D4EA04HRP0 - 1 - 16/12/2014
Działanie : Podgrzewanie i dogrzewanie
1. Schemat blokowy
Rysunek : d4ea4iwd
Tabela elementów
BB00
Akumulator
BPGA
Moduł zabezpieczający i sterowania zasilaniami elektrycznymi
BSI1
BSI (inteligentny moduł sterujący)
CA00
Zestyk blokady kierownicy
PSF1
Płytka sterowania - skrzynka bezpieczników komory silnika
0004
Zestaw wskaźników
1158
Sterownik podgrzewania-dogrzewania
1160
Świece żarowe
1220
Czujnik temperatury płynu w układzie chłodzenia silnika
1320
Kalkulator sterujący silnikiem
4120
Czujnik poziomu oleju silnika (Temperatura oleju)
Opis wymiany informacji
Numer połączenia
Sygnał
Nadajnik/odbiornik
Charakter sygnału
1
Informacja : Usterka sterowania sterownika świec żarowych
1158 / 1320
połączony przewodami
2
Informacja o temperaturze płynu chłodzącego silnika
1220 / 1320
3
Informacja o temperaturze oleju w silniku
4120 / 1320
4
Żądanie wyświetlenia wskaźnika podgrzewania
1320 / BSI1
CAN Is
5
PSF1 / BSI1
CAN CAR
6
1320 / 0004
CAN INFO DIV
7
Wysterowanie sterownika świec żarowych
1320 / 1158
8
Aktywacja świec żarowych
1158 / 1160
2. Podgrzewanie wstępne
2.1. Zadanie
Świece żarowe pozwalają na szybki wzrost temperatury w komorach spalania przed uruchomieniem silnika, w czasie rozruchu na zimno lub przy niskiej temperaturze otoczenia.
Rola podgrzewania :
· Ułatwienie rozruchu na zimno (Podgrzane powietrze pozwala na łatwiejszy zapłon wtryśniętego oleju napędowego)
· Zredukowanie dymienia (Podgrzane powietrze pozwala zredukować ilość niespalonych gazów)
UWAGA : Przejście z fazy podgrzewania do fazy dogrzewania dokonuje się bez przerwy w czasie fazy rozruchu.
2.2. Działanie
Kalkulator sterujący silnikiem steruje modułem podgrzewania/dogrzewania poprzez cykliczny stosunek otwarcia.
Zasilanie elektryczne świec żarowych dokonywane jest przez moduł podgrzewania/dogrzewania w funkcji rozkazów kalkulatora sterującego silnikiem.
Fazy zasilania elektrycznego świec żarowych :
· Szybkie zagrzanie
· Utrzymanie zagrzania
Maksymalny czas aktywacji przy szybkim zagrzaniu nie przekracza 2 sek.
Faza szybkiego zagrzania pozwala osiągnąć, najszybciej jak to możliwe, temperaturę świec żarowych ułatwiającą zapłon.
W czasie fazy szybkiego zagrzania, moduł podgrzewania/dogrzewania jest sterowany przez cykliczny stosunek otwarcia o wartości 99%.
Faza utrzymania zagrzania następuje po szybkim zagrzaniu, aby utrzymać temperaturę świec żarowych w trakcie oczekiwania na uruchomienie silnika.
W czasie fazy utrzymania zagrzania, moduł podgrzewania/dogrzewania jest sterowany przez cykliczny stosunek otwarcia o wartości około 60%.
W przypadku wystąpienia uszkodzenia sterownika podgrzewania/dogrzewania, kalkulator sterujący silnika zapamiętuje usterkę.
Czasy podgrzewania są ustalane przez kalkulator sterujący silnikiem w funkcji następujących parametrów :
· Temperatura płynu chłodzącego (Pomiar dokonany przez czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik)
· Ciśnienie atmosferyczne (Pomiar dokonany przez wewnętrzny czujnik ciśnienia atmosferycznego w kalkulatorze sterującym silnikiem)
2.3. Warunek(i) aktywacji
Czas podgrzewania wstępnego zmienia się w funkcji następujących wartości (Czas zasilania w sekundach).
Temperatura płynu chłodzącego silnika
Ciśnienie atmosferyczne : 750 mbar
Ciśnienie atmosferyczne : 799,8 mbar
Ciśnienie atmosferyczne : 849,6 mbar
Ciśnienie atmosferyczne : 900,4 mbar
-40°C
7,9 sekundy
-30°C
-25°C
-18°C
-10°C
-5°C
0°C
4°C
5°C
10°C
5,2 sekundy
3,6 sekundy
20°C
1,9 sekundy
30°C
1,1 sekundy
40°C
0,5 sek.
50°C
0,5 sekundy
0 sek.
55°C
1,1 sek.
60°C
Ciśnienie atmosferyczne : 950,2 mbar
Ciśnienie atmosferyczne : 1000 mbar
Ciśnienie atmosferyczne : 1049,8 mbar
Ciśnienie atmosferyczne : 1199,2 mbar
7,9
2,2 sekundy
UWAGA : Podgrzewanie może być wysterowane po raz drugi jeżeli silnik nie uruchamia się na końcu pierwszego czasu aktywacji.
2.4. Warunki wyłączenia
Faza podgrzewania w czasie rozruchu kończy się gdy jeden z następujących warunków jest spełniony :
· Temperatura płynu chłodzącego silnik wyższa niż 60°C
· Czas aktywacji ciągłej świec jest wyższy od 180 sek (10 sek jest niezbędne aby móc ponownie aktywować świece)
· Napięcie akumulatora niższe od 6,5 woltów
· Napięcie akumulatora wyższe od 16 woltów
3. Dogrzewanie
3.1. Zadanie
W czasie pierwszych sekund po uruchomieniu silnika, temperatura komór spalania nie pozwala na pełnowartościowe spalanie, co powoduje niestabilną pracę silnika na biegu jałowym i zwiększa ilość zanieczyszczeń w spalinach.
Rola dogrzewania :
· Przedłużenie działania świec żarowych po fazie rozruchu na zimno
· Zagwarantowanie prawidłowego spalania przy rozruchu
· Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w ciągu pierwszych minut po rozruchu
· Ustabilizowanie pracy silnika na biegu jałowy...
mimi31