PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
KL. III guw
Opracowała: mgr Grażyna Czajkowska
Wstęp
Program wychowawczy klasy III guw został opracowany zgodnie ze Szkolnym Programem wychowawczo - profilaktycznym w oparciu o tematykę zajęć edukacyjnych, z których wynika większość działań wychowawczych. Program wychowawczo – profilaktyczny klasy opiera się na humanistycznych i uniwersalnych wartościach, odwołujących się do praw dziecka, ucznia i rodziny. Program w swych założeniach podkreśla ważną rolę rodziny, integrowanie się z innymi klasami, stąd położyłam nacisk na współpracę z rodzicami i szkołą.
Cele:
- Uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka,
- zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym bezpiecznym środowisku,
- umacnianie wiary we własne siły,
- wyrabianie szacunku dla drugiego człowieka i okazywanie go w słowach i czynach,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, podejmowania odpowiedzialności za powierzone zadania, dążenie do osiągania celów,
- wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i kulturowej dziecka,
- kształtowanie szacunku do symboli narodowych, szkolnych, religijnych,
- kształtowanie umiejętności obserwacji, rozumienie zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, zapewnienie warunków harmonijnego rozwoju fizycznego,
- bezpiecznego postępowania oraz realizacji działań prozdrowotnych,
- przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej, filmowej,
- systematyczne organizowania spotkań z rodzicami, kontakty indywidualne z rodzicami.
Metody realizacji:
- gry i zabawy, konkursy,
- twórczość artystyczna,
- spotkania z policjantem, pielęgniarką, strażakiem,
- wycieczki,
- udział w różnorodnych akcjach,
- spotkania z rodzicami,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- imprezy zintegrowane,
- imprezy klasowe,
- realizacja programów profilaktycznych.
- organizacja gazetek i wystaw szkolnych,
- pogadanki
- organizacja apeli i uroczystości tematycznych,
- alarmy próbne.
Formy pracy:
Zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Zagadnienia dotyczą:
- współżycia w zespole klasowym,
- rozwijania relacji koleżeńskich,
- dziecka jako członka rodziny, - pomoc rodziców w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- poznania środowisk lokalnego i instytucji społecznych,
- poznania miasta, tradycji regionalnych,
- rozwijania wrażliwości na sztukę,
- zagadnień ekologicznych i profilaktycznych,
- samoakceptacji, samooceny.
Tematyka działań wychowawczo-profilaktycznych.
Organizacja zespołu klasowego.
1. Tworzenie pozytywnego
klimatu emocjonalnego
w grupie.
2. Integracja zespołu
klasowego.
3. Poznanie praw i obowiązków
ucznia.
4. Poznanie praw i obowiązków
dyżurnego.
5. Poznanie praw i obowiązków
gospodarza klasy.
- uroczystości klasowe i szkolne,
- organizacja dyżurów klasowych,
- wybory do samorządu klasowego
i szkolnego,
- opracowanie regulaminu klasowego.
Troska o estetykę klasy i szkoły.
1. Dostosowanie sprzętu do
potrzeb uczniów.
2. Wdrażanie do aktywnego
uczestnictwa w życiu klasy
i szkoły.
3. Szacunek do sprzętu
szkolnego.
- przygotowanie dekoracji w klasie,
- przygotowanie gazetek tematycznych,
- utrzymanie porządku w klasie, szkole
i wokół szkoły (dyżurni), - prowadzenie Kroniki Klasy.
Postrzeganie siebie i porozumiewanie z rówieśnikami.
1. Rozwijanie umiejętności
komunikowania się w grupie
rówieśniczej, rozwiązywanie
konfliktów.
2. Zwracanie uwagi na kulturę
osobistą i kulturę języka.
3. Zapobieganie zachowaniom
nieakceptowanym społecznie – przemoc, agresja,
wulgaryzmy.
- praca grupowa stosowania zwrotów
grzecznościowych,
- wizerunek ucznia w szkole i podczas
uroczystości,
- wspólne rozwiązywanie konfliktów,
- pogadanki,
- umiejętność pracy w zespole,
- uczenie się wzajemnych relacji
interpersonalnych,
- zbudowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych,
- nawiązywanie przyjaźni z innymi
klasami poprzez wspólną zabawę
i imprezy okolicznościowe.
Wspieranie prawidłowego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego.
1. Zapobieganie
niepowodzeniom
szkolnym poprzez wczesne
wykrywanie trudności
w nauce i problemów
wychowawczych.
2. Tworzenie indywidualnych
programów edukacyjno-
terapeutycznych (IPET).
3. Objęcie uczniów fachową
opieką.
4. Pomoc w odkrywaniu
własnych możliwości,
predyspozycji, talentów oraz
ich twórczego wykorzystania.
5. Prezentacja swoich
umiejętności, talentów.
- współpraca z PPP,
- dostosowanie programów do
indywidualnych potrzeb dziecka,
- kompensowanie deficytów
rozwojowych uczniów,
- podnoszenie poziomu wiedzy poprzez
uczestnictwo w zajęciach
wyrównawczych, korekcyjno –
kompensacyjnych,
- udział uczniów w zajęciach
korygujących wady postawy,
korygujących wady wymowy,
- przygotowanie do konkursów
szkolnych, międzyszkolnych,
- udzielanie pomocy potrzebującym,
- współpraca z rodzicami,
- udział w konkursach plastycznych,
recytatorskich itp.
Poznanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych, środowiskowych i rodzinnych.
Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej.
1. Obchody święta patrona
szkoły.
2. Rozumienie znaczenia świąt.
3. Przekazywanie systemów
wartości związanych
z rodziną.
- organizacja imprez: Dzień Babci,
Rodziny, Dzień Matki festyn z okazji
Dnia Dziecka, itp.
- organizacja cyklicznych uroczystości :
andrzejki, Święto Wiosny itp.
- udział w uroczystościach klasowych
i szkolnych,
- organizacja klasowej wigilii, dekoracje
Świąteczne,
- pogadanki o sposobie spędzania świąt
w domach rodzinnych,
- dostrzeganie wartości rodziny, - rozumie znaczenia rodziny w życiu
człowieka i swojej w niej roli.
Kształtowanie postaw patriotycznych i szacunku dla własnego kraju.
1. Zapoznanie z symbolami
narodowymi.
2. Wpajanie szacunku dla
tradycji, historii i symboli
narodowych,
3. Nabywanie podstawowej
wiedzy o dziedzictwie
kulturowym narodu.
4. Poznawanie przez uczniów
najbliższej okolicy, swojej
miejscowości, stolicy
i innych miast polskich.
5. Poznawanie sylwetek
Słynnych Polaków, patrona
- udział w cyklicznym konkursie:
,, Mały patriota”,
- udział w uroczystościach szkolnych
związanych z obchodzeniem świąt
państwowych,
- zachowanie odpowiedniej postawy
wobec symboli narodowych i hymnu,
- pogadanki tematyczne,
o wymowie patriotycznej.
Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych.
grazia12