Psychologia różnic indywidualnych - ćwiczenia, 15.10.2017
michal_andrzejewski@interia.eu
Zaliczenie:
1 nieobecność
Kolokwium
Prezentacja - kagan i clonninger, krytyka
Nastepne zajęcia - teoria wielkiej piątki
TEMPERAMENT
Teorie temperamentu:
Cecha - względnie stała tendencja do określonego zachowania.
Galton - dziedziczność geniuszu,
Spirman - czynnik G, inteligencja ogólna
Bine simone - test inteligencji, selekcja dzieci mniej lub bardziej zdolnych
Iloraz inteligencji - pojęcie, wiek umysłowy
Hipokrates
Kant - koncepcja szufladkowa,
Wundt - pojęcie wymiaru, każda cecha może być zapiana na osi i może się po niej przesuwać
Pawłow - temperament jest typem układu nerwowego, typ słaby i silny - 2 rodzaje: zrównoważony i niezrównoważony
Temperament odnosi się do względnie stałych cech osobowości występujących u człowieka od wczesnego dzieciństwa i mających swoje odpowiedniki w świecie zwierząt. Będąc pierwotnie zdeterminowany przez wrodzone mechanizmy neurobiologiczne, temperament podlega powolnym zmianom spowodowanym procesem dojrzewania oraz indywidualnie specyficznym oddziaływaniem między genotypem a środowiskiem.
Wybrane teorie temperamentu zorientowane na dziecko:
Interakcyjna teoria temperamentu - A. Thomas, S. Chess
Rozwojowy model temperamentu - M. Rothbart, D. Derrberry
Koncepcja temperamentu zahamowanego i niezahamowanego - J. Kagan
Behawioralno-genetyczna teoria temperamentu (EAS) - A. Buss, R. Plomin
Wybrane teorie zorientowane na człowieka dorosłego:
Koncepcja trzech super czynników PEN- H. Eysenk
Neuropsychologiczny model temperamentu - J. Grey
Psychobiologiczny model temperamentu - R. Cloninger
Teoria poszukiwania doznań - M. Zuckerman
Regulacyjna teoria temperamentu - J. Strelau
Wspólne charakterystyki
Przez pojęcie temperamentu należy rozumieć cechy przejawiające się w zachowaniu stąd temperament to składowa struktury osobowości, pod warunkiem, że osobowość traktujemy, jako zespół cech. Temperament charakteryzuje się względną stałością w ciągu życia, zmiany zachodzące w obszarze temperamentu są bardziej powolne w porównaniu z innymi właściwościami zachowania. Temperament ma podłoże biologiczne, choć w zależności od koncepcji różne mechanizmy biochemiczne i biologiczne traktowane są, jako jego podstawa. Różnice indywidualne w cechach temperamentu są genetycznie zdeterminowane. Cechy temperamentu w postaci pierwotnych emocji i motoryki obecne są już od wczesnego niemowlęctwa. Wybrane cechy temperamentu między innymi lęk, emocjonalność, żwawość, aktywność występują także w świecie zwierząt.
Interakcyjna teoria temperamentu: A. Thomas, S. Chess
Aktywność - aspekt motoryczny zachowania dziecka oraz proporcja okresów aktywności i brak aktywności w ciągu doby
Rytmiczność - regularność - regularność bądź jej brak funkcji biologicznych (cykl snu, czuwania)
Zbliżanie się - wycofywanie - rodzaj pierwotnej reakcji na nowy bodziec np. Pokarm, zabawkę. Zbliżanie się ma miejsce wtedy, gdy reakcja jest pozytywna, wycofywanie zaś, gdy dziecko reaguje negatywnie na poziomie emocji i/lub aktywności motorycznej
Łatwość przystosowania - łatwość, z jaką zachowanie dziecka można zmienić w pożądanym kierunku wyrażająca się w sposobie reagowania na nowe bodźce
Próg reagowania - siła bodźca potrzebna do wywołania zauważalnej reakcji, przejawia się w reakcjach na słabe bodźce
Siła reakcji - poziom energetyczny reakcji niezależny od jej, jakości i kierunku
Jakość nastroju - proporcja emocji-nastrojów pozytywnych do negatywnych
Podatność na roztargnienie - skuteczność, z jaką bodźce zewnętrzne odwracają uwagę dziecka od tego, co robi w danym momencie
Zasięg uwagi i wytrwałość - najdłuższy czas poświęcony bez przerwy danemu rodzajowi aktywności (zasięg uwagi) oraz zdolność kontynuowania aktywności mimo działania bodźców rozpraszających (wytrwałość)
Tabela:
Temperament łatwy ok 40 %
Temperament wolno rozgrzewający się ok 15 %
Temperament trudny ok 10% (ta konstelacja cech temp. Naraża dziecko na zaburzenia w zachowaniu)
Regularność
Umiarkowana regularność
Brak regularności
Zbliżanie się
Negatywna reakcja na nowe bodźce
Wycofywanie się
Łatwość przystosowania
Powolne przystosowanie się
Trudność w przystosowaniu
Niewielka lub umiarkowana siła reakcji
Niewielka siła reakcji
Duża siła reakcji
Przewaga nastroju pozytywnego
Przewaga nastrojów negatywnych
Interakcyjna teoria temperamentu - temperament trudny a zaburzenia zachowania:
· Dobroć dostosowania, goodness of fit - zgodność między temperamentem jednostki a oczekiwaniami i wymogami otoczenia. Zaburzenia w zachowaniu nawet u dziecka z temperamentem trudnym nie wystąpią.
· Niedopasowanie, poorness od fit - istotna i długotrwała rozbieżność między kategoriami temperamentu dziecka, a warunkami środowiskowymi -> wtedy zakłócony jest rozwój powstają zaburzenia w zachowaniu nawet w przypadku temperamentu łatwego.
Metody badania temperamentu:
· Thomas i Chess w zasadzie nie opracowali narzędzia psychometrycznego do pomiaru cech temperamentu niemowląt, od których to zainicjowany został program NYLS. Cechy temperamentu tych dzieci oceniali na podstawie wywiadu z matkami, a uzyskany w ten sposób materiał pozwalał na pomiar - w skali trzystopniowej - dziewięciu wyodrębnionych cech temperamentu. Ich uczniowie i współpracownicy podjęli się konstrukcji kwestionariuszy dla różnych grup wiekowych, biorąc za punkt wyjścia pogląd Thomasa i Chess, że struktura temperamentu składa się z dziewięciu jej cech (kategorii). Trzy skonstruowane przez nich kwestionariusze zyskały największą popularność:
o Skala Temperamentu Dzieci Żłobkowych - Todd/er Temperament Scale (TTS; Fullard, McDevitt i Carey,1984); ·
o Kwestionariusz Stylu Zachowania -Behavioral Style Questionnaire (BSQ; McDevitt i Carey, 1978);
o K westionariuszTemperamentu Dzieci w Wieku Szkolnym (Middle Childhood Tempe,rament Questionnaire (MCTQ; Hegvik, McDevitt i Carey, 1982).
· Narzędzia te nie zostały zaadaptowane do warunków polskich, choć istnieje polska adaptacja kwestionariusza Michaela Windle'a i Richarda Lernera (1986), którego skale w dużym stopniu odpowiadają cechom temperamentu postulowanym przez Thomasa i Chess
Rozwojowy model temperamentu: M. Rothbart, D. Derryberry
Reaktywność - odnosi się do pobudliwości fizjologicznej i behawioralnej, występuje w kilku postaciach: somatycznej, autonomicznej, neurohormonalnej i poznawczej. Przejawia się w progach wrażliwości, w czasie latencji, sile i amplitudzie reakcji oraz czasie powrotu reakcji do stanu wyjściowego, a wiec w cechach formalnych reakcji i zachowań.
Samoregulacja - procesy modyfikacyjne (podwyższające i obniżające) reaktywność; uwaga, dążenie, unikanie, atak, powstrzymanie się od reakcji, samouspokajanie.
Rozwój temperamentu we wczesnym dzieciństwie:
Faza rozwoju - składniki temperamentu:
Noworodek - niezadowolenie i łatwość uspokajania, aktywność, orientacja i czujność (uwaga), zbliżanie się, wycofywanie
Wczesne dzieciństwo - wszystkie wyżej wymienione oraz uśmiech, wokalizacja, poszukiwanie i unikanie bodźców, frustracja
Późne niemowlęctwo - ww. oraz kontrola zachowania, strach
Wiek przedszkolny i powyżej - ww. oraz dalszy rozwój wytężonej kontroli zachowania
Hipoteza Rothbart i Derrybery : u podstaw ontogenetycznego kształtowania się cech temp. leżą neurofizjologiczne mechaznimy motywacyjne, które kształtując się rozwojowo regulują zachowania.
+ w kształt. się temp. biorą udział fizjologiczne mechanizmy leżące u podstaw uwagi.
Struktura temp. niemowlęcia: poziom aktywności, uśmiech, strach, niezadowolenie w wyniku skrępowania ruchów, łatwość uspokajania się i czas koncentracji
Struktura temp. dzieci w wieku 3-8: zbliżanie się, przyjemność, uś...
qbgirl