przyroda.pdf

(1377 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje
prawnie chronione do momentu
rozpoczęcia egzaminu.
UZUPEŁNIA UCZEŃ
KOD UCZNIA
PESEL
miejsce
na naklejkę
EGZAMIN W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
C
ZĘŚĆ
2. P
RZEDMIOTY PRZYRODNICZE
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy na kolejno ponumerowanych 19 stronach jest wydrukowanych
25 zadań.
2. Sprawdź, czy do arkusza jest dołączona karta odpowiedzi.
3. Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
4. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod, numer PESEL
i przyklej naklejkę z kodem.
5. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania. Wykonuj zadania zgodnie
z poleceniami.
6. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
7. W arkuszu znajdują się różne typy zadań. Rozwiązania zadań zaznacz na
karcie odpowiedzi w następujący sposób:
wybierz jedną z podanych odpowiedzi i zamaluj kratkę z odpowiadającą
jej literą, np. gdy wybierasz odpowiedź A:
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
Uprawnienia ucznia do
nieprzenoszenia
zaznaczeń na kartę
20 KWIETNIA
2017
wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiednimi literami,
np. gdy wybierasz odpowiedź FP:
Godzina rozpoczęcia:
9:00
do informacji oznaczonych właściwą literą dobierz informacje
oznaczone liczbą lub literą i zamaluj odpowiednią kratkę, np. gdy
wybierasz literę B i liczbę 1:
Czas pracy:
60 minut
8. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli
się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź, np.
9. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GM-P1-172
Układ graficzny
© CKE 2015
Zadanie 1. (01)
Na wykresie przedstawiono wpływ temperatury na natężenie fotosyntezy u pewnej rośliny
przy normalnym stężeniu CO
2
(0,03%) w powietrzu oraz przy stężeniu podwyższonym do
1,22%.
natężenie fotosyntezy
w jednostkach umownych
temperatura,
C
Który wniosek dotyczący wpływu czynników środowiska na fotosyntezę u tej rośliny jest
poprawny? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A.
Przy wyższej temperaturze otoczenia roślina do życia potrzebuje mniej dwutlenku węgla.
B.
Stężenie dwutlenku węgla nie ma wpływu na ilość wytwarzanych związków
organicznych.
C.
Optymalna temperatura dla tego procesu nie jest zależna od stężenia dwutlenku węgla.
D.
Podwyższenie stężenia CO
2
powoduje, że zakres temperatury, w której roślina może
przeprowadzić fotosyntezę, jest szerszy.
Zadanie 2. (01)
Podstawą klasyfikacji tkanek występujących w organizmie człowieka jest ich budowa
wynikająca z przystosowania do pełnienia określonych funkcji. Tkanka nabłonkowa pełni
m.in. funkcję ochronną: pokrywa ciągłą warstwą powierzchnię ciała i narządy wewnętrzne
oraz wyścieła przewody i naczynia.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Tkanka nabłonkowa jest przystosowana do pełnienia funkcji ochronnej m.in. dlatego, że ma
A.
B.
C.
D.
komórki ułożone ściśle obok siebie.
komórki z wypustkami różnej długości.
komórki otoczone substancją międzykomórkową.
włókna wzmacniające w substancji międzykomórkowej.
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
Strona 2 z 19
GM-P1
Zadanie 3. (0–2)
W celu ochrony roślin w pewnym ekosystemie polnym zastosowano środki owadobójcze.
Na rysunku przedstawiono sieć pokarmową w tym ekosystemie (nie zachowano proporcji
wielkości organizmów).
Legenda:
1. rośliny
2. larwy owadów
3. zając
4. bakterie i grzyby
5. ptak śpiewający
6. ptak drapieżny
7. lis
3.1. Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Skutkami wyniszczenia larw owadów w tym ekosystemie mogą być
A.
zwiększenie liczebności lisów, a zmniejszenie liczebności zajęcy.
B.
zmniejszenie liczebności lisów i zmniejszenie liczebności zajęcy.
C.
zmniejszenie liczebności ptaków śpiewających i zmniejszenie liczebności ptaków
drapieżnych.
D.
zmniejszenie liczebności ptaków śpiewających, a zwiększenie liczebności ptaków
drapieżnych.
3.2. Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
W przedstawionej sieci pokarmowej destruentami są organizmy oznaczone numerem
A.
1.
B.
2.
C.
3.
D.
4.
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
GM-P1
Strona 3 z 19
Zadanie 4. (0–1)
Na schemacie przedstawiono fragment nici kwasu nukleinowego oraz sposób odczytywania
informacji genetycznej, która jest w nim zapisana.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
jest fałszywe.
Kolejne trójki nukleotydów wyznaczają kolejność aminokwasów w białku.
Ten sam aminokwas może być kodowany przez różne trójki nukleotydów.
P
P
F
F
Zadanie 5. (0–1)
Różyczka to wirusowa choroba zakaźna wieku dziecięcego. Wirus różyczki jest
niebezpieczny dla płodu człowieka. Dlatego podaje się surowicę odpornościową kobietom
ciężarnym, które wcześniej nie chorowały na różyczkę i nie były przeciw niej szczepione,
a mogły w pierwszych miesiącach ciąży mieć kontakt z tym wirusem.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B, a następnie 1., 2. albo 3.
Surowicę odpornościową stosowaną w opisanym powyżej przypadku podaje się, ponieważ
zawiera ona
A.
osłabione antygeny,
które
B.
gotowe przeciwciała,
1.
2.
3.
unieszkodliwiają wirus różyczki.
powodują nabycie trwałej odporności
przeciwko różyczce.
likwidują objawy różyczki.
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
Strona 4 z 19
GM-P1
Zadanie 6. (0–1)
Podczas jednego ze zlodowaceń populacja jeży występująca w środkowej Europie została
rozdzielona przez nasuwający się lądolód. Jeże znalazły wówczas schronienie na obszarach
odmiennych pod względem środowiskowym. Jedne z nich osiedliły się w rejonie dzisiejszej
Hiszpanii, inne – w okolicach Kaukazu. Po ociepleniu klimatu i ustąpieniu lodowca jeże
powróciły na swoje wyjściowe tereny. Okazało się, że osobniki pochodzące z różnych
populacji mają inne umaszczenie pyska, a jeśli się skrzyżują, nie dadzą płodnego potomstwa.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
jest fałszywe.
Ewolucja w każdej populacji przebiegała odmiennie, o czym świadczą
drobne różnice wyglądu jeży z populacji, które przetrwały zlodowacenie.
Doszło do powstania dwóch odrębnych gatunków, ponieważ po ustąpieniu
lądolodu jeże o różnym pochodzeniu nie dają płodnego potomstwa.
P
P
F
F
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
GM-P1
Strona 5 z 19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin