Silniki elektryczne w praktyce elektronika, cz. 5.pdf

(103 KB) Pobierz
K U  R S
Silniki elektryczne w praktyce
elektronika, część 5
Silniki prądu zmiennego
W†erze elektroniki podzia³
na silniki AC i†DC nie jest
zbyt úcis³y - szczegÛlnie
w†przypadku traktowania jako
ca³oúÊ zestawu: silnik + ste-
rownik. Tradycyjnie do silni-
kÛw AC zalicza siÍ wszyst-
kie silniki zasilane bezpo-
úrednio z†sieci energetycznej
1-fazowej lub 3-fazowej.
W†pierwszej czÍúci cyklu
omÛwiliúmy juø uniwersalne
silniki komutatorowe, po-
wszechnie stosowane w†urz¹-
dzeniach gospodarstwa domo-
wego. Pozosta³e†silniki pr¹du
zmiennego maj¹ jedn¹ wspÛl-
n¹ cechÍ: wiruj¹ce pole mag-
netyczne, powsta³e w†wyniku
przep³ywu†pr¹du sinusoidal-
nie zmiennego przez uzwoje-
nia stojana. W†zaleønoúci od
prÍdkoúci obrotowej wyrÛø-
niamy silniki asynchroniczne
i†synchroniczne. Silniki syn-
chroniczne maj¹ prÍdkoúÊ ob-
rotow¹ wprost proporcjonaln¹
do czÍstotliwoúci sieci zasi-
laj¹cej (prÍdkoúci wirowania
Zapowiadany przed miesi¹cem koniec cyklu jednak nie nast¹pi³.
Wielu CzytelnikÛw domaga³o siÍ przedstawienia w†jego ramach
takøe silnikÛw AC, co z†przyjemnoúci¹ czynimy.
pola). W†silnikach asynchro-
nicznych wystÍpuje zjawisko
poúlizgu - prÍdkoúÊ obrotowa
wirnika jest mniejsza od
prÍdkoúci wirowania pola.
Przyk³adowo dla czÍstotliwoú-
ci 50 Hz silnik synchronicz-
ny moøe mieʆobroty znamio-
nowe 3000 obr./min., a†sil-
nik†asynchroniczny 2750 obr./
min. PrÍdkoúÊ wirowania po-
la zaleøy od konstrukcji
(liczby biegunÛw) stojana
i†dla 50 Hz wynosi 6000/n,
gdzie
n
- oznacza liczbÍ bie-
gunÛw.
W†zaleønoúci od liczby
biegunÛw (2, 4, 6†lub 8)
moøna uzyskaÊ prÍdkoúci wi-
rowania pola 3000, 1500, 750
i†375 obr./min. PrÍdkoúci ob-
rotowe silnika asynchroniczne-
go bÍd¹ oczywiúcie odpowied-
nio mniejsze - typowy poúlizg
moøe wynosiÊ ok. 10%.
je siÍ wewn¹trz stalowego
wype³nienia wirnika i†zwykle
nie jest widoczne, wirniki
czÍsto wygl¹daj¹ jak by by³y
wykonane z†jednego kawa³ka
metalu. Budowa stojana zale-
øy od rodzaju silnika. Naj-
proúciej jest w†silniku trÛjfa-
zowym: trzy uzwojenia zasi-
lane z†trzech faz napiÍciem
sinusoidalnym w†naturalny
sposÛb wytwarzaj¹ wiruj¹ce
pole magnetyczne. W†silniku
1-fazowym wystÍpuj¹ trud-
noúci z†uzyskaniem odpo-
wiednio duøego momentu
rozruchowego przy niejedno-
rodnym wirowaniu pola. Naj-
czÍúciej stosuje siÍ trzy pod-
stawowe rozwi¹zania:
- Zasilanie kondensatorowe
(rys.
38a).
Kondensator po-
woduje przesuniÍcie o†90
fazy pr¹du w†uzwojeniu B.
Asynchroniczne silniki
indukcyjne
Najbardziej rozpowszech-
nionym rodzajem silnika
asynchronicznego jest sil-
nik†indukcyjny. Jego zasadni-
cz¹ cech¹ jest brak po³¹cze-
nia elektrycznego uzwojenia
wirnika z†zasilaniem - prze-
p³yw pr¹du w†uzwojeniu wir-
nika jest wywo³any indukcj¹
elektromagnetyczn¹ (pewn¹
analogi¹ dla zasady dzia³ania
silnika indukcyjnego moøe
byÊ transformator ze zwartym
uzwojeniem wtÛrnym). Zwyk-
le uzwojenie wirnika ma
konstrukcjÍ klatkow¹ (rys.
37).
Uzwojenie wykonane
z†prÍtÛw miedzianych znajdu-
Rys. 37
Rys. 38
Elektronika Praktyczna 4/2004
87
K U  R S
wym zastosowaniem jest
np. agregat w†lodÛwce
sprÍøarkowej. Czasami
w†szereg z†uzwojeniem roz-
ruchowym jest w³¹czany
kondensator - wtedy mo-
ment rozruchowy moøe byÊ
rzÍdu 200% przy niøszym
pr¹dzie rozruchowym.
moc tych silnikÛw nie prze-
kracza kilkudziesiÍciu wa-
tÛw. Zastosowanie: wentyla-
tory, pompy wody w†pralce
automatycznej, dawniej
takøe†w†magnetofonach szpu-
lowych i†gramofonach.
- Silnik z†od³¹czanym uzwo-
jeniem rozruchowym (rys.
38c).
Uzwojenie rozrucho-
we jest od³¹czane przez
przekaünik pr¹dowy po
rozpÍdzeniu silnika do ok.
70% obrotÛw nominalnych.
Silniki tego typu maj¹
wiÍkszy moment rozrucho-
wy od pozosta³ych silni-
kÛw
indukcyjnych
(90...150%), ale teø naj-
wiÍkszy pr¹d rozruchowy,
5...8-krotnie przewyøszaj¹cy
pr¹d znamionowy. Typo-
nie stosowane - g³Ûwn¹ ce-
ch¹ uøytkow¹ tych silnikÛw
jest utrzymywanie stabilnych
obrotÛw bez uk³adÛw elektro-
nicznych. Silniki synchro-
niczne s¹ obecnie rzadziej
spotykane, poniewaø zanika
ich typowy obszar zastoso-
waÒ czyli elektromechaniczne
uk³ady programatorÛw czaso-
wych. Tylko jedna podgrupa
silnikÛw synchronicznych
zyskuje popularnoúÊ - s¹ to
tzw.
AC Servo Motors.
By³a
juø o†nich mowa w†drugiej
czÍúci artyku³u, dotycz¹cej
trÛjfazowych silnikÛw BLDC.
S¹ to silniki z†wiruj¹cym
magnesem, trudne do sklasy-
fikowania. Jeøeli maj¹ zain-
stalowane czujniki Halla
i††sterowanie impulsowe - to
s¹ to silniki BLDC, ale ten
sam silnik zasilany z†falow-
nika jest trÛjfazowym silni-
kiem synchronicznym AC.
CzÍsto producenci oferuj¹ ten
sam silnik w†rÛønych wyko-
naniach: podstawowej (bez
czujnikÛw), z†czujnikami Hal-
la lub z†enkoderem, nazywa-
j¹c go po prostu
serwomotor.
Rys. 39
Silnik dysponuje momen-
tem rozruchowym rÛwnym
50...90% momentu obroto-
wego, ale jego wad¹ jest
koniecznoúÊ stosowania
doúÊ duøego i†ciÍøkiego
kondensatora. Silniki tego
typu s¹†stosowane np.
w†pralkach wirnikowych
i†automatycznych, szlifier-
kach, ma³ych kompreso-
rach.
- Silnik ze zwart¹ faz¹ rozru-
chow¹ (rys.
38b).
Dodatko-
we uzwojenie rozruchowe
B†ma postaÊ zwartego zwo-
ju, w†ktÛrym indukuje siÍ
pr¹d. Prostota konstrukcji
okupiona jest ma³ym mo-
mentem rozruchowym (ok.
40%). Ze wzglÍdu na straty
w†uzwojeniu rozruchowym
Silniki synchroniczne
Obroty silnika synchro-
nicznego nie zaleø¹ od ob-
ci¹øenia, a†wy³¹cznie od
czÍstotliwoúci napiÍcia zasila-
j¹cego tzn. poúlizg jest
rÛwny zeru. Silniki te s¹
stosowane wszÍdzie tam
gdzie wymagana jest bardzo
dobra stabilnoúÊ obrotÛw, np.
w†elektromechanicznych uk³a-
dach czasowych, programato-
rach pralek itp. Konstrukcja
silnikÛw synchronicznych
jest zbliøona do opisanych
w†poprzedniej czÍúci artyku³u
silnikÛw krokowych reluktan-
cyjnych i†z†wiruj¹cym magne-
sem. Elektroniczne sterowanie
obrotami silnika synchronicz-
nego jest moøliwe (przy po-
mocy falownika) ale raczej
88
Elektronika Praktyczna 4/2004
K U  R S
leje wspÛ³czynnik mocy. Nis-
kie wartoúci wspÛ³czynnika
mocy powoduj¹ niepotrzebne
zuøywanie energii elektrycz-
nej, a†w†przypadku silnikÛw
duøej mocy - zak³Ûcenia na-
piÍcia sieci mog¹ niekorzyst-
nie wp³ywaʆna inne urz¹-
dzenia.
Przydatne linki
Polscy producenci i dystrybutorzy
silników indukcyjnych:
- www.tamel.pl/oferta/silniki
- www.cantonimotor.com.pl
- www.wamel.com.pl/indexpl.htm
Polskie strony producentów
falowników:
- www.europe.omron.com/PL_pl/
cor/iab/home/product_catalog/
Mechatronics
- www.danfoss.com.pl/main/
falowniki.html
Linki zagraniczne:
- www.irf.com/technical-info -
International Rectifier (podzespo³y
dla energoelektroniki)
- www.ab.com/support/abdrives -
Allen-Bradley (silniki i falowniki)
PorÛwnanie silnikÛw
indukcyjnych
i†komutatorowych AC
Rys. 40
Silniki indukcyjne charak-
teryzuj¹ siÍ cichsz¹ prac¹
i††wiÍksz¹ niezawodnoúci¹
(w†praktyce ograniczon¹ g³Ûw-
nie trwa³oúci¹ ³oøysk wirni-
ka). Silniki komutatorowe
uniwersalne maj¹
znacznie
wyøszy moment rozruchowy,
korzystniejszy stosunek mocy
do wielkoúci i†wagi silnika
oraz moøliwoúÊ uzyskiwania
wiÍkszych prÍdkoúci obroto-
wych (dla silnikÛw indukcyj-
nych gÛrn¹ granic¹ jest 3000
obr./min. przy czÍstotliwoúci
sieci 50 Hz). Z†punktu widze-
nia elektronika istotna jest
rÛønica metod regulacji prÍd-
koúci obrotowej. Silnik komu-
WspÛ³czynnik mocy
WspÛ³czynnik mocy, czyli
tak nie lubiany przez niektÛ-
rych cos
φ
jest waønym pa-
rametrem silnikÛw indukcyj-
nych. SprÛbujmy potraktowaÊ
silnik jako rÛwnoleg³e po³¹-
czenie indukcyjnoúci uzwoje-
nia L i†rezystancji R. Rezys-
tancja zmienia swoj¹ wartoúÊ
w†zaleønoúci od obrotÛw
i†obci¹øenia silnika. Pr¹d ca³-
kowity Is jest sum¹ pr¹du
p³yn¹cego przez indukcyjnoúÊ
(Id) i†pr¹du rezystancji (Iq),
ale ze wzglÍdu na wystÍpu-
j¹ce przesuniÍcie fazowe jest
to suma wektorowa -
rys.
39.
Moøna przyj¹Ê,øe pr¹d Iq
wytwarza moment obrotowy,
a†pr¹d Id wytwarza strumieÒ
magnetyczny silnika - wtedy
uøytecznym dla nas pr¹dem
jest tylko Iq. WspÛ³czynnik
mocy cos
φ
= Iq/Is
powi-
nien byÊ jak najbliøszy war-
toúci 1†(tzn.
φ
= 0 oraz
Id=0). Z†rozk³adÛw wektoro-
wych przedstawionych na
rys. 39 widzimy, øe przy
ma³ym obci¹øeniu silnika
roúnie wartoúÊ Id, czyli ma-
tatorowy daje siÍ ³atwo regu-
lowaÊ poprzez zmianÍ napiÍ-
cia zasilaj¹cego, zachowuj¹c
duøy moment obrotowy
w†szerokim zakresie prÍdkoúci
obrotowych. Regulacja obro-
tÛw silnikÛw†indukcyjnych
jest znacznie trudniejsza. Nie-
wielki zakres regulacji prÍd-
koúci obrotowej silnikÛw in-
dukcyjnych 1-fazowych moøna
Elektronika Praktyczna 4/2004
89
K U  R S
uzyskaÊ poprzez zmianÍ
poúlizgu. Bardziej efektywna
ale skomplikowana metoda, to
zmiana czÍstotliwoúci napiÍcia
zasilaj¹cego silnik przy pomo-
cy falownika.
uk³ad za³¹czania w†zerze sie-
ci i†poprzez rezystor ograni-
czaj¹cy R1 powoduje wyzwo-
lenie triaka mocy. Wejúcie
steruj¹ce jest odizolowane od
sieci i†moøe wspÛ³pracowaÊ
bezpoúrednio z†uk³adami cyf-
rowymi (pobÛr pr¹du ok. 10
mA). Projektuj¹c uk³ad za³¹-
czania silnikÛw przy pomocy
przekaünikÛw SSR naleøy pa-
miÍtaÊ o†dwÛch waønych za-
gadnieniach:
- Triak mocy musi mieÊ
pr¹d maksymalny przynaj-
mniej 3-krotnie wiÍkszy od
pr¹du znamionowego silni-
ka (ze wzglÍdu na pr¹d
rozruchowy).
- W†silnikach indukcyjnych
wystÍpuje opÛünienie fazy
pr¹du wzglÍdem napiÍcia -
w†chwili przejúcia napiÍcia
sieci przez zero triak jest
jeszcze w†fazie przewodze-
nia z†poprzedniego pÛ³okre-
su. Dlatego teø impuls
bramkowy powinien byÊ
opÛüniony wzglÍdem przej-
úcia napiÍcia przez zero
oraz musi mieÊ wystarcza-
j¹co d³ugi czas trwania,
dotyczy to przypadku pra-
cy z†pe³n¹ prÍdkoúci¹ tj.
k¹ta przewodzenia triaka
zbliøonego do 180
o
. Dla
niewielkich silnikÛw††wy-
starczy
opÛünienie
300...600
µs
i†czas trwania
impulsu bramkowego 300
µs,
(najlepiej dobraÊ odpo-
wiedni¹ wartoúÊ do kon-
kretnego silnika). Stosuje
siÍ teø wyzwalanie triaka
seri¹ nastÍpuj¹cych po so-
bie impulsÛw†bramkowych.
Fabryczne przekaüniki SSR
zwykle radz¹ sobie z†tym
problemem, ale warto
sprawdziÊ w†danych katalo-
gowych, czy wybrany typ
jest przeznaczony do pracy
z†obci¹øeniami indukcyjny-
mi. Nie przestrzeganie tego
warunku spowoduje za³¹-
czanie triaka co drugi pÛ³-
okres sieci i†w†konsekwen-
cji pojawienie siÍ w†obci¹-
øeniu sk³adowej sta³ej -
czego silniki indukcyjne
bardzo nie lubi¹.
Fabryczne przekaüniki
pÛ³przewodnikowe do celÛw
przemys³owych s¹ elementa-
mi doúÊ duøymi i†kosztowny-
mi. Znani producenci to
Omron, Crydom, Crouzet,
ostatnio takøe polski Relpol.
Do w³asnych konstrukcji Czy-
telnikÛw poleci³bym taÒsze
i†dobrej jakoúci przekaüniki
SSR firmy Sharp: S202S02
(pr¹d do 8†A) i†S216S02
(pr¹d†do 16 A). Uk³ady mon-
towane s¹ w†jednorzÍdowych
4-koÒcÛwkowych obudowach
zbliøonych do TO247, maj¹
wbudowany uk³ad wyzwala-
nia w†zerze dobrze radz¹cy
sobie z†obci¹øeniami induk-
cyjnymi oraz transoptor sepa-
ruj¹cy (pr¹d†diody LED ok.
10 mA). Do pracy z†pe³nym
obci¹øeniem wymagany jest
radiator.
W†zakresie pr¹dÛw 1...3
A oferta producentÛw jest
znacznie szersza, ceny i†wy-
miary przekaünikÛw SSR s¹
porÛwnywalne z†odpowiedni-
kami elektromechanicznymi.
Przyk³adowe typy: PS2601E
(CP Clare), S201S02 (Sharp),
AO241 (Crydom), V23100-
S302 (Siemens).
Jacek Przepiórkowski
Elektronicznie
sterowane za³¹czanie
i†wy³¹czanie silnikÛw
indukcyjnych
Bardzo czÍsto nie jest ko-
nieczna regulacja obrotÛw
a†jedynie mikroprocesorowe
sterowanie za³¹czaniem silni-
ka. Do tego celu nadaj¹ siÍ
przekaüniki elektroniczne SSR
(Solid
State Relay).
Przekaü-
nik SSR pr¹du zmiennego
sk³ada siÍ z†triaka mocy,
uk³adu wyzwalania przy prz-
ejúciu sieci przez zero oraz
transoptora separuj¹cego ob-
wody wejúciowe. Wiele firm
produkuje gotowe modu³y
przekaünikÛw SSR na pr¹dy
obci¹øenia 1...100 A†, ale
moøna teø wykonaÊ taki
przekaünik z†elementÛw
dyskretnych (rys.
40).
Zasto-
sowany optotriak typu
MOC3062 ma wbudowany
90
Elektronika Praktyczna 4/2004
Zgłoś jeśli naruszono regulamin