kompetencje-miękkie.docx

(25 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć dla klasy III Szkoły Podstawowej

 

Temat: Co to są kompetencje miękkie i jak je rozwijać?

 

Opis przebiegu ćwiczenia

Metody i formy pracy

Cel danego zadania

Środki dydaktyczne

Czas realizacji zadania

„Łańcuch improwizacji”- ćwiczenie rozwijające kreatywność.

Grupa siedzi w kole. Każdy osoba ma możliwość spontanicznej wypowiedzi. Zaczyna prowadzący- wchodzi do środka i zaczyna monolog na określony temat. W tym przypadku jest to temat pracy w przedsiębiorstwie. Prowadzący zaczyna tymi słowami: „ Moi współpracownicy ciężko pracowali w przedsiębiorstwie aby osiągnąć sukces a teraz są zmuszeni szukać nowej pracy gdyż są za drodzy. Porozmawiam na ten temat z odpowiedzialną osobą. Ale dzisiaj nie mam na to czasu. Muszę wyczyścić moje buty i przebrać się. Muszę dziś dobrze wyglądać ponieważ jest piątek…” Prowadzący rzuca piłkę wybranej osobie która wchodzi do środka i kontynuuje monolog. Zabawa trawa dalej, każdy zabierze głos[1].

Forma pracy zbiorowej

Metoda - drama

Kształtowanie kreatywności u uczniów;

Rozwijanie umiejętności improwizacji oraz wejścia w rolę;

Piłka

10-15 minut

„ Tajemniczy szyfr”- ćwiczenie rozwijające komunikatywność.

1 osoba losuje obrazek z ułożonymi figurami geometrycznymi, Jej zadaniem jest przekazać to ułożenie innym osobą nie używając słów[2].

Forma pracy indywidualna

Metoda problemowa

 

 

Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w grupie. Rozwijanie umiejętności przekazywania, jak i odbierania informacji pozawerbalnych;

Koperty z szyframi

20 minut

„ Słomkowa wieża”- ćwiczenie rozwijające umiejętność pracy w grupie. Każda grupa dostaje pocięte słomki i taśmę klejącą, z których ma zbudować wieżę w określonym czasie. Wygrywa drużyna, która wybuduje jak najwyższą budowlę[3].

 

Forma pracy grupowej

Metoda problemowa

Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie;

Pocięte słomki, taśma klejąca

5 minut

„Bezludna wyspa”- ćwiczenie rozwijające kreatywność, pracę w grupie. Dzieci pracują w grupach. Nauczyciel mówi dzieciom, że znalazły się na bezludnej wyspie i mają do dyspozycji następujące przedmioty: długopisy, spinacze biurowe, patyczki po lodach, żarówki, wieszaki i balony do nadmuchania. Zadaniem dzieci jest wydostanie się z wyspy używając tych przedmiotów.

Forma racy – grupowa

Metoda - problemowa

Ćwiczenie kształtuję wyobraźnie, pomysłowość. Dzieci wymyślają jak w  niekonwencjonalny sposób użyć zwykłych przedmiotów. Ćwiczenie kształtuje umiejętność pracy w grupie

 

15 minut

„Supermarket”-ćwiczenie rozwijające kreatywność, pracę w grupie. Dzieci wcielają się w rolę specjalistów od reklamy w supermarkecie. Nauczyciel wprowadza dzieci  temat zadania : Zbliża się wielka promocja, którą ogłaszaliście od długiego czasu w gazetach i telewizji. Wiecie, że do waszego supermarketu przyjdą tysiące ludzi, którzy chcą koniecznie kupić to, co im obiecywaliście. Niestety tego nie macie. Wasz dostawca pomylił transporty i dostaliście zupełnie coś innego, niż mieliście dostać. Ludzie czekają i nie ma czasu na wymianę towaru. Musicie sprzedać to, co dostaliście zamiast tego, co obiecaliście. Każda z grup losuje dwie nazwy niezwiązanych ze sobą przedmiotów. Na żółtych karteczka jest towar, który był reklamowany, a na białych jest towar który aktualnie przyszedł do sklepu. Zadaniem grupy jest znalezienie wszystkich cech wspólnych dla obu przedmiotów i zareklamowanie nowego przedmiotu w taki sposób aby zachęcić ludzi do kupna. Grupa wykonuje plakat zachęcający do kupna tego przedmiotu[4].

 

Forma pracy – grupowa,

Metoda problemowa

Ćwiczenie kształtuje umiejętność pracy w grypie, oraz rozwija umiejętności radzenia sobie z niespodziewanymi problemami.

Kartki A3, kredki, mazaki, farby

20 min

„ Masz to zrobić”- ćwiczenie rozwijające asertywność. Dzieci dobierają się w pary. Ich zadaniem jest wydawać sobie nawzajem polecenia jak również wykonanie poleceń wydanych przez partnera. Każde wydawane polecenie musi zaczynać się od „Masz” np. „masz stać prosto”, osoba odpowiadająca zawsze zaczyna odpowiadać w ten sam sposób „tak, masz rację” np. „ tak masz rację muszę stać prosto”. Po kilku minutach prowadzący zadaje dzieciom pytania

- Która rola podobała wam się bardziej?

- Czy podobał wam się wydawanie poleceń?

- Kto wam najczęściej wydaje polecenia ?

-Czy podobała wam się rola poddanego?[5]

 

Forma pracy w parze

Metoda- ćwiczeniowa, pogadanka

Doskonalenie umiejętności bycia asertywnym;

Utrwalanie umiejętności odmawiania, wyrażania własnego zdania;

 

10-15 minut

Scenka rodzajowa - ćwiczenie rozwijające asertywność. Każda grupa ma do odegrania scenkę w której należy wykazać się asertywnością i umiejętnością odmawiania.

1.       Kolega/koleżanka namawia cię na wagary

2.       Kolega/ koleżanka namawia Cię żeby ukraść czekoladę ze sklepu

3.       Kolega/ koleżanka namawia Cię żeby wrzucić do plecaka Zosi starą, zepsutą kanapkę

4.       Kolega/ koleżanka namawia Cię żeby wrzucić plecak Michała do damskiej toalety[6]

 

Forma pracy – grupowa

Metoda - inscenizacji

Doskonalenie umiejętności odmawiania, sprzeciwiania się, wyrażania własnego zdania

Karteczki z opisami scenek

15 min

„Trójkąt” - Ćwiczenie rozwijające inicjatywność. Każda grupa wybiera lidera, którego zadaniem będzie pokierować resztą uczestników, tak by mając zamknięte oczy stworzyli określoną przez prowadzącego figurę geometryczną- trójkąt[7]

Forma pracy grupowa

Metoda problemowa

Kształtowanie umiejętności kierowania grupa, bycia inicjatorem;

Rozwijanie umiejętności słuchania innych, wykonywania przydzielonych zadań;

 

10-15 minut

„Wskaźnik poczucia własnej wartości”[8]- ćwiczenie rozwijające inteligencję emocjonalną. Każdy z uczestników dostaje obrazek przedstawiające liczniki prędkości. Uczestnicy zastanawiają się przy jakich osobach w ich życiu czują się ważni ( rodzina, przyjaciele, koledzy ze szkoły,) oraz zaznaczają na wydrukowanych licznikach poziom poczucia bycia kimś ważnym przy wybranej osobie. Mogą też zaznaczyć sytuacje, w których czują się pewnie lub też takie, w których czują lęk.

Forma pracy indywidualnej

Metoda praktyczno-ćwiczeniowa

Doskonalenie rozumienia oraz rozpoznawania własnych emocji;

Kształtowanie poczucia bycia ważnym; uświadomienie sobie w jakich sytuacjach czujemy się bezpiecznie.

 

 

Obrazki liczników, długopis

10 minut

„Pokonać stres”- ćwiczenia na radzenie sobie ze stresem.

1.Każda grupa ma za zadanie narysować kontur człowieka i zaznaczyć miejsca, które najbardziej i najszybciej reagują na stres.

2.Grupy wypisują oznaki stresu: fizjologiczne, emocjonalne, behawioralne.

3.Każda grupa wypisuje metody radzenia sobie ze stresem. [9]

Forma pracy grupowej

Metoda problemowa oraz metoda praktyczna

Utrwalanie wiedzy na temat uwarunkowań stresu;

Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w stresujących sytuacjach;

Szary papier, kredki, pisaki

20-30 minut

 

 


 

 


[1] Klaus. W. Vopel, Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, część 2.

[2] Pomysł własny

[3] Pomysł własny

[4] M. Milka, na podstawie materiałów Stowarzyszenia KLANZA

[5] Klaus W. Vopel, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, część 4

[6] Pomysł własny

[7] Pomysł własny

[8] http://inspeerio.pl/tag/cwiczenia-z-inteligencji-emocjonalnej data dostępu:20.10.2016

[9] Pomysł własny

Zgłoś jeśli naruszono regulamin