Podgrzewanie i dogrzewanie.doc

(136 KB) Pobierz
D4EA04HRP0 - 1 - 16/12/2014

D4EA04HRP0 - 1 - 16/12/2014

Działanie : Podgrzewanie i dogrzewanie

1. Schemat blokowy

Rysunek : d4ea4iwd

Wyświetl na pełnym ekranie

 

Tabela elementów

BB00

Akumulator

BPGA

Moduł zabezpieczający i sterowania zasilaniami elektrycznymi

BSI1

BSI (inteligentny moduł sterujący)

CA00

Zestyk blokady kierownicy

PSF1

Płytka sterowania - skrzynka bezpieczników komory silnika

0004

Zestaw wskaźników

1158

Sterownik podgrzewania-dogrzewania

1160

Świece żarowe

1220

Czujnik temperatury płynu w układzie chłodzenia silnika

1320

Kalkulator sterujący silnikiem

4120

Czujnik poziomu oleju silnika (Temperatura oleju)

 

Opis wymiany informacji

Numer połączenia

Sygnał

Nadajnik/odbiornik

Charakter sygnału

1

Informacja : Usterka sterowania sterownika świec żarowych

1158 / 1320

połączony przewodami

2

Informacja o temperaturze płynu chłodzącego silnika

1220 / 1320

połączony przewodami

3

Informacja o temperaturze oleju w silniku

4120 / 1320

połączony przewodami

4

Żądanie wyświetlenia wskaźnika podgrzewania

1320 / BSI1

CAN Is

5

Żądanie wyświetlenia wskaźnika podgrzewania

PSF1 / BSI1

CAN CAR

6

Żądanie wyświetlenia wskaźnika podgrzewania

1320 / 0004

CAN INFO DIV

7

Wysterowanie sterownika świec żarowych

1320 / 1158

połączony przewodami

8

Aktywacja świec żarowych

1158 / 1160

połączony przewodami

2. Podgrzewanie wstępne

2.1. Zadanie

Świece żarowe pozwalają na szybki wzrost temperatury w komorach spalania przed uruchomieniem silnika, w czasie rozruchu na zimno lub przy niskiej temperaturze otoczenia.

Rola podgrzewania :

·         Ułatwienie rozruchu na zimno (Podgrzane powietrze pozwala na łatwiejszy zapłon wtryśniętego oleju napędowego)

·         Zredukowanie dymienia (Podgrzane powietrze pozwala zredukować ilość niespalonych gazów)

UWAGA : Przejście z fazy podgrzewania do fazy dogrzewania dokonuje się bez przerwy w czasie fazy rozruchu.

2.2. Działanie

Kalkulator sterujący silnikiem steruje modułem podgrzewania/dogrzewania poprzez cykliczny stosunek otwarcia.

Zasilanie elektryczne świec żarowych dokonywane jest przez moduł podgrzewania/dogrzewania w funkcji rozkazów kalkulatora sterującego silnikiem.

Fazy zasilania elektrycznego świec żarowych :

·         Szybkie zagrzanie

·         Utrzymanie zagrzania

Maksymalny czas aktywacji przy szybkim zagrzaniu nie przekracza 2 sek.

Faza szybkiego zagrzania pozwala osiągnąć, najszybciej jak to możliwe, temperaturę świec żarowych ułatwiającą zapłon.

W czasie fazy szybkiego zagrzania, moduł podgrzewania/dogrzewania jest sterowany przez cykliczny stosunek otwarcia o wartości 99%.

Faza utrzymania zagrzania następuje po szybkim zagrzaniu, aby utrzymać temperaturę świec żarowych w trakcie oczekiwania na uruchomienie silnika.

W czasie fazy utrzymania zagrzania, moduł podgrzewania/dogrzewania jest sterowany przez cykliczny stosunek otwarcia o wartości około 60%.

W przypadku wystąpienia uszkodzenia sterownika podgrzewania/dogrzewania, kalkulator sterujący silnika zapamiętuje usterkę.

Czasy podgrzewania są ustalane przez kalkulator sterujący silnikiem w funkcji następujących parametrów :

·         Temperatura płynu chłodzącego (Pomiar dokonany przez czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik)

·         Ciśnienie atmosferyczne (Pomiar dokonany przez wewnętrzny czujnik ciśnienia atmosferycznego w kalkulatorze sterującym silnikiem)

2.3. Warunek(i) aktywacji

Czas podgrzewania wstępnego zmienia się w funkcji następujących wartości (Czas zasilania w sekundach).

Temperatura płynu chłodzącego silnika

Ciśnienie atmosferyczne : 750 mbar

Ciśnienie atmosferyczne : 799,8 mbar

Ciśnienie atmosferyczne : 849,6 mbar

Ciśnienie atmosferyczne : 900,4 mbar

-40°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-30°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-25°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-18°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-10°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-5°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

0°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

4°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

5°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

10°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

5,2 sekundy

3,6 sekundy

20°C

7,9 sekundy

5,2 sekundy

3,6 sekundy

1,9 sekundy

30°C

5,2 sekundy

3,6 sekundy

1,9 sekundy

1,1 sekundy

40°C

3,6 sekundy

1,9 sekundy

1,1 sekundy

0,5 sek.

50°C

1,9 sekundy

1,1 sekundy

0,5 sekundy

0 sek.

55°C

1,1 sek.

0,5 sek.

0 sek.

0 sek.

60°C

0,5 sek.

0 sek.

0 sek.

0 sek.

 

Temperatura płynu chłodzącego silnika

Ciśnienie atmosferyczne : 950,2 mbar

Ciśnienie atmosferyczne : 1000 mbar

Ciśnienie atmosferyczne : 1049,8 mbar

Ciśnienie atmosferyczne : 1199,2 mbar

-40°C

7,9

7,9

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-30°C

7,9

7,9

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-25°C

7,9

7,9

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-18°C

7,9

7,9

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-10°C

7,9

7,9

7,9 sekundy

7,9 sekundy

-5°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

0°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

4°C

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

7,9 sekundy

5°C

5,2 sekundy

3,6 sekundy

2,2 sekundy

1,1 sek.

10°C

1,9 sekundy

1,1 sek.

0,5 sek.

0 sek.

20°C

1,1 sek.

0,5 sek.

0 sek.

0 sek.

30°C

0,5 sek.

0 sek.

0 sek.

0 sek.

40°C

0 sek.

0 sek.

0 sek.

0 sek.

50°C

0 sek.

0 sek.

0 sek.

0 sek.

55°C

0 sek.

0 sek.

0 sek.

0 sek.

60°C

0 sek.

0 sek.

0 sek.

0 sek.

UWAGA : Podgrzewanie może być wysterowane po raz drugi jeżeli silnik nie uruchamia się na końcu pierwszego czasu aktywacji.

2.4. Warunki wyłączenia

Faza podgrzewania w czasie rozruchu kończy się gdy jeden z następujących warunków jest spełniony :

·         Temperatura płynu chłodzącego silnik wyższa niż 60°C

·         Czas aktywacji ciągłej świec jest wyższy od 180 sek (10 sek jest niezbędne aby móc ponownie aktywować świece)

·         Napięcie akumulatora niższe od 6,5 woltów

·         Napięcie akumulatora wyższe od 16 woltów

3. Dogrzewanie

3.1. Zadanie

W czasie pierwszych sekund po uruchomieniu silnika, temperatura komór spalania nie pozwala na pełnowartościowe spalanie, co powoduje niestabilną pracę silnika na biegu jałowym i zwiększa ilość zanieczyszczeń w spalinach.

Rola dogrzewania :

·         Przedłużenie działania świec żarowych po fazie rozruchu na zimno

·         Zagwarantowanie prawidłowego spalania przy rozruchu

·         Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w ciągu pierwszych minut po rozruchu

·         Ustabilizowanie pracy silnika na biegu jałowy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin