SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE DZIECI 4- LETNICH
PROWADZĄCA: Katarzyna Rakowska, Barbara Nowakowska
DATA: 20.11.2013r.
GRUPA: 4- latki
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: „W co się bawić gdy na dworze plucha”
TEMAT: „W co się bawić gdy na dworze plucha”
CELE EDUKACYJNE:
Dziecko:
- uważnie słucha opowiadań przedstawianych przez nauczyciela,
- rozwiązuje zagadki słowne, kojarząc odpowiedź z ilustracją,
- podejmuje próbę podziału wyrazy na sylaby,
- rozdziela przedmioty ze względu na ich przeznaczenie,
- rysuje po śladzie proste wzory,
- wybrzmiewa rytm piosenki na instrumentach i przyborach, w tym wykonanych samodzielnie (butelka plastikowa z piaskiem),
- wyznacza wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5, pomagając sobie liczeniem na liczmanach,
- dostrzega regularność rytmu w danym układzie,
- stosuje liczebniki porządkowe w sytuacjach zadaniowych,
- potrafi właściwie reagować ruchem na zmianę tempa, dynamiki i wysokości dźwięku,
- próbuje posługiwać się nożyczkami, wycinając kształty po wyznaczonej linii,
- maluje pełną gamą kolorów farb na papierze.
CELE WYCHOWAWCZE:
- wykonuje kierowane do niego prośby i polecenia i próbuje dokładnie je wypełniać,
- nie przerywa wypowiedzi innych,
- stara się w skupieniu uczestniczyć w zajęciach.
METODY PRACY:
- zadań stawianych do wykonania
- oglądowa (pokaz)
FORMY PRACY:
- grupowa (praca z całą grupą)
- indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Nagranie piosenek (marsz, „Czas rozpocząć już zabawę”, „Deszczowa orkiestra”, „Wiatr, parasolki, mgła” ), marionetka miś, treść zagadek, obrazki- rozwiązania zagadek, kropelki deszczu, tablica magnetyczna, ubrania na deszczową pogodę, folie, pisaki suchościeralne, karty pracy do rysowania po śladzie, instrumenty (bębenki, butelki- grzechotki, trójkąty), dywaniki, liczmany (kropelki, chmurki dla każdego dziecka), liczmany dla n-lki, parasolki, kolorowe chusteczki, wzory parasoli do wycięcia, nożyczki, słomki, strzykawki napełnione farbą, upominki dla dzieci.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Wejście dzieci do sali przy akompaniamencie muzyki marszowej.
2. Przywitanie Rodziców i zaproszenie do wspólnej zabawy przy piosence- powitance „Czas rozpocząć już zabawę”
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
1. Opowiadanie n-lki z wykorzystaniem marionetki w oparciu o utwór B. Formy „Spacer w deszczu”-rozmowa kierowana w oparciu o treść utworu.
2. Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z jesienną pogodą. Odgadnięte wyrazy dzieci podzielą na sylaby, przeliczą ilość sylab w wyrazie (zilustrują ją kropelkami).
3. „Ubrania na deszczową pogodę”- spośród zgromadzonych przedmiotów dzieci wybiorą te, które należy zabrać na jesienny spacer.
4. „Parasolki”- ćwiczenie grafomotoryczne. Przy użyciu folii oraz pisaków suchościeralnych narysują po śladzie parasolki różnych rozmiarów.
5. „Deszczowa orkiestra”- instrumentalizacja piosenki.
6. „Deszczyk”- opowieść matematyczna. Dzieci wysłuchają opowiadania n-lki i zilustrują jego treść przy użyciu liczmanów.
7. „Deszczowe kropelki”- dzieci ułożą rytm wg wzoru. Następnie przy pomocy liczebników porządkowych wskażą odpowiednie kropelki.
8. „Wiatr, parasolki, mgła”- inscenizacja utworu muzycznego
9. „Kolorowe parasole”- dzieci wytną parasolki wg wzoru. Następnie wspólnie z rodzicami ozdobią swoje parasolki dmuchając przez słomkę na kleksy farby.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Podsumowanie zajęć- rozmowa z dziećmi na temat zajęć
2. Podziękowanie Rodzicom za udział w zajęciach
kasiazabka123