11. Instrukcja kancelaryjna i archiwalna.odt

(27 KB) Pobierz

Instrukcja kancelaryjna określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w jednostce oraz reguluje postępowanie w tym zakresie z wszelką dokumentacją (jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej) niezależnie od techniki jej wytworzenia, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych, począwszy od wpływu lub powstania dokumentacji wewnątrz jednostki do momentu jej uznania za część dokumentacji w archiwum zakładowym lub składnicy akt.

Zakres przedmiotowy instrukcji kancelaryjnej:

                     Określenie systemu kancelaryjnego oraz zdefiniowanie jednolitego rzeczowego wykazu akt

                     Ustalenie podziału czynności kancelaryjnych i obiegu dokumentacji

                     Zasady przyjmowania, otwierania i sprawdzania przesyłek

                     Obowiązki w zakresie przeglądania i przydzielania przesyłek

                     Zasady rejestrowania spraw i znakowania akt oraz zakładania i prowadzenia teczek aktowych

                     Formy załatwiania spraw

                     Zasady sporządzania odpisów i uwierzytelnionych kopii dokumentacji

                     Zasady podpisywania pism

                     Ustalenia dotyczące wysyłania pism

                     Zasady przechowywania dokumentacji w komórkach organizacyjnych

                     Zasady przekazywania akt spraw zakończonych do archiwum zakładowego/składnicy akt

                     Ustalenia dotyczące wykorzystania narzędzi informatycznych w czynnościach kancelaryjnych

                     Obowiązki w zakresie postępowania z dokumentacją w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki lub jej komórki organizacyjnej.


Instrukcja o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego/składnicy akt reguluje postępowanie w archiwum zakładowym/składnicy akt z wszelką dokumentacją spraw zakończonych, niezależnie od techniki jej wytworzenia, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Określa organizację, zadania i zakres działania archiwum zakładowego/składnicy akt danej jednostki organizacyjnej oraz reguluje:

                     tryb przejmowania dokumentacji z komórek organizacyjnych,

                     sposób ich przechowywania, ewidencjonowania i zabezpieczania w archiwum,

                     zasady udostępniania akt,

                     wymagania dotyczące lokalu archiwum zakładowego/składnicy akt.

Zakres przedmiotowy instrukcji archiwalnej:

                     Organizacja i zakres działania archiwum zakładowego/składnicy akt

                     Personel archiwum zakładowego/składnicy akt link do zakładki personel

                     Lokal i wyposażenie archiwum zakładowego/składnicy akt link do zakładki lokal

                     Przejmowanie dokumentacji z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego/składnicy akt

                     Przechowywanie i ewidencja dokumentacji w archiwum zakładowym/ składnicy akt

                     Przeprowadzanie skontrum dokumentacji w archiwum zakładowym/składnicy akt

                     Udostępnianie dokumentacji w archiwum zakładowym/składnicy akt

                     Wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego/składnicy akt

                     Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej w archiwum zakładowym/ składnicy akt link do zakładki brakowanie

                     Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego link do zakładki przejmowanie

                     Kontrolę archiwum zakładowego/składnicy akt

                     Postępowanie z aktami w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki lub komórki organizacyjnej. 

 

PODMIOTY ZOBOWIĄZANE DO UZGODNIENIA/ZATWIERDZENIA PRZEPISÓW KANCELARYJNO-ARCHIWALNYCH
 
Organy państwowe oraz państwowe jednostki organizacyjne, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjne zobowiązane są do opracowania i stosowania: instrukcji kancelaryjnej  i instrukcji archiwalnej i po ich zatwierdzeniu (por. art. 6 ust. 2 Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach) oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt po jego uzgodnieniu (por. § 3 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych).
 
Obowiązek ten nie dotyczy organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki, organów powiatu i starostw powiatowych, organów samorządu województwa oraz urzędów marszałkowskich, organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących te organy, w których normatywy kancelaryjne i archiwalne określa Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Powyższego Rozporządzenia nie stosują więc takie jednostki jak, np.: gminne ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego, szkoły, przedszkola, szpitale.

 

Przepisy kancelaryjne i archiwalne wprowadzają kierownicy jednostek organizacyjnych.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin