Seligman Martin - Optymizmu można się nauczyć.txt

(795 KB) Pobierz
Martin E.P.  SELIGMAN
JAK ZMIENIĆ SWOJE MYLENIE
I SWOJE ŻYCIE
Przełożył Andrzej Jankowski
MEDIA      RODZINA     O   F      POZNAŃ

Tytuł oryginału
LEARNED OPTIMISM
Projekt okładki
Piotr Sikorski
Copyright Š 1990 by Martin E.P. Seligman
Wszystkie prawa zastrzeżone. Bez pisemnej zgody Wydawcy nie wolno
reprodukować i przekazywać w żadnej postaci ani za pomocš jakichkolwiek
rodków elektronicznych czy mechanicznych włšcznie z fotokopiowaniem
i nagrywaniem, ani za pomocš innego systemu pozyskiwania i odtwarzania
informacji, żadnej częci niniejszej ksišżki
Copyright Š 1993 for Polish edition
by Media Rodzina of Poznań, Inc.
Copyright Š 1993 for Polish translation
by Andrzej Jankowski

W ksišżce wykorzystano zdjęcia

.lamowej KOBI-Art

Media Rodzina of Poznań, Inc.
ul. Pasieka 24, 61-658 Poznań
tel. 20-34-75, tel7fax 20-34-11
ISBN 83-85594-05-1
Łamanie komputerowe i diapozytywy:
perfekt s.c, Poznań, ul. Grodziska 11
Druk; Zakłady Graficzne w Poznaniu

Ksišżkę tę,
patrzšc optymistycznie w przyszłoć,
dedykuję mojej córeczce
LARZE CATRINIE SELIGMAN

tak jest wiatem
i w tym wiecie
tak żyjš
(misternie zwinięte)
wszystkie wiaty
yes is a world
& in this world of
yes live
(skilfully curled)
all worlds
E.E. Cummings
love is a place"
No Thanks (1935)

Spis treci
Wstęp do wydania polskiego		9
Częć pierwsza: POSZUKIWANIE      		13
1. Dwa sposoby patrzenia na życie     		15
2. Uczenie się bezradnoci		34
3. Wyjanianie nieszczęcia      		54
4. Głęboki pesymizm     		88
5. Jak mylisz, jak się czujesz     		113
Częć druga: DZIEDZINY ŻYCIA       		145
6. Sukces w pracy     		147
7. Dzieci i rodzice. Geneza optymizmu       		179
8. Szkoła     		206
9. Sport       		234

10. Zdrowie       		253
11. Polityka, religia i kultura: nowa psychohistoria   .   .	280
Częć trzecia: PRZEMIANA: OD PESYMIZMU
DO OPTYMIZMU		313
12. Optymistyczne życie     		315
13. Jak pomóc dziecku uniknšć pesymizmu		350
14. Optymistyczna organizacja		373
15. Elastyczny optymizm		409
Przypisy     		426
Podziękowania		437



Wstęp do wydania
polskiego
          AMERYKAŃSKI PSYCHOLOG Martin E.P. Seligman jest
uczonym o wiatowej sławie. Rozgłos nadała mu koncepcja wy-
uczonej bezradnoci, w której wyjanił mechanizm powstawania
biernoci i rezygnacji. W mechanizmie tym istotnš rolę odgrywa
przekonanie człowieka, że żadne z jego działań nie ma wpływu
na to, co się wydarzyło.
   Bezradnoć jest podstawš pesymizmu, który prowadzi do de-
presji (szczególnie wówczas, gdy otoczenie jest wrogie). Badania
epidemiologiczne  wskazujšce na znaczšcy wzrost depresji w ko-
lejnych pokoleniach naszego stulecia, nie wyłšczajšc dzieci  na-
dały badaniom Seligmana szczególnego dramatyzmu. Mamy bo-
wiem do czynienia z zagrożeniem cywilizacyjnym.
   Poszukujšc sposobów przeciwdziałania temu zagrożeniu, Selig-
man zwrócił uwagę na zjawisko optymizmu.
   Wychodzšc z założeń psychologii kognitywnej, przyjmujšcej, że
depresja (a przynajmniej jedna z jej postaci) wynika z utrwalonych
nawyków mylenia, Seligman wraz ze swoimi współpracownikami
opracował metodę badania stylu wyjaniania wydarzeń, jakie wy-
stępujš w codziennym życiu ludzi. Styl wyjaniania (wydarzeń
pomylnych i niepomylnych) odgrywa zarówno w jego teorii, jak
i w oddziaływaniu psychoterapeutycznym, kluczowš rolę.
    Seligman udostępnia Czytelnikowi tajniki tego oddziaływania,
jak również metody oceny poziomu własnego optymizmu czy pe-
symizmu, a także depresji. Ponieważ podstawy stylu wyjaniania
kształtujš się w dzieciństwie, Seligman powięca dużo uwagi dzie-
    
10      Wstęp do wydania polskiego
ciom oraz ich relacjom z rodzicami, omawia szkolnš bezradnoć
dzieci, wskazuje na zwišzek między stylem wyjaniania niepowo-
dzeń, a osišgnięciami szkolnymi. Udostępnia też test do badania
stylu wyjaniania, na podstawie którego rodzice mogš sami ocenić
optymizm lub pesymizm swojego dziecka  aż do niebezpieczeń-
stwa popadnięcia w depresję. Ksišżka zawiera również test do
bezporedniego badania depresji u dzieci.
   Wskazujšc na to, co wpływa na taki lub inny poziom pesymi-
zmu dziecka, Seligman skupia się jednak przede wszystkim na
sposobach dochodzenia do zmian, przechodzenia od pesymizmu do
optymizmu. Udziela porad i podaje zestaw ćwiczeń przeznaczo-
nych dla dzieci, a także dla dorosłych. Jest przewiadczony, że
pozwolš one uchronić się od depresji.
   Tym, co powinno szczególnie zainteresować każdego, jest rola
optymizmu w osišganiu sukcesów zawodowych. Mimo że analizy
dotyczš warunków amerykańskich, Czytelnik polski łatwo zauwa-
ży, jak wiele z nich pojawia się już w naszej rzeczywistoci. Szcze-
gólnie dużo miejsca powięcono instytucjom ubezpieczeniowym
i doborowi ludzi na okrelone stanowiska. Okazało się bowiem, że
np. u akwizytorów wydajnoć ich pracy zależy w dużej mierze od
właciwego ich osobowoci poziomu optymizmu.
   Dla zdrowia człowieka znaczenie ma zwišzek wyuczonej bez-
radnoci z systemem immunologicznym, a więc podstawowym re-
gulatorem naszego zdrowia. Autor przytacza przekonywajšce, do-
brze udokumentowane dowody wpływu optymizmu na wzrost
aktywnoci układu immunologicznego i jego znaczenie dla osób
chorych na raka. Pasjonujšce sš wyniki badań naukowych prowa-
dzonych w domach dla ludzi starych.
   Znalazło się też w ksišżce miejsce na omówienie roli optymi-
zmu w polityce, kulturze i religii. Potoczystoć stylu, zaangażo-
wanie, zakres zainteresowań Seligmana powodujš, że jego tekst
czyta się jak dobrš publicystykę.
   Ksišżkę wieńczš refleksje dotyczšce przyszłoci, ujmowane
z punktu widzenia zagrożeń wynikajšcych z wyolbrzymiania roli
jednostki we współczesnym życiu. Seligman jest zarazem przeko-
nany, że od osobowoci jednostki, jej dojrzałoci, optymizmu, od
    
Wstęp do wydania polskiego      11
tego, czy widzi przed sobš sens życia  zależeć będzie w coraz
większym stopniu przyszłoć naszego wiata. W zmianie proporcji
między indywidualizmem a wartociami nadrzędnymi  widzi
przeciwwagę wobec zagrożeń.
   Nie przesadzę stwierdzajšc, że idee zawarte w ksišżce Opty-
mizmu można się nauczyć to ożywczy powiew myli, który dotarł
do nas zza oceanu. Idee te uczš nawišzywania dialogu z samym
sobš i z rzeczywistociš. Nie jest to zadanie trudne, o czym prze-
konuje nas ksišżka. Nie jest to jednak zadanie łatwe, o czym
przekonuje nas życie. Rzecz w tym, aby pokonać wewnętrzny opór,
aby chciało się chcieć".
Irena Obuchowska

częć pierwsi

l

Poszukiwanie



Rozdział pierwszy
Dwa sposoby
patrzenia na życie
          OJCIEC PATRZY na leżšcš w łóżeczku niedawno urodzonš,
dopiero przed chwilš przywiezionš ze szpitala córeczkę. Jego serce
przepełnia duma i zachwyt dla jej urody.
Niemowlę otwiera oczy i patrzy w sufit.
   Ojciec mówi do niej po imieniu, spodziewajšc się, że dziecko
odwróci główkę i spojrzy na niego, ale oczy dziewczynki pozostajš
nieruchome.
   Ojciec podnosi przywišzanš do poręczy łóżeczka małš, puszy-
stš zabawkę i potrzšsa niš, uruchamiajšc znajdujšcy się we-
wnštrz dzwonek. Dziecko nie porusza oczami.
   Serce ojca zaczyna bić przyspieszonym rytmem. Biegnie do
żony i mówi jej, co się stało:
    Ona w ogóle nie reaguje na dwięki. Zupełnie jakby nic nie
słyszała.
    Na pewno nic jej nie jest  odpowiada żona, owijajšc się
szlafrokiem. Idš razem do pokoju dziecka.
   Matka mówi do niemowlęcia, potrzšsa dzwonkiem, klaszcze
w dłonie. Potem bierze dziecko, które natychmiast ożywia się, za-
czyna kręcić się i gurzyć.
 O Boże  zauważa ojciec  ona jest głucha.
    Nie jest głucha  mówi matka.  W każdym razie za
wczenie, żeby można to było stwierdzić. Przecież ma dopiero parę
dni. Nie potrafi jeszcze utrzymać wzroku na przedmiocie.
	Ale nawet się nie poruszyła, kiedy klaskała z całej siły.
Matka bierze ksišżkę z półki.

16      Poszukiwanie
     Przeczytajmy, co o tym piszš w ksišżce o niemowlętach 
mówi. Wyszukuje hasło słyszenie" i czyta głono:  Nie należy
się niepokoić, jeli kilkudniowe niemowlę nie reaguje na głone
hałasy albo nie stara się odkryć ródła dwięku. Na wykształcenie
się odpowiedniej reakcji trzeba często trochę czasu. Pediatra może
sprawdzić słuch dziecka za pomocš badań neurologicznych". No
widzisz  dodaje matka.  Uspokoiło cię to?
    Nie  bardzo  odpowiada ojciec.   Nie  ma tu nawet
wzmianki o innej możliwoci  że dziecko może być głuche. A ja
wiem tylko tyle, że moje dziecko nic nie słyszy. Mam jak najgorsze
przeczucia. Może to po moim dziadku, który był głuchy. Jeli
dziecko jest głuche z mojej winy, to nigdy tego sobie nie wybaczę.
    Zaraz, spokojnie  mówi żona.  Od razu wybierasz naj-
gorszš możliwoć. Pierwszš rzeczš, jakš zrobimy w poniedziałek,
będzie wezwanie pediatry. A na razie głowa do góry. No, potrzy-
maj dziecko. Muszę poprawić kocyk, jest zupełnie cišgnięty.
   Ojciec bierze dziecko na ręce, ale gdy tylko żona kończy pracę,
zaraz je oddaje. Przez cały weekend nie jest nawet w stanie otwo-
rzyć teczki i przygotować się do przyszłotygodniowych zajęć. Ciš-
gle chodzi za żonš i biadoli, że głuchota zrujnuje dziecku życie.
Wyobraża sobie najgorsze  jego liczne dziecko nigdy nie nau-
czy się mówić, będzie odizolowane od społeczeństwa, zamknięte
w okropnej klatce ciszy. W niedzielę wieczorem wpada w prawdzi-
wš rozpacz.
   Tymczasem matka zamawia wizytę pediatry na poniedziałek
i spędza weekend, oddajšc się swoim zajęciom, lekturze i pocie-
szaniu męża.
   Badanie wypada pozytywnie, ale nie podnosi to ojca na duchu.
Dopiero tydzień póniej, kiedy dziecko wzdryga się gwałtownie na
odgłos przejeżdżajšcej z hałasem ciężarówki, ojciec zaczyna docho-
dzić do siebie i cieszyć się dzieckiem na nowo.
OJCIEC I MATKA patrzš na wiat w zupełnie odmi...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin