PAŹDZIERNIK
W ŚWIERSZCZYKACH
DZIECKO:
· wymieni zwierzęta żyjące w lesie (sarna, lis, borsuk)
· zauważy i opisze cechy charakterystyczne przedstawionych zwierząt
· rozpozna wyrazy wprowadzone do czytania globalnego w powiązaniu z obrazkiem
· określi zmiany zachodzące w życiu zwierząt związane z porą roku (jesień)- gromadzenie zapasów, zasypianie
· zbuduje dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi
· uwzględni w wypowiedzi kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo- skutkowe
· będzie orientowało się w rolach społecznych pełnionych przez osoby pracujące w przedszkolu (nauczyciele, kucharki, itp.)
· będzie wiedziało, że stolicą Polski jest Warszawa
· pozna najważniejsze miejsca i zabytki Warszawy
· zwróci uwagę na ciekawą architekturę różnych budowli
· rozpozna wybrane pomniki i budowle o charakterystycznej architekturze (warszawska Syrenka)
· odegra scenki na podstawie utworu literackiego
· rozpozna emocje (radość, smutek, strach, złość), określi sytuacje będące ich źródłem
· określi uczucia drugiego człowieka, odwołując się do własnych doświadczeń
· przedstawi emocje za pomocy mowy ciała
· zrozumie, że niektóre zachowania mogą sprawić przykrość innym
· dostrzeże i przeciwstawi się przejawom samolubstwa
· wypowie swój sąd na temat motywów postępowania swojego i kolegów
· będzie porozumiewało się za pomocą mowy ciała (gestów, ruchów ciała i mimiki)
· wypowie się na temat emocji
· dostrzeże, że podobne sytuacje mogą wywołać różne uczucia u różnych ludzi
· będzie myślało i działało empatycznie
· będzie wiedziało, jak zachować się w kontaktach ze zwierzętami
· będzie potrafiło opiekować się zwierzętami hodowanymi w domu
· zauważy powtarzające się sekwencje i kontynuuje występujące w danym układzie regularności
· zachowa prawidłowy kierunek od lewej do prawej strony przy układaniu wzorów w układzie pasowym poziomym
· przełoży zaobserwowaną regularność na inną formę (wystuka na bębenku ułożony rytm)
· ułoży schemat graficzny do wysłuchanego rytmu
· pozna stałe następstwo dni i nocy
· określi pory dnia (rano, południe, wieczór), zastosuje je prawidłowo w wypowiedziach
· pozna stałe następstwo pór roku
· nazwie cztery pory roku z zachowaniem właściwej kolejności
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
Nadeszła jesień (kontynuacja tematyki)
Warszawa- stolica Polski
Kwiaty dla naszej Pani
O sobie samym
Moje domowe zwierzątko
ZABAWY RUCHOWE
„Rozrzucone szyszki”- zabawa orientacyjno- porządkowa
„Kasztanowy konik”- zabawa z elementem czworakowania
„Zbijamy kręgle”- zabawa z elementem rzutu
„Wirujące listki”- zabawa z elementem równowagi
„Dogoń wróbelka”- zabawa bieżna
„Dźwig” zabawa zapobiegająca płaskostopiu
PRACA INDYWIDUALNA
Diagnoza pedagogiczna w celu ustalenia poziomu umiejętności dzieci/ gotowości szkolnej dzieci.
Rozmowy na temat zasad obowiązujących w grupie- z Olkiem, Michałem, Karolem, Maksem.
Praca indywidualna z Olkiem w zakresie umiejętności koncentracji, skupienia uwagi.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
Spacery ulicami osiedla – obserwacja jesiennego krajobrazu
Wycieczka do kina „Centrum”
Wycieczka do SP 32
Udział w zajęciach z udziałem psa- terapeuty
Kontakty indywidualne z rodzicami dotyczące zachowania i osiągnięć poszczególnych dzieci.
Udział w spotkaniu muzycznym z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, aktorami teatru „Vaska”
Pomoc rodziców przy wzbogacaniu kącików tematycznych związanych z realizowaną
tematyką.
LITERATURA
„Zanim będę uczniem” –program wychowania przedszkolnego, Tokarska E., Kopała J.
Antologia wierszy dla dzieci- zbiory własne
„Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu” H. Kruk
„Polskie legendy” D. Strzelecka, M. Strzelecki
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu”, Wlaźnik K. (opracowanie zestawów i zabaw
ruchowych)
Plan opracowały:
Barbara Nowakowska
Katarzyna Rakowska
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE
ŚWIERSZCZE
kasiazabka123