Prawo zamówień publicznych- Skrypt 2018.docx

(24 KB) Pobierz

Niniejszy skrypt stanowi powstał na podstawie zajęć przygotowujących do egzaminu na certyfikat- SPECJALISTA DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYC. Stanowi on uzupełnienie do Ustawy o PZP. Skrypt składa się z IV części, nie wrzucam od razu wszystkiego naraz gdyż nie chce mi się przepisywać moich notatek :P

 

Skrypt jest aktualny ze stanem prawnym na luty 2018

 

 

 

I. DEFINICJA SPECJALISTY DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

a.  Cechy specjalisty:

· Definicja pojawiła się rozporządzeniu Ministra Pracy z roku 2010 r.

· W dziale: Ekonomia i Zarządzanie (nie wymaga się bycia prawnikiem, choć to pomaga), bierze się to dlatego że wybiera się  najlepszą ekonomicznie ofertę;

· Specjalista= wiedza+ doświadczenie+ umiejętności;

· Specjalista odpowiedzialny jest od wdrażanie koncepcji i teorii oraz do systematycznej nauki;

· Specjalista zobowiązany jest do bezstronności i obiektywizmu;

 

b. Kiedy wyłącza się specjalistę z postępowania?

· Art. 17 pkt .1 stanowi zamknięty katalog. Wyłącza się m.in. gdy było się pracownikiem w okresie 3 lat firmy ubiegającej się o zamówienie publiczne. Każdy uczestnik postępowania musi złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej.

· Osoba biorąca udział w postępowaniu patrz. Ustawa i słownik.

· Przygotowanie ustawy (w tym wzorzec umowny, opracowanie SIWZ) nie jest postępowaniem o zamówienie publiczne;

· Wg. wyroku Sądu Najwyższego zamówienie jest od ogłoszenia zamówienia do zawarcia umowy.

· Wg. PZP koniec postępowania to wybór najkorzystniejszej oferty. Przy wyborze z wolnej ręki negocjacje kończą postępowa nie;

 

c. Odpowiedzialność specjalisty za załamanie PZP

· wg. ustawy odpowiada kierownik;

· pracownik odpowiada za przeprowadzenie i przygotowanie w zakresie swojej pracy,

· podstawa prawna do stwierdzenia odpowiedzialności to  art. 18 pkt.1 Ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych;

· czyn zabroniony                 przypisanie winy (gdy nie ma należytej staranności)

 

II.  DEFINICJE: PZP, WYKONAWCA, ZAMAWIAJĄCY

·      Krąg zamawiający szerszy od ustawy o finansach publicznych;

·      Podmioty wydające środki niepubliczne niekiedy też podpadają pod PZP;

·      Art. 3 ustawy stanowi katalog podmiotów zobligowanych do korzystania z PZP;

·      Aby  zastosować  PZP muszą być spełnione warunki: umowa odpłatna której przedmiotem jest: dostawa, usługa, roboty budowlane;

·      W przypadku koncesji na roboty budowlane nie stosujemy przepisów PZP, to reguluje osobna ustawa;

 

a.    Wykonawca :

·      należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego;

 

b.    Zamawiający:

·      należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej obowiązaną do stosowania ustawy;

·      państwowe jednostki stosują ustawę od 144 tys euro w przypadku dostaw, powyżej muszą  publikować zamówienie w Europejskim Dzienniku Ustawowym;

·      JST/UCZELNIE/JEDNOSTKI KULTURY/FILM muszą zamieszczać powyżej 221  tys euro

·      Aby określić od jakiej kwoty się podaje do Europejskiego Dziennika Ustawowego, należy sprawdzić kto nadzoruje;

 

c.     Usługa

·      to co nie jest robotą ani dostawą jest usługą;

·      usługi społeczne to m.in. usługi zdrowotne, hotelarskie, restauracyjne. W takich przypadkach przy zamówieniach poniżej 750 tys euro, zostawia się ogłoszenie na BIP a jednostka sama decyduje o sposobie postępowania; art. 138

 

III.    NIE STOSUJEMY USTAWY

·      Art. 4 stanowi katalog podmiotów które są zwolnione z obowiązku stosowania ustawy

·      Wyłączenia podmiotowe np.: NBP, BGK

·      Wyłączenia przedmiotowe: usługi arbitrażowe, usługi badawcze (wtedy gdy spełnione są dwa warunki: korzyść z badań jest dla zamawiającego i tylko na jego potrzeby i on w całości to finansuje)

·      Usługi prawne takie jak: zastępstwo procesowe, doradztwo prawne ale tylko procesowe, akty notarialne

·      Zamówienia do 30 tys euro (po kursie 4,3117, czyli 129351 zł bez VAT)- PRÓG BAGATELNOŚCI

 

a.    Zamówienia poniżej 30 tys. Euro

·      W przypadku zamówień do 30 tys. Euro nie stosujemy PZP

·      Zastosowanie mają następujące przepisy: KC, akty kierownictwa wewnętrznego, ustawa o finansach publicznych,  traktaty europejskie

·      Przy takich zamówieniach zawsze są 3 możliwości działania: procedura otwarta, zapytanie ofertowe do co najmniej 3 firm, zakup z wolnej ręki;

·      Kodeks cywilny w art. 66-72 KC normuje tryby: negocjacji, aukcji i przetargu; Zamawiający może sam wybrać który tryb stosuje;

·      Zawsze trzeba: optymalnie dobierać metody, kierować się celem i oszczędnością oraz efektywnością;

Zgłoś jeśli naruszono regulamin