elementy prawa.docx

(15 KB) Pobierz

Ćwiczenia 19.12.2017

16.01. Kolokwium

23.01.2017 – wpisy

 

Strona w postępowaniu administracyjnym

(art. 28 KPA – przepisać )

Art. 28 KPA :

Strona jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek

1.       Tryby wszczynania postępowania administracyjnego :

·         Z urzędu

·         Na żądanie strony

2.       INTERES PRAWNY – ważniejszy jesteśmy strona na mocy przepisów prawa.  Jest prawny bo wynika z przepisów prawa, interes w czymś. Przyznaje się przez przepisy prawa konkretnych korzyści jednostce, które można realizować w postępowaniu administracyjnym, a rozstrzygnięcie jest wydawane w postaci decyzji.

INTERES FAKTYCZNY -  podmiot na stronach prawa mocy, interes żeby się interesować bo np.: mieszkamy na tym osiedlu

3.       Cechy interesu prawnego :

·         Indywidualny

·         Aktualny

·         Własny

·         Musi być zaspokojony przez decyzje administracyjną

·         Osobisty

4.       Legitymacja procesowa strony – pozwala wszcząć postępowanie :

·         Czynna – uprawnienie podmiotu do żądania

·         Bierna – uczestnik postępowania jako strona

5.       Zastępstwo procesowe – przedstawicielstwo ustawowe wynika z ustawy, jest obligatoryjne np.: matka niepełnoletniego dziecka

Pełnomocnictwo – fakultatywne , pomocnik np.: adwokat

6.       Podmiot na prawach strony – sprawy dotyczące cudzej osoby np.: rzecznik praw obywatela, prokurator, organizacja społeczna .

Inni uczestnicy mają interes faktyczny

Zasady postępowania administracyjnego : Charakterystyka, funkcje :

1)      Funkcje zasad :

Ø      Ujednolicanie praktyki administracyjnej

Ø      Dyrektywy ( uzupełnienie) przepisów

Ø      Wyznaczanie tworzenia pracy

2)      Zasady Postępowania Administracyjnego

a.       Zasada legalności ( praworządności ), Art. 6,7 KPA  – organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa

b.       Zasada prawdy obiektywnej Art. 7 KPA – W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności z urzędu lub na wniosek stron, podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny, i słuszny interes obywateli

c.       Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli Art. 7 KPA - W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności z urzędu lub na wniosek stron, podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny, i słuszny interes obywateli

d.       Zasada pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa Art. 8 KPA – Organy administracji publicznej prowadza postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej

e.       Zasada informowania art. 9 KPA – Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek

f.        Zasada zapewnienia stronie prawa do czynnego udziału w postępowaniu art. 10 KPA – Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań

g.       Zasada przekonywania art. 11 KPA – Organy administracji publicznej powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek którymi kierują się przy załatwieniu sprawy aby w ten sposób w miarę możności doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków przymusu

h.       Zasada szybkości i prostoty postępowania art. 12 KPA – organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia

i.        Zasada polubownego załatwiania kwestii spornych art. 13 KPA – spraw w których uczestniczą strony o spornych interesach mogą być załatwiane w drodze ugody sporządzanej przed organem administracji publicznej

§ 2 Organ administracji publicznej przed którym toczy się postępowanie w sprawie powinien w tych przypadkach podejmować czynności skłaniające strony do zawarcia ugody

j.        Zasada pisemności art. 14 KPA – sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne doręczonego środkami komunikacji elektronicznej

k.       Zasada dwuinstancyjności postępowania art. 15 KPA – postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne, odwołanie do drugiej instancji

l.        Zasada trwałości decyzji administracyjnej art. 16 § 1 KPA – decyzje od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych

m.     Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej art. 16 § 2 – decyzje mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach

n.       Zasada przyjaznej interpretacji przepisów art. 7a KPA

o.       Zasada współdziałania organów art. 7b KPA

p.       Zasada pewności prawa art. 8 § 2 KPA

Zgłoś jeśli naruszono regulamin