psychologia różnic indywidualnych wyk.docx

(69 KB) Pobierz

 

Psychologia różnic indywidualnych - wykład - Nogaj, 14.10.2017, Nie ma listy

 

Na zaliczenie - praca pisemna dla chętnych - 20 tyś znaków, ze spacjami i bibliografią, podniesienie oceny o pół stopnia.

Obecność, aktywność, egzamin pisemny - pytania otwarte

 

(Temperament, osobowość, inteligencja)

 

Treści programowe:

 

Historia psychologii różnic indywidualnych - perspektywa myśli starożytnej i narodziny myśli nowożytnych o zdolnościach, temperamencie i osobowości.

Pojęcia wyjaśniające różnice indywidualne - jednostka, cecha, stan, styl.

Rola interakcji dziedziczności i środowiska w różnicach indywidualnych.

Temperament a styl funkcjonowania.

Zdolności intelektualne i ich rola w funkcjonowaniu człowieka.

Osobowość jako zespół cech i koncepcje super czynników osobowości.

Kreatywność i inteligencja emocjonalna, inteligencja społeczna.

Styl funkcjonowania poznawczego a radzenia sobie ze stresem.

Konsekwencje społeczne wynikające z różnic indywidualnych.

 

Literatura:

Jan Strelau - Różnice indywidualne. Historia, determinanty, zastosowania, 2014

Jan Strelau - Psychologia różnic indywidualnych, wykłady z psychologii, numer 10

Małgorzata Marszał Wiśniewska, Tatiana Klonowicz, Małgorzata …, Psychologia różnic indywidualnych

Jan Strelau - Psychologia

Bolesław Hornowski - Psychologia różnic indywidualnych

 

Nęcki - Inteligencja, geneza struktura i funkcje

… - Inteligencja wielorakie perspektywy

Howard Gardner - Inteligencje wielorakie

Daniel Goleman - Inteligencja emocjonalna

Seligman - O inteligencji prawie wszystko

Anna Matczak - Diagnoza intelektu

Jan Strelau - Psychologia temperamentu

Jan Strelau - Temperament, jako regulator zachowania

Jan Strelau, Małgorzata Marszał Wiśniewska - Uwikłany temperament

Piotr Oleś - Wykłady z psychologii, Wprowadzenie do psychologii osobowości, numer 11

Pervin oliwer John - Osobowość

Hall, Linsey - Teorie osobowości

Ferens - Psychologia osobowości

Jan Strelau - Osobowość a ekstremalny stres

Jan Terelak - Człowiek i stres

Edward Nęcki - Psychologia twórczości (+podręcznik z ćwiczeniami)

Twórczość w teorii i praktyce

Steven Pinker - Tabula rasa

Mózg a zachowanie

 

15.10.2017

 

Historia różnic indywidualnych:

II FUNDAMENTALNE KONCEPCJE NATURY CZŁOWIEKA:

 

Ludzkie uniwersalia:

Przekonanie ze ludzie są do siebie podobni a każdy człowiek ma nieograniczone możliwości rozwoju

Zadaniem społeczeństwa jest tworzenie właściwych warunków i możliwości rozwoju wszystkim ludziom.

 

Różnice indywidualne:

Różnice indywidualne są wyznaczone właściwościami biologicznymi, którymi należy się kierować w wychowaniu i kształtowaniu osobowości człowieka

Struktura społeczeństwa zapewnia możliwość, aby każdy człowiek wykonywał prace zgodne ze swoimi dziedzicznymi i wrodzonymi możliwościami i zdolnościami.

 

Dziś wiemy, że wyjaśniając różnice indywidualne należy uwzględnić zarówno czynnik dziedziczny jak i środowiskowy. Oba czynniki decydują o powstaniu rozwoju intelektualnego. Każdy organizm jest wyposażony w pewne struktury i funkcje biologiczne, które rozwijają się dopiero pod wpływem działania różnych czynników środowiskowych.

 

Nietuzinkowy przykład wpływu środowiska na potencjał genetyczny: dzikie dzieci - chłopiec z Aveyron, Ukraina - Oxana Malaya? Wychowywała się na podwórku z psami, Kolumbia- Mariana Chapman przez 5 lat wychowywana przez małpki kapucynki.

 

Asocjacjonizm - założenie, że zjawiska psychiczne powstają poprzez leczenie prostych elementów psychicznych (wrażenia, emocje) w bardziej złożone struktury i zjawiska (spostrzeganie, myślenie)

 

 

Pierwsze badania nad różnicami indywidualnymi:

 

Podjęto na grubnie astronomii a nie psychologii (weryfikacja wrażeń słuchowych i wzrokowych obserwatorów królewskiego obserwatorium astronomicznego w Greenwich - początek XIX w.)

Karol Darwin - twórca teorii ewolucji, dopatrywał się różnych indywidualnych występujących w obrębie gatunku, jednego z głównych źródeł selekcji naturalnej i adaptacji do środowiska.

Badania z zakresu genetyki G.J. Mendla- wyjaśnienie pojęcia dziedziczności; stworzenie modeli zachowań/funkcjonowania zwierząt i ludzi; wpływ na selekcje i krzyżówki, których powstanie doprowadziło do pojawienia się nowych cech; zastosowanie metod statystycznych w badaniach nad podobieństwami i różnicami wśród ludzi.

 

Różnice indywidualne w obrębie gatunku ludzkiego:

Uniwersalność natury człowieka - uwarunkowana specyficznym wyposażeniem genetycznym; zapewnia charakterystyczna dla gatunku ludzkiego adaptacje psychologiczna, a genetycznie zdeterminowana

Niepowtarzalność człowieka jest kluczem do zrozumienia indywidualnie specyficznych form tej adaptacji.

 

Twórca teorii różnic indywidualnych Francis Galton:

Prowadził badania nad dziedzicznością geniuszu, autorską metoda drzewa genetycznego - analiza losów niemal 1000 osób z 300 rodzin, wniosek: im bliższe spokrewnienie z osoba genialna, tym częściej widoczne cechy genialności u krewnych.

Jako pierwszy zadał pytanie „natura czy środowisko?” - opowiadając się za dziedzicznością

Pionier badan psychometrycznych w zakresie progów wrażliwości. Percepcji kolorów i reakcji motorycznych

 

Kontynuatorzy:

·         James Cattell – dokonywał pomiaru charakterystyk psychometrycznych i stosował testy do pomiaru różnic indywidualnych. Jako pierwszy zastosował pojęcie test umysłowy. Współcześnie twórca 16 czynnikowego kwestionariusza osobowości.

·         Ch. Spearman (XX w. ) – rozpoznanie czynnika ogólnego jako głównego czynnika odpowiedzialnego za poziom wykonywania zadań/czynności (inteligencja ogólna „g”). Stopień nasycenia tym czynnikiem jest tym większy im bardziej w rozwiazywanie zadania zaangażowany jest umysł.

 

Elementy inteligencji ogólnej:

·         Rozumowanie werbalne

·         Rozumowanie ilościowe

·         Rozumowanie abstrakcyjne

·         Pamięć krótkoterminowa

 

Pierwszy test inteligencji: Albert Binet, Theodor Simon

·         Pierwszy zestaw prób umysłowych przeznaczonych do badania dzieci z deficytami intelektualnymi, umożliwiającymi im odnoszenie sukcesów w szkole.

·         Skala inteligencji Bineta i Simon’a – na użytek badań inteligencji dzieci i młodzieży

·         Główne założenia: inteligencja przejawiająca się w różnych procesach umysłowych, takich jak rozumowanie

·         A. Binet – wiek umysłowy, dzięki któremu został opracowany iloraz inteligencji

 

Iloraz inteligencji:

·         W. Stern – autor podręcznika z zakresu psychologii różnic indywidualnych, autor pojęcia iloraz inteligencji

·         IQ = wiek umysłu/wiek życia x 100

·         Powstała możliwość dokładniejszego pomiaru poziomu inteligencji niezależnie od wieku osób badanych

 

Wykład 2 - 29.10.2017

 

Różnice indywidualne w temperamencie:

Wilhelm Wundt

Realizował badania nad wrażliwością sensoryczną, których wyniki wskazywały, że ludzie różnią się między sobą w tym zakresie i nie był to błąd pomiaru.

Różnice we właściwości sensorycznej są uwarunkowane różnicami emocjonalnego funkcjonowania człowieka, którego źródło jest w temperamencie.

Dwuwymiarowa typologia temperamentu wg Wundta, opiera się na analizie reakcji emocjonalnych w wymiarze intensywności i szybkości zmieniających się emocji.

Silne i słabe emocje oraz powolne i szybkie zmiany emocji - choleryk, melancholik, sangwinik, flegmatyk

 

Eksperymenty fizjologów - różnice indywidualne w temperamencie:

Iwan Pawłow (XIIX/XX w.)

Laureat Nagrody Nobla w dziecinie fizjologii i medycyny

Laboratoryjne badania nad fizjologicznymi podstawami temperamentu

Badanie indywidualnych w zakresie charakterystycznych cech układu nerwowego

Stworzył typologię układu nerwowego, która traktowana jest, jako fizjologiczna interpretacja czterech temperamentów Hipokratesa-Galena (siła procesu pobudzenia/hamowania)

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin