historia i wos.pdf

(1478 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje
prawnie chronione do momentu
rozpoczęcia egzaminu.
UZUPEŁNIA UCZEŃ
miejsce
na naklejkę
KOD UCZNIA
PESEL
EGZAMIN W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
C
ZĘŚĆ
1. H
ISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy na kolejno ponumerowanych 23 stronach jest wydrukowanych
25 zadań.
2. Sprawdź, czy do arkusza jest dołączona karta odpowiedzi.
3. Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
4. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod, numer PESEL
i przyklej naklejkę z kodem.
5. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania. Wykonuj zadania zgodnie
z poleceniami.
6. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
7. W arkuszu znajdują się różne typy zadań. Rozwiązania zadań zaznacz na
karcie odpowiedzi w następujący sposób:
wybierz jedną z podanych odpowiedzi i zamaluj kratkę z odpowiadającą
jej literą, np. gdy wybierasz odpowiedź A:
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
Uprawnienia ucznia
do nieprzenoszenia
zaznaczeń na kartę
19 KWIETNIA
2017
wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiednimi literami,
np. gdy wybierasz odpowiedź FP:
do informacji oznaczonych właściwą literą dobierz informacje
oznaczone liczbą lub literą i zamaluj odpowiednią kratkę, np. gdy
wybierasz literę B i liczbę 1:
Godzina rozpoczęcia:
9:00
Czas pracy:
8. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli
się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź, np.
60 minut
9. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-H1-172
Układ graficzny
© CKE 2015
Tekst do zadania 1.
Świat egipskich bogów był bogaty, a bóstwa egipskie miały mniej lub bardziej określoną
naturę, a także główne miejsce kultu, własne symbole i liczby magiczne. Podział Egiptu na
Północ i Południe funkcjonował w tradycji i świadomości Egipcjan jako przede wszystkim
rozbicie państwa na kraje Horusa i Seta. Po zjednoczeniu, gdy przewagę zdobył kult Horusa
jako boga zespalającego cały kraj, faraonów z I dynastii uznawano za jego żywe wcielenie.
Zadanie 1. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
jest fałszywe.
Religia opisana w tekście miała charakter politeistyczny.
Na podstawie tekstu można stwierdzić, że po zjednoczeniu Egiptu faraon był
utożsamiany z bogiem Horusem.
P
P
F
F
Teksty do zadania 2.
Tekst I
Na zgromadzeniu lud miał prawo decydować tylko o wniosku przedstawionym przez gerontów
i królów. Gdy zaś później lud przekręcał i naruszał jego sens, królowie dodali następujący
ustęp: Jeżeli lud poweźmie fałszywą uchwałę, starszyzna i królowie mogą ją znieść. Wmówili
zaś w ziomków, że poświęceni królowie władają na czele geruzji, podają ludowi swe wnioski,
a lud niech o nich stanowi, nic w nich nie zmieniając.
Tekst II
Na pierwszym zgromadzeniu ludowym musi się przeprowadzić głosowanie nad urzędnikami,
czy zdaniem ludu dobrze swe czynności spełniają. Drugie zgromadzenie przeznaczone jest na
rozpatrzenie próśb. Każdy obywatel wedle woli może na znak prośby złożyć gałązkę
i przedstawić ludowi sprawę. Na zgromadzeniu ludowym odbywają się też wybory strategów
i innych władz wojskowych w sposób, jaki lud postanowi.
Zadanie 2. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
jest fałszywe.
W tekście I opisano ustrój starożytnej Sparty.
W ustrojach politycznych państw opisanych w tekście I i tekście II
zgromadzenie ludowe było organem jedynie o charakterze doradczym.
P
P
F
F
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
Strona 2 z 23
GH-H1
Ilustracje do zadania 3.
1
2
3
4
Zadanie 3. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Budowlę wzniesioną w starożytnym Rzymie na cześć zwycięskiego wodza oznaczono
numerem
A.
1.
B.
2.
C.
3.
D.
4.
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
GH-H1
Strona 3 z 23
Tekst do zadania 4.
Po usunięciu etruskich królów Rzym stał się republiką, a jego obywatele trzymali się odtąd
swej „republikańskości” nawet wtedy, gdy faktyczny ustrój państwa przypominał raczej
monarchię. Prawdę mówiąc, rzeczpospolita utrzymała się w Rzymie ok. 450 lat – do
pierwszego stulecia p.n.e. Jej oblicze ulegało przez ten czas licznym przemianom. Po śmierci
Juliusza Cezara całą rzeczywistą władzę w Rzymie, mimo utrzymania instytucji
republikańskich, skupił w swych rękach Oktawian August, pierwszy cesarz rzymski.
Zadanie 4. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Szereg, w którym przedstawiono formy rządów w kolejności ich występowania w starożytnym
Rzymie, to:
A.
republika, królestwo, cesarstwo.
B.
cesarstwo, republika, królestwo.
C.
królestwo, cesarstwo, republika.
D.
królestwo, republika, cesarstwo.
Mapa i tablica genealogiczna do zadania 5.
Podział państwa Franków po traktacie w Verdun (843 rok)
Akwizgran
Paryż
Moguncja
Rzym
państwo Karola Łysego
państwo Lotara
państwo Ludwika Niemieckiego
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
Strona 4 z 23
GH-H1
Tablica genealogiczna Karolingów (fragment)
Karol Wielki (814)
król Franków
cesarz rzymski
Ludwik Pobożny (840)
król Franków
cesarz rzymski
Lotar (855)
król Franków
cesarz rzymski
Ludwik Niemiecki (876)
król Franków wschodnich
Karol Łysy (877)
król Franków zachodnich
cesarz rzymski
Zapis, np.
814,
oznacza rok śmierci.
Zadanie 5. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
jest fałszywe.
Na mapie przedstawiony został podział państwa Franków między synów
Karola Wielkiego.
W wyniku podziału państwa Franków Lotar otrzymał ziemie położone
na zachód od posiadłości Karola Łysego.
P
P
F
F
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
GH-H1
Strona 5 z 23
Zgłoś jeśli naruszono regulamin