Transport-leśny-1Popr.docx

(1538 KB) Pobierz

Transport:

·         Stanowi odrębny dział gospodarki, przekształca potencjalną wartość towaru

·         Celowe przemieszczenie osób i  ładunków oraz czynniki pomocnicze

Podatność transportu:

·         Naturalna – stopień odporności ładunku na warunki i skutki przemieszczania, wynikająca z fizycznych, chemicznych i biologicznych cech i własności ładunku (wrażliwość na uszkodzenia)

·         Techniczna – stopień odporności ładunku na warunki i skutki przemieszczania, wynikające z jego masy, objętości, kształtu oraz zabiegów stosowanych w celu pozyskania go do transportu

·         Ekonomiczna – stosunek kosztów transportu przewozowego ładunku do jego wartość (podatność ekonomiczna ładunku decyduje jaką korzyść możemy osiągnąć z jego przewozu)

Elementy procesu przemieszania:

·         Ładunek – nazywamy przedmiot transportu od momentu nadania do chwili odebrania ładunku w gospodarstwie leśnym są to płody lasu czyli drewno i produkty uboczne (jagody, grzyby, zwierzyna) oraz materiały związane z produkcją leśną, a więc nasiona, sadzonki, środki ochrony roślin a także materiały do budowy i utrzymania infrastruktury leśnej

·         Drogi – w pojęciu transportu oznacza środowiska w którym odbywa się przemieszczenia ładunków. W transporcie drewna i użytków ubocznych główną rolę odgrywa sieć dróg lądowych, transport wodny stanowi znikomy udział. Podstawowym sposobem transportu jest transport motorowy, odbywający się po drogach leśnych i drogach publicznych, Zagęszczenie dróg w gospodarstwie leśnym jest nierównomierna i wynosi średnio 25m/ha

·         Siła nadająca ruch

§         siła ludzi i zwierząt (przy pozyskaniu drewna małowymiarowego i stosowego oraz załadunku)

§         siła ciężkości

§         siła wiatru i prąd wody przy spływie

§         siła urządzeń mechanicznych

·         Środka transportu (tabor) umożliwiającego przemieszczenie ładunku

·         Odległość i czas

§         Odległość – relacja przestrzenna między dwoma punktami

§         Odległość czasowa – jest związana z prędkością jazdy i jest zależna głównie od właściciela i sprawności użytych środków transportu oraz warunków praccy

§         Odległość ekonomiczna – wyraża się w kosztach transportu zawierającego koszty właściwego przewozu, koszty załadunku i wyładunku, koszty składowania, zabezpieczenia i ubezpieczania ładunku podczas transportu

§         Odległość przestrzenna

ü      odległość liniowa (najkrótsza odległość między punktami)

ü      odległość komunikacyjna ( odległość rzeczywista)

Specyfikacja transportu leśnego:

·         Jednokierunkowość

·         Sezonowość -  w pewnym zakresie

·         Utrudniona rytmiczność dostaw

·         Nierównomierność rozłożenia bazy surowcowej

·         Nie zawsze racjonalna lokalizacja zakładów przemysłowych

 

Udostępnienie drzewostanów do prac transportowych:

·         Sieć dróg

·         Sieć szlaków zrywkowych

·         Dobór technologii i organizacja prac

·         Dobór środków technicznych

·         Powyższe powinny uwzględnić:

§         Ukształtowanie powierzchni  i nośność podłoża

§         Kategoria czynności

§         Lokalne wyposażenie ZUL i podaż siły roboczej

Szlak zrywkowy:

Droga wyznaczona w drzewostanie, po której przemieszczane są ścięte drzewa do punktów dostępnych dla pojazdów wywozowych

Zasady zakładania szlaków:                

·         Szerokość 2,5 – 5,0 m

·         Rozstęp między szlakami 20 – 120m

Termin zakładania szlaków:

·         Podczas odnowienia

·         Podczas pierwszej trzebieży

Układ w stosunku do rzędów drzew:

·         Prostopadle

·         Równoległe

·         Ukośnie

Patrz Zarządzenie 35 DyrGenLP z czerwca 2016

·        

Szlak zrywkowy powinien być dostosowany do warunków terenowych oraz tak poprowadzony, aby nie tylko ułatwiał wykonanie prac pozyskaniowych ale także chronił powierzchnie przed uszkodzeniem

·         Sieć szlaków powinna zapewniać w miarę równomierne udostępnienie wszystkich partii drzewostanu, nie może być prowadzony szablonowo

·         Szerokość szlaku o 1m większy od szerokości środka zrywkowego przy zrywce wleczonej i półpodwieszonej i o 1,5m przy zrywce nasiębiernej 

Ogólne zasady wyznaczania szlaków zrywkowych:

·         Sieć szlaków operacyjnych powinna stanowić element udostepnienie drzewostanów, uzupełniający z istniejącą lub projektowaną siecią dróg i linie podziału powierzchniowego oraz składnic przyzrębowych

·         Udostępnienie siecią szlaków, o ile nie zrobiono tego wcześniej, należy objąć drzewostany wszystkich klas wieku, w których planuje się prace związane z pozyskiwaniem drewna. Szlaki należy wyznaczyć w drzewostanach, niezależnie od rodzaju rębni.

·         Jako zasadę należy przyjąć zakładanie szlaków prostopadle do rzędów drzew. Umożliwia to dociąganie drewna z obu stron szlaku, przy zachowaniu dowolnego kierunki zrywki

 

 

Wykonywanie szlaków operacyjnych:

·         Wskazane jest zakładanie szlaków operacyjnych w czasie pierwszego zabiegu (cięcia) TW lub CP-P                    ( z pozyskaniem drewna)

·         W uzasadnionych przypadkach, możliwe jest zakładanie sieci przyszłych szlaków operacyjnych już na etapie zakładania wielkopowierzchniowych upraw na gruntach porolnych lub na powierzchniach po zlikwidowanych skutkach zjawisk o charakterze klęskowym

·         Wyznaczanie szlaków w terenie powinno się odbywać bezpośrednio przed ich wykonaniem lub rozpoczęciem pozyskania drewna na powierzchni. Jeśli to nie jest konieczne należy ograniczać potrzebę wykonywania prac ziemnych, zwłaszcza na terenach nizinnych

Nacisk jednostkowy na grunt:

Środek zrywkowy

Nacisk [kPa]

Człowiek

40

Koń

100-300

Ciągniki kołowe

100-350

Ciągniki gąsiennicowe

20-50

Samochody

150-800

 

Wytrzymałość gruntu:

Typ gruntu

kPa

Typ gruntu

kPa

Błotnisty, torfiasty

20

Glina miękka

100

Suche piaski

200

Glina wilgotna

200

Wilgotne piaski

400

Glina sucha

400

Żwir drobny

500

Lita skała

2500

Żwir gruby

200-600

Ubity śnieg

900

Czy rzeczywiście jesteście w stanie to zapamiętać?

Wskaźniki techniczno-eksploatacyjne:

·         Wskaźniki techniczno-eksploatacyjne są miernikiem osiąganych efektów ekonomicznych

·         Pozwalają mierzyć i porównywać koszty produkcji, wydajność pracy, itp.

·         Podejmować decyzje o zakupie/zbyciu środków transportowych

Koszty:

Koszty możemy podzielić na:

·         Koszty stałe (amortyzacja, ubezpieczenie, garażowanie, itp.)

·         Koszty zmienne (płaca obsługi, koszty paliwa i smarów, koszty ogumienia, koszty napraw, itp.)

Wydajność zależy od:

·         Rodzaju środka

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin