POMAGAMY SIKORKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ
Poniedziałek
HISTORIA GŁODNEJ SIKORKI
> zestaw ćwiczeń porannych nr 5 wg I. Wlażnik
> słuchanie opowiadania o sikorce na podstawie I. Salach „Zapasy’; zaznajomienie z sytuacją ptaków, które nie przygotowują zapasów na zimę; rozumienie konieczności pomagania im; uwrażliwienie na krzywdę zwierząt; manipulowanie przez dzieci sylwetami sikorki i wiewiórki – samodzielne układanie dialogu; zabawa „Głosy” – rozpoznawanie ptasich głosów z kasety magnetofonowej; karta pracy – składanie obrazka z 2 części – sikorka, wypełnianie właściwym kolorem (żółty, zielony)
> zabawy rytmiczne przy muzyce – prawidłowe reagowanie na dźwięki pianina; niskie, - naśladowanie chodu niedźwiedzia, wysokie - fruwające sikorki; wprowadzenie piosenki „Lata ptaszek” m. Wł. Szpilman, sł. J. Brzechwa – wystukiwanie rytmu na bębenku; doskonalenie śpiewu grupowego i solo;
Wtorek
STOŁÓWKA DLA PTAKÓW
> zapoznanie dzieci z wyglądem sikorki bogatki i ubogiej na podstawie pracy z obrazkami i opowiadań nauczycielki; ukazanie różnic i podobieństw (wielkość, barwa) sposobu życia, zachowania się; rozbudzanie zainteresowań życiem ptaków w naturalnym środowisku; ukazanie trudności w poszukiwaniu pokarmu zimą;
> urządzanie karmnika przy udziale dzieci; zamocowanie gwoździ do zawieszania pokarmu dla sikorek oraz poidełka; zapoznanie z ulubionym pokarmem sikorek – słonina, suche ziarna; wdrażanie do niesienia pomocy ptakom w przetrwaniu zimy;
> zestaw ćwiczeń gimnastycznych ogólnorozwojowych str. 44 I. Salach „Poznanie środowiska przyrodniczego”.
Środa
SIKORKI W KARMNIKU
> obserwacja karmnika – dzielenie się spostrzeżeniami na temat dokarmiania ptaków;
> na podstawie wiersza St. Szuchowej „W karmniku” oraz obrazka „Karmnik dla ptaków” zapoznanie dzieci z liczebnikiem głównym – trzy; umiejętne przeliczanie w zakresie trzech elementów; poznanie obrazu graficznego liczby trzy – cyfrę 3, umieszczenie jej w kąciku matematycznym; wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu trzech takich samych przedmiotów; doskonalenie spostrzegawczości dzieci; Ile ptaków jest w karmniku? – uzupełnianie karty pracy, przeliczanie, malowanie;
> zabawa ruchowa z elementami biegu „Spłoszone ptaki” oraz z elementami równowagi „Na gałązce”.
> kontynuowanie ćwiczeń naprzemiennych: aktywizowanie półkul mózgowych do równoczesnej pracy oraz wprowadzenie pozycji Cook’a.
Czwartek
LATA PTASZEK PO ULICY
> wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki; sprawne poruszanie się i ustawianie na zbiórki; próby odzwierciedlania ruchem opowiadania nauczycielki – opowieść ruchowa „Spacer na skwer”; utrwalenie piosenki „Lata ptaszek” poruszanie się po sali skokami obunóż w rytmie piosenki;
> ćwiczenia oddechowe „Piórko” rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko; uważne słuchanie instrukcji;
> oglądanie książki W.Scisłowskiego „Fraszki na ptaszki”; poznawanie różnych ptaków żyjących w naturalnym środowisku, wyszukiwanie wśród nich poznanej sikorki.
Piątek
PTAKI I DZIECI
> rozmowa z dziećmi na temat kolorów, np. biały - jak śnieg, czarny - jak węgiel, żółty – jak słońce, zielony – jak trawa; odszukanie rzeczy, zabawek w sali w danym kolorze; wysłuchanie wiersza W. Domaradzkiego „Ptaki i dzieci” – zainspirowanie dzieci;
> rysowanie białą kredą na czarnym papierze na temat dowolny; zapoznanie z nową techniką; eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji i rozmach; ćwiczenia sprawności ręki poprzez lekki nacisk narzędzia na podłoże; zachowanie czystości w miejscu pracy i czystości osobistej; wspólna ocena prac – próby nazywania swoich prac;
Hel53land