę,

aby w domu zjeść obiadek.

Odpowiadanie na pytania:

Kim chciał zostać chłopiec?

Czym chciał latać?

Co chciał zobaczyć?

5. Wykonanie zadania wyprawka pięciolatka (cz. 3, s. 21). Wprowadzenie do globalnego

czytania wyrazu rakieta. Kolorowanie rakiety według wzoru.

„Rakiety” – zabawy z balonikami. Ćwiczenia oddechowe. Przestrzeganie

ustalonych zasad w zabawie. Wprowadzenie elementów humoru i śmiechu.

Rakiety zabawy z balonikami. Nadmuchiwanie baloników i wypuszczanie

ich z rąk (bez zawiązywania). Uciekające powietrze wprowadza baloniki w ruch.

Zwracanie uwagi na śmieszne dźwięki, które wtedy powstają. Nadmuchiwanie balonów,

zaciskanie wlotu powietrza i czekanie, aż wszyscy będą gotowi. Odliczanie

6 5 4 3 2 1 start! Puszczanie baloników i obserwowanie ich lotu.

 

abawa plastyczna z wykorzystaniem balonów Kosmos.

• Rozmowa na temat Kosmosu.

– Co to jest Kosmos?

– Dlaczego ludzie chcą podróżować w Kosmosie?

Nauczyciel, korzystając z różnych źródeł, podaje dzieciom kilka ciekawostek

na temat Kosmosu.

Wszechświat według Ptolemeusza.

Około roku 150 n.e. astronom grecki Ptolemeusz dowodził, że Ziemia leży nieruchomo

w centrum wszechświata, a Słońce, Księżyc i pięć znanych mu planet

krążą wokół niej. Teoria ta przetrwałą bez zmian przez kolejne 1400 lat.

Teoria kopernikańska.

W 1543 roku polski astronom Mikołaj Kopernik stwierdził, że centrum wszechświata

jest Słońce, a nie Ziemia, która w ciągu jednego dnia wykonuje pełny

obrót wokół własnej osi, zaś w ciągu jednego roku – wokół słońca. Kopernik

nadal jednak uważał, że planety krążą po orbitach kolistych.

Krążenie po elipsie.

Ostatecznie, w roku 1609, Niemiec Kepler obliczył prawidłowy kształt orbity

planety krążącej wokół Słońca. Według jego teorii, którą dzisiaj uważamy za

prawdziwą, planety krążą wokół naszej gwiazdy po orbitach eliptycznych.

Badanie Kosmosu.

O Kosmosie możemy się wiele dowiedzieć, obserwując go z Ziemi. Dzięki podróżom

kosmicznym możemy jednak przyjrzeć mu się jeszcze lepiej, a nawet

ujrzeć rzeczy, które są niedostrzegalne z Ziemi. Astronomowie regularnie wysyłają

satelity i sondy kosmiczne. Kosmos w pobliżu Ziemi zbadali również

astronauci – ludzie podróżujący w przestrzeni kosmicznej.

Od setek lat ludzie marzyli o wyprawach w przestrzeń kosmiczną. Marzenie to

stało się rzeczywistością w 1961 roku, gdy kosmonauta radziecki Jurij Gagarin

36

okrążył na pokładzie statku kosmicznego Ziemię. Obecnie wielu mężczyzn

i wiele kobiet odbywa podróże w przestrzeni kosmicznej; większość trwa kilka

dni, ale niektóre nawet wiele miesięcy. Przestrzeń kosmiczna to środowisko

nieprzyjazne ludziom. Astronautów chronią skafandry kosmiczne, dostarczające

również powietrza do oddychania. Aby człowiek mógł żyć i pracować

w przestrzeni kosmicznej przez dłuższy czas, należy uzyskać jak najwięcej informacji

o wpływie podróży kosmicznych na jego organizm.

Trening astronautów.

Przed wyprawą kosmiczną astronauci muszą się do niej fizycznie i psychicznie

przygotować. Konieczny jest długi i trudny trening w warunkach zbliżonych do

panujących w przestrzeni kosmicznej. Astronauci trenują na przykład w basenach

kąpielowych, co daje im pewne pojęcie o stanie nieważkości. Noszą specjalną

odzież i wykonują prace przewidziane dla nich na statku kosmicznym.

• Nadmuchiwanie balonów, wiązanie ich przy pomocy nauczyciela. Rysowanie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin