9 _Symptomy_zaburze_percepcji_s_uchowej_.pdf

(57 KB) Pobierz
Kurs: Wsparcie dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Symptomy zaburzeń percepcji słuchowej
Opracowanie: Wiesława Machul
Techniki
obserwacji
zaburzeń
Przejawy zaburzeń
o
mały zasób słów;
o
w mowie często utrzymują się agramatyzmy;
o
trudności w przyswojeniu długich i trudnych wyrazów;
o
przekręcanie słów mało znanych;
o
trudności w rozumieniu znaczenia nowych wyrazów;
Wypowiadanie się
o
trudności we wnioskowaniu na materiale werbalnym;
o
szybkie zmęczenie przy słuchaniu dłuższych opowiadań;
o
trudności z odmianą wyrazów;
o
trudności
w
formułowaniu
wypowiedzi
ustnych
(i
pisemnych);
o
długo utrzymujące się wady artykulacji;
o
udzielanie odpowiedzi na pytania jednym słowem lub
krótkim zdaniem.
Rysowani
e
o
----------------------------------------------------------
1
Kurs: Wsparcie dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu
o
trudności w pisaniu ze słuchu, czasami wyrazy nie dają się
Pisanie
1
całkowicie odczytać;
o
zastępowanie (inaczej: mylenie) liter odpowiadających
głoskom podobnie brzmiącym
o
opuszczanie
końcówek
wyrazów;
opuszczanie
liter
i sylab; gubienie liter w zbiegu spółgłosek;
o
dodawanie liter (pojedynczych lub grup liter)
o
przestawianie liter (pojedynczych lub grup liter)
o
nieprawidłowe dzielenie wyrazów przy ich przenoszeniu
o
łączenie przyimków z rzeczownikami;
o
czasami
w
piśmie
pojawiają
się
tzw.
przygłosy
tj. dodatkowa litera „y” np. „lyalya” zamiast „lala”;
o
trudności w pisaniu wyrazów nieznanych;
o
mylenie kolejności wyrazów w zapisie;
o
wolne tempo pisania;
o
nawroty wad wymowy widoczne w piśmie;
o
jeśli
prawidłowo
funkcjonuje
percepcja
wzrokowa,
to w pisaniu ze słuchu będzie dużo skreśleń
2
Kurs: Wsparcie dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu
o
długo utrzymuje się nawyk głoskowania;
o
trudności w dokonywaniu syntezy wyrazu;
o
przekręcanie czytanych wyrazów (część odczytując, część
odgadując);
o
zamiana głosek;
o
opuszczanie głosek lub sylab;
o
mylenie wyrazów podobnych artykulacyjnie;
Czytanie
o
w trakcie czytania nie moduluje głosu, nie reaguje na znaki
przystankowe; nieprawidłowy akcent zdaniowy;
o
głośne rozmowy mogą utrudniać czytanie;
o
szukanie w trakcie czytania obrazków ilustrujących treść
o
wolne tempo czytania
o
problemy ze zrozumieniem czytanej treści (koncentracja
na technice czytania utrudnia rozumienie treści)
o
trudności z opowiadaniem czytanej treści.
3
Kurs: Wsparcie dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu
o
problemy z uczeniem się pamięciowym (wierszy, piosenek,
tabliczki mnożenia);
o
kłopoty z nauką języków obcych;
o
trudności w rozumieniu instrukcji;
Inne trudności
o
kłopoty na lekcjach w-f (trudności w zrozumieniu instrukcji)
o
kłopoty z przyswajaniem materiału gramatycznego, pojęć
matematycznych;
o
trudności w zabawach rytmicznych, z zapamiętaniem
melodii.
o
trudności w myśleniu słowno- pojęciowym (problemy z
wnioskowaniem, uogólnianiem na materiale werbalnym)
LITERATURA:
1. BIAŁA Monika: Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien;
Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008
2. BOGDANOWICZ Marta, ADRYJANEK Anna: Uczeń z dysleksją w szkole; Gdynia
Wyd. Operon, 2005
3. BOGDANOWICZ M.:
„Harmonia”, 2003
4. GRYGIER Urszula, SIKORA Iwona: Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki
metodyczne, Małopolskie Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Kraków
2008
5. KRASOWICZ- KUPIS G. (red.): Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy;
Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
6. MIELCAREK Dorota Mini- max o dysleksji czyli minimum tego, co na ten temat
powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele ucznia dyslektycznego by maksymalnie
mu pomóc, Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa 2006
7. NARTOWSKA Hanna: Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka, WSiP,
Warszawa 1980
Ryzyko
dysleksji:
problem
i
diagnozowanie;
Gdańsk:
4
Kurs: Wsparcie dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu
8. Podniesienie
efektywności
kształcenia
uczniów
ze
specjalnymi
potrzebami
edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, część I i II, Warszawa 2010
9. SKIBIŃSKA, Helena, Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami
w pisaniu i czytaniu: materiały Pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania
początkowego i wychowania przedszkolnego; Wyższa Szkoła Pedagogiczna
w Bydgoszczy. – Bydgoszcz: Wydaw. Uczelniane WSP, 1996
10. WASZKIEWICZ Elżbieta: Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci 6-8
letnich. Warszawa; WSiP.1991
1
Wiązanie konkretnych kategorii błędów jednoznacznie z określonym zaburzeniem funkcji
poznawczych jest w
świetle
najnowszych badań nieuprawnione, nie stwierdzono bowiem
związku między deficytami funkcji poznawczych a określonymi kategoriami błędów.
Zainteresowanych tematem odsyłam do lektury
KRASOWICZ- KUPIS G. (red.): Diagnoza
dysleksji. Najważniejsze problemy; Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin