Uczen_bezpieczny_w_cyberprzestrzeni_e_096m.pdf

(83 KB) Pobierz
WPROWADZENIE
Zagrożenia płynące z cyberprzestrzeni mają wielowymiarowy charakter,
szczególnie niepokojące są uzależnienia, a także specyficzne zachowania
związane z realizowaniem różnorodnych form przemocy i agresji, zarówno
w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym, zmiany o charakterze społecznym
oraz zagrożenia z zakresu etyki, czy też zanik samodzielnego myślenia i po-
głębionej refleksji. Proces ten jest zjawiskiem mającym charakter masowy.
Przygotowanie młodego pokolenia do przeciwdziałania zagrożeniom oraz mi-
nimalizowanie ich skutków to szczególne wyzwanie dla przyszłych pedagogów.
Tematyka poruszona w niniejszej publikacji nie jest w wystarczającym stop-
niu nagłośniona, a przecież wiedza na temat zagrożeń i sposobów reagowania
w przypadku pojawienia się symptomów niebezpieczeństwa czy uzależnienia
jest niezmiernie potrzebna. W niniejszej publikacji pragnę Państwu przybli-
żyć problemy związane z uzależnieniami i zagrożeniami płynącymi z szeroko
pojętych mediów, mające implikacje w sferze wychowawczej, dydaktycznej,
rodzinnej oraz rówieśniczej. Zostaną tu poruszane zagadnienia zmian, którym
podlegają tradycyjne postacie zagrożeń wywołujące patologie społeczne, kon-
sekwencje społeczno-edukacyjne, dydaktyczne, etyczne i zdrowotne, nie tylko
dla dzieci i młodzieży, lecz także instytucji.
Problematyka będzie potraktowana wieloaspektowo z uwagi na potrzebę
przygotowania młodego pokolenia do umiejętnego korzystania z dóbr współ-
czesnej technologii i do godnej egzystencji we współczesnym świecie. Pomysł
niniejszej publikacji narodził się w obliczu zagrożeń i związanych z tym kwe-
stii bezpieczeństwa ucznia w cyberprzestrzeni. „Uczeń bezpieczny w cyber-
przestrzeni” jest próbą przedstawienia poglądów różnych autorów na problem
bezpieczeństwa w sieci. Zostało tutaj poruszone wiele kwestii mających za-
sadnicze znaczenie w wychowaniu dziecka w obliczu kontaktu ze światem
wirtualnym.
Pragnę podkreślić, że znajdą Państwo w niniejszej publikacji również głosy
wskazujące na nieco inne oblicze świata zdominowanego przez media – pozy-
tywną stronę tegoż świata. Różnorodność spojrzeń na oblicza cyberprzestrze-
ni może wskazywać na to, iż każdy czytelnik znajdzie zajmującą tematykę
dla siebie. Szczerze zachęcam Szanownych Czytelników, przede wszystkim
nauczycieli, rodziców i studentów kierunków humanistycznych, do ciekawej
i inspirującej lektury.
Danuta Szeligiewicz-Urban
Zgłoś jeśli naruszono regulamin