Zasilanie powietrzem.doc

(82 KB) Pobierz
D4EA02J8P0 - 15 - 16/12/2014

D4EA02J8P0 - 15 - 16/12/2014

Działanie : Zasilanie powietrzem

1.      Schemat ideowy

LEGENDA :

·         "A" Powietrze świeże

·         "B" Powietrze sprężone ochłodzone

·         "C" Powietrze sprężone gorące

·         "D" Dolot powietrza

·         "E" Spaliny

·         "F" Podciśnienie sterowania

·         "G" Połączenia elektryczne

Oznaczenie

Oznaczenie

Połączenie ze schematami elektrycznymi

"a"

Mieszek sterujący łopatki turbosprężarki (Z czujnikiem odwzorowania pozycji)

1374

(1)

Kalkulator sterujący silnikiem

1320

(2)

Turbosprężarka o zmiennej geometrii

-

(3)

Elektrozawór proporcjonalny sterowania turbosprężarki o zmiennej geometrii

1229

(4)

Masowy przepływomierz powietrza

1310

(5)

Obudowa filtra powietrza

-

(6)

Chłodnica powietrza doładowania

-

(7)

Podwójny dozownik powietrza z czujnikami odwzorowania pozycji

13A1

(8)

Czujnik ciśnienia i temperatury powietrza dolotowego

13A3

(9)

Elektrozawór sterowania by-passu chłodnicy powietrza doładowanego

1285

(10)

Elektrozawór sterujący bloku dozownika powietrza

1361

2. Zarządzanie zasilaniem dmuchawy powietrza

Kalkulator sterujący silnikiem dopasowuje masę powietrza pobieranego przez silnik do potrzeb związanych z różnymi fazami działania.

Aby dopasować masę powietrza pobieranego przez silnik, kalkulator sterujący silnikiem wpływa na następujące elementy :

·         Sterowanie pneumatyczne zmiennej geometrii turbosprężarki dla zmiany ciśnienia powietrza doładowanego (poprzez elektrozawór)

·         Elektrozawór recyrkulacji spalin EGR dla zmiany wydatku powietrza w niektórych fazach działania

Masowy przepływomierz powietrza mierzy wydatek i temperaturę pobieranego powietrza na wejściu turbosprężarki i przekazuje informację do kalkulatora sterującego silnikiem.

Temperatura i ciśnienie pobieranego powietrza na wyjściu dozownika powietrza są mierzone i przesyłane do kalkulatora sterującego silnikiem przez czujnik temperatury i ciśnienia pobieranego powietrza.

3. Ciśnienie powietrza doładowanego

3.1. Informacje ogólne

Przy tej samej temperaturze, masa powietrza wprowadzonego do cylindra zwiększa się wraz z ciśnieniem powietrza doładowanego.

Ciśnienie powietrza doładowanego, dostarczonego przez turbosprężarkę, rośnie wraz z obrotami silnika.

Kalkulator sterujący silnikiem musi dopasowywać ilość powietrza pobieranego do cylindrów zgodnie z życzeniami użytkownika.

3.2. Cechy szczególne

Kalkulator sterujący silnikiem może zarządzać zmienną geometrią zgodnie z 2 trybami działania :

·         Tryb sterowany

·         Tryb regulowany

Tryb sterowany : Kalkulator sterujący silnikiem steruje elektrozaworem sterowania zmiennej geometrii w celu regulowania ciśnienia doładowania, w funkcji zadanej wartości pozycji zmiennej geometrii.

Tryb regulowany : Kalkulator sterujący silnikiem steruje elektrozaworem sterowania zmiennej geometrii w celu regulowania ciśnienia doładowania, w funkcji zadanej wartości bezwzględnego ciśnienia powietrza.

UWAGA : Przejście z trybu regulowanego w tryb sterowany dokonuje się w funkcji obrotów i obciążenia silnika.

Zadana wartość ciśnienia powietrza doładowanego jest obliczana w funkcji następujących parametrów :

·         Obroty silnika

·         Obciążenie silnika

·         Temperatura płynu chłodzącego silnika

·         Temperatura powietrza dolotowego

4. Temperatura powietrza dolotowego (By-pass chłodnicy powietrza doładowanego)

4.1. Informacje ogólne

Przy tym samym ciśnieniu powietrza doładowanego, masa powietrza wprowadzonego do cylindra maleje gdy temperatura powietrza pochodzącego z turbosprężarki rośnie, i na odwrót.

W niektórych fazach działania, kalkulator sterujący silnikiem steruje otwarciem by-passu chłodnicy powietrza, powietrze pobierane nie jest już chłodzone przez chłodnicę powietrza.

Zwiększenie temperatury powietrza pochodzącego z turbosprężarki powoduje zmniejszenie masy powietrza pobieranego, spalanie emituje mniej tlenków azotu (NOx).

4.2. Cechy szczególne

Silnik DW10C : Funkcja by-passu nie jest aktywna, przepustnica ciepłego powietrza (by-pass) jest aktywowana tylko w przypadku zatarcia przepustnicy zimnego powietrza (dozownik).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin