METODA PROJEKTU.docx

(15 KB) Pobierz

METODA PROJEKTU-projekt edukacyjny dla dzieci 5 -6 letnich

Temat:  FRYZJER

Czas realizacji:  5 dni

Cele ogólne:

·         Budowanie wiedzy o pracy i zawodzie fryzjera

·         Wzbogacanie dziecięcego słownika  o nowe pojęcia związane z pracą fryzjera

·         Kształtowanie umiejętności współpracy w grupach

·         Zachęcanie do podejmowania rozmów z ekspertami, zadawania pytań,

·         Poznawanie pracy ludzi z najbliższego otoczenia

·         Kształtowanie nawyków higienicznych – dbania o estetyczny wygląd włosów,

·         Budzenia zainteresowań technicznych

·         Rozwijanie umiejętności wokalnych

·         Kształtowanie poprawności wymowy i myślenia przyczynowo - skutkowego

·         Prowadzenie ćwiczeń artykulacyjnych na zgłoskach: szu, ciach

·         Rozwijanie zmysłu obserwacji

Cele szczegółowe:

Dziecko potrafi:

·         Bawić się w grupach,

·         Wykonać zaplanowane działania,

·         Cieszyć się z sukcesów swoich i grupy,

·         Słuchać wypowiedzi innych i nie przerywać ich,

·         Dzielić się spontanicznie swoimi przeżyciami,

·         Zadawać pytania nauczycielowi, ekspertom, rodzicom, kolegom,

·         Rozpoznać i wymienić przedmioty wykorzystywane w pracy fryzjera,

·         Podejmować zabawy tematyczne i zgodnie w nich uczestniczyć,

·         Obserwować pracę fryzjera,

·         Zachowywać bezpieczeństwo, nie dotyka urządzeń elektrycznych tylko za zgodą i w obecności dorosłego,

·         Przeliczać do 5 i więcej,

·         Dostrzec różnice w kolorze i długości włosów, nazywać kolory próbek we wzorniku,

·         Ułożyć historyjkę obrazkową,

·         Samodzielnie czesać włosy – korzystanie tylko z własnego grzebienia.

Formy pracy: zbiorowa, zespołowa i indywidualna.

Pomoce dydaktyczne: rekwizyty do kącika „Salon fryzjerski”, wyrazy do globalnego czytania: fryzjer, grzebień, farba, szampon, ; wprowadzenie litery wielkiej , małej drukowanej i pisanej F; materiały plastyczne, opowiadanie wymyślone przez n –la, historyjka obrazkowa, piosenka pt „Mama u fryzjera”, aparat fotograficzny, karty pracy „Fryzjer” wymyślone przez n –la, przybory potrzebne do wykonania fryzur dzieciom.

Dzień pierwszy

1.       Skonstruowanie razem z dziećmi siatki pojęciowej nt. tego, co już wiemy i czego chcemy się dowiedzieć, gdzie chcemy iść, z kim się spotkać.

2.       Słuchanie opowiadania „Fryzjer czarodziej” – rozmowa, dzielenie się wiedzą dotyczącą wizyty u fryzjera

3.       Oglądanie filmu „Teletubisie u fryzjera”; wymieniają etapy strzyżenia włosów.

4.       Karta pracy

Dzień drugi

1.       Zagadki „Które z przedmiotów znajdujących się w skrzyni nie są potrzebne fryzjerowi?”

2.       Wykonanie lusterka z talerzyka jednorazowego, folii aluminiowej, skrabków

3.       Ćwiczenia ortofoniczne :naśladowanie odgłosów dochodzących z salonu fryzjerskiego

4.       Zabawy czytelnicze: globalne odczytywanie wyrazów związanych z pracą fryzjera; wprowadzenie drukowanej i pisanej , wielkiej i małej litery F

5.       Słuchanie piosenki „Mama u fryzjera” – rozmowa nt treści piosenki, odwołanie się do obserwacji własnej mamy.

 

 

Dzień trzeci

1. Poznajemy zawód fryzjera

Dzień czwarty

1.       Zaproszenie na wizytę do salonu fryzjerskiego

·         Poznawanie wyposażenia salonu, oglądanie przedmiotów potrzebnych do wykonywania pracy fryzjera: szczotek, grzebieni, luster, foteli, suszarek, maszynki do strzyżenia, wałków do trwałej, nożyczek, misek do farb, fartucha.

·         Obserwowanie pracy fryzjera podczas wykonywania fryzury damskiej i męskiej oraz chętnego dziecka

·         Zadawanie pytań na temat pracy fryzjera

·         Wykonanie pamiątkowych zdjęć

·         Zwrócenie uwagi na to, że nie wolno dotykać urządzeń elektrycznych bez zgody rodzica

2.       Podsumowanie wyprawy, naniesienie na siatkę projektu tego, czego dowiedziały się dzieci.

3.       Zabawy ruchowe przy piosence „Mama u fryzjera”

 

Dzień piąty

1.       Jak pokonać strach przed myciem głowy i wizytą u fryzjera- daszek do kąpieli; wizyta eksperta w przedszkolu

2.       Dzień fryzur – spotkanie z ekspertem:

·         Zaprezentowanie różnych fryzur sztuki układania włosów (czesania, modelowania)

·         Pokaz wykorzystania kolorów w sprayów

·         Wykonanie dzieciom fryzur

3.       Podzielenie się wiadomościami o pracy fryzjera z gościem – ekspertem.

4.       Zaprezentowanie fryzur kolegom z innych grup

5.       Wykonanie wystawki dla rodziców z przebiegu realizacji projektu

4.        

1.       Wspólne przypomnienie zdobytych wiadomości w salonie fryzjerskim.

2.       Praca w grupach: podział na 4 grupy:

·         Projektowanie fryzury damskiej ( kręcone włosy)

·         Projektowanie fryzury damskiej ( proste długie włosy)

·         Projektowanie fryzury męskiej

·         Projektowanie fryzury dziecięcej

3.       Nauka piosenki „Mama u fryzjera” metodą ze słuchu

4.       Organizacja salonu fryzjerskiego w  sali.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin