1. Przyczyny pojawienia się pedagogiki rodziny jako dyscypliny naukowej.
Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki rodziny jako dyscypliny naukowej.
1 przyczyna - wzrost wiedzy i badań dotyczących rodziny w latach 60 i 70 XX w. spowodował powolne wychodzenie z obszaru badawczego pedagogiki społecznej i tworzenie się nowej subdyscypliny pedagogicznej pod nazwą pedagogika rodziny.
2 przyczyna - w latach 70 i 80 XX w. zaczęto tworzyć w wielu Uniwersytetach i Wyższych Szkołach Pedagogicznych oddzielnych katedr naukowych pod nazwą Katedra Pedagogiki Rodziny. Miały one za zadanie rozwijać badania i upowszechniać wiedzę z badań dotyczących wychowania w rodzinie, znaczenia rodziny w życiu dziecka.
3 przyczyna - w wielu uczelniach w Polsce państwowych i niepaństwowych tworzono specjalność pedagogiczną pod nazwą pedagogika rodziny. Specjalności te były ukierunkowane na kształcenie studentów w zakresie wielostronnych paradygmatów życia współczesnej o przyszłej rodziny.
4 przyczyna - współczesna rodzina przeżywa pewne sytuacje kryzysowe. Co 4 małżeństwo rozwodzie się. Rodzina przeżywa pewne ryzyko funkcjonowania. Ryzyko ekonomiczne emocjonalne społeczne strukturalne. Tworzą się rodziny alternatywne. W związku z nietrwałością rodziny istnieje potrzeba tworzenia nowej dyscypliny.
2. Wymień style wychowania w rodzinie i omów najkorzystniejszy wychowawczy styl oddziaływań rodzicielskich.
Wymień style wychowania w rodzinie i omów najkorzystniejszy.
1. Demokratyczny: jest najbardziej pożądanym stylem. Charakteryzuje się poszanowaniem praw dzieci, ich życzliwością partnerstwem wspólnym ustaleniem obowiązków i przywilejów, włączaniem dzieci do organizacji życia w rodzinie. Rodzice uznają prawa dziecka i przydzielają im zadania i obowiązki na miarę ich zdolności fizycznych i umysłowych liczą się z decyzjami i poglądami dzieci wspólnie ustalają i rozwiązują problemy. Rodzice unikają kar i przemocy mają życzliwy stosunek do dzieci stosują dyskusje perswazje wyjaśnienia i tłumaczenie. Styl ten prawidłowo formuje atmosferę domowa gdzie występuje ciepło rodzinne więzi rodzinne wzajemna pomoc i wspieranie się. Styl ten cechuje się wzajemna życzliwością zaufaniem świadomością wychowawcza. Styl jest korzystny ponieważ uczy dzieci samodzielności zasadności współdziałania rozwija sfery społeczne kształtuje umiejętności dialogu porozumienia i właściwych interakcji między rodzicami i dziećmi. Styl ten kształtuje pozytywne wartości w osobowości i zachowaniu dzieci dokonuje właściwej socjalizacji dzieci.
2. Autokratyczny :
Rodzice narzucają poglądy swoim dzieciom i innym członkom swojej rodziny
- racja leży zawsze po stronie dominujących rodziców
- dziecko traktowane jest w sposób podrzędny a nie podmiotowy
- stosowanie kar przez rodziców
- dziecko ma więcej obowiązków niż praw
- atmosfera traumatyczna, surowa i wymagająca
- dialog z małą życzliwością, skierowany bardziej na zalecenia, polecenia niż na życzliwą interakcję między rodzicami i dziećmi
- przydzielanie zadań dzieciom jest często nadmierne w stosunku do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży
Styl oddziaływań jest niekorzystny dla dzieci ponieważ:
-eliminuje rozwój indywidulany, szczególnie społeczny dziecka
- dziecko odczuwa stres w rodzinie, brak bezpieczeństwa, sprawia trudności wychowawcze, ponieważ okłamuje i oszukuje rodziców, albo są agresywne i nadpobudliwe albo wycofane z aktywności w środowisku rodzinnym.
3. Liberalny:
- brak zasad i norm w organizacji życia rodzinnego
- brak obowiązków dla dzieci
- obojętność rodziców na zachowanie dzieci
- brak systemu wartości
- brak organizacji życia rodzinnego
Rodzice spełniają wszystkie zachcianki swoich dzieci i są nadopiekuńczy w stosunku do dziecka lub jest brak opieki z ich strony. Dziecko ma całkowitą swobodę w rodzinie.
Jakie cechy w dziecku się kształtują:
-egoizm
-zaburzony rozwój społeczny
-brak wartości moralnych
-zachwiany system wartości
-brak ciepła rodzinnego
4. Niekonsekwentny.
Styl ten coraz bardziej nabiera znaczenia w środowisku rodzinnym. Charakteryzuje się :
1. Zmienność metod oddziaływania rodziców
2. Dziecko nie ma świadomości za jakie zachowanie będzie karane, a za jakie nagradzane.
3. Zachowanie rodziców zależy od nastroju emocjonalnego w danym czasie.
4. Dziecko może być karane i nagradzane za te same czyny.
5. Działania wychowawcze są przypadkowe a nie celowe.
6. Brak jednolitego systemu wartości w rodzinie.
7. Zmienny nastrój i atmosfera domowa.
8. Różne postawy rodzicielskie.
9. Niejednolitość oddziaływań wychowawczych w środowisku rodzinnym.
Konsekwencje wychowawcze tego stylu:
1. Zaburzenia emocjonalne u dziecka
2. Poczucie osamotnienia w środowisku domowym
3. Nieukształtowany system wartości
4. Trudności wychowawcze dzieci
5. Zachowania dzieci według nastroju emocjonalnego w rodzinie
6. Postawy dzieci nie są społecznie akceptowane przez rówieśników, ponieważ występuje u nich agresja, kłamstwo a nawet i oszustwo.
3. Wymień kryzysowe sytuacje rodziny współczesnej w Polsce.
Współczesna rodzina przeżywa pewne sytuacje kryzysowe. Co 4 małżeństwo się rozwodzi. Rodina przeżywa ryzyko funkcjonowania, ekonomiczne, emocjonalne, społeczne, strukturalne. Tworzą się rodziny alternatywne w postaci konkubinatów, kohabilacji, małżeństwa na próbę, pałżeństwa partnerskie homoseksualne, diasporowe.
4. Wymień funkcje rodziny według Kawuli i omów prokreacyjną funkcje rodzicielską.
1. Funkcja prokreacyjna
W pierwszych dziesięcioleciach XX w i wcześniej funkcja prokreacyjna w rodzinie była bardzo rozwinięta. Rodziny zarówno w mieście i na wsi były wielodzietne. Wiejskie liczyły 5 i więcej dzieci a miejskie 4 dzieci. Po II wojnie światowej w wyniku której zginęło ponad 6 mln ludzi w Polsce. Polityka państwa była ukierunkowana na wyrównanie strat biologicznych. W tym okresie w dalszym ciągu były wielodzietne. Na wsi 4-5 dzieci a w mieście 3-4 dzieci. W roku 1956 weszła ustawa aborcyjna która dawała możliwość przerwania ciąży. Od tego czasu zaczęła zmniejszać się liczba dzieci w rodzinie. W latach 60 XX w zaczął kształtować się model rodziny średniodzietnej z 3 i 4 dzieci w środowisku wiejskim i małej z 2 dzieci w mieście. W latach 80 XX w w rodzinach miejskich zaczął kształtować się model rodziny małej z 2 i 3 dzieci a w mieście z 2 dzieci w latach 90 w 1998 r po raz pierwszy n kraju nastąpił ujemny bilans demokratyczny 0,999. W następnych latach w wieku XXI funkcja była ograniczona. W roku 2015 został wyrównany bilans demokratyczny.
2. Socjalizacyjna
3. Opiekuńcza
4. Ekonomiczna
5. Jakie uwarunkowania mają wpływ na przemianę funkcji rodziny.
Uwarunkowania makrospołeczne : które powodują przemianę funkcji rodzicielskich
1. Ustrój społeczno–polityczny funkcjonujący w danym państwie
2. Poziom gospodarki w państwie
3. Uwarunkowanie demokratyzacji w państwie
4. Poziom ekonomiczny państwa
5. Kultura ogólna państwa
6. Rozwój massmediów
7. Poziom wykształcenia społeczeństwa
Uwarunkowania mikrospołeczne: od których zależy przemiana rodziny
1. Wykształcenie rodziców
2. Świadomość rodzicielka rodziców
3. Poziom świadomości wychowawczej rodziców
4. Pozycja społeczna rodziców w środowisku lokalnym
5. Kultura pedagogiczna rodziców
6. Poziom ekonomiczny ojca rodziny.
6. Wymień rodzaje przemocy w rodzinie.
Pedagodzy rodziny na ogół wymieniają cztery rodzaje przemocy:
1. PRZEMOC FIZYCZNA – jest wówczas jeżeli sprawca przemocy dokonuje cielesnych agresji, sprawia ból fizyczny i cierpienie fizyczne np. uderzanie ręką, kopanie, szarpanie, szczypanie, ciągnięcie za włosy i inne.
2. PRZEMOC PSYCHICZNA -jest to zadawanie bólu psychicznego i emocjonalnego przez sprawcę przemocy w stosunku do ofiary, przejawia się w postaci przezwisk, karania dziecka, gniewu na dziecko, ciągle zwracanie uwagi itp.
3. ZANIEDBANIE – jest to ograniczenie konsumpcji, lub jej pozbawienie, ograniczenie lub pozbawienie wypoczynku, snu – dysfunkcje opiekuńcze w środowisku rodzinnym.
4. PRZEMOC SEKSUALNA – to np. wykorzystywanie przez ojca swojej córki
7. W jaki sposób należy pomóc ofierze przemocy?
8. Podaj klasyfikację atmosfery domowej w rodzinie.
a) Irena Obuchowska
-atmosfera napięta
-atmosfera hałaśliwa
-atmosfera depresyjna
-atmosfera obojętności
-atmosfera nadmiaru emocji i problemów
b) Maria Przetacznikowa
-atmosfera korzystna
- atmosfera niekorzystna
b) Tutaj pan prof. Nie podał żadnego nazwiska
- atmosfera życzliwa, miła i serdeczna
- atmosfera ciepła o silnych więziach
-atmosfera dobra w której występuje wzajemne zaufanie
-atmosfera obojętna
-atmosfera układu emocjonalnego
-atmosfera konfliktowa, agresywna i pełna nieporozumień
9. Od jakich uwarunkowań uzależniona jest atmosfera domowa w rodzinie?
Każda rodzina tworzy własną, niepowtarzalną atmosferę. Uzależniona jest ona od różnych uwarunkowań życia domowego i czynników występujących w życiu rodzinnym.
Czynniki:
-relacje między rodzicami
-warunki ekonomiczne
-uzależnienie
-struktura rodziny
-kultura osob. Rodziny.
-kultura ped. Rodziny
-metody oddziaływań
-zwyczaje, obyczaje i tradycje
-świadomość ról rodzicielskich
-poziom wykształcenia
-religia (nasilenia wiary religijnej)
-style wychowania w rodzinie
-relacje między rodzicami, a dziećmi
-więzi emocjonalne między członkami rodziny
-postawy rodzicielskie
10. Opisz negatywne konsekwencje dla dzieci rozwodu rodziców.
-brak poczucia bezpieczeństwa
-dezorganizacja życia rodzinnego
- osłabienie więzi między dzieckiem a rodzicami
-poczucie winy, żal do rodziców
-poczucie osamotnienia
-trudności w zachowaniu
- zaburzenia psychosomatyczne
- niepowodzenia szkolne
11. Opisz negatywne konsekwencje dla rodziców rozwodu w małżeństwie.
- zagrożenie bezpieczeństwa
- dezorientacja życia rodzinnego
-obniżenie poczucia własnej wartości
-obniżenie warunków ekonomicznych
-stygmatyzacja
-pogorszenie relacji z dzieckiem
-poczucie winy
-trudności w życiu na nowo.
-zaburzenia psychosomatyczne
-pogorszenie jakości pracy
-nadużywanie alkoholu
12. W jaki sposób należy pomóc małżonkom po rozwodzie?
W ostatnich latach w instytucjach psychologicznych i pedagogicznych zaczyna rozwijać się poradnictwo rozwodowe. W swej działalności pedagogiczno – psychologicznej realizuje zadania:
ü Praca z małżonkami po rozwodzie nad zerwaniem z tym, co przestało istnieć.
ü ...
kattymarie