ANALIZA PROCESÓW BIZNESOWYCHSTUDIUM PRZYPADKU
PREZENTACJA FIRMY „BIELMAR”
Kierunek studiów: Zarządzanie
Wykonały:
1. Dorota Baścik
2. Aneta Hernik
3. Ewelina Szczotka
4. Judyta Grygny
Bielsko-Biała, dnia xx.12.2011r.
1. WPROWADZENIE TEORETYCZNE DO ANALIZY PROCESÓW
Zarządzanie procesami to dziedzina zajmująca się analizą, standaryzacją, planowaniem i zarządzaniem istniejącymi procesami w organizacji.
Celem zarządzania procesami jest podniesienie efektywności organizacji poprzez zoptymalizowanie i standaryzowanie procesw tak, by te same działania biznesowe zamykały się określonych kosztach, przebiegały w podobny czasie i dając ustaloną jakość wyników. Dla zarządzania procesami są wykorzystywane narzędzia mające na celu zarzadzanie wiedza o procesach i mierzenie efektywności procesów. Dla standaryzowania procesów są wykorzystywane metodologie zarządzania procesami określane potocznie systemami zarządzania jakością.
Skuteczne zarządzanie procesami wymaga reorientacji struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa z układu pionowego w kierunku układu poziomego. Sprzyja to lepszej komunikacji wewnątrz firmy i wymianie informacji,oraz zmianie optyki postrzegania organizacji ze statycznej na dynamiczną, czyli wychwytywanie istotnych procesów przenikających przez całą organizację.
Innym ważnym elementem zarządzania procesami jest budowa mapy procesów zachodzących w organizacji. Każda firma powinna opracować przejrzystą mapę swoich procesów organizacji, zarówno tych głównych (podstawowych) o znaczeniu strategicznym dla przedsiębiorstwa, jak i tych pomocniczych (wspomagających), które są komplementarne w stosunku do procesów głównych.
2. 2. PREZENTACJA ANALIZOWANEJ ORGANIZACJI.
Przed II wojną w Bielsku i Białej funkcjonowały niedaleko siebie fabryczki margaryny i olejarnia, stanowiące własność prywatną. Po wojnie Bielskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego formalnie datują swoje istnienie od lutego 1945 roku. Wówczas rozpoczęły funkcjonowanie jako samodzielne przedsiębiorstwo, w którym przerabiano nasiona oleiste, działała rafineria i utwardzalnia oleju oraz produkowano margaryny.
1 stycznia 1966 roku na mocy Zarządzenia Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu dokonano połączenia przedsiębiorstw: Bielskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego i Szopienickie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego w nowe przedsiębiorstwo pod nazwą Śląskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego z siedzibą w Katowicach-Szopienicach.
1 stycznia 1982 roku w wyniku starań Dyrekcji i Rady Pracowniczej na mocy Zarządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej utworzono samodzielne przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Bielskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego, wyłączając je tym samym ze struktury Śląskich Zakładów Przemysłu Tłuszczowego. W 1990 roku przedsiębiorstwo przyjęło nową nazwę oraz znak graficzny - "Bielmar". W 1994 roku dochodzi do prywatyzacji - pracownicy, rolnicy i hurtownicy założyl spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. 1 kwietnia 1995 roku "Bielmar" Sp. z o.o. przejęła w leasing przedsiębiorstwo państwowe "Bielmar". Opłaty leasingowe, należne Skarbowi Państwa, zostały przez nich spłacone i w ten sposób stali się właścicielami Zakładów Tłuszczowych "Bielmar" Spółka z o.o.
Obecnie Zakłady Tłuszczowe "Bielmar" Spółka z o.o. to polskie przedsiębiorstwo prywatne, którego właścicielami są: pracownicy, dostawcy rzepaku, dystrybutorzy produktów spółki, emeryci i spadkobiercy. Podstawową działalnością firmy jest przerób nasion oleistych (rzepaku) i produkcja margaryny i tłuszczów roślinnych oraz oleju. Firma zatrudnia ok. 500 osób, roczne obroty wynoszą ok. 250 milionów złotych, a udział ilościowy w polskim rynku margaryn wynosi ok. 17,9%, co daje firmie drugą pozycję wśród producentów margaryn.
Siedziba Zakładów Tłuszczowych "Bielmar" mieści się w Bielsku-Białej na południu Polski, u podnóża Beskidów.
Tutaj, znajdują się magazyny nasion rzepaku, nowoczesna tłocznia oleju i margarynownia oraz baza logistyczna.
Przedmiot działalności:
Firma zajmuje się produkcją różnego rodzaju margaryn, do różnych zastosowań. Można wśród nich znaleźć między innymi tak znane marki, jak Śniadaniowa oraz Palma z charakterystycznym Murzynkiem na opakowaniu. np.
Firma Produkuje także oleje, a wśród nich czysty olej rzepakowy - Olej Beskidzki, a także marynaty.
Misja:
Dostarczenie klientom tłuszczów roślinnych, olejów, margaryn i marynat najwyższej jakości bez konserwantów.
Cele strategiczne:
2. Rozbudowa silosów na surowce.
3. Utrzymanie wysokiej jakości wyrobów i poszerzenie wiedzy konsumentów na temat naszej produkcji.
4. Utrzymanie dobrej współpracy z dostawcami rzepaku, a także zwiększenie ich liczby o 10 % w skali roku.
5.Dążenie do utrzymania i pozyskania nowych klientów poprzez bodźce marketingowe wraz ze zwiększenie sprzedaży w skali roku o 10 %.
Struktura Organizacyjna firmy:
3. 3. DLA WYBRANEJ FIRMY OKREŚL WYSTĘPUJĄCE PROCESY GŁÓWNE (podstawowe – których efektem jest produkt/ usługa na rynek zewnętrzny: np. wytworzenie i sprzedaż wyrobu w firmie produkcyjnej), PROCESY WSPOMAGAJĄCE (wspierające – dzięki którym procesy podstawowe mogą być sprawnie realizowane: np. remonty, transport), ORAZ ZARZĄDCZE;
Procesy GŁÓWNE:
• Obsługa klienta
• Zabezpieczenie surowców i produktów
• Rozwój oferty
Procesy WSPOMAGAJĄCE:
• Modernizacja magazynów i silosów
• Inwestycja w reklamie
Procesy ZARZĄDCZE:
• Zarządzanie finansami
• Zarządzanie Zasobami ludzkimi
• Zarządzanie infrastrukturą
• Zachowanie płynności finansowej
ü
ü 4. DLA ZIDENTYFIKOWANYCH PROCESÓW OKREŚL CELE I WYKAŻ ICH ZWIĄZEK Z CELAMI STRATEGICZNYMI FIRMY;
Proces
Cel
Powiązanie z celami strategicznymi
PROCESY GŁÓWNE
1. Obsługa klienta
• Maksymalna sprzedaż przy zapewnieniu zysku
• Dążenie do utrzymania i pozyskania nowych klientów poprzez bodźce marketingowe wraz ze zwiększenie sprzedaży w skali roku o 10 %
• Rozbudowa strony internetowej wspomagającej zamówienia i kontrole realizacji zamówień
• Utrzymanie wysokiej jakości wyrobów i poszerzenie wiedzy konsumentów na temat naszej produkcji.
2. Zabezpieczenie surowców i produktów
Zapewnienie 50% stanów magazynowych
• Rozbudowa silosów na surowce.
Kontrola dostarczanych surowców i wysokie wymagania jakościowe
• Nawiązanie współpracy z nowymi odbiorcami i dostawcami w związku z rozpoczęciem produkcji i sprzedaży makuchu rzepakowego.
Odpowiednie przechowywanie produktów gotowych
Wprowadzenie nowego opakowania przyjaznego dla środowiska i bezpiecznego dla produktu
• Utrzymanie wysokiej jakości wyrobów i poszerzenie wiedzy ...
cobra519