Access 2007 PL cwiczenia praktyczne.pdf

(501 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREœCI
Access 2007 PL.
Æwiczenia praktyczne
Autorzy: Danuta Mendrala, Marcin Szeliga
ISBN: 978-83-246-0933-8
Format: A5, stron: 184
Przyk³ady na ftp: 100 kB
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Poznaj podstawy tworzenia aplikacji bazodanowych
• Zaplanuj tabele i relacje
• Zaprojektuj formularze
• Zdefiniuj kwerendy
• Wygeneruj raporty
Microsoft Access 2007 PL to najnowsza wersja jednego z najpopularniejszych
systemów zarz¹dzania bazami danych wykorzystywanych we wspó³czesnych
przedsiêbiorstwach. Jednak Access to nie tylko baza danych, ale równie¿ rozbudowane
wizualne œrodowisko programistyczne. Korzystaj¹c z niego i wspieraj¹c siê
oferowanymi przez niego kreatorami oraz narzêdziami pomocniczymi, nawet
pocz¹tkuj¹cy u¿ytkownik z ³atwoœci¹ utworzy w³asn¹ aplikacjê s³u¿¹c¹ do
przetwarzania danych zgromadzonych w bazie.
„Access 2007 PL. Æwiczenia praktyczne” to wprowadzenie do tematyki tworzenia
aplikacji bazodanowych z wykorzystaniem najnowszej wersji Accessa. Czytaj¹c tê
ksi¹¿kê i wykonuj¹c kolejne æwiczenia, poznasz zasady korzystania z Accessa,
projektowania tabel i wi¹zania ich relacjami. Dowiesz siê, w jaki sposób przygotowaæ
formularze, modyfikowaæ dane za pomoc¹ kwerend i generowaæ raporty z bazy.
Poznasz równie¿ zastosowania makropoleceñ i nauczysz siê dzieliæ aplikacje
bazodanowe na modu³y.
• Praca z plikami baz danych
• Tworzenie tabel i relacji
• Operacje na danych z zastosowaniem kwerend
• Projektowanie formularzy
• Tworzenie raportów
• Makropolecenia
• Korzystanie z plików w formacie XML
Wykorzystaj najnowsz¹ wersjê Accessa
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp
Rozdział 1. Baza danych
Rozdział 2. Tabele
Rozdział 3. Relacje
Rozdział 4. Kwerendy
Kwerendy wybierające dane
Kwerendy krzyżowe
Kwerendy tworzące tabele
Kwerendy aktualizujące
Kwerendy dołączające
Kwerendy usuwające
Ćwiczenia dodatkowe
5
9
29
53
75
76
96
98
100
101
105
106
Rozdział 5. Formularze
Rozdział 6. Raporty
Rozdział 7. Makra
Rozdział 8. Moduły
109
133
149
157
Charakterystyczne dla relacyjnych baz danych jest przecho-
wywanie informacji opisujących obiekty różnego typu (np.
towary i ich producentów) w odrębnych, ale powiązanych ze
sobą tabelach. Rysunki 3.1 i 3.2 pokazują różnicę pomiędzy sposo-
bem przechowywania tych samych danych w arkuszu programu Excel
i w bazie danych programu Access.
Rysunek 3.1.
Arkusz programu Excel jest przykładem jednorodnej
bazy danych — takiej, w której wszystkie dane zapisane są
w jednym obiekcie (arkuszu)
Ten mocno uproszczony przykład pozwala zauważyć główną zaletę
relacyjnych baz danych — dzięki podzieleniu informacji pomiędzy
kilka tabel do minimum została zmniejszona liczba nadmiarowych,
wielokrotnie przechowywanych informacji. O ile w arkuszu Excela
dane firmy pojawiły się tyle razy, ile towarów z danej firmy kupili-
śmy, o tyle w bazie programu Access, niezależnie od liczby kupionych
w danej firmie towarów, jej dane zapisane są raz, a jedynie krótki
identyfikator (klucz podstawowy) firmy zapisany jest przy każdym ku-
pionym w tej firmie towarze.
54
Access 2007 PL • Ćwiczenia praktyczne
Rysunek 3.2.
W relacyjnych bazach danych informacje o obiektach
różnego typu (np. o firmach i towarach) przechowywane są
w odrębnych tabelach
Wielokrotne zapisanie tych samych danych prędzej czy później prowadzi
do problemów z utrzymaniem spójnego (adekwatnego do stanu
rzeczywistego) obrazu danych — w naszym przykładzie, gdyby firma
zmieniła numer telefonu, zmiana ta musiałaby być przeprowadzona
dla niewiadomej, potencjalnie dość dużej liczby komórek. W takiej sytuacji
bardzo łatwo o błąd, wystarczy zmienić numer telefonu w 100 i zostawić
niezmieniony w 15 komórkach.
Z drugiej strony, użytkowników interesuje z reguły komplet informa-
cji, np. chcieliby poznać nazwę towaru, datę jego zakupu oraz nazwę
firmy, która go sprzedała. W relacyjnej bazie danych informacje te
zapisane są w dwóch odrębnych tabelach: w tabeli
Towar
znajdują się
dane o nazwie towaru i dacie jego zakupu, a w tabeli
Firma
— nazwa
firmy. Aby informacja o tym, który towar został sprzedany przez daną
firmę, nie została utracona, tabele te muszą zostać ze sobą
powiązane.
Związek zachodzący pomiędzy powiązanymi ze sobą tabelami
w SZBD Access nazywany jest łączącą te tabele relacją.
Tak jak po-
szczególne kolumny tabeli przechowują wartości atrybutów (cech)
obiektów danego typu (np.
nazwę
firmy,
adres
koleżanki czy
tytuł
książki), tak relacje przedstawiają zachodzący pomiędzy obiektami
dwóch różnych typów związek (np. towar
został sprzedany
przez fir-
mę, koleżanka
pożyczyła
płyty, autor
napisał
książkę).
Istnieją trzy typy relacji dwuargumentowych (czyli takich, które od-
powiadają związkowi łączącemu dwie różne tabele):
Rozdział 3. • Relacje
1.
Relacje typu jeden do jednego, w których jednemu obiektowi A
55
odpowiada dokładnie jeden obiekt B (przykładem takiej relacji
jest związek pomiędzy uczniem a przypisaną mu szafką w szatni).
2.
Relacje typu jeden do wielu, w których jednemu obiektowi A
odpowiada dowolna liczba obiektów B (przykładem takiej relacji
jest związek pomiędzy firmą a towarami — jedna firma może
produkować dowolną liczbę towarów, ale ten sam towar może
zostać wyprodukowany tylko w jednej firmie).
3.
Relacje typu wiele do wielu, w których dowolnej liczbie
obiektów A odpowiada dowolna liczba obiektów B (przykładem
takiej relacji jest związek pomiędzy filmami a aktorami
— w każdym filmie może zagrać dowolna liczba aktorów
i każdy aktor może zagrać w dowolnej liczbie filmów).
Po tym przydługawym, ale niezbędnym dla zrozumienia wykonywa-
nych ćwiczeń wstępie możemy utworzyć swoją własną bazę danych,
działającą w środowisku SZBD Access. Wykorzystamy do tego umie-
jętności zdobyte w poprzednich rozdziałach, a utworzona baza danych
będzie podstawą dla ćwiczeń z następnych rozdziałów.
Przykładowa baza danych znajduje się pod adresem
ftp://ftp.helion.pl/
przyklady/cwac27.zip
Ć W I C Z E N I E
3.1
Projekt przykładowej bazy danych
Na potrzeby tej książki zaprojektujemy i utworzymy bazę danych
Filmoteka,
w której przechowywane będą podstawowe informacje
o filmach i pożyczających je osobach. Zanim jednak utworzymy nową
bazę programu Access, należy zaprojektować układ tabel tej bazy.
Aby zaprojektować przykładową bazę danych:
1.
Wypisz, jedną pod drugą, nazwy typów obiektów, o których
informacje powinny trafić do bazy:
Filmy
Osoby
2.
Wypisz te atrybuty obiektów, o których informacje powinny
zostać zapisane w bazie danych:
Film {Tytuł, Nazwisko reżysera, Imię reżysera, Nazwiska aktorów,
Imiona Aktorów, Gatunek, Cena, Data produkcji}
Osoba {Imię, Nazwisko, Adres, Telefon, Adres e-mail}
Zgłoś jeśli naruszono regulamin