Pajewski J - Historia powszechna 1871-1918.rtf

(1457 KB) Pobierz

       Janusz Pajewski

 

 

     Historia Powszechna

          1871-1918

 

   Wydawnictwo Naukowe

   PWN  Sp. z o.o.

   Warszawa 1996

 

 

  Wstęp

 

  Książka niniejsza powstała na podstawie wykładów historii powszechnej

nowożytnej prowadzonych przez autora na Uniwersytecie imienia Adama

Mickiewicza w Poznaniu i stanowi próbę syntezy dziejów powszechnych lat

1871-1918.

  Wyjaśnienia wymaga periodyzacja okresu. Rok 1871 jako punkt wyjścia jest

datą umowną. Jest to punkt zwrotny w dziejach politycznych (klęska Francji

i objęcie hegemonii w Europie przez Niemcy), ma poważne znaczenie w

dziejach społecznych (Komuna Paryska), ale nie stanowi przełomu ani dla

historii gospodarczej, ani dla historii kultury. Wielu uczonych przyjmuje

wszakże rok 1871 jako cenzurę w dziejach wieku Xix i nic nie przemawia

przeciwko zastosowaniu tego podziału. Rok 1918 jako zamknięcie pracy nie

może budzić wątpliwości; pierwsza wojna światowa jest momentem przełomowym,

rozgraniczającym dwie epoki dziejowe.

  Zamiarem autora było ogarnięcie całości procesu dziejowego tych lat, a

więc zarówno zjawisk o charakterze ogólnym - imperializmu, kolonializmu,

socjalizmu i in., jak i historii poszczególnych krajów - przede wszystkim

Europy, ale także i innych części świata. Sprawa polska została omówiona

jedynie jako zagadnienie międzynarodowe, tzn. w jaki sposób sytuacja ogólna

w Europie wpływała na bieg spraw w Polsce i odwrotnie, jakie znaczenie

miała Polska dla innych państw i narodów.

  Słuszny w zasadzie postulat historii integralnej, obejmującej

problematykę polityczną, społeczną i kulturalną, a więc ogarniającej

również wszelkie przejawy życia społecznego w nauce, literaturze, sztuce i

technice, jest w praktyce nie do zrealizowania przez jednego autora. Wiedza

ludzka, przejawy aktywności człowieka są tak bogate, że zagadnienia nie

wchodzące w zakres bezpośrednich zainteresowań historyka mogłyby być tylko

sygnalizowane.

  Autor poczytuje sobie za miły obowiązek złożyć serdeczne podziękowania

Profesorom: Konstantemu Grzybowskiemu, Henrykowi Katzowi i Mieczysławowi

Żywczyńskiemu za łaskawe zapoznanie się z maszynopisem i udzielenie mu

cennych uwag, które pozwoliły na usunięcie wielu braków niniejszej książki.

  Wielką pomocą przy pracy nad następnymi wydaniami były uwagi krytyczne

poczynione zarówno w druku, jak i w dyskusjach ustnych przez znawców

przedmiotu. Wyrazy wdzięczności zechcą przyjąć Profesorowie: Andrzej

Ajnenkiel, Henryk Batowski, Jerzy Borejsza, Antoni Czubiński, Marek Marian

Drozdowski, Adam Galos, Zdzisław Grot, Jerzy Holzer, Jan Kancewicz, Jerzy

Krasuski, Jerzy Topolski, Henryk Wereszycki, Tomasz Wituch, Mieczysław

Żywczyński.

  Za świadczoną mi pomoc szczerze wdzięczny jestem uczniom moim, w

szczególności Doktorom Krzysztofowi Jankowiakowi, Danucie Płygawko i

Waldemarowi Łazudze. Serdeczne podziękowania składam też zawsze uczynnym i

życzliwym pracownikom Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu i Biblioteki

Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Poznań, w kwietniu 1977 r.

 

 

  Rozdział pierwszy:

  Stosunki ludnościowe

 

 

  Uderzającym dla wieku Xix zjawiskiem jest szybki wzrost zaludnienia kuli

ziemskiej. W drugiej połowie stulecia ludność świata zwiększyła się z ponad

1100 mln do ponad 1500 mln (w okrągłych liczbach); w 1914 r. wynosiła już

1650 mln.

  W krajach stojących na wyższym szczeblu kultury i rozwoju gospodarczego

na zmniejszenie się śmiertelności, zwłaszcza u dzieci, wpłynęły postępy

medycyny i higieny oraz wzrost oświaty. Epidemie były rzadsze i pociągały

za sobą mniej ofiar. Podniosła się przeciętna długość życia ludzkiego.

Znaczną rolę we wzroście demograficznym odegrał również rozwój przemysłu, a

w związku z tym zwiększone zapotrzebowanie rąk do pracy.

  Toteż w latach 1871-1914 uderza zwiększenie się liczby mieszkańców

Europy.

  Wzrost ludności był bardzo szybki również w Ameryce, zwłaszcza Północnej,

i w Azji.

 

  `ty

  Wzrost ludności

  w niektórych krajach

  Europy (w mln osób)

  `ty

 

  `ts

  Kraj: Lata 1871 - 1914

  Francja: 36 - 39

  Niemcy: 40 - 67

  Rosja: 75 - 180

  Wielka Brytania (z Irlandią): 32 - 45

  Włochy: 27 - 38

  `tn

 

  `ty

  Ludność świata

  (w mln)

  `ty

  A - według obliczeń A. M. Carr-Saundersa,

  B - według W. F. Willcoxa,

  C - według ONZ

 

  `ts

  Kontynenty: 1850 - 1900 - 1920

  Europa: 274A 274B - 423A 423B - 487C

  Azja: 741A 656B - 915A 857B - 966C

  Ameryka Pn.: 26A 26B - 81A 81B - 117C

  Ameryka Pd.: 33A 33B - 63A 63B - 91C

  Afryka: 95A 100B - 120A 141B - 140C

  Oceania: 2A 2B - 6A 6B - 9C.

  `tn

 

  Europa łącznie z azjatyckimi posiadłościami cesarstwa rosyjskiego

  Azja bez azjatyckich posiadłości cesarstwa rosyjskiego

 

  Ze wzrostem ludności wiązały się ruchy migracyjne dwojakiego rodzaju. Z

jednej strony było to masowe w krajach uprzemysławiających się

przechodzenie ludności ze wsi do miast i ośrodków przemysłowych, z drugiej

zaś była to migracja z krajów przeludnionych, głównie emigracja do innych

części świata.

  Migrację wewnętrzną powodował przede wszystkim rozwijający się przemysł

oraz kryzys w rolnictwie. Ponadto życie miejskie miało dla młodych ludzi ze

wsi coraz większą siłę przyciągającą. Służba wojskowa, obowiązkowa we

wszystkich krajach Europy z wyjątkiem Anglii, i rozwój komunikacji

ułatwiały zetknięcie się z miastem. W Anglii ludność wiejska, która w 1871

r. wynosiła 35% ogółu ludności, w 1910 r. stanowiła już tylko 22%. W

Niemczech w rolnictwie pracowało w 1871 r. 64%, w 1910 r. 39%. W Belgii

odsetek ludności wiejskiej w drugiej połowie Xix w. spadł z 50% na 25%. We

Francji zjawisko to występuje również, ale w mniejszym stopniu wskutek

powolniejszego tempa uprzemysłowienia. Francuska ludność rolnicza wynosiła

71% ogółu W 1871 r., w 1914 r. zaś 53%.

  Skutkiem tego był w latach 1890-1910 wzrost liczby miast z ludnością

powyżej 100 tys. w Europie z 118 na 183, w Stanach Zjednoczonych z 32 na

48. Obok dawnych milionowych metropolii, jak Paryż, Londyn, Berlin, Nowy

Jork, pojawiły się inne miasta-olbrzymy mające już około miliona

mieszkańców, a wykazujące tendencję dalszego wzrostu; były to Rio de

Janeiro i Buenos Aires w Ameryce, Bombaj, Kalkuta, Szanghaj, Pekin, Tokio i

Osaka w Azji.

  Proces urbanizacji ogarnął Europę Zachodnią i część Środkowej, nie

wystąpił natomiast w krajach Europy Wschodniej i Południowej.

  Emigracja zamorska przybrała w drugiej połowie Xix w. nieznane dotąd

rozmiary. W latach 1871-1914 wywędrowało z Europy 34 mln ludzi, z czego 25

mln osiedliło się na stałe w krajach zamorskich. Początkowo głównej masy

wychodźców europejskich dostarczały Anglia i Niemcy. Szczególne nasilenie

wychodźstwa z tych krajów występuje w przedostatnim dziesięcioleciu

ubiegłego wieku.

  W latach 1880-1890 opuszczało Wyspy Brytyjskie i Irlandię od 200 do 300

tys. emigrantów rocznie. Wychodźcy angielscy byli szczególnie

uprzywilejowani, gdyż albo udawali się do posiadłości brytyjskich za

morzami, jak Kanada, Australia, Nowa Zelandia, Afryka Południowa, albo też

do kraju kultury anglosaskiej i języka angielskiego, jakim są Stany

Zjednoczone.

  W tym okresie wyemigrowało z Niemiec ponad 1,3 mln ludzi. Nie mogli oni

ze względów klimatycznych osiedlić się we własnych koloniach (oprócz

szczupłej garstki plantatorów, oficerów i urzędników), kierowali się więc

głównie do Stanów Zjednoczonych i w mniejszej liczbie do Brazylii.

  Pod koniec Xix w. ruch emigracyjny z Anglii i z Niemiec uległ

zahamowaniu. Przemysł rodzimy potrzebował coraz więcej rąk do pracy. W

Niemczech i we Francji wystąpi wkrótce zjawisko odwrotne - przypływ obcych

robotników, zwłaszcza do pracy na roli.

  Od końca Xix w. główny kontyngent wychodźców płynął z krajów rolniczych

Europy Środkowej, Południowej i Wschodniej. Emigrowali masowo Polacy do

Stanów Zjednoczonych i do Brazylii. Do Stanów Zjednoczonych głównie

kierowali się również Ukraińcy z Galicji Wschodniej, Węgrzy, Słowacy.

Chłopi rosyjscy kolonizowali Syberię.

  Liczne wychodźstwo włoskie (ponad 250 tys. w ostatnim dziesięcioleciu Xix

w., około 0,5 mln rocznie w początkach Xx w.) kierowało się do krajów

Ameryki Łacińskiej, w pierwszym rzędzie do Argentyny i Brazylii, częściowo

także do Stanów Zjednoczonych. Do Ameryki Południowej podążali emigranci

portugalscy i hiszpańscy.

  Emigracja przybrała w niektórych państwach takie rozmiary, że pewne

narody były liczniej reprezentowane w krajach zamorskich niż we własnej

ojczyźnie - np. Portugalczycy w Brazylii, Irlandczycy w Stanach

Zjednoczonych.

  Nie było, rzecz prosta, wychodźstwa z Francji, której, przeciwnie,

potrzebne były obce ręce do pracy.

  Nie było również wychodźstwa rodzimej czarnej ludności z Afryki. Licznie

natomiast emigrowali Chińczycy - na północ do Mandżurii, na południe do

Indonezji i wreszcie na zachód na Hawaje i do Stanów Zjednoczonych. W tych

samych kierunkach podążali emigranci japońscy. Hindusi wędrowali do Afryki

Południowej, do Gujany, na niektóre wyspy Oceanu Spokojnego.

  Ze wszystkich krajów największe liczby wychodźców ściągały Stany

Zjednoczone. W latach 1871-1900 przybyło tam 14 mln cudzoziemców, w latach

1900-1914 - prawie 9 mln. Znaczne powiększenie ludności Stanów

Zjednoczonych, która z 38,5 mln w 1871 r. wzrosła do 92 mln w 1910 r.,

wynikało w 55% z przypływu ludności europejskiej. To samo zjawisko, ale już

w mniejszych rozmiarach, widzimy w Kanadzie oraz w Ameryce Łacińskiej,

zwłaszcza w Brazylii i Argentynie.

 

 

  Rozdział drugi:

  Życie gospodarcze.

  Imperializm

 

 

  Długie lata pokoju przyniosły z sobą gwałtowny rozwój gospodarczy.

Rewolucja przemysłowa, która dużo wcześniej dokonała się w Anglii,

przekroczyła teraz kanał La Manche i Atlantyk. Stany Zjednoczone, Niemcy i

niektóre inne kraje Europy Zachodniej weszły w okres szybkiego rozkwitu.

Powstał nowoczesny przemysł maszynowy, wyłonił się wielkoprzemysłowy

proletariat. Przemysł odgrywał coraz większą rolę i coraz silniej

występowała jego przewaga nad rolnictwem. Społeczeństwo rolnicze

przekształcało się w społeczeństwo przemysłowe.

  Wynalazki dokonane w końcu Xix w. miały zasadnicze znaczenie dla życia

gospodarczego i dla rozwoju kultury. W 1876 r. Amerykanin Alexander Graham

Bell wynalazł telefon. W tym samym czasie skonstruowali żarówkę elektryczną

Rosjanin Aleksander N. Łodygin w 1872 r. i Amerykanin Thomas Edison w 1879

r. Angielski inżynier Charles Parsons zbudował turbinę parową w 1884 r.

Niemcy Karl Friedrich Benz i Gottlieb Daimler skonstruowali silnik

spalinowy i zastosowali go w 1885 r. do samochodu. W 1895 r. Francuzi,

bracia Auguste i Louis Lumiere opatentowali aparat do wykonywania i

wyświetlania zdjęć ruchomych - prototyp dzisiejszego kinematografu. W 1893

r. - Niemiec Rudolf Diesel skonstruował wysokoprężny silnik spalinowy.

Włoch Guglielmo Marconi wysłał w 1899 r. pierwszy telegram radiowy z

Wielkiej Brytanii do Francji, a w 1902 r. przez Atlantyk z Europy do

Ameryki.

  Ożywienie życia gospodarczego sprzyjało rozwojowi komunikacji. Długość

dróg żelaznych na kuli ziemskiej wzrosła w latach 1870-1913 przeszło

pięciokrotnie.

  Krajami mającymi wówczas najgęstszą sieć kolejową były Stany Zjednoczone,

Wielka Brytania, Belgia i zachodnie prowincje Niemiec. Udoskonalone szyny,

parowozy i wagony pozwalały na przewóz towarów w znacznie większych niż

dotąd rozmiarach i to na przewóz szybszy.

  Ponadto technika budowy kolei coraz bardziej brała górę nad trudnościami

terenowymi; mosty i wiadukty, wznoszone w niełatwych warunkach, tunele

wykuwane w górach, pozwalały na prowadzenie linii kolejowych w

niedostępnych dotąd okolicach i skracały odległości.

 

  `ty

  Rozwój sieci

  kolejowej w świecie

  `ty

 

  `ts

  Rok - Kilometry

  1870 - 209789

  1890 - 617285

  1913 - 1104217

  `tn

 

  Budowę dróg żelaznych rozpoczynał kapitał prywatny; później wszakże w

wielu krajach nastąpiło upaństwowienie kolei. Tak było w Niemczech,

Austro-Węgrzech, Rosji, we Włoszech, w Belgii, Szwajcarii, Danii, Rumunii,

Serbii, Bułgarii, poza Europą zaś w Japonii i w krajach kolonialnych. W

Stanach Zjednoczonych natomiast koleje pozostawały nadal własnością

prywatnych spółek; w znacznej mierze był w nich zaangażowany kapitał

angielski, a także i niemiecki. W początku Xx w. 85% dochodów z kolei

Stanów Zjednoczonych pobierało siedem wielkich spółek.

  Zwiększył się ogromnie światowy tonaż okrętów.

 

  `ty

  Zwiększenie światowego

  tonażu okrętów

  (w tys. ton)

  `ty

 

  `ts

  Rok - Tonaż ogółem (żaglowce - parowce)

  1870 - 15000 (85% - 15%)

  1910 - 42000 (10% - 90%)

  `tn

 

  Żeglugę morską kontrolowały niemal w całości wielkie spółki okrętowe. W

1913 r. było na świecie około 20 kompanii morskich, z których każda

rozporządzała tonażem w wysokości co najmniej 200 tys. ton. Czasem spółki

te zawierały pomiędzy sobą porozumienie dla osiągnięcia kontroli nad ruchem

towarowym i pasażerskim na niektórych liniach. Tak np. dwie wielkie spółki

niemieckie Hamburg-Ameryka (tzw. Hapag) i Lloyd Północnoniemiecki

porozumiały się z trustem amerykańskim Morgana oraz z holenderską kompanią

okrętową i tą drogą opanowały całkowicie komunikację morską pomiędzy

portami niemieckimi, holenderskimi i amerykańskimi.

  Wynalezienie w 1867 r. przez inżyniera francuskiego Charles Tellier

maszyny chłodzącej umożliwiło zastosowanie chłodni na kolejach i wielkich

okrętach, co pozwoliło na przewożenie na dalekich przestrzeniach towarów

ulegających szybkiemu zepsuciu.

  Ułatwienia komunikacyjne przybliżały różne kraje i różne części świata.

Kanał Sueski, otwarty w 1869 r., zbliżył Europę do Azji Wschodniej i

Południowej, do Afryki Wschodniej i do Australii. Koleje transkontynentalne

w Ameryce Północnej (pierwsza w 1869 r.) nie tylko zespalały ze sobą wschód

i zachód Stanów Zjednoczonych, ale i przybliżały ogromny ten kraj do

Starego Świata. Kolej transsyberyjska, której budowę rozpoczęto w 1891 r.,

dotarła w 1902 r. do Władywostoku, w 1903 r. do Port Artur i powiązała

Europę z Azją Wschodnią. Otwarcie w 1895 r. Kanału Kilońskiego

przyśpieszyło i ułatwiło komunikację pomiędzy Morzem Bałtyckim a Morzem

Północnym. Kanał Panamski, otwarty w 1914 r. połączył Ocean Atlantycki z

Oceanem Spokojnym.

  Dalszym ułatwieniem życia gospodarczego, jak również administracji w

większych krajach, była coraz gęstsza sieć telegraficzna i telefoniczna, a

także budowa kabli podmorskich.

  Żegluga powietrzna natomiast była jeszcze w stadium początkowym i nie

miała praktycznego znaczenia zupełnie. Bracia Renard zbudowali w 1884 r.

balon kierowany. Brazylijczyk Alberto Santos-Dumont przeleciał podobnym

balonem w 1901 r. z Saint-Cloud do Paryża. Balon podłużny według pomysłu

Niemca hr. Ferdynanda Zeppelina przeleciał około 10ż7şkm w okolicach

Friedrichshafen. Próbowano również budowy statków cięższych od powietrza,

prototypu dzisiejszych samolotów. Amerykanie bracia Orville i Wilbur Wright

17 grudnia 1903 r. przelecieli na tego rodzaju aparacie 260 metrów w ciągu

59 sekund. W 1909 r. lotnik i konstruktor francuski Louis Bleriot

przeleciał samolotem własnej konstrukcji kanał La Manche.

  Wzrost komunikacji i udoskonalenie środków komunikacyjnych spowodowały

potrzebę żywszej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. W 1874 r. w

Bernie zawarty został powszechny traktat pocztowy dla unormowania

międzynarodowego obrotu pocztowego. Na mocy postanowień traktatu powstało

Międzynarodowe Biuro Powszechnego Związku Pocztowego. W 1875 r. zawarto

powszechny traktat telegraficzny.

  Ludzkość wkroczyła w erę gospodarki światowej. Przemysł europejski

przetwarzał surowce z wszystkich części świata i we wszystkich częściach

świata starał się sprzedawać swe wyroby.

  Industrializacja łączyła się ściśle ze spotęgowaną eksploatacją węgla i

żelaza, tych dwu podstaw nowoczesnego przemysłu. Miejsce dawnych małych

zakładów, którym potrzebne były przede wszystkim drzewo i woda, zajmują

teraz wielkie huty i fabryki zakładane w pobliżu kopalni węgla i żelaza.

Tak było w Anglii, tak było w Westfalii i Nadrenii, tak było na Śląsku.

  Węgiel znajdował coraz szersze zastosowanie. Stał się niezbędny dla

fabryk, kolei, ogrzewania domów mieszkalnych; poddany procesowi destylacji

służył jako gaz świetlny; jako surowiec zasadniczy stał się podstawą nowych

zupełnie gałęzi przemysłu, przede wszystkim chemicznego. Przemysłowiec

niemiecki Fryderyk Siemens twierdził, że węgiel jest "miarą wszystkich

rzeczy".

  Światowe wydobycie tego cennego surowca z 90 mln ton w połowie Xix w.

podniosło się do 200 mln w 1870 r. i przekroczyło 1000 mln ton w 1913 r.

Kraje bogate w węgiel miały zapewnione pierwszeństwo w rozwoju

gospodarczym. Przez długi czas pierwsze miejsce w górnictwie węglowym

zajmowała Anglia. W 1898 r. utraciła je wszakże na rzecz Stanów

Zjednoczonych. W 1913 r. wydobycie węgla angielskiego wynosiło już mniej

niż 1/3 produkcji światowej (292 mln ton wobec przeszło 1000 mln). Na

pierwszym miejscu utrzymywały się w dalszym ciągu Stany Zjednoczone (517

mln ton). Anglia zachowała jeszcze drugie miejsce, ale szybko zbliżał się

do niej z trzeciego miejsca konkurent niemiecki (277 mln ton).

  Wzrost wydobycia węgla ilustruje poniższa tabela:

 

  `ty

  Wydobycie węgla

  w najważniejszych

  krajach (w mln ton)

  `ty

 

  `ts

  Państwo: Rok 1870 - 1900 - 1913

  Wielka Brytania: 128 - 185 - 292

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin