Bielmar(1).odt

(214 KB) Pobierz

 

 

ANALIZA PROCESÓW BIZNESOWYCH
STUDIUM PRZYPADKU

 

 

 

 

PREZENTACJA FIRMY „BIELMAR”

 

 

 



 

 

 

 

Kierunek studiów: Zarządzanie

Wykonały:

1.                     Dorota Baścik

2.                     Aneta Hernik

3.                     Ewelina Szczotka

4.                     Judyta Grygny

 

 

Bielsko-Biała, dnia xx.12.2011r.

 

 

1.                  WPROWADZENIE TEORETYCZNE DO ANALIZY PROCESÓW

 

              Zarządzanie procesami to dziedzina zajmująca się analizą, standaryzacją, planowaniem i zarządzaniem istniejącymi procesami w organizacji.

 

              Celem zarządzania procesami jest podniesienie efektywności organizacji poprzez zoptymalizowanie i standaryzowanie procesw tak, by te same działania biznesowe zamykały się określonych kosztach, przebiegały w podobny czasie i dając ustaloną jakość wyników. Dla zarządzania procesami są wykorzystywane narzędzia mające na celu zarzadzanie wiedza o procesach i mierzenie efektywności procesów. Dla standaryzowania procesów są wykorzystywane metodologie zarządzania procesami określane potocznie systemami zarządzania jakością.

 

              Skuteczne zarządzanie procesami wymaga reorientacji struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa z układu pionowego w kierunku układu poziomego. Sprzyja to lepszej komunikacji wewnątrz firmy i wymianie informacji,oraz zmianie optyki postrzegania organizacji ze statycznej na dynamiczną, czyli wychwytywanie istotnych procesów przenikających przez całą organizację.

 

              Innym ważnym elementem zarządzania procesami jest budowa mapy procesów zachodzących w organizacji. Każda firma powinna opracować przejrzystą mapę swoich procesów organizacji, zarówno tych głównych (podstawowych) o znaczeniu strategicznym dla przedsiębiorstwa, jak i tych pomocniczych (wspomagających), które są komplementarne w stosunku do procesów głównych.

 

 

 

 

 

 

 

             

2.                  2. PREZENTACJA ANALIZOWANEJ ORGANIZACJI.


              Przed II wojną w Bielsku i Białej funkcjonowały niedaleko siebie fabryczki margaryny i olejarnia, stanowiące własność prywatną. Po wojnie Bielskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego formalnie datują swoje istnienie od lutego 1945 roku. Wówczas rozpoczęły funkcjonowanie jako samodzielne przedsiębiorstwo, w którym przerabiano nasiona oleiste, działała rafineria i utwardzalnia oleju oraz produkowano margaryny.

              1 stycznia 1966 roku na mocy Zarządzenia Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu dokonano połączenia przedsiębiorstw: Bielskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego i Szopienickie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego w nowe przedsiębiorstwo pod nazwą Śląskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego z siedzibą w Katowicach-Szopienicach.

              1 stycznia 1982 roku w wyniku starań Dyrekcji i Rady Pracowniczej na mocy Zarządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej utworzono samodzielne przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Bielskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego, wyłączając je tym samym ze struktury Śląskich Zakładów Przemysłu Tłuszczowego. W 1990 roku przedsiębiorstwo przyjęło nową nazwę oraz znak graficzny - "Bielmar".
              W 1994 roku dochodzi do prywatyzacji - pracownicy, rolnicy i hurtownicy założyl spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. 1 kwietnia 1995 roku "Bielmar" Sp. z o.o. przejęła w leasing przedsiębiorstwo państwowe "Bielmar". Opłaty leasingowe, należne Skarbowi Państwa, zostały przez nich spłacone i w ten sposób stali się właścicielami Zakładów Tłuszczowych "Bielmar" Spółka z o.o.

              Obecnie Zakłady Tłuszczowe "Bielmar" Spółka z o.o. to polskie przedsiębiorstwo prywatne, którego właścicielami są: pracownicy, dostawcy rzepaku, dystrybutorzy produktów spółki, emeryci i spadkobiercy. Podstawową  działalnością firmy jest przerób nasion oleistych (rzepaku) i produkcja margaryny i tłuszczów roślinnych oraz oleju. Firma zatrudnia ok. 500 osób, roczne obroty wynoszą ok. 250 milionów złotych, a udział ilościowy w polskim rynku margaryn wynosi ok. 17,9%, co daje firmie drugą pozycję wśród producentów margaryn.

              Siedziba Zakładów Tłuszczowych "Bielmar" mieści się w Bielsku-Białej na południu Polski, u podnóża Beskidów.

 

Tutaj, znajdują się magazyny nasion rzepaku, nowoczesna tłocznia oleju i margarynownia oraz baza logistyczna.

 

 

Przedmiot działalności:

              Firma zajmuje się produkcją różnego rodzaju margaryn, do różnych zastosowań.
Można  wśród nich znaleźć  między innymi tak znane marki, jak Śniadaniowa oraz Palma z charakterystycznym Murzynkiem na opakowaniu. np.





Firma Produkuje także oleje, a wśród nich czysty olej rzepakowy - Olej Beskidzki, a także marynaty.

 

Misja:

Dostarczenie klientom tłuszczów roślinnych, olejów, margaryn i marynat najwyższej jakości bez konserwantów.

 

 

Cele strategiczne:

 

  1. Współpraca z różnymi szkołami (sklepikami w szkołach) w ramach konkursu :


2. Rozbudowa silosów na surowce.

3. Utrzymanie wysokiej jakości wyrobów i poszerzenie wiedzy konsumentów na temat naszej produkcji.

4. Utrzymanie dobrej współpracy z dostawcami rzepaku, a także zwiększenie ich liczby o 10 % w skali roku.

5.Dążenie do utrzymania i pozyskania nowych klientów poprzez bodźce marketingowe wraz ze zwiększenie sprzedaży w skali roku o 10 %.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura Organizacyjna firmy:

 

 

 



























































 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.                3. DLA WYBRANEJ FIRMY OKREŚL WYSTĘPUJĄCE PROCESY GŁÓWNE (podstawowe – których efektem jest produkt/ usługa na rynek zewnętrzny: np. wytworzenie i sprzedaż wyrobu w firmie produkcyjnej), PROCESY WSPOMAGAJĄCE (wspierające – dzięki którym procesy podstawowe mogą być sprawnie realizowane: np. remonty, transport), ORAZ ZARZĄDCZE;

 

Procesy GŁÓWNE:

                     Obsługa klienta

                     Zabezpieczenie surowców i produktów

                     Rozwój oferty

Procesy WSPOMAGAJĄCE:

                     Modernizacja magazynów i silosów

                     Inwestycja w reklamie

Procesy ZARZĄDCZE:

                     Zarządzanie finansami

                     Zarządzanie Zasobami ludzkimi

                     Zarządzanie infrastrukturą

                     Zachowanie płynności finansowej

 

 

 

 

 

 

 

 

ü                   

 

 

 

 

 

ü                  4. DLA ZIDENTYFIKOWANYCH PROCESÓW OKREŚL CELE I WYKAŻ ICH ZWIĄZEK Z CELAMI STRATEGICZNYMI FIRMY;

 

Proces

Cel

Powiązanie z celami strategicznymi

PROCESY GŁÓWNE

1. Obsługa klienta

                     Maksymalna sprzedaż przy zapewnieniu zysku

 

                     Dążenie do utrzymania i pozyskania nowych klientów poprzez bodźce marketingowe wraz ze zwiększenie sprzedaży w skali roku o 10 %

 

                      Rozbudowa strony internetowej wspomagającej zamówienia i kontrole realizacji zamówień

                     Utrzymanie wysokiej jakości wyrobów i poszerzenie wiedzy konsumentów na temat naszej produkcji.

                     Dążenie do utrzymania i pozyskania nowych klientów poprzez bodźce marketingowe wraz ze zwiększenie sprzedaży w skali roku o 10 %

2. Zabezpieczenie surowców i produktów

Zapewnienie 50% stanów magazynowych

                      Rozbudowa silosów na surowce.

 

Kontrola dostarczanych surowców i wysokie wymagania jakościowe

                     Nawiązanie współpracy z nowymi odbiorcami i dostawcami w związku z rozpoczęciem produkcji i sprzedaży makuchu rzepakowego.

 

Odpowiednie przechowywanie produktów gotowych

                      Rozbudowa silosów na surowce.

 

Wprowadzenie nowego opakowania przyjaznego dla środowiska i bezpiecznego dla produktu

                     Utrzymanie wysokiej jakości wyrobów i poszerzenie wiedzy ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin