Wykład 1 – 05.10.16
Współczesność – 20/30 lat wstecz (lata 70/80/90).
Czym jest teoria (gr. oglądanie, kontemplacja, rozważania, badania).
Theorien (czasownik) – przyglądanie się.
Theoretikos (osoba) – oglądający, rozważający.
Theoria (rzeczownik) – widzenie, widok.
Według Kopalińskiego – teoria to zbiór praw, definicji i hipotez rzeczowo i logicznie powiązanych w całość. Wiedza tłumacząca jakąś dziedzinę zjawisk. W odróżnieniu od praktyki, z którą jednak pozostaje w związku.
Teoria to ogólna koncepcja oparta na poznaniu i rozumieniu czynników kształtujących pewną sferę rzeczywistości. Konstrukcja myślowa, która z różnych elementów tworzy pewną spoistą całość.
W naukach współczesnych to pewne uporządkowane z określonych elementów globalne (ogólne) widzenie danego zjawiska, ale widzenie poddane jednocześnie kontemplacji, tzn. poddane procesowi tłumaczenia.
Trojakie odniesienie się do rzeczywistości:
1. Teoria tłumaczy pewną rzeczywistość zastaną w sposób jakby naturalny, to, co się w niej wydarza, jest jakby uzasadnieniem tego.
2. Teoria tłumaczy rzeczywistość przez siebie projektowaną – pożądaną a istniejącą już normalnie.
3. Jako pewna konstrukcja myślowa tworząca spoistą całość stanowi tłumaczenie tego, czego nie ma w rzeczywistości, a co – wg niej – rzeczywistością srać się powinno; jest czymś pożądanym ze względu na swe walory.
Wykład 2 – 12.10.16
Teoria – widzenie tego, co jest, choć nie chodzi o trywialne widzenie to, co faktycznie obecne.
Fakt – nie jest po prostu czymś tylko fizycznie obecnym, ustalonym na podstawie marzenia, wrażenia, liczenia.
Kiedy fakt ma otoczkę interpretacyjną:
Hans Georg Gadamer – „Fakt jest raczej pojęciem hermeneutycznym, to znaczy ciągle odniesionym do sytuacji przypuszczenia czy oczekiwania, do sytuacji badającego rozumienia bardziej skomplikowanego rodzaju”.
Hermeneutyczny – uwikłany w rozumienie, wymaga rozumienia.
Teoria w filozofii klasycznej, czyli o pozytywnym stosunku do działalności intelektualnej i docenianiu pracy ludzkiego umysłu.
Pragmatyk – osoba doceniająca rzecz poprzez jej praktyczność.
Poglądy Arystotelesa:
– Episteme /łac. scientia/ to wiedza pewna przedstawiająca efekt poznania w postaci praw ogólnych, powszechnych i koniecznych. Dzięki takiej wiedzy daje się przewidywać i wpływać na przyszłe zdarzenia.
Takiej wiedzy – współcześnie – oczekujemy od nauk przyrodniczych, ponieważ tylko na takiej wiedzy mogą być budowane niezawodne techniki i technologie. Dzięki niej daje się niezawodnie przewidywać i sterować zdarzeniami przyszłymi.
– Doxa /łac. opinia/ to wiedza „wytworzona”, ma charakter probalistyczny, odkrywa i ukazuje prawidłowości o charakterze prawd doraźnych, prawdziwych w perspektywie przyjmowanych założeń, które są ograniczone w czasie i przestrzeni.
Wartość jej polega na dyskursywności; ujawnia się w dyskursie na temat kwestii ważnych dla ludzi i grup społecznych w danym momencie historycznym. Taką wiedzę w czasach Arystotelesa wytwarzała filozofia – współcześnie nauki humanistyczne.
– Techne – jest to wiedza technologiczna, praktyczna, podporządkowana realizacji pewnych celów, które niekoniecznie da się wyprowadzić z nauki. Wg Arystotelesa ten rodzaj wiedzy nie zawsze daje się pogodzić z zasadami racjonalności naukowej (w starożytności z zasadami wytworzenia wiedzy filozoficznej).
Wykład 3 – 19.10.16
W ujęciu klasycznym:
- w teorii obecne są nie pewne prawdy „oderwane od życia”, ale ściśle z nim wiążące się;
- teoria jako wiedza o życiu odniesienie do praktyki;
- ona wręcz je umożliwia poprzez otwarcie pola dla swych możliwych zastosowań.
Gadamer:
Theoria – „[…] słowo to oznacza obserwację […], bycie widzem […] Nie oznacza zwykłego widzenia, które ustala to, co obecne lub zbiera informacje […] Theoria nie jest pojedynczym momentalnym aktem, jest raczej postawą, stanowiskiem czy stanem, w którym się zatrzymujemy”.
Gadamer o teorii w odniesieniu do źródeł greckich:
„Teoria nie jest zatem przede wszystkim zachowaniem, dzięki któremu można zawładnąć przedmiotem lub uczynić go rozporządzalnym poprzez wyjaśnienie. […] teoria nie wyczerpuje się w bezpośredniej praktyce”.
Teoria a rzeczywistość (między nimi jest fałszywa relacja) – ku pamięci
„Pedagogika jako nauka i praktyka edukacyjna (a szczególnie praktyka oświatowa) są odrębnymi dziedzinami kultury […] a więc muszą istnieć pomiędzy nimi zarówno pewne podobieństwa, jak i różnice wywołujące napięcia”. – Teresa Hojnacka-Bezwińska
Typy teorii w zależności od rodzajów badań naukowych
Typy teorii
Badania stosowane
Badania podstawowe
Teorie nie empiryczne
Teorie normatywne
Metateorie
Teorie empiryczne
Teorie optymalizacyjne
Teorie ekslikacyjne
Teorie empiryczne – powstały na bazie obserwacji, diagnoz i eksperymentów, są ilościowymi zbiorami danych o empirycznej i logicznej budowie; obiektywność i subiektywność.
Wykład 4 – 26.10.16
W ujęciu empiryzmu:
– wszelkie poznanie ma swoje źródło w zmysłowym kontakcie z określonym, konkretnym przedmiotem;
– efektem jest „umysłowość” jego tworzenia;
– co można zobaczyć i policzyć;
– zastaje to zredukowane do cech;
– musi się powtarzać.
A. Comte – filozofia pozytywna (1828 – 1842)
1. Poznanie naukowe.
2. Wartość tę zapewnia w nauce stosowanie, tzw. twardej metodologii badań empirycznych.
3. Najlepsze wzory badań wytworzono w naukach przyrodniczych a szczególnie fizyce.
4. Wiedza pozytywna gwarantuje najbardziej racjonalne rozwiązanie konkretnych problemów jednostek i całej ludzkości.
5. Z filozofii nauki należy wyrzucić wszelaką metafizykę, spekulacje i niepotrzebne spory /polemiki, dyskusje, dyskursy/.
Krytyka filozofii pozytywnej:
1. Fakty i prawa naukowe są niezawodne, są konwencjami.
2. Widza humanistyczna nie jest taka jak przyrodnicza.
3. Wiedza nasza wspiera się na samych faktach, bo pewne prawdy ogólne ujmujemy bezpośrednio, z całą oczywistością.
4. Przyroda nie jest jedyną, ani nawet pierwotną postacią bytu.
5. Kultura nowożytna nie tylko nie jest doskonała, ale wręcz zła, powinna być obalona i zmieniona.
Wilhem Dilthey (1833 – 1917)
W naukach humanistycznych zaczęło się szerzej mówić o naukach o duchu, a zatem nie zadających się ująć w czyste kategorie praw i sprawiedliwości.
Twierdził, że:
– świat człowieka składa się ze świata przyrody i kultury;
– nie da się poznać tych światów za pomocą tej samej metodologii;
– wiedza, symbol, stereotyp, wzorce postępowania, sens.
Piotr Sztomka o „rozłącznym związku” teorii i empirii w postpozytywistycznej filozofii nauki:
– nie ma tam granicy, w której teoria ma wartość dzięki gromadzeniu danych empirycznych;
– wszelkie dane naukowe mają zawartość teoretyczną;
– wiedza naukowa nie jest możliwa bez teorii;
– teoria ma swój własny poziom i teoria jest równie ważna, co empiria.
Teorie nieempiryczne/humanistyczne troszczą się o rozumienie, a nie wyjaśnianie. Rozumienie rekonstruuje zależności, które unikają bezpośredniego empirycznego postrzegania i czystej logicznej analizy. Rezygnują z chęci opanowania praktyki poprzez działania techniczne.
Racjonalność adaptacyjna
Teorie wychowania autorytarnego:
– pedagogika behawiorystyczna
– pedagogika konserwatywna
Cel wychowania:
– rozwój wychowania jako adaptacja do zastanych warunków
– tożsamość konwencjonalna – tożsamość roli
Zadanie wychowania:
– kształtowanie wychowanka wg pożądanych i nienaruszalnych społecznie wzorców osobowych – kierowaniem rozwojem, ubieranie określonych cech
Istota zmian edukacyjnych:
– udoskonalać, ulepszać świat
Istota zmian pedagogicznych:
– bezpośredni wpływ na wychowanka
– przekazywanie gotowej wiedzy i gotowych wzorców zachowania
– zdyscyplinowany wysiłek
– podporządkowanie się woli wychowawcy i odgórnie ustalonym zasadom
Metody, formy i środki wychowania:
– system kar i nagród, rywalizacja między wychowankami
– rygorystyczna określona formuła organizacyjna – system klasowo-lekcyjny
Edukacja:
– ceni się pewność wiedzy, jej stabilność.
Racjonalność emancypacyjna
Teorie wychowania:
– pedagogika humanistyczna
– pedagogika liberalna
Cele wychowania:
– rozwój wychowanka rozumiany jako samorealizacja, samowychowanie
– tożsamość postkonwencjonalna, tożsamość osoby
– promowanie szeroko pojętej zmiany człowieka i świata to bezinteresowne wspieranie swobodnego rozwoju wychowanka
– rewizja obowiązujących definicji świata, wykraczanie poza dotychczasowe wyobrażenia o tym, co możliwe i pożądane
Istota oddziaływań pedagogicznych:
– pośredni wpływ na dziecko polegający na organizowaniu sytuacji sprzyjających rozwojowi
– umożliwienie wychowankom samopoznania
– edukacja bez przymusu, respektująca prawo jednostki do własnej drogi do autonomii
– akceptacja autonomii, indywidualność, podmiotowość wychowanka i wychowawcy
Metody środki i formy wychowania:
– współdziałanie, partnerstwo, nieoceniające nastawienie do dziecka
– odformalizowanie wychowania, elastyczna edukacja.
Wykład 5 – 02.11.16
Empiria i pozytywizm, krytyka a dzisiaj cd: paradygmat empiryczny w nauce.
Te 2 paradygmaty kształtują obraz współczesnej pedagogiki z punktu widzenia teorii i nurtów pedagogicznych. To podstawowe zasady, które bierze się na wiarę i naukowcy rozwijają je w wybranej przez siebie pracy. Różnice poglądów są tu konieczne, ale paradygmat pozytywistyczny też wewnętrznie może się w sobie różnic, ale co do głównego nurtu jest zgodność. Najczęściej to obrona swojej bazy intelektualnej, która służy do analizowania rzeczywistości i tworzenia wiedzy w tym zakresie.
Dwie racjonalności
· - p. behawiorystyczna
· - p. konserwatywna
· Pedagogika humanistyczna
· Pedagogika liberalna
Myślenie behawioralne:
Kary i nagrody niezbędne dla właściwie realizowanego wychowania. Bodziec i reakcja na niego. Cele takiej pedagogiki mogą być wywodzone z różnych źródeł, często religii, jako źródła uzasadnienia działań o charakterze wychowawczym, ale kiedy pytamy „jak” idziemy do psychologii behawioralnej i tu „kara i nagroda” jest bardzo wbudowana w ten sposób myślenia.
Racjonalność adaptacyjna - cel wychowania:
· Rozwój wychowanka jako adaptacja do zastanych warunków życia
· Tożsamość konwencjonalna, tożsamość ról
Racjonalność emancypacyjna - cel wychowania:
· Rozwój wychowanka rozumiany jako samorealizacja, samowychowanie
· Tożsamość postkonwencjonalna, tożsamość osoby [rola – to spełnianie wymagań; tutaj bardziej ważny nie tytuł, jakie stanowisko zajmuje, ale kim on jest dla mnie]
Nie można iść jednocześnie ku wyzwoleniu i temu, żeby wszystko pozamykać (jako wychowanie do ról, warunkowanie). à 2nd str tabelki.
Pedagogika konserwatywna wg Jamesa Dobsona
Konserwatyzm – to ideologia zmierzająca do utrwalenia zastanego porządku społecznego.
Racjonalność tradycyjna:
– tradycyjność zasad w działaniu przy jednoczesnej silnej dominacji nauczyciela-wychowawcy
– nauczyciel decyduje o wszystkim.
Poglądy Dobsona na wychowanie:
– tradycyjny, chrześcijański system wartości;
– przywództwo rodziców;
– podporządkowanie innym formom władzy (przygotowaniem do tego jest podporządkowanie się rodzicom);
– Bóg à rodzic à dziecko.
– miłość do Boga;
– posłuszeństwo;
– miłość do ludzi;
– bojaźń przed Bogiem;
– opanowanie.
Zasady wychowania opierają się na:
– władzy rodzicielskiej;
– rozsądnym wdrażaniu dziecka do samodyscypliny i odpowiedzialności;
– rodzicielskim przywództwie;
– poszanowanie godności i wartości każdego członka rodziny;
– postrzeganiu wyznaczonych granic swobody.
Filary wychowania:
1. Wykształcenie w dziecku szacunku do rodzica.
2. Wzajemne porozumienie jest najlepsze po incydencie zakończonym karą.
3. Kontrola bez zrzędzenia.
4. Nie uczymy dziecka materializmu.
5. Należy zachować równowagę między miłością i dyscypliną.
Edukacja dziecka:
– program nauczania dostosowany do wieku i specyficznych potrzeb;
– ocenianie: nagradzania za trud, dopiero w liceum obiektywna ocena;
– religia w szkołach publicznych: prawdo do wyboru orientacji religijnej przysługuje tylko rodzicom, nikt nie może się temu sprzeciwić, bo liczy się światopogląd wyniesiony z domu;
– nauczyciel: dzieci lubią surowych nauczycieli, którzy utrzymują ład i porządek;
– im starsze dziecko, tym więcej powinno mieć obowiązków w domu.
Wykład 6 – 09.11.16
Najważniejszej jest to jakie metody i sposoby się stosuje.
Cechą społeczeństwa jest to, że ma strukturę, która jest w miarę stała i kwestia władzy ma ważną rolę dla trwania i rozwoju społeczeństwa. à ważne jest kształtowanie wychowanka posłusznego dla władzy, począwszy od władzy rodzicielskiej. A ten wychowanek przychodzi na świat jako istota niedoskonała, dlatego trzeba zrobić wszystko, żeby z tego zalążka człowieka wyrósł człowiek. Można to osiągnąć metodami zewnętrznymi przez osobiste zaangażowanie wychowawcy i pokazanie wychowankowi miejsca w świecie, do którego przyszedł.
Dobson stosował dużo kar, bo po co nagradzać, skoro dla niego nie ma za co za bardzo nagradzać. Kara ma uczyć. Bicie dziecka jest czymś pożądanym z powodu niedoskonałości dziecka i konieczności wychowania go.
Oceniać można dopiero później, a na początku trzeba doceniać sam trud włożony w naukę i starania a efekty później, jak już się nauczą. To, że niektórym dzieciom łatwiej przychodzi uzyskanie jakiegoś poziomu jest karane inne dziecko. Powinno się nagradzać za trud włożony w pracę.
Ideologia socjalistyczna – nie egoistyczne ciągnięcie do siebie, celem wychowania miało być wychowanie dobrego obywatela socjalistycznego państwa i to było poparte socjalistyczną filozofią, marksizmem.
Dziecko miało być wychowane w posłuszeństwie dla hierarchii społecznej. Władza dyktowała może inne cele, ale chodzi o sposoby. To sposób jest ważny a nie deklaracja – to, co robimy z kimś a nie deklaracja jest najbardziej istotny. Jeśli dziecko poddajemy takiej obróbce to bez różnicy czy to robi katolik czy marksista.
Koncepcja humanistyczna emancypacyjna?
O...
wyrocznia100