nowy swiat 21 niebo.pdf

(24 KB) Pobierz
nowy swiat 21 niebo
( nowy_swiat_21_niebo.pdf )
http://www3.extrafiles.be/hd/nowy_swiat_21_niebo#
Podobne: nasz swiat test, nasz swiat italia, nasz swiat pwn,
nasz swiat win, moj swiat kl 6, nasz swiat vivat,
moje listy do niego, moj swiat klasa 6, nasz swiat gry cda,
Zanim przedstawie wam zapis wywiadu, jaki udalo mi sie przeprowadzic kilka dni wstecz z Ewa, przypomne, iz jest ona pierwszoplanowa kobieta, matka
wszystkich osob i malzonka Adama, glownego mezczyzny. Skuszona przez weza, pod postacia jakiego ukrywal sie Szatan, namowila swojego malzonka
do sprobowania zakazanego owocu z Drewna Poznania Zacna i Zla, przez co sprowadzili smierc dzieki Ziemie i skazali sie na wygnania z Raju.
Posluchajmy, jakie mozliwosci o skonczonym tym zdarzeniu mysli tej glowna prowokatorka – Ewa.
Jagoda Gorka: Witam pania, pani Ewo! Nazywam sie Jagoda Gorka i jestem polska dziennikarka. Bardzo chce porozmawiac z Pania o evencie, ktore
posiadalo miejsce w Edenie a takze jego nastepstwach. Czy posiadamy mozliwosc zaczynac?
Ewa: Rowniez serdecznie Pania czolem. Oczywiscie posiadamy mozliwosc zaczynac, jednakze mam miniaturowe zastrzezenie. Lub moglaby zwracac
sie Kobieta do mi po imieniu?
J. Gram.: Naturalnie, o ile sobie owego zyczysz. Powiedz, dlaczego razem ze swoim mezem zostaliscie wygnani wraz z Raju?
E.: Zostalismy wygnani dlatego, iz waz podsunal mi plan skosztowania owocow z drewna, z jakiego Bog zabronil zrywac cokolwiek.
J. Gram.: Skoro Pan zabronil Panstwu zrywac owoce z owego drzewa, czemu nie posluchalas Jego nakazu?
E.: Odrzucic wiedzialam, ktory w tym meritum, skoro Pan mial az do wyboru tyle innych drzew, a w sam raz to stalo sie najpiekniejsze. Postanowilam
sprobowac zerwac owoc, zas skutki naszego nieposluszenstwa okazaly sie tragiczne.
J. G.: Jakie to to dawny skutki?
E.: Zostalismy wygnani z Edenu. Zaczelismy wraz z Adamem odczuc wstyd i zaklopotanie aspektem swojej nagosci. Stracilismy niesmiertelnosc,
wygodne los i bezpieczenstwo. Najgorsze okazuje sie byc jednak to, ze Pan przestal naszej firmie ufac. Stracilismy calkowicie Tej zaufanie.
J. G.: Podsumowujac, straciliscie bardzo wiele, wrecz mozna powiedziec, iz wszystko. Lub moze myle sie i sa jakiekolwiek pozytywne witryny Waszego
grzechu?
E.: Dzieki zlamaniu owego zakazu, jakie mozliwosci oczywiscie okazuje sie byc strasznym zlem dla Nas, a takze dla kompletnej ludzkosci, zyskalismy
siebie. Przedtem nie docenialismy i nie zaakceptowac potrzebowalismy sie tak bardzo, jakim sposobem po wygnaniu z Edenu. Zyskalismy tez
swiadomosc popelnianych czynow, zaczelismy odrozniac dobro od nedzna.
J. Gram.: Jakie dawny ostatnie slowa, ktore Pan skierowal az do Ciebie i Adama?
E.: „Oto czlek stal sie taki jakim sposobem My: rozgryzla dobro i zlo, niechaj teraz nie zaakceptowac wyciagnie zbiegiem okolicznosci reki, by zerwac
produkt takze wraz z drzewa egzystencji, zjesc jego i egzystowac na wieki. ―
J. G.: Co poczulas, jak Bog wymawial te slowa?
E.: Nielatwo opisac, jakie mozliwosci czulam. Stalo sie to wrazenie leku, zawstydzenia, upokorzenia, zas jednoczesnie smutku i bolu.
J. Gram.: Dziekuje za te drobiazgowa rozmowe i zycze szczescia w dalszym zyciu.
E.: Rowniez dziekuje.Daniela Naborowskiego
mozemy smialo nazwac poeta, ktory laczy barokowa forme wiersza z zasadnicza, powazna tematyka. Naborowski po swej poezji szuka perfekcyjnej
formy, jaka mogla aby wyrazic jego przemyslenia. Obrazuje nie rozpacz nie trwoge istnienia, ale pogodzenie sie z wyrokami Boga.
KONEPCJA SWIATA
Refleksje o kuli ziemskiej zawarl Naborowski w utworze pt.,, Marnosc,,
Uwaza pan, iz rzeczywistosc doczesny jest marnoscia, ale mimo tamtego nie nalezy z niego rezygnowac. Wystarczy jedynie nie zapominac o wiecznosci,
zyc grzecznie i poboznie, by ustrzec sie zanim niepokojami a, takze nie lekac sie zgonu. Swiat ekspresowo przemija, totez to, jak ziemskie nie wystepuje
wiekszego sensu, jedyna prawdziwoscia, ktora w zadnym wypadku nie przeminie jest marnosc:,, Marna marnosc slynie,,. Poeta podkresla, ze nalezy
aczkolwiek korzystac z zycia, rozumiec jego blaski:
,, Milujmy a, takze zartujmy
Zartujmy i milujmy,,
KONCEPCJA DZIECKA
W tworczosci Naborowskiego duzo jest mowy o czlowieku. Ukazuje pan czlowieka, ktory potrafi moderowac wartosci ziemskie z wiecznymi. Zacheca,
przeto do ziemskich uciech, radosci, ale komplet tego ma sie odbywac w obrebie rozsadku a, takze poboznosci. Czlek w zupelnosci zdaje sobie sprawe,
ze jest podstawa smiertelna a, takze ta pomysl napawa jego lekiem, powodujac, ze boi sie Boga. Czlowiek jest istota krucha, a jego zycie krotkotrwale i
ulotne:
,, Godzina za godzina niepojetnie chodzi
Byl dzien, byles ty osobiscie, potomek sie rodzi..,,
Jedyna wartoscia, jaka nie przemija i jest godna sie czlowieka to cnota. Wianek daje calosc: szczescie, satysfakcje z zycia. Temu, ktory nie mial cnoty
dobra materialne nie zapewnia nic wedlug smierci. Kto zyje po cnocie a, takze zdobyl za posrednictwem niej slawe, osiagnal duzo, kto natomiast umiera
wyjawszy tych wartosci, staje sie nicoscia, bo nie pozostawil pustka po w piwnicy.
,, Sama wianek i slawa, ktora z cnoty plynie,
Nade wszystko ow wiecznie obstaje i bezustannie slynie
Naborowski ukazuje, ze tak naprawde czlowiek ma pelnie wladzy zaledwie w kuli ziemskiej sztuki, kultury, gdzie rzadzic moze slowami, a nie rzeczami.
Czlek zawsze winien pamietac na temat wiecznosci zycia duchowego, i o niesmiertelnosci uczucia wybranki. Milosc poniewaz nie jest ziemskiego
pochodzenia, jednakze boskiego-nadaje przeto sens egzystencji.
Rownowaga demona, swiadomosc osobistej niedoskonalosci a, takze wiara po Boga-to musza podstawy istnienia czlowieczego.
KONCEPCJA BOGA
Pan jawi sie jako ogromny stworca, ktoremu czlowiek winien sie podporzadkowac i jakiego powinien sie bac:,, Ponad wszystko lekac sie Boga,,. Pan
doskonale stworzyl swiat za co czlowiek jest jemu wdzieczny. Stworca nie jest aczkolwiek bliski czlowiekowi, gdyz przyglada sie zaledwie jego
poczynaniom.
Mikolaj Sep Szarzynski
Poeta ten czynil w szczytowym momencie progresu polskiego renesansu, lecz jego talent pozostal pozno odkryty i nagrodzony. Jego tworczosc poetycka
nie ma do czynienia z humanistycznym obrazem harmonijnego swiata.
KONCEPCJA CZLOWIEKA
Szarzynski ukazuje dwoistosc istoty czlowieka (cialo a, takze dusza). Organizm w pogoni za pokusami dazy do upadku a, takze grzechu, a dusza dazy do
Boga. Czlowiek jest rozdarty miedzy tymi dwiema racjami a, takze miota sie miedzy nimi:
"(... ) z zywiolow utworzone organizm (... )
Zawodzi istote, ktorej calosc malo".
W sonecie "O nietrwalej wybranki rzeczy globu tego" Szarzynski podkresla, ze czlowiek zwiedziony pokusami organizmu zwraca sie ku rzeczom i
wartosciom doczesnym, nietrwalym: grzech, pokusie, bogactwo, wladze, rozkosz a, takze piekno, totez jest skazany na wieczne niespelnienie. Wylaczna
rzecza, ku ktorej ma obowiazek sie zwrocic czlowiek to Bog. Poeta ukazuje tragizm rozdwojonego mezczyzny, ktory jest zbyt slabym, aby wytrwac i zbyt
podatnym, by przeciwstawic sie pokusom organizmu, prowadzacym jego do upadku. Czlowiek nie powinna zrozumiec sensu swojego istnienia;
zawieszony miedzy Bogiem a, takze Szatanem czuje sie umiarkowany i bezcelowy, nie pojmuje i nie dostrzega Boga. To wszystko aczkolwiek nie
zwalnia czlowieka z heroicznego dazenia i szukania Stworcy. W sonecie IV "O wojnie naszej, jaka wiedziemy z szatanem, swiatem i cialem" Szarzynski
po formie poetyckiego paradoksu odslania tragiczna kondycje czlowieka.
"Pokoj szczesliwosc. Jednak bojowanie
Byt nasz podniebny. "
Jednostka miary dazy do pokoju a, takze milosci, jaka jest Pan, ale jej cialo pozada do nietrwalych dobr zycia doczesnego. Utwor jest wyrazem
duchowych rozterek osoby religijnej, ktora nie powinna pogodzic wykluczajacych sie nawzajem potrzeb rzadzacych jej zyciem:
,, Coz bede czyli po tak straszliwym boju
Watly, niebaczny, rozdwojony w w piwnicy? "
Pyta dramatycznie liryk i riposta znajduje po milosci, wiernosci Bogu. Czlek wodzony dzieki pokuszenie, niepewny, pelen lekow nie ma obowiazek
ustawac po walce ze swoimi zgubnymi namietnosciami, powierzajac sie opiece Stworcy.
Czlek z sonetow Sepa jest przede wszystkim samotny, przezywa wieczne rozterki, heroicznie walczy ze swiatem a, takze z samym soba. Zniknelo
renesansowe pogodzenie ze swiatem i uchwycenie dla jego przeciwienstw, prawa natury, a pozostala samotna walka.
KONCEPCJA BOGA
Obraz Boga, ktory ukazuje Sep w sonetach jest zamyslony od wizji wyrozumialego ojca. Zamiast Jego zasobow widzimy surowego i wymagajacego
Sedziego, ktory tylko czeka na moment, w ktorym ma obowiazek sie noga czlowiekowi a, takze przegra pan walke ze,, srogim ciemnosci hetmanem,, -
diablem.. Nie zwazajac na calego swojego wlasnego pesymizmu Sep wyraza po sonetach przekonanie, iz ktorykolwiek powinien dazyc do Boga a, takze
nie poddawac sie w walce z osobistym cialem, ufajac w Boza sprawiedliwosc a, takze dobroc.
KONCEPCJA SWIATA
Opisujac swiat, Sep posluguje sie symbolami ciemnosci, grzechu, slodyczy, ktora zarazem jest trucizna i aliansu, oznaczajacego wahanie. Poeta
uwypukla, ze nie wystepuje na swiecie przedmioty trwalych, ze caly rzeczywistosc i wszystka istota podlega prawu przemijalnosci. W ludzkim swiecie
istotna jest uczucie, jakim jest milosc:
,, I nie milowac ciezko a, takze milowac nedzna pociecha,,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin