Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
na czerwiec 2008
Grupa 3-latki „Kaczuszki”
ZADANIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
· Porównywanie swojego wyglądu z wyglądem innych dzieci z jednoczesnym uznaniem wszelkiej odrębności za zjawisko naturalne
· Nabywanie właściwego stosunku do dzieci innej narodowości
· Zwrócenie uwagi na różnice w kolorze skóry
· Rozumienie takich wartości jak koleżeństwo
· Określanie zachowań pozytywnych i negatywnych w oparciu o analizowanie konkretnych przykładów z życia przedszkolnego
· Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt – bezpośrednia obserwacja
· Poprawne nazywanie zwierząt
· Porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa
· Przestrzeganie przez dzieci zakazów dotyczących
- zabaw w miejscach niedozwolonych np. w pobliżu jezdni i zbiorników wodnych
- zrywania nieznanych im roślin i owoców
· Zwrócenie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody: częste przebywanie na powietrzu
· Kształtowanie umiejętności przeciwdziałaniu przegrzaniu – ochrona przed nadmiernym działaniem słońca, zaspokajanie pragnienia
· Organizowanie różnorodnych zabaw rozwijających wrażliwość słuchową
· Rozwijanie umiejętności estetycznego poruszania się przy różnych rodzajach muzyki
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
Dzieci z różnych stron świata
Mieszkańcy ZOO
Wakacji nadszedł czas
ZABAWY RUCHOWE
„Celowanie do okienka” - zabawa z elementem rzutu i celu
„Kangury” – zabawa z elementem podskoku
„Kto złapie motyla?” - zabawa bieżna
PRACA INDYWIDUALNA
Zabawy z wykorzystaniem loteryjek obrazkowych, układanek, Logico –dzieci będą
doskonaliły umiejętności koncentrowania uwagi, spostrzegawczość i pamięć.
Rozmowy na temat ulubionych zabaw, wrażeń z wycieczek z rodzicami, i wakacyjnych
marzeń – tworzenie sytuacji inspirujących dzieci do swobodnych wypowiedzi.
Kontynuacja pracy z Klaudią T. i Karoliną Ż. – ćwiczenia wymowy, doskonalenie
umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów
Dalsza praca nad doskonaleniem motoryki małej z Julkiem M., Aleksandrem P.i PatrykiemZ
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
Kontakty indywidualne z rodzicami dotyczące postępów i zachowania dzieci.
Udział dzieci w wycieczce do ogrodu zoobotanicznego.
Uczestnictwo w spotkaniu wszystkich przedszkolaków podczas uroczystości zakończenia
roku szkolnego
LITERATURA
„Moje przedszkole” - program wychowania w przedszkolu
„Moje 3 lata” – przewodnik metodyczny
„Trzylatek. Bawię się i uczę” – przewodnik metodyczny
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” - K. Wlaźnik
„Kalendarz muzyczny w przedszkolu” - U. Smoczyńska - Nachtman
„Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli” – Z. Bogdanowicz
„Chcę być bezpieczny” - D. Niewola
„Brzechwa dzieciom” - J. Brzechwa
„Wesołe dzieciaki” - J. Beszczyński
„Zabawy z Gapiszonem” - B. Butenko
Plan opracowała: Lucyna Kaśluga
Anna Jędrzejewska
Tematyka dnia
Uwagi
02.06.08.
poniedz.
„Dzieci z całego świata” – rozmowa przy gazetce tematycznej
Dzieci:
· w nawiązaniu do wczorajszego święta podejmą próbę wyjaśnienia nazwy- Dzień Dziecka
· w oparciu o ilustracje poznają dzieci z różnych części świata
· dostrzegą różnice: w wyglądzie związane z klimatem, sposobem ubierania się i odżywiania
· utrwalą pojęcia gorąco – zimno
· będą doskonaliły umiejętność zadawania pytań i udzielania odpowiedzi
· dzieci wymienią ulubione zabawy w kole –poznają zabawę przy piosence „Węgierska zabawa z chusteczką”
Zestaw zabaw ruchowych nr 18 – dzieci będą ćwiczyły:
- mięśni nóg
- szybką reakcję na sygnały słuchowe
- prawidłowe posługiwanie się przyborami
03.06.08.
wtorek
„Dziecięce marzenia”- rysowanie pisakami na temat
dowolny
· rozpoznają ukryte pod tkaniną słońce
· wysłuchają piosenki „Dajcie dzieciom Słońce”
· spróbują opowiedzieć o swoich marzeniach, o tym co je cieszy a co smuci?
· w zabawie przy piosence „Nie chcę cię” poszukają partnera do zabawy – zwrócą uwagę na znaczenie koleżeństwa
· w kilkuosobowych zespołach ułożą na dywanie słoneczka z żółtych krążków i patyków do lodów
· spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie „Kiedy jesteśmy szczęśliwi?” /gdy jesteśmy zdrowi, mamy kolegów i koleżanki, robimy to co lubimy /
· wykonają rysunek pisakami na temat dowolny /zwrócą uwagę na wykorzystanie całej powierzchni kartki i prawidłowy chwyt pisaka/
04.06.08.
środa
05.06.08.
czwartek
„Co kto lubi?”- słuchanie piosenki
· wysłuchają piosenki- odpowiedzą na pytania n-lki
· wypowiedzą się na temat ulubionych potraw, rzeczy, wykonywanych czynności itp.
· w zabawie pantomimicznej „Zgadnij co lubię robić” rozpoznają czynności pokazywane przez n-lkę, spróbują samodzielnie pokazać swoje ulubione zajęcia i czynności
· ponownie wysłuchają piosenki, będą rytmicznie klaskały
· wskażą w sali swoją ulubioną zabawkę
· narysują kredą na chodniku to, co najbardziej lubią
06.06.08.
piątek
„Murzynek Bambo”- nauka wiersza
· wskażą na tablicy dziecko czarnoskóre – przypomną dlaczego ma taką skórę /warunki klimatyczne/
· wysłuchają wiersza „Murzynek Bambo”
· odpowiedzą na proste pytania n-lki
· wspólnie z n-lką powtórzą fragment wiersza
· w zabawie dydaktycznej „Gdzie kto mieszka?”połączą dzieci z ich domami
· powtórzą z n-lką kolejny fragment wiersza
· pomalują farbami „Małą Murzynkę”- zwrócą uwagę na dobór odpowiednich farb
· wspólnie wyrecytują wiersz „Murzynek Bambo”
kasiazabka123