Szczepan TwardochDrachJosef na peronie dworca w Lens jest w czystym, porządnym mundurze, za dużym o dwarozmiary. Na pagonach8 cyfra pułkowa. Na głowie pikielhauba9. Na pikielhaubie brezentowypokrowiec z numerem pułku wyhaftowanym czerwoną nicią: 22. Na plecach tornister10z ciężkiej cielęcej skóry wyprawionej razem z sierścią. W tornistrze przybory do golenia.Mydło. Grzebień. Niewielki ręcznik z wyhaftowanym przez matkę życzeniem: „SzczynśćBoże”. Dziesięć Patenknöpfe, czyli guzików na zatrzask. Przybory do szycia. Pudełkocukierków eukaliptusowych. Koszula. Kalesony. Dwie pary onuc11. Notes. Ołówek. Puszkasmalcu. Papier listowy z winietą „Katolika”. Rolka Kautschukpflaster12. Pod plecakiemprzypięty Brotbeutel, chlebak. W tymże – kilogram chleba i mała puszka miodu. Na tornistrzezrolowana celtbana13. Manierka. Menażka. Na ramieniu karabin. Na brzuchu pas. Przy pasieładownice, w nich naboje do mauzera. Przy pasie również długi, półmetrowy bagnet. Saperka.Wszystko wypucowane, wyglansowane, wyszwarcowane.Źródło: Szczepan Twardoch, Drach, Kraków, 2014, s. 212.
Co można powiedzieć o postaci literackiej na podstawie jej wyglądu? Omów temat,odwołując się do załączonego fragmentu powieści Szczepana Twardocha Drachi wybranych tekstów kultury.
KonspektWprowadzenieWygląd zewnętrzny i ubiór postaci pozwalają nam rozpoznać, z kim mamy do czynienia. Mundur czyuniform określają przynależność danej osoby do określonej grupy społecznej.TezaWygląd zewnętrzny postaci jest źródłem wielu informacji o niej.Rozwinięcie1. Argumenty związane z tekstem danym w zadaniu (Szczepan Twardoch, Drach) opis przedstawia bohatera ubranego w mundur pruskiej armii z czasów I wojny światowej, mundur jest czysty i „porządny”, można wnioskować, że żołnierz jeszcze nie walczył, mundur jest za duży, żołnierz jest młodym mężczyzną, katolikiem, pikielhauba to rodzaj hełmu ze spiczastym zakończeniem, używanego w pruskiej armii, młody żołnierz został wyekwipowany przez matkę Ślązaczkę, pełne wyposażenie żołnierskie: jedzenie, środki higieny, bielizna, papier, uzbrojenie, ostatnie zdanie świadczy o jego dbałości o wygląd.2. Wykorzystanie innego wybranego tekstu (Henryk Sienkiewicz, Potop) książę Bogusław na wieczerzy ubrany był bardzo wykwintnie, bo chciał zdobyć Oleńkę, kaftan z zeszytych aksamitnych pasów, kołnierz z drogocennych koronek,---------------------------------------------------------------------------------
8 Pagon – naszywka, naramiennik na mundurze, na nim są umieszczone gwiazdki i belki – symbole szarż.9 Pikielhauba – hełm z utwardzonej skóry, barwionej na czarno, wzmocniony metalową blachą, ze szpikulcem nagórze.10 Tornister – rodzaj sztywnego plecaka używanego przez żołnierzy, później przez uczniów.11 Onuce – kawałki tkaniny do owijania stóp zamiast skarpet.12 Kautschukpflaster – opatrunek z plastrem do przyklejania na zranienia.13 Celtbana – rodzaj długiego przeciwdeszczowego płaszcza żołnierskiego
koronkowe mankiety, szpada na pasie ozdobionym diamentami, trzewiki z kokardami i diamentami.3. Wykorzystanie innego wybranego tekstu (Joanne K. Rowling, Harry Potter) profesor Dumbledore był dyrektorem Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, był emerytowanym nauczycielem transmutacji, miał długie siwe włosy i okulary na haczykowatym nosie, co dodawało mu charyzmy, nosił długie szaty, na głowie dziwną bordową czapkę – ubiór czarodzieja.PodsumowanieWygląd zewnętrzny postaci dużo mówi o niej. Pokazuje kondycję i społeczną przynależność bohatera.Często zastępuje długie opisy i objaśnienia działań postaci. Pozwala nam zrozumieć postępowaniebohatera i jego motywacje.Wskazówki do rozwiązania zadaniaW swojej wypowiedzi możesz mówić o wyglądzie zewnętrznym różnych postaci literackich,filmowych, malarskich. Możesz skonstruować inną tezę niż ta, zamieszczona w konspekcie, np.: wygląd zewnętrzny postaci może nas zwodzić, wygląd postaci może być schematyczny bądź symboliczny (teatr), wygląd zewnętrzny może być wynikiem kary lub czarów (baśnie, mity).Odwołaj się także do wybranych utworów literackich i tekstów kultury, np.:Jan Kochanowski, Do gór i lasów,William Szekspir, Jak wam się podoba,Adam Mickiewicz, II cz. Dziadów, Pan Tadeusz,Bolesław Prus, Lalka,Stefan Żeromski, Przedwiośnie,Aleksander Puszkin, Eugeniusz Oniegin,Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe,Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze,Mark Twain, Książę i żebrak,Musical Yentl na podstawie utworu Isaaca Bashewisa Singera Yentl, the Yeshiva Boy,Możesz odwołać się także do swojej wiedzy o teatrze antycznym (Sofokles, Arystofanes) i komediidell’arte.W podsumowaniu nawiąż do sformułowanej tezy, którą uzasadniały omówione przykłady. Następniesformułuj wnioski ze swojej interpretacji, dokonaj uogólnień.
nikas97