D4EA02J8P0 - 15 - 16/12/2014
Działanie : Zasilanie powietrzem
1. Schemat ideowy
LEGENDA :
· "A" Powietrze świeże
· "B" Powietrze sprężone ochłodzone
· "C" Powietrze sprężone gorące
· "D" Dolot powietrza
· "E" Spaliny
· "F" Podciśnienie sterowania
· "G" Połączenia elektryczne
Oznaczenie
Połączenie ze schematami elektrycznymi
"a"
Mieszek sterujący łopatki turbosprężarki (Z czujnikiem odwzorowania pozycji)
1374
(1)
Kalkulator sterujący silnikiem
1320
(2)
Turbosprężarka o zmiennej geometrii
-
(3)
Elektrozawór proporcjonalny sterowania turbosprężarki o zmiennej geometrii
1229
(4)
Masowy przepływomierz powietrza
1310
(5)
Obudowa filtra powietrza
(6)
Chłodnica powietrza doładowania
(7)
Podwójny dozownik powietrza z czujnikami odwzorowania pozycji
13A1
(8)
Czujnik ciśnienia i temperatury powietrza dolotowego
13A3
(9)
Elektrozawór sterowania by-passu chłodnicy powietrza doładowanego
1285
(10)
Elektrozawór sterujący bloku dozownika powietrza
1361
2. Zarządzanie zasilaniem dmuchawy powietrza
Kalkulator sterujący silnikiem dopasowuje masę powietrza pobieranego przez silnik do potrzeb związanych z różnymi fazami działania.
Aby dopasować masę powietrza pobieranego przez silnik, kalkulator sterujący silnikiem wpływa na następujące elementy :
· Sterowanie pneumatyczne zmiennej geometrii turbosprężarki dla zmiany ciśnienia powietrza doładowanego (poprzez elektrozawór)
· Elektrozawór recyrkulacji spalin EGR dla zmiany wydatku powietrza w niektórych fazach działania
Masowy przepływomierz powietrza mierzy wydatek i temperaturę pobieranego powietrza na wejściu turbosprężarki i przekazuje informację do kalkulatora sterującego silnikiem.
Temperatura i ciśnienie pobieranego powietrza na wyjściu dozownika powietrza są mierzone i przesyłane do kalkulatora sterującego silnikiem przez czujnik temperatury i ciśnienia pobieranego powietrza.
3. Ciśnienie powietrza doładowanego
3.1. Informacje ogólne
Przy tej samej temperaturze, masa powietrza wprowadzonego do cylindra zwiększa się wraz z ciśnieniem powietrza doładowanego.
Ciśnienie powietrza doładowanego, dostarczonego przez turbosprężarkę, rośnie wraz z obrotami silnika.
Kalkulator sterujący silnikiem musi dopasowywać ilość powietrza pobieranego do cylindrów zgodnie z życzeniami użytkownika.
3.2. Cechy szczególne
Kalkulator sterujący silnikiem może zarządzać zmienną geometrią zgodnie z 2 trybami działania :
· Tryb sterowany
· Tryb regulowany
Tryb sterowany : Kalkulator sterujący silnikiem steruje elektrozaworem sterowania zmiennej geometrii w celu regulowania ciśnienia doładowania, w funkcji zadanej wartości pozycji zmiennej geometrii.
Tryb regulowany : Kalkulator sterujący silnikiem steruje elektrozaworem sterowania zmiennej geometrii w celu regulowania ciśnienia doładowania, w funkcji zadanej wartości bezwzględnego ciśnienia powietrza.
UWAGA : Przejście z trybu regulowanego w tryb sterowany dokonuje się w funkcji obrotów i obciążenia silnika.
Zadana wartość ciśnienia powietrza doładowanego jest obliczana w funkcji następujących parametrów :
· Obroty silnika
· Obciążenie silnika
· Temperatura płynu chłodzącego silnika
· Temperatura powietrza dolotowego
4. Temperatura powietrza dolotowego (By-pass chłodnicy powietrza doładowanego)
4.1. Informacje ogólne
Przy tym samym ciśnieniu powietrza doładowanego, masa powietrza wprowadzonego do cylindra maleje gdy temperatura powietrza pochodzącego z turbosprężarki rośnie, i na odwrót.
W niektórych fazach działania, kalkulator sterujący silnikiem steruje otwarciem by-passu chłodnicy powietrza, powietrze pobierane nie jest już chłodzone przez chłodnicę powietrza.
Zwiększenie temperatury powietrza pochodzącego z turbosprężarki powoduje zmniejszenie masy powietrza pobieranego, spalanie emituje mniej tlenków azotu (NOx).
4.2. Cechy szczególne
Silnik DW10C : Funkcja by-passu nie jest aktywna, przepustnica ciepłego powietrza (by-pass) jest aktywowana tylko w przypadku zatarcia przepustnicy zimnego powietrza (dozownik).
mimi31