PROGRAM NAUCZANIA-maja-asia-michal.docx

(38 KB) Pobierz

 

 

PROGRAM NAUCZANIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO - II ETAP EDUKACJI



 

 

 

 

 

 

 

 

AUTORZY:

·          Joanna Kaźmierczak

·         Maja Lemańczyk

·        Michał Jabłoński
 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

I.                   Koncepcja programu.

II.               Ogólne i szczegółowe cele kształcenia i wychowania.

III.           Budżet godzin i treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

IV.            Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków w jakich program będzie realizowany.

a.      Stosowane metody.

b.     Wykorzystanie bazy dydaktycznej.

c.      Praca z uczniem o różnych zdolnościach- indywidualizacja.

 

V.               Opis założonych osiągnięć ucznia.

VI.            Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.

 

Koncepcja programu.

 

Zadaniem programu jest kształtowanie fizyczne, moralne oraz duchowe, które poprzez Nasz program chcemy przekazać. Ważne dla Nas jest , by uczniowie czerpali radość z każdych zajęć, zdobywali coraz większą sprawność fizyczna, zdobywali wiedzę na temat odżywiania, hartowania organizmu, zdrowego trybu życia, by odczuwali potrzebę aktywności fizycznej.
      Jednak nadrzędnym naszym celem jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest aktywność fizyczna w trakcie całego życia. Chcemy pracować nad podnoszeniem świadomości, zarówno z obszaru aktywności i jej znaczenia dla naszego życia, jak również z obszaru higieny, zdrowego trybu życia i komponentów warunkujących nasze zdrowie. Poprzez wychowanie fizyczne chcemy kształtować cechy osobowościowe uczniów z nastawieniem na pozytywne relacje w grupie-społeczeństwie i pozytywny stosunek do wykonywanych zadań ruchowych. Chcemy również przekazać podstawowy poziom wiedzy , która da możliwość świadomego podejmowania aktywności ruchowej przez naszych wychowanków. Uczeń poprzez zajęcia wychowania fizycznego powinien być zachęcony do wszelkich rodzajów ruchu , powinien cieszyć się z podejmowania aktywności, powinien również zrozumieć znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia. Do tego właśnie chcemy doprowadzić za pomocą prowadzonych przez nas zajęć lekcyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

 

Ogólne i szczegółowe cele kształcenia i wychowania.


Cele kształcenia – wymagania ogólne

v      przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
 

v      zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
 

v      kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
 

v      udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport;
 

v      stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej;
 

v      poznawanie własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej oraz praktykowanie            zachowań prozdrowotnych.             

 

Szczegółowe cele wychowania fizycznego:

PUNKT PODSTAWY PROGRAMOWEJ

1. Diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego. Uczeń:

1.1. wykonuje bez zatrzymania marszowo-biegowy test Coopera

1.2. wykonuje próby sprawnościowe oraz z pomocą nauczyciela interpretuje uzyskane wyniki

1.3. dokonuje pomiarów wysokości i masy ciała oraz z pomocą nauczyciela interpretuje ich wynik

1.4. ocenia własną postawę ciała

2. Trening zdrowotny. Uczeń:

2.1. mierzy tętno w spoczynku i po wysiłku

2.2. wymienia zasady i metody hartowania organizmu

2.3. demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała

2.4. wykonuje próbę wielobojową składającą się z biegu, skoku i rzutu

2.5. wykonuje przewrót w przód z marszu oraz przewrót w tył

2.6. wykonuje prosty układ gimnastyczny

3. Sporty całego życia i wypoczynek. Uczeń:

3.1. organizuje w gronie rówieśników zabawę, grę ruchową, rekreacyjną, stosując przepisy w formie uproszczonej

3.2. stosuje w grze: kozłowanie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podanie piłki oburącz i jednorącz, rzut piłki do kosza, rzut i strzał piłki do bramki, odbicie piłki oburącz sposobem górnym

3.3. omawia zasady aktywnego wypoczynku

4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń:

4.1. omawia sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia

4.2. korzysta bezpiecznie ze sprzętu i urządzeń sportowych

4.3. stosuje zasady samoasekuracji

4.4. omawia zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w górach

4.5. omawia sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem

4.6. dobiera strój i obuwie sportowe do ćwiczeń w zależności od miejsca zajęć oraz warunków atmosferycznych

5. Sport. Uczeń:

5.1. wyjaśnia, dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej

5.2. uczestniczy w sportowych rozgrywkach klasowych w roli zawodnika, stosując zasady „czystej gry”: szacunku dla rywala, respektowania przepisów gry, podporządkowania się decyzjom sędziego, podziękowania za wspólną grę

5.3. wyjaśnia zasady fair play i kulturalnego kibicowania

6. Taniec. Uczeń:

6.1. wykonuje improwizację ruchową do wybranej muzyki

6.2. wyjaśnia, jak należy zachować się na zabawie tanecznej, w dyskotece

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ø   Cele z zakresu postaw:

Uczeń:

- dba o bezpieczeństwo swoje i współćwiczących

- podporządkowuje się do poleceń prowadzącego

- aktywnie uczestniczy w zajęciach

- stosuje w grze zasady fair play

 

Ø   Cele z zakresu wiadomości:
Uczeń:

- wie dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej

- wie co to jest tętno i jakie znaczenie ma w sporcie

- zna zasady fair play

- wie jak należy postępować aby nie stwarzać zagrożenia w trakcie zajęć

- zna technikę wykonania nauczanych umiejętności z zespołowych gier sportowych, sportów drużynowych, gimnastyki, lekkiej atletyki
- zna zasady organizacji mini turnieju

- wie w jaki sposób minimalizować ryzyko wystąpienia urazów

 

Ø      Cele z zakresu sprawności fizycznej:

Uczeń:

- kształtuje swoja wytrzymałość

- kształtuje siłę mięśni kończyn górnych, dolnych i tułowia

- wzmacnia mięśnie karku i grzbietu

- kształtuje koordynacje ruchową

- kształtuje skoczność

- kształtuje szybkość

- rozwija swój potencjał ruchowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 


III.

 

Budżet godzin i treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

 

 

FORMA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin