SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE DZIECI 5- LETNICH
PROWADZĄCA: Katarzyna Szmit
DATA: 17.03.2017r.
GRUPA: 5- latki
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: „Marzec czarodziej”
TEMAT: „Wiosna, ach wiosna!”- rozmowa połączona z działaniem w oparciu o „Muzyczny teatrzykdziecięcy”
CELE EDUKACYJNE:
Dziecko:
- składa obrazek z wielu elementów różnego kształtu
- odwzorowuje na ograniczonej płaszczyźnie układ elementów z zachowaniem miejsca ich położenia
- umie policzyć usłyszane dźwięki i odwzorowuje ich liczbę
- dokonuje analizy sylabowej wyrazów
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub w środku wyrazu
- potrafi głoskować proste wyrazy
- potrafi odszukać swoją wizytówkę z imieniem i nazwiskiem
- odczytuje globalnie wyrazy znane w powiązaniu z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
- umie liczyć minimum w zakresie 10, posługując się poprawnie liczebnikami głównymi
- wykonuje działania dodawania i odejmowania, licząc konkretne przedmioty
- śpiewa znaną piosenkę w grupie, wyraźnie odtwarzając tekst
CELE WYCHOWAWCZE:
- rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy
- słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów
METODY PRACY:
- zadań stawianych do wykonania,
- oglądowa (pokaz).
FORMY PRACY:
- grupowa (praca z całą grupą),
- indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Nagrania na płycie CD (muzyka marszowa, piosenki: „Na powitanie”, „Wiosna”), ilustracje do literki „c” (teatrzyk), stroje i rekwizyty do teatrzyku, ilustracje, w których nazwach jest litera „c” wraz z podpisami, ilustracje do zad. 4, papierowe kwiatki, dywaniki, bębenek, koszyczki, liczmany- fasolki, sylwety doniczek, 5 kompletów puzzli- cebule, cebulki do sadzenia, pojemniki do jogurcie (doniczki), nazwiska dzieci, patyczki do szaszłyków, klej ziemia do kwiatów, łopatka, konewka z wodą.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Wejście dzieci do sali przy akompaniamencie muzyki marszowej.
2. „Na powitanie”- przywitanie Rodziców i zaproszenie do wspólnej zabawy przy piosence- powitance.
3. „Witamy się”- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa- dzieci biegają po dywanie. Na sygnał dobierają się w pary i witają się prawymi rękami, lewymi kolanami, itp.
II. CZĘŚĆ GÓŁWNA
1. „Muzyczny teatrzyk dziecięcy”- (prowadzi p. Jacek)
2. Zabawy z głoską „c”- dzieci wyszukują obrazki, w których nazwach występuje głoska „c”.
- nazywanie głosek w nagłosie i wygłosie
- podział na sylaby (dzieci słabsze), próby podziału na głoski (dzieci zdolniejsze)
- globalne odczytywanie wyrazów, dopasowanie do obrazków
3. „Wiosna!”- śpiewanie piosenki
4. „Układamy wzory”- n-l układa ciąg obrazków. Dzieci przez kilka sekund obserwują układ. N-l zasłania obrazki, a dzieci odtwarzają wzór za pomocą małych obrazków na dywanikach.
5. „Zbieramy kwiaty”- zabawa ruchowa- dzieci (osobno dziewczynki i chłopcy) biegają po dywanie, na sygnał zatrzymują się. N-l uderza w bębenek. Dzieci zbierają tyle kwiatów ile uderzeń usłyszą i zanoszą na dywanik.
6. „Zabawy z nasionami”- zabawy matematyczne. Dzieci wysłuchają opowiadania n-lki i zilustrują jego treść przy użyciu liczmanów (fasolek).
7. „Puzzle”- dzieci w grupach składają puzzle, których rozwiązaniem jest cebula. Dzieci słabsze składają puzzle z mniejszą ilością elementów, dzieci zdolniejsze z większą. Rozmowa z dziećmi, co możemy uzyskać z cebuli (syrop, roślinę, szczypiorek).
8. Dzieci wspólnie z rodzicami sadzą cebulkę w przygotowanych pojemnikach, odnajdują swoje imię i przyczepiają do sadzonki.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Podsumowanie zajęć- rozmowa z dziećmi na temat zajęć
2. Podziękowanie Rodzicom za udział w zajęciach
kasiazabka123