Wskazania bloków wartości mierzonych – silnik AFN000 - jałowy bieg (dziesiętne wartości wskazań)[Wartość wymagana] — [Odpowiada wartości]1 Obroty silnika [37 do 43] — [780 do 903/min]2 Kąt początku wtrysku [0 do 88] — [3 zaGPZ do 4° przed GZP]3 Położenie pedału przyspieszenia [0] — [0 %]4 Dawka wtryskiwanego paliwa [15 do 45] — [3 do 9 mg/obj.]5 Podciśnienie w kolektorze ssącym [bez znaczenia]6 Ciśnienie atmosferyczne - [bez znaczenia]7 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 35] — [80 do 110°C]8 Temperatura kolektora ssącego [182 do 50] — [10 do 100°C]9 Temperatura paliwa [91 do 201] — [20 do 80°C]10 Masa powietrza* [69 do 135] — [230 do 450 mg/skok]*Wartości pomiarowe są ważne dla pracującego układu recyrkulacji spalin. Na obrotach jałowego biegu układ recyrkulacji spalin wyłączany jest po ok. 3 min. W razie potrzeby wcisnąć pedał przyspieszenia lub uruchomić ponownie silnik.001 - jałowy bieg (dawki wtryskiwanego paliwa)1 Obroty silnika [780 do 903/min]2 Dawka wtryskiwanego paliwa [3 do 9 mg/skok]3 Napięcie z czujnika drogi przesuwki regulacyjnej [1,45 do 1,90V]4 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 110°C]Wskazanie dawka wtryskiwanego paliwa - Poniżej 3 mg/skok - Za duża wydajność pompy wtryskowej. - Powyżej 9 mg/skok - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.Wskazanie napięcia czujnika drogi przesuwki regulacyjnejPoniżej 1,45 V - Za duża wydajnośćpo mpy wtryskowejPowyżej 1,90V - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.003 - jałowy bieg (układ recyrkulacji spalin)1 Obroty silnika [780 do 903/min]2 Masa zasysanego powietrza (wartośćw ymagana) [230 do 450 mg/skok]3 Masa zasysanego powietrza (wartośćr zeczywista) [230 do 450 mg/skok]4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu recyrkulacji spalin [4 do 95 %]Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Poniżej 230 mg/skok- Zbyt duża recyrkulacja spalin – sprawdzić układ recyrkulacji spalin.- Fałszywe powietrze – sprawdzić szczelność systemu zasysania powietrza.Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Powyżej 450 mg/skok- Silnik zbyt zimny – rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć pomiar.- Za mała recyrkulacja spalin – silnik pracuje od 3 min. na obrotach jałowego biegu, wcisnąć pedał przyspieszenia.- Uszkodzony przepływomierz G70 masy powietrza – sprawdzić działanie układów recyrkulacji i pomiaru masy powietrza.004 - jałowy bieg - (kąt początku wtrysku)1 Obroty silnika [780 do 903/min]2 Kąt początku wtrysku (wymagany) [3° po GPZ do 0° przed GZP]3 Kąt początku wtrysku (rzeczywisty) [3° po GPZ do 4° przed GZP] 4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu początku wtrysku [2 do 95 %] Wskazanie kąta początku wtrysku (wymaganego) - Powyżej 4° przed GZP - Silnik zbyt zimny - rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć sprawdzanie.Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty) - Powyżej 4° przed GZP - Silnik zbyt zimny - rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć sprawdzanie.- Pompa wtryskowa ustawiona jest na „za wczesny wtrysk” – sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt początku wtrysku.- Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku – sprawdzić z awór N108.Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty) - Poniżej 3° za GZP - Pompa wtryskowa ustawiona jest na „za późny kąt początku wtrysku” – spr. zawór N108.- Zablokowane przestawianie kąta wyprzedzenia wtrysku – sprawdzić zawór N108.- Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku.013 - jałowy bieg (regulacja równomierności obrotów silnika)(jałowy bieg, silnik ciepły, temperatura płynu powyżej 80°C)1 Różnica dawki wtrysku, cylinder 4 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]2 Różnica dawki wtrysku, cylinder 2 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]3 Różnica dawki wtrysku, cylinder 1 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]4 Brak wskazania [—] [—]- Układ wtryskowy steruje regulacją równomierności obrotów silnika. Układ rozpoznaje różnice mocy między poszczególnymi cylindrami (tolerancja części, rozkalibrowanie dysz wtryskowych, ciśnienie sprężania itp.) i przez selektywny rozdział dawek wtrysku wyrównuje je na jałowym biegu. - Rozpoznanie dokonywane jest na jałowym biegu przez sygnał z czujnika obrotów silnika, który dostarczany jest do komputera sterującego jako 4 sygnały na jeden obrót wału korbowego. Jeżeli sygnały nadchodzą w równomiernym rytmie, oznacza to, że wszystkie cylindry wykonują równomierną pracę. Jeżeli jeden cylinder wykazuje słabszą moc, wał korbowy potrzebuje dłuższego czasu na następną połowę własnego obrotu, W przypadku, gdy cylinder wykazuje większą moc, przyspiesza wał korbowy i dlatego potrzebuje krótszego czasu. - Jeżeli komputer sterujący rozpozna odstępstwo, wówczas dany cylinder natychmiast zasilany jest większą lub mniejszą dawką wtryskiwanego paliwa, aż silnik będzie ponownie pracował równomiernie. - W bloku wartości mierzonych różnica dawek wtryskiwanego paliwa do poszczególnych cylindrów, która potrzebna jest do uzyskania równomiernych obrotów silnika, wskazywana jest w porównaniu do cylindra 3. - [+] do mg/skok: cylinder wykazuje mniejszą moc niż cylinder 3 i zasilany jest większą ilością paliwa. - [−] do mg/skok: cylinder wykazujący większą moc niż cylinder 3 zasilany jest mniejszą ilością paliwa.Pełne obciążenie silnika - Pomiar dynamiczny. (temp 90°C > pojazd się toczy > 3 bieg i pedał gazu do oporu > odczyt przy 3000/min)LOG zapsujemy od 1500-3500/min - wstawiamy go do Exela.000 - Pełne obciążenie (dziesiętne wartości wskazań)[Wartość wymagana] — [Odpowiada wartości]1 Obroty silnika [138 do 148] — [2900 do 3100/min]2 Kąt początku wtrysku [138 do 188] — [8 do 12° przed GZP]3 Położenie pedału przyspieszenia [255] — [100 %]4 Dawka wtryskiwanego paliwa [190 do 210] — [38 do 43 mg/obj.]5 Podciśnienie w kolektorze ssącym [180 do 245] — [1500 do 2000 mbar]6 Ciśnienie atmosferyczne [bez znaczenia]7 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 35] — [80 do 110°C]8 Temperatura kolektora ssącego [182 do 50] — [10 do 100°C]9 Temperatura paliwa [91 do 201] — [20 do 80°C]10 Masa powietrza [225 do 255] — [750 do 850 mg/skok]004 - Pełne obciążenie - (kąt początku wtrysku)[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]2 Kąt początku wtrysku (wymagany) [8° do 12° przed GZP]3 Kąt początku wtrysku (rzeczywisty) [Około wymaganego początku wtrysku] 4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu początku wtrysku [2 do 95 %] Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty)Przy zbyt dużym odchyleniu od wartości wymaganej (ok. 5°)- Uszkodzony zawór N108 kąta początku – sprawdzić zawór N108 początku wtrysku.- Pompa wtryskowa ustawiona poza zakresem – sprawdzić i wyregulować dynamiczny kątpoczątku wtrysku.- Powietrze w układzie zasilania paliwem – sprawdzić układ zasilania paliwem.Wskazanie czas trwania impulsu sterowania zaworem początku wtryskuPoniżej 2 lub powyżej 95 % - Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku - sprawdzić zawór N108. - sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt początku wtrysku. - sprawdzić układ zasilania paliwem.008 - Pełne obciążenie - (ograniczenie dawki wtrysku) [1] [2] [3] [4] Wartość wymagana1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]2 Dawka paliwa [39 do 45 mg/skok]3 Ogranicz. dawki paliwa poprzez obr. (ogranicz momentu obr.) [40 do 42 mg/skok]4 Ograniczenia dawki paliwa na podstawie zasysanej masy powietrza (eliminowaniedymienia) [36 do 43 mb/skok]Wskazanie dawki paliwa/wtrysku - Poniżej 39 mg/skok.- Brak pełnego przyspieszenia – powtórzyć sprawdzanie przy wciśniętym do końca pedale przyspieszenia.- Czujnik G79 położenia pedału przyspieszenia nieprawidłowo ustawiony lub uszkodzony - Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować czujnik G79. (naprawa układu uruchamianiaprzepustnicy)Wskazanie ograniczenia dawki wtrysku poprzez obroty (ograniczanie momentu obrotowego) - Poniżej 40 mg/skok - Za wysokie lub za niskie obroty silnika – przy obrotach 3000/min odczytać wymaganą wartość obrotów - wyregulować.Wskazanie ograniczenia dawki wtrysku na podstawie zasysanej masy powietrza (eliminowanie tworzenia się dymu) - Poniżej 36 mg/skok- Za mała ilość zasysanego powietrza – sprawdzić układ recyrkulacji i pomiaru masy powietrza G70.- Za duża dawka recyrkulacji spalin – sprawdzić układ recyrkulacji spalin.010 Pełne obciążenie - (wielkości powietrza) [1] [2] [3] [4] Wartość wymagana 1 Masa zasysanego powietrza. [850 do 1050 mg/skok]2 Ciśnienie atmosferyczne (ciśnienie powietrza) [brak wymaganej wartości]3 Ciśnienie w kolektorze ssącym (ciśnienie doładowania) [1800 do 2200 mbar]4 Położenie pedału przyspieszenia [100 %]Wskazanie 1 masa zasysanego powietrza - Poniżej 850 mg/skok- Za niskie lub za wysokie obroty silnika – przy obrotach 3000/min odczytać wymaganą wartość obrotów.- Za niskie ciśnienie doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania.- Uszkodzony przepływomierz masy powietrza G70 – układ doładowania powietrza z turbosprężarką, sprawdzanie turbosprężarki.Wskazanie 3 ciśnienie w kolektorze ssącym (ciśnienie doładowania) - Poniżej 1800 mbar - Uszkodzona regulacja ciśnienia doładowania – sprawdzić regulację ciśnienia doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania.- Powyżej 2200 mbar - Źle działająca/uszkodzona turbosprężarka doładowania lub wymaga sprawdzenia i regulacji lub naprawy/wymiany.Wskazanie 4 położenie pedału przyspieszenia Poniżej 100 %- Pedał przyspieszenia nie naciśnięty do końca. – powtórzyć pomiar na wciśniętym do końca pedale przyspieszenia. - Czujnik G79 położenia pedału przyspieszenia uszkodzony lub błędnie wyregulowany.011 Pełne obciążenie - (regulacja ciśnienia doładowania) [1] [2] [3] [4] Wartość wymagana1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]2 Ciśnienie doładowania (wymagane) [1800 do 2000 mbar]3 Ciśnienie doładowania (rzeczywiste) [1800 do 2200 mbar]4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu ograniczania ciśnienia doładowania [40 do 80 %]Poniżej 1800 mbar. - Uszkodzona regulacja ciśnienia doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania- Uszkodzona turbosprężarka- Przewód ciśnienia doładowywanego powietrza nie połączony z komputerem sterującym – założyć przewód ciśnienia doładowania.Powyżej 2200 mbar.Uszkodzona turbosprężarka – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania, układ doładowania powietrza z turbosprężarką.
wara82