Pedagogika rodziny.docx

(21 KB) Pobierz

 

Zagadnienia do egzaminu

 

 

1.     Przyczyny pojawienia się pedagogiki rodziny jako dyscypliny naukowej.

 

Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki rodziny jako dyscypliny naukowej.

1 przyczyna - wzrost wiedzy i badań dotyczących rodziny w latach 60 i 70 XX w. spowodował powolne wychodzenie z obszaru badawczego pedagogiki społecznej i tworzenie się nowej subdyscypliny pedagogicznej pod nazwą pedagogika rodziny.

2 przyczyna - w latach 70 i 80 XX w. zaczęto tworzyć w wielu Uniwersytetach i Wyższych Szkołach Pedagogicznych oddzielnych katedr naukowych pod nazwą Katedra Pedagogiki Rodziny. Miały one za zadanie rozwijać badania i upowszechniać wiedzę z badań dotyczących wychowania w rodzinie, znaczenia rodziny w życiu dziecka.

3 przyczyna - w wielu uczelniach w Polsce państwowych i niepaństwowych tworzono specjalność pedagogiczną pod nazwą pedagogika rodziny. Specjalności te były ukierunkowane na kształcenie studentów w zakresie wielostronnych paradygmatów życia współczesnej o przyszłej rodziny.

4 przyczyna - współczesna rodzina przeżywa pewne sytuacje kryzysowe. Co 4 małżeństwo rozwodzie się. Rodzina przeżywa pewne ryzyko funkcjonowania. Ryzyko ekonomiczne emocjonalne społeczne strukturalne. Tworzą się rodziny alternatywne. W związku z nietrwałością rodziny istnieje potrzeba tworzenia nowej dyscypliny.

 

2.     Wymień style wychowania w rodzinie i omów najkorzystniejszy wychowawczy styl oddziaływań rodzicielskich.

 

Wymień style wychowania w rodzinie i omów najkorzystniejszy.

 

1.       Demokratyczny:
jest najbardziej pożądanym stylem. Charakteryzuje się poszanowaniem praw dzieci, ich życzliwością partnerstwem wspólnym ustaleniem obowiązków i przywilejów, włączaniem dzieci do organizacji życia w rodzinie. Rodzice uznają prawa dziecka i przydzielają im zadania i obowiązki na miarę ich zdolności fizycznych i umysłowych liczą się z decyzjami i poglądami dzieci wspólnie ustalają i rozwiązują problemy. Rodzice unikają kar i przemocy mają życzliwy stosunek do dzieci stosują dyskusje perswazje wyjaśnienia i tłumaczenie. Styl ten prawidłowo formuje atmosferę domowa gdzie występuje ciepło rodzinne więzi rodzinne wzajemna pomoc i wspieranie się. Styl ten cechuje się wzajemna życzliwością zaufaniem świadomością wychowawcza. Styl jest korzystny ponieważ uczy dzieci samodzielności zasadności współdziałania rozwija sfery społeczne kształtuje umiejętności dialogu porozumienia i właściwych interakcji między rodzicami i dziećmi. Styl ten kształtuje pozytywne wartości w osobowości i zachowaniu dzieci dokonuje właściwej socjalizacji dzieci.

 

2.       Autokratyczny :

 

Rodzice narzucają poglądy swoim dzieciom i innym członkom swojej rodziny

- racja leży zawsze po stronie dominujących rodziców

- dziecko traktowane  jest w sposób podrzędny a nie podmiotowy

- stosowanie kar przez rodziców

- dziecko ma więcej obowiązków niż praw

- atmosfera traumatyczna, surowa i wymagająca

- dialog z małą życzliwością, skierowany bardziej na zalecenia, polecenia  niż na życzliwą interakcję między rodzicami i dziećmi

- przydzielanie zadań dzieciom jest często nadmierne w stosunku do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży

              Styl oddziaływań jest niekorzystny dla dzieci ponieważ:

-eliminuje rozwój indywidulany, szczególnie społeczny dziecka

- dziecko odczuwa stres w rodzinie, brak bezpieczeństwa, sprawia trudności  wychowawcze, ponieważ okłamuje i oszukuje rodziców, albo są agresywne i nadpobudliwe albo wycofane z aktywności w środowisku rodzinnym.

 

3.       Liberalny:

- brak zasad i norm w organizacji życia rodzinnego

- brak obowiązków dla dzieci

- obojętność rodziców na zachowanie dzieci

- brak systemu wartości

- brak organizacji życia rodzinnego

 

Rodzice spełniają wszystkie zachcianki swoich dzieci i są nadopiekuńczy w stosunku do dziecka lub jest brak opieki z ich strony. Dziecko ma całkowitą swobodę w rodzinie.

Jakie cechy w dziecku się kształtują:

-egoizm

-zaburzony rozwój społeczny

-brak wartości moralnych

-zachwiany system wartości

-brak ciepła rodzinnego

 

 

4.       Niekonsekwentny.              

 

Styl ten coraz bardziej nabiera znaczenia w środowisku rodzinnym. Charakteryzuje się :

1.       Zmienność metod oddziaływania rodziców

2.       Dziecko nie ma świadomości za jakie zachowanie będzie karane, a za jakie nagradzane.

3.       Zachowanie rodziców zależy od nastroju emocjonalnego w danym czasie.

4.       Dziecko może być karane i nagradzane za te same czyny.

5.       Działania wychowawcze są przypadkowe a nie celowe.

6.       Brak jednolitego systemu wartości w rodzinie.

7.       Zmienny nastrój i atmosfera domowa.

8.       Różne postawy rodzicielskie.

9.       Niejednolitość oddziaływań wychowawczych w środowisku rodzinnym.

 

Konsekwencje wychowawcze tego stylu:

 

1.       Zaburzenia emocjonalne u dziecka

2.       Poczucie osamotnienia w środowisku domowym

3.       Nieukształtowany system wartości

4.       Trudności wychowawcze dzieci

5.       Zachowania dzieci według nastroju emocjonalnego w rodzinie

6.       Postawy dzieci nie są społecznie akceptowane przez rówieśników, ponieważ występuje u nich agresja, kłamstwo a nawet i oszustwo.

 

3.     Wymień kryzysowe sytuacje rodziny współczesnej w Polsce.

Współczesna rodzina przeżywa pewne sytuacje kryzysowe. Co 4 małżeństwo się rozwodzi. Rodina przeżywa ryzyko  funkcjonowania, ekonomiczne, emocjonalne, społeczne, strukturalne. Tworzą się rodziny alternatywne w postaci konkubinatów, kohabilacji, małżeństwa na próbę, pałżeństwa partnerskie homoseksualne, diasporowe.

 

 

4.     Wymień funkcje rodziny według Kawuli i omów prokreacyjną funkcje rodzicielską.

 

1.       Funkcja prokreacyjna

W pierwszych dziesięcioleciach XX w i wcześniej funkcja prokreacyjna w rodzinie była bardzo rozwinięta. Rodziny zarówno w mieście i na wsi były wielodzietne. Wiejskie liczyły 5 i więcej dzieci a miejskie 4 dzieci. Po II wojnie światowej w wyniku której zginęło ponad 6 mln ludzi w Polsce. Polityka państwa była ukierunkowana na wyrównanie strat biologicznych. W tym okresie w dalszym ciągu były wielodzietne. Na wsi 4-5 dzieci a w mieście 3-4 dzieci. W roku 1956 weszła ustawa aborcyjna która dawała możliwość przerwania ciąży. Od tego czasu zaczęła zmniejszać się liczba dzieci w rodzinie. W latach 60 XX w zaczął kształtować się model rodziny średniodzietnej z 3 i 4 dzieci w środowisku wiejskim i małej z 2 dzieci w mieście. W latach 80 XX w w rodzinach miejskich zaczął kształtować się model rodziny małej z 2 i 3 dzieci a w mieście z 2 dzieci w latach 90 w 1998 r po raz pierwszy n kraju nastąpił ujemny bilans demokratyczny 0,999. W następnych latach w wieku XXI funkcja była ograniczona. W roku 2015 został wyrównany bilans demokratyczny.

 

2. Socjalizacyjna

3. Opiekuńcza

4. Ekonomiczna

 

5.     Jakie uwarunkowania mają wpływ na przemianę funkcji rodziny.

 

Uwarunkowania makrospołeczne : które powodują przemianę funkcji rodzicielskich

1.       Ustrój społeczno–polityczny funkcjonujący w danym państwie

2.       Poziom gospodarki w państwie

3.       Uwarunkowanie demokratyzacji w państwie

4.       Poziom ekonomiczny państwa

5.       Kultura ogólna państwa

6.       Rozwój massmediów

7.       Poziom wykształcenia społeczeństwa

 

Uwarunkowania mikrospołeczne: od których zależy przemiana rodziny

1.       Wykształcenie rodziców

2.       Świadomość rodzicielka rodziców

3.       Poziom świadomości wychowawczej rodziców

4.       Pozycja społeczna rodziców w środowisku lokalnym

5.       Kultura pedagogiczna rodziców

6.       Poziom ekonomiczny ojca rodziny.

 

 

6.     Wymień rodzaje przemocy w rodzinie.

 

Pedagodzy rodziny na ogół wymieniają cztery rodzaje przemocy:

1.       PRZEMOC FIZYCZNA – jest wówczas jeżeli sprawca  przemocy dokonuje cielesnych agresji, sprawia ból fizyczny i cierpienie fizyczne np. uderzanie ręką, kopanie, szarpanie, szczypanie, ciągnięcie za włosy i inne.

2.       PRZEMOC PSYCHICZNA -jest to zadawanie bólu psychicznego i emocjonalnego przez sprawcę przemocy w stosunku do ofiary, przejawia się w postaci przezwisk, karania dziecka, gniewu na dziecko, ciągle zwracanie uwagi itp.

3.       ZANIEDBANIE – jest to ograniczenie konsumpcji, lub jej pozbawienie, ograniczenie lub pozbawienie wypoczynku, snu – dysfunkcje opiekuńcze w środowisku rodzinnym.

4.       PRZEMOC SEKSUALNA – to np. wykorzystywanie przez ojca swojej córki

 

7.     W jaki sposób należy pomóc ofierze przemocy?

 

8.     Podaj klasyfikację atmosfery domowej w rodzinie.

a)    Irena Obuchowska

-atmosfera napięta

-atmosfera hałaśliwa

-atmosfera depresyjna

-atmosfera obojętności

-atmosfera nadmiaru emocji i problemów

              b) Maria Przetacznikowa

              -atmosfera korzystna

              - atmosfera niekorzystna

 

b)               Tutaj pan prof. Nie podał żadnego nazwiska

              - atmosfera  życzliwa, miła i serdeczna

              - atmosfera ciepła o silnych więziach

              -atmosfera dobra w której występuje wzajemne zaufanie

              -atmosfera obojętna

              -atmosfera układu emocjonalnego

              -atmosfera konfliktowa, agresywna i pełna nieporozumień

             

 

 

9.     Od jakich uwarunkowań uzależniona jest atmosfera domowa w rodzinie?

Każda rodzina tworzy własną, niepowtarzalną atmosferę. Uzależniona jest ona od różnych uwarunkowań życia domowego i czynników występujących w życiu rodzinnym.

Czynniki:

-relacje między rodzicami

-warunki ekonomiczne

-uzależnienie

-struktura rodziny

-kultura osob. Rodziny.

-kultura ped. Rodziny

-metody oddziaływań

-zwyczaje, obyczaje i tradycje

-świadomość ról rodzicielskich

-poziom wykształcenia

-religia (nasilenia wiary religijnej)

-style wychowania w rodzinie

-relacje między rodzicami, a dziećmi

-więzi emocjonalne między członkami rodziny

-postawy rodzicielskie

 

10. Opisz negatywne konsekwencje dla dzieci rozwodu rodziców.

-brak poczucia bezpieczeństwa

-dezorganizacja życia rodzinnego

- osłabienie więzi między dzieckiem a rodzicami

-poczucie winy, żal do rodziców

-poczucie osamotnienia

-trudności w zachowaniu

- zaburzenia psychosomatyczne

- niepowodzenia szkolne

 

11. Opisz negatywne konsekwencje dla rodziców rozwodu w małżeństwie.

- zagrożenie bezpieczeństwa

- dezorientacja życia rodzinnego

-obniżenie poczucia własnej wartości

-obniżenie warunków ekonomicznych

-stygmatyzacja

-pogorszenie relacji z dzieckiem

-poczucie winy

-trudności w życiu na nowo.

-zaburzenia psychosomatyczne

-pogorszenie jakości pracy

-nadużywanie alkoholu

12. W jaki sposób należy pomóc małżonkom po rozwodzie?

W ostatnich latach w instytucjach psychologicznych i pedagogicznych zaczyna rozwijać się poradnictwo rozwodowe. W swej działalności pedagogiczno – psychologicznej realizuje zadania:

ü      Praca z małżonkami po rozwodzie nad zerwaniem z tym, co przestało istnieć.

ü      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin