KONSPEKT ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ W GRUPIE DZIECI 4- LETNICH
Tematyka kompleksowa:
Temat zajęć: „Przygody zwierząt”- sensowne zestawienie trzech i więcej obrazków na podstawie historyjki obrazkowej
Cel ogólny:
· rozwijanie logicznego myślenia poprzez bezpośrednie działanie
Cel kształcący:
· dostrzeże logiczny związek w odniesieniu do sytuacji przedstawionej w historyjce
· ułoży i opowie historyjkę obrazkową składającą się z trzech i więcej elementów
· utworzy zbiory przedmiotów według przeznaczenia
Cel wychowawczy:
· będzie słuchało uważnie i starało się zwracać bezpośrednio do rozmówcy
Metody pracy:
· słowna (historyjka obrazkowa)
· czynna (samodzielnych doświadczeń)
· oglądowa (pokaz, obserwacja)
Formy pracy:
· indywidualna
· grupowa
Środki dydaktyczne: opowiadanie o przygotowaniach wiewiórki do zimowego snu (dla n-la), ilustracje do opowiadania (dla n-la i po jednym komplecie dla każdego dziecka), dywaniki, obręcze, kasztany, żołędzie, szyszki, sylwety wiewiórek, nagranie piosenki „Na powitanie”, magnetofon
Przebieg zajęć:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Powitanie z nauczycielką piosenką „Na powitanie”- zaśpiewają piosenkę w grupie, zilustrują jej treść ruchem
2. Zabawa paluszkowa „Wiewiórka”
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
1.
2. Wysłuchanie opowiadania nauczycielki o przygotowaniach wiewiórki do snu zimowego w oparciu o ilustracje.
3. Rozmowa z dziećmi na podstawie historyjki- wskazanie przyczyn i skutków postępowania wiewiórki w trakcie przygotowań do zimowego snu.
4. „Wiewiórki przygotowują się do zimy”- zabawa ruchowa, ilustrowanie usłyszanej historyjki.
5. Układanie obrazków w łańcuch wydarzeń, zgodnie w historyjką o wiewiórce. Na dywanikach dzieci ułożą obrazki we właściwej kolejności. Chętne dzieci podejmą próbę opowiedzenia historyjki.
6. „Przysmaki wiewiórki”- klasyfikacja przedmiotów według przeznaczenia. W małych grupach dzieci będą klasyfikować zapasy (kasztany, żołędzie, owoce, warzywa) umieszczając je we właściwych obręczach- to co je wiewiórka (kasztany, żołędzie) i to czego nie je (owoce, warzywa).
III. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA
1. Podsumowanie zajęć- rozmowa z dziećmi o konieczności gromadzenia zapasów na zimę przez zwierzęta.
kasiazabka123