POMAGAMY SIKORKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ-3l.doc

(30 KB) Pobierz

POMAGAMY SIKORKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ

Poniedziałek

HISTORIA GŁODNEJ SIKORKI

>       zestaw ćwiczeń porannych nr 5 wg I. Wlażnik

>       słuchanie opowiadania  o sikorce na podstawie I. Salach „Zapasy’; zaznajomienie z sytuacją ptaków, które nie przygotowują zapasów na zimę; rozumienie konieczności pomagania im; uwrażliwienie na krzywdę zwierząt; manipulowanie przez dzieci sylwetami sikorki i wiewiórki – samodzielne układanie dialogu; zabawa „Głosy” – rozpoznawanie ptasich głosów z kasety magnetofonowej; karta pracy – składanie obrazka  z  2 części – sikorka, wypełnianie właściwym kolorem (żółty, zielony)

>       zabawy rytmiczne przy muzyce – prawidłowe reagowanie na dźwięki pianina;   niskie, - naśladowanie chodu niedźwiedzia, wysokie - fruwające sikorki; wprowadzenie piosenki „Lata ptaszek”  m. Wł. Szpilman, sł. J. Brzechwa – wystukiwanie rytmu na bębenku; doskonalenie śpiewu grupowego i solo;

 

Wtorek

STOŁÓWKA DLA PTAKÓW

>       zapoznanie dzieci z wyglądem sikorki bogatki i ubogiej na podstawie pracy z obrazkami i opowiadań nauczycielki; ukazanie różnic i podobieństw (wielkość, barwa) sposobu życia, zachowania się; rozbudzanie zainteresowań życiem ptaków w naturalnym środowisku; ukazanie trudności w poszukiwaniu pokarmu zimą;

>       urządzanie karmnika przy udziale dzieci; zamocowanie gwoździ do zawieszania pokarmu dla sikorek oraz poidełka; zapoznanie z ulubionym pokarmem sikorek – słonina, suche ziarna; wdrażanie do niesienia pomocy ptakom w przetrwaniu zimy;

>       zestaw ćwiczeń gimnastycznych ogólnorozwojowych str. 44 I. Salach „Poznanie środowiska przyrodniczego”.

 

Środa

SIKORKI W KARMNIKU

>       obserwacja karmnika – dzielenie się spostrzeżeniami na temat dokarmiania ptaków;

>       na podstawie wiersza St. Szuchowej „W karmniku”  oraz obrazka „Karmnik dla ptaków” zapoznanie dzieci z liczebnikiem głównym – trzy; umiejętne przeliczanie w zakresie trzech elementów; poznanie obrazu graficznego liczby trzy – cyfrę 3, umieszczenie jej w kąciku matematycznym; wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu trzech takich samych przedmiotów; doskonalenie spostrzegawczości dzieci; Ile ptaków jest w karmniku? – uzupełnianie karty pracy, przeliczanie, malowanie;

>       zabawa ruchowa z elementami biegu „Spłoszone ptaki” oraz z elementami równowagi „Na gałązce”.

>       kontynuowanie ćwiczeń naprzemiennych: aktywizowanie półkul mózgowych do równoczesnej pracy oraz wprowadzenie pozycji Cook’a.

 

Czwartek

LATA PTASZEK PO ULICY

>       wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki; sprawne poruszanie się i ustawianie na zbiórki; próby odzwierciedlania ruchem opowiadania nauczycielki – opowieść ruchowa „Spacer na skwer”;  utrwalenie piosenki „Lata ptaszek”  poruszanie się po sali skokami obunóż w rytmie piosenki;

>       ćwiczenia  oddechowe „Piórko” rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko; uważne słuchanie instrukcji;

>       oglądanie książki W.Scisłowskiego  „Fraszki na ptaszki”; poznawanie różnych ptaków żyjących w naturalnym środowisku, wyszukiwanie wśród nich poznanej sikorki.

 

Piątek

PTAKI   I   DZIECI

>       rozmowa z dziećmi na temat kolorów, np. biały - jak śnieg, czarny - jak węgiel, żółty – jak słońce, zielony – jak trawa; odszukanie rzeczy, zabawek w sali w danym kolorze; wysłuchanie wiersza W. Domaradzkiego  „Ptaki i dzieci” – zainspirowanie dzieci;

>       rysowanie białą kredą na czarnym papierze na temat dowolny; zapoznanie z nową techniką; eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji i rozmach; ćwiczenia sprawności ręki poprzez lekki nacisk narzędzia na podłoże; zachowanie czystości w miejscu pracy i czystości osobistej; wspólna ocena prac – próby nazywania swoich prac;

>       zabawa ruchowa z elementami biegu „Spłoszone ptaki” oraz z elementami równowagi „Na gałązce”.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin