ŚCIĄGA.DOC

(74 KB) Pobierz

1.Historyczny rys jakości

Platon (427 – 347 p.n.e.) – Pointes – jakość konkretnych rzeczy oznaczała stopień osiągnięcia przez nie doskonałości.

Arystoteles (384 – 322 p.n.e.) – jakość – zespół swoistych cech odróżniających dany przedmiot od innych przedmiotów tego samego rodzaju.

2.Kwalitologia:

-           nauka o jakości,

-           wszystko to co osiągnięto w badaniach naukowych i w teorii w zakresie modelowania jakości,

-           początek lat siedemdziesiątych,

-           Romuald Kolman

3.Podział kwalitologii:

 

Szczególna teoria jakości      Ogólna teoria jakości

 

              Teoria jakości

 

              Kwalitologia

 

              Inżynieria jakości

 

Kwalimetria   Zarządzanie jakością   Ekonomika jakości

 

4.Teoria jakości

Obejmuje system stwierdzeń, praw, modeli opisujących oraz objaśniających zjawiska jakościowe.

5.Ogólna teoria jakości

Obejmuje system aksjomatów, twierdzeń, praw i modeli uniwersalnych, dotyczących ogólnego przedmiotu kwalitologii

6.Szczególna teoria jakości

Odnosi się do składników tego przedmiotu czyli jakości.

7.Inżynieria jakości

Dostarcza narzędzi do sprawnego wykonywania zadań i osiągnięcia celów jakościowych w praktyce gospodarczej i społecznej

8.Kwalimetria

Zajmuje się budową narzędzia liczbowego określania jakości.

9.Zarządzanie jakością

Obejmuje instrumentarium kształtowania jakości w organizacjach

10.Ekonomika jakości

Dostarcza metod dla ulokowania jakości w płaszczyźnie ekonomicznej

11.Etapy i koncepcje zarządzania jakością:

ü          Kontrola techniczna

Akcentuje funkcje kontrolne odnoszone do stanowiska roboczego. Obiektem kontroli jest wyrób (deta, podzespół, zespół itp.) będący rezultatem procesu technologicznego i ujmowany wyłącznie w przestrzeni cech technicznych. Wyniki kontroli służą głównie przyjęciu lub odrzuceniu wyrobu oraz wynagrodzeniu bądź ukaraniu robotnika.

ü          Kontrola jakości

Wyraża postęp w stosunku do kontroli technicznej. Rozkłada odpowiedzialność a jakość na jednostki wykonawcze i zarządcze. Oraz wykorzystuje metodę samokontroli.

ü          Sterowanie jakością (kompleksowe sterowanie jakością)

Ten etap rozwoju zarządzania jakością obejmuje większość funkcji zarządzania w szczególności akcentując funkcje kontrolowania i korygowania. Kompleksowość sterowania oznacza wyjście z problematyka jakości poza służbą jakości. Rozwija się samokontrola oraz tzw. system pracy bezusterkowej.

ü          Zarządzanie jakością (zarządzanie przez jakość – TOM)

Wszystkie materialne i niematerialne składniki przedsiębiorstwa produkcyjnego wpływają na jakość produktów i procesów wewnętrznych oraz zewnętrznych, a więc zarówno jakość tych produktów i procesów, jak i jakość składników (zasobów) przedsiębiorstwa, powinny być objęte kompleksem funkcji zarządczych. Jedną z cech zarządzania jakością jest zaakcentowanie znaczenia fazy przygotowawczej działań wykonawczych – występujące w formie wewnętrznego i zewnętrznego zapewnienia jakości.

12.Teoria zarządzania jakością.

 

              Kwalitologia

 

              Synergia

 

 

badanie,              Nauka organizacji          adaptacja,

analiza,              i zarządzania                         rozwijania

synteza

 

              Skutek synergii

 

              Teoria zarządzania

jakością

 

Odpowiednie łączenie się osiągnięć kwalitologii i nauki OiZ-u to proces synergiczny polegający na badaniu, analizie, syntezie, wzajemnej adaptacji i rozwijaniu związków pomiędzy zagadnieniami jakości i zarządzania w organizacjach.

13.14 Wskazań Deminga

1.Doprowadź do wytrwałości w dążeniu do doskonalenia wyrobów i usług

2.Przyjmij nazwą filozofię za swoją.

3.Nie polegaj na masowej kontroli jakości.

4.Przestań zamawiać jedynie na podstawie ceny.

5.Stale i wciąż doskonal proces produkcji i usługi.

6.Wprowadź nowoczesne metody szkolenia na stanowisku pracy

7.Zapewnij przywództwo.

8.Wyeliminuj lęk.

9.Przełamuj bariery pomiędzy różnymi służbami.

10. Zrezygnuj z haseł i sloganów adresowanych do pracowników.

11. Zrezygnuj z ilościowych zadań planowych.

12. Usuń przeszkody na drodze do dumy z jakości pracy.

13. Wprowadź intensywny program oświaty i szkolenia.

14. Działaj, by dokonać przekształceń.

14.Zasady zarządzania jakością.

ü          określają stosunek przedsiębiorstwa i jego pracowników do zarządzania jakością,

ü          są pomocne we wdrażaniu SZJ,

ü          motywują pracowników do działań w kierunku rozwijania i doskonalenia SZJ.

ü          ustalają w prostej, zwartej formie główne cele i zadania polityki jakości prowadzonej przez kierownictwo firmy.

ü          nie dostarczają wprost narzędzi i metod działania

ü          sprawiają, że każde pojedyncze działanie jest właściwie umotywowane i ukierunkowane.

 

 

15.Ewolucja zasad charakteryzujących podejście do problematyki jakości w przedsiębiorstwie.

 

Podejście tradycyjne

Podejście nowoczesne

Cele działania przedsiębiorstwa

Dobrze wytworzony wyrób

Odpowiedz na potrzeby rynku

Kryteria oceny

Wskaźniki ekonomiczne.

Dopuszczalna wadliwość

Zadowolenie odbiorców. Koszty jakości.

Niezawodność. Wyeliminowanie braków

Dominująca forma oddziaływania

Kontrola inspekcyjna

Samokontrola

Odpowiedzialność za jakość

Rozmaita

Łatwa do określenia na każdym stanowisku

16.Koło Deminga (PDCA)

Chronologiczne uporządkowanie działania, dotyczą jakości procesów technologicznych oraz produktów

Planowanie (Plan)

 

         Wykonanie (Do)

 

              Sprawdzenie (Check)

 

                              Korygowanie (Act)

 

17.Zasada „ciągłego doskonalenia” – Kazein

Działanie podejmowane w celu stopniowego eliminowania zakłóceń, oddziaływujących na proces produkcyjny.

Każdy proces wykazuje dwojakiego rodzaju odchylenia od wymaganego stanu:

ü          Odchylenia naturalne

Są nierozłącznie związane z procesem i trudne do wyeliminowania bez wprowadzenia w nim zasadniczych zmian.

ü          Odchylenia specjalne

SA łatwo zauważalne i możliwe do wyeliminowania za pomocą rutynowych działań. Pojawiają się okresowo lub sporadycznie.

18.Etapy Kazein:

1.          Proces przed podjęciem działań

ü          występują zakłócenia naturalne i specjalne

2.          Podjęcie działań

ü          identyfikacja zakłóceń specjalnych

ü          przeprowadzenie korekty procesu

3.          Proces pod kontrolą

ü          zakłócenia specjalne wyeliminowane

4.          Podjęcie działań

ü          wyznaczenie zdolności jakościowej procesu

ü          identyfikacja zakłóceń naturalnych

ü          podjęcie działań w celu udoskonalenia procesu

5.          Proces pod kontrolą i o wysokiej jakości

6.          Ciągłe doskonalenie jakości

ü          minimalizacja zakłóceń naturalnych

19.Zasada „zera defektów”

Oznacza produkcję bezusterkową, bez braków i konieczności poprawiania.

Działania pozwalające na osiągnięcie tego celu.

ü          Pomiar jakości i przedstawienie wyników w postaciach pozwalających na obiektywną ocenę i podejmowanie działań korekcyjnych.

ü          Zachęcenie pracowników do pracy w małych grupach i do formułowania w ich ramach własnych lub grupowych celów poprawy jakości i podkreślenie że program doskonalenia praktycznie nie ma końca.

ü          Stworzenie systemu komunikacji pozwalającej pracownikom na łatwe komunikowanie się między sobą i z przełożonymi.

20.Zasada „unikania błędów” Poka Yoke

ü          Wskazuje na unikanie błędów już u potencjalnego źródła ich powstania.

ü          Wychodzi się z założenia, że żaden człowiek, żadne urządzenie, żaden system nie mogą pracować bez popełniania błędów.

ü          Błąd nie powinien prowadzić do wystąpienia niezgodności

ü          Stosowanie urządzeń zapobiegawczych błędom.

21.Zasada „pracy zespołowej”, wynika z:

ü          zależności stosunków produkcji i procesów produkcyjnych,

ü          zwiększającej się elastyczności produkcji

ü          wysokich wymagań jakościowych

 

W związku z powyższym zaangażowanie pracowników nie może się ograniczyć do stanowiska pracy, ale musi wychodzić poza nie i obejmować grupę pracownicza oraz całą organizację. W ten sposób powstają „świadome jednostki produkcyjne”

22.Narzędzia zarządzania jakością

Służą one do zbierania i przetwarzania danych związanych z różnymi aspektami jakości. Są instrumentami nadzorowania (monitorowania) procesów wytwarzania i kontroli montażu oraz innych występujących w cyklu istnienia wyrobu.

23.Tradycyjne narzędzia:

ü          Schemat blokowy

Przedstawia w sposób graficzny ciąg działań realizowanych w danym procesie przepływu informacji, przepływu materiałów. Przedstawienie ciągu działań w postaci schematu blokowego pozwala lepiej zrozumieć istotę procesu. Podczas procesu przygotowania schematu odkrywa się w procesie zależności, normalnie słabo eksponowane. Schemat blokowy powinien być tworzony w zespole.

ü          Diagram przyczyn i skutków (Ishikawy)

Wykres przyczynowo – skutkowy Ishikawy

o          przedstawia powiązania między czynnikami działającymi na proces i skutkami, które one powodują,

o          pomocny przy rozwiązywaniu problemów jakie mogą występować w procesie.

o          powinien być realizowany w grupie

o          wykres rybiej ości

 

Trzy fazy wykresu:

1.          Określenie przyczyn głównych (ogólnych) [podejście 5 M wg którego najważniejsze grupy czynników oddziałowują na wynik procesu związane są one z: człowiek (Man), maszyną (Machina), metoda (Metod), materiałem (Material), środowiskiem i zarządzaniem (Management), grupy czynników powinny być dobierane każdorazowo do problemu.]

2.          Określenie czynników drugorzędnych (szczegółowych) [czynniki drugorzędne stanowią rozwinięcie czynników ogólnych, nie ma ograniczonej liczby tych czynników, mogą również wystąpić czynniki trzeciorzędne]

3.          Wybór czynnika krytycznego [czynnik najbardziej oddziaływujący na wynik rozpatrywanego procesu]

 

ü          Diagram Poretto – Lorenza

Opiera się na stwierdzonej empirycznie prawidłowości, ze w przyrodzie, technice, działalności człowieka zazwyczaj 20-30 % przyczyn (czynników) decyduje o ok. 70-80 % skutków. Zdefiniowanie przyczyn pozwoli na wyznaczenie kierunku działań, które szczególnie efektywnie mogą przyczynić się do doskonalenia procesów i podnoszenia jakości wyrobów.

 

Fazy diagramu Karetto – Lorenza:

1.          Kompletowanie informacji o badanym procesie, mających związek z określonym problemem.

2.          Określenie wielkości za pomocą której można mierzyć wynik procesu w aspekcie rozpatrywanego problemu.

3.          Uszeregowanie na podstawie zebranych informacji oraz wiedzy o procesie przyczyn ze względu na ich oddziaływania na wynik procesu.

4.          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin