Niniejszy skrypt stanowi powstał na podstawie zajęć przygotowujących do egzaminu na certyfikat- SPECJALISTA DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYC. Stanowi on uzupełnienie do Ustawy o PZP. Skrypt składa się z IV części, nie wrzucam od razu wszystkiego naraz gdyż nie chce mi się przepisywać moich notatek :P
Skrypt jest aktualny ze stanem prawnym na luty 2018
I. DEFINICJA SPECJALISTY DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
a. Cechy specjalisty:
· Definicja pojawiła się rozporządzeniu Ministra Pracy z roku 2010 r.
· W dziale: Ekonomia i Zarządzanie (nie wymaga się bycia prawnikiem, choć to pomaga), bierze się to dlatego że wybiera się najlepszą ekonomicznie ofertę;
· Specjalista= wiedza+ doświadczenie+ umiejętności;
· Specjalista odpowiedzialny jest od wdrażanie koncepcji i teorii oraz do systematycznej nauki;
· Specjalista zobowiązany jest do bezstronności i obiektywizmu;
b. Kiedy wyłącza się specjalistę z postępowania?
· Art. 17 pkt .1 stanowi zamknięty katalog. Wyłącza się m.in. gdy było się pracownikiem w okresie 3 lat firmy ubiegającej się o zamówienie publiczne. Każdy uczestnik postępowania musi złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej.
· Osoba biorąca udział w postępowaniu patrz. Ustawa i słownik.
· Przygotowanie ustawy (w tym wzorzec umowny, opracowanie SIWZ) nie jest postępowaniem o zamówienie publiczne;
· Wg. wyroku Sądu Najwyższego zamówienie jest od ogłoszenia zamówienia do zawarcia umowy.
· Wg. PZP koniec postępowania to wybór najkorzystniejszej oferty. Przy wyborze z wolnej ręki negocjacje kończą postępowa nie;
c. Odpowiedzialność specjalisty za załamanie PZP
· wg. ustawy odpowiada kierownik;
· pracownik odpowiada za przeprowadzenie i przygotowanie w zakresie swojej pracy,
· podstawa prawna do stwierdzenia odpowiedzialności to art. 18 pkt.1 Ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych;
· czyn zabroniony przypisanie winy (gdy nie ma należytej staranności)
II. DEFINICJE: PZP, WYKONAWCA, ZAMAWIAJĄCY
· Krąg zamawiający szerszy od ustawy o finansach publicznych;
· Podmioty wydające środki niepubliczne niekiedy też podpadają pod PZP;
· Art. 3 ustawy stanowi katalog podmiotów zobligowanych do korzystania z PZP;
· Aby zastosować PZP muszą być spełnione warunki: umowa odpłatna której przedmiotem jest: dostawa, usługa, roboty budowlane;
· W przypadku koncesji na roboty budowlane nie stosujemy przepisów PZP, to reguluje osobna ustawa;
a. Wykonawca :
· należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego;
b. Zamawiający:
· należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej obowiązaną do stosowania ustawy;
· państwowe jednostki stosują ustawę od 144 tys euro w przypadku dostaw, powyżej muszą publikować zamówienie w Europejskim Dzienniku Ustawowym;
· JST/UCZELNIE/JEDNOSTKI KULTURY/FILM muszą zamieszczać powyżej 221 tys euro
· Aby określić od jakiej kwoty się podaje do Europejskiego Dziennika Ustawowego, należy sprawdzić kto nadzoruje;
c. Usługa
· to co nie jest robotą ani dostawą jest usługą;
· usługi społeczne to m.in. usługi zdrowotne, hotelarskie, restauracyjne. W takich przypadkach przy zamówieniach poniżej 750 tys euro, zostawia się ogłoszenie na BIP a jednostka sama decyduje o sposobie postępowania; art. 138
III. NIE STOSUJEMY USTAWY
· Art. 4 stanowi katalog podmiotów które są zwolnione z obowiązku stosowania ustawy
· Wyłączenia podmiotowe np.: NBP, BGK
· Wyłączenia przedmiotowe: usługi arbitrażowe, usługi badawcze (wtedy gdy spełnione są dwa warunki: korzyść z badań jest dla zamawiającego i tylko na jego potrzeby i on w całości to finansuje)
· Usługi prawne takie jak: zastępstwo procesowe, doradztwo prawne ale tylko procesowe, akty notarialne
· Zamówienia do 30 tys euro (po kursie 4,3117, czyli 129351 zł bez VAT)- PRÓG BAGATELNOŚCI
a. Zamówienia poniżej 30 tys. Euro
· W przypadku zamówień do 30 tys. Euro nie stosujemy PZP
· Zastosowanie mają następujące przepisy: KC, akty kierownictwa wewnętrznego, ustawa o finansach publicznych, traktaty europejskie
· Przy takich zamówieniach zawsze są 3 możliwości działania: procedura otwarta, zapytanie ofertowe do co najmniej 3 firm, zakup z wolnej ręki;
· Kodeks cywilny w art. 66-72 KC normuje tryby: negocjacji, aukcji i przetargu; Zamawiający może sam wybrać który tryb stosuje;
· Zawsze trzeba: optymalnie dobierać metody, kierować się celem i oszczędnością oraz efektywnością;
aversl