Konstytucja 3 maja.txt

(26 KB) Pobierz
NR ID   : b00006
Tytuł   : Konstytucja 3 maja
Podtytuł: Ustawa rzšdowa z 3 maja 1791 r.
Autor   : Sejm I RP


Preambuła

Oblatum (1) de 5 Mai 1791


USTAWA RZĽDOWA [3 maja 1791 r.]

W imię Boga w Trójcy więtej jedynego. Stanisław August z bożej łaski i woli narodu Król Polski, Wielki Ksišżę Litewski, Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki,
Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Inflancki, Smoleński, Siewierski i Czernichowski, wraz z Stanami Skonfederowanymi w liczbie podwójnej naród polski reprezentujšcymi.

Uznajšc, iż los nas wszystkich od ugruntowania i wydoskonalenia konstytucji narodowej jedynie zawisł, długim dowiadczeniem poznawszy zadawnione rzšdu
naszego wady, a chcšc korzystać z pory, w jakiej się Europa znajduje i z tej dogorywajšcej chwili, która nas samym sobie wróciła, wolni od hańbišcych obcej przemocy nakazów, cenišc drożej nad życie, nad szczęliwoć osobistš, egzystencję politycznš, niepodległoć zewnętrznš i wolnoć wewnętrznš narodu, którego los w ręce nasze jest powierzony, chcšc oraz na błogosławieństwo, na wdzięcznoć współczesnych i przyszłych pokoleń zasłużyć, mimo przeszkód, które w nas namiętnoci sprawować mogš, dla dobra powszechnego, dla ugruntowania wolnoci, dla ocalenia Ojczyzny naszej i jej granic, z największš stałociš ducha niniejszš konstytucję uchwalamy i tę całkowicie za więtš, za niewzruszonš deklarujemy, dopóki by naród w czasie prawem przepisanym wyranš wolš swojš nie uznał potrzeby odmienienia w niej jakiego artykułu. Do której to konstytucji dalsze ustawy sejmu teraniejszego we wszystkim stosować się majš.

I. Religia panujšca.

Religiš narodowš panujšcš jest i będzie wiara więta rzymska katolicka ze
wszystkimi jej prawami; przejcie od wiary panujšcej do jakiegokolwiek wyznania jest
zabronione pod karami apostazji. Że za taż sama wiara więta przykazuje nam kochać
blinich naszych, przeto wszystkim ludziom jakiegokolwiek bšd wyznania pokój w wierze
i opiekę rzšdowš winnimy. I dlatego wszelkich obrzšdków i religü wolnoć w
krajach polskich podług ustaw krajowych warujemy.

II. Szlachta i ziemianie

Szanujšc pamięć przodków naszych jako fundatorów rzšdu wolnego, stanowi
szlacheckiemu wszystkie swobody, wolnoci, prerogatywy pierwszeństwa w życiu prywatnym
i publicznym najuroczyciej zapewniamy, szczególniej za prawa, statuta i przywileje
temu stanowi od Kazimierza Wielkiego, Ludwika Węgierskiego, Władysława Jagiełły i
Witolda brata jego, wielkiego ksišżęcia litewskiego, nie mniej od Władysława i
Kazimierza Jagiellończyków, od Jana Alberta, Aleksandra i Zygmunta Pierwszego braci, od
Zygmunta Augusta, ostatniego z linii jagiellońskiej, sprawiedliwie i prawnie nadane,
utwierdzamy, zapewniamy i za niewzruszone uznajemy. Godnoć stanu szlacheckiego w
Polszcze za równš wszelkim stopniom szlachectwa, gdziekolwiek używanym, przyznajemy.
Wszystkš szlachtę równymi być między sobš uznajemy, nie tylko co do starania się o
urzędy i o sprawowanie posług Ojczynie, honor, sławę, pożytek przynoszšcych, ale
oraz co do równego używania przywilejów i prerogatyw stanowi szlacheckiemu
służšcych. Nade wszystko za prawa bezpieczeństwa osobistego, wolnoci osobistej i
własnoci gruntowej i ruchomej, tak jak od wieków każdemu służyły, więtobliwie
nienaruszenie zachowane mieć chcemy i zachowujemy; zaręczajšc najuroczyciej, iż
przeciwko własnoci czyjejkolwiek żadnej odmiany lub ekscepcji w prawie nie dopucimy;
owszem, najwyższa władza krajowa i rzšd przez niš ustanowiony żadnych pretensji pod
pretekstem iurium regalium (2) i jakimkolwiek innym pozorem do własnoci obywatelskich
bšd w częci, bšd w całoci rocić sobie nie będzie. Dla czego
bezpieczeństwo osobiste i wszeikš własnoć komukolwiek z prawa przynależnš jako
prawdziwy społecznoci węzeł, jako renicę wolnoci obywatelskiej szanujemy,
zabezpieczamy, utwierdzamy i aby na potomne czasy szanowane, ubezpieczone i nienaruszone
zostawały, mieć chcemy. Szlachtę za najpierwszych obrońców wolnoci i niniejszej
konstytucji uznajemy. Każdego szlachcica cnocie, obywatelstwu i honorowi jej więtoć
do szanowania, jej trwałoć do strzeżenia poruczamy jako jedynš twierdzę Ojczyzny i
swobód naszych.

III. Miasta i mieszczanie.

Prawo na teraniejszym sejmie zapadłe pod tytułem Miasta nasze królewskie wolne w
państwach Rzeczypospolitej w zupełnoci utrzymane mieć chcemy i za częć niniejszej
konstytucji deklarujemy, jako prawo wolnej szlachcie polskiej dla bezpieczeństwa ich
swobód i całoci wspólnej Ojczyzny nowš, prawdziwš i skutecznš dajšce siłę.

IV. Chłopi włocianie.

Lud rolniczy, spod którego ręki płynie najobfitsze bogactw krajowych ródło,
który najliczniejszš w narodzie stanowi ludnoć, a zatem najdzielniejszš kraju
siłę, tak przez sprawiedliwoć, ludzkoć i obowišzki chrzecijańskie, jako i
przez własny nasz interes dobrze zrozumiany, pod opiekę prawa i rzšdu krajowego
przyjmujemy, stanowišc: iż odtšd jakiebykolwiek swobody, nadania lub umowy dziedzice z
włocianami dóbr swoich autentycznie ułożyli, czyli by te swobody, nadania i umowy
były z gromadami, czyli też z każdym osobno wsi mieszkańcem zrobione, będš stanowić
wspólny i wzajemny obowišzek podług rzetelnego znaczenia, warunków i opisu zawartego w
takowych nadaniach i umowach pod opiekę rzšdu krajowego podajšcy. Układy takowe i
wynikajšce z nich obowišzki przez jednego właciciela gruntu dobrowolnie przyjęte,
nie tylko jego samego, ale i następców jego lub prawa nabywców tak wišzać będš, że
ich nigdy samowolnie odmieniać nie będš mocni. Nawzajem włocianie jakiejkolwiek
bšd majętnoci od dobrowolnych umów, przyjętych nadań i z nimi złšczonych
powinnoci usuwać się inaczej nie będš mogli, tylko w takim sposobie i z takimi
warunkami, jak w opisach tychże umów postanowione mieli, które czy na wiecznoć,
czyli do czasu przyjęte, cile ich obowišzywać będš. Zawarowawszy tym sposobem
dziedziców przy wszelkich pożytkach od włocian im należšcych, a chcšc jak
najskuteczniej zachęcić pomnożenie ludnoci krajowej, ogłaszamy wolnoć zupełnš
dla wszystkich ludzi tak nowo przybywajšcych, jako i tych, którzy by pierwej z kraju
oddaliwszy się, teraz do Ojczyzny powrócić chcieli, tak dalece, iż każdy człowiek do
państw Rzeczypospolitej nowo z którejkolwiek strony przybyły lub powracajšcy, jak
tylko stanie nogš na ziemi polskiej, wolnym jest zupełnie użyć przemysłu swego jak i
gdzie chce, wolny jest czynić umowy na osiadłoć, robociznę lub czynsze, jak i
dopóki się umówi, wolny jest osiadać w miecie lub na wsiach, wolny jest mieszkać w
Polszcze lub do kraju, do którego zechce, powrócić, uczyniwszy zadosyć obowišzkom,
które dobrowolnie na siebie przyjšł.

V. Rzšd, czyli oznaczenie władz publicznych.

Wszelka władza społecznoci ludzkiej poczštek swój bierze z woli narodu. Aby więc
całoć państw, wolnoć obywatelska i porzšdek społecznoci w równej wadze na
zawsze zostawały, trzy władze rzšd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa
niniejszego na zawsze składać będš, to jest: władza prawodawcza w Stanach
zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i Straży, i władza sšdownicza w
jurysdykcjach na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się majšcych.

VI. Sejm, czyli władza prawodawcza.

Sejm czyli Stany zgromadzone na dwie Izby dzielić się będš: na Izbę Poselskš i na
Izbę Senatorskš pod prezydencjš króla.
Izba Poselska jako wyobrażenie i skład wszechwładztwa narodowego będzie wištyniš
prawodawstwa. Przeto w Izbie Poselskiej najpierwiej decydowane będš wszystkie projekta.
  1. Co do praw ogólnych, to jest konstytucyjnych, cywilnych, kryminalnych i do
ustanowienia wieczystych podatków, w których to materiach propozycje od tronu
województwom, ziemiom i powiatom do roztrzšnienia podane, a przez instrukcje do Izby
przychodzšce, najpierwsze do decyzji wzięte być majš.
  2. Co do uchwał sejmowych, to jest poborów doczesnych, stopnia monety,
zacišgania długu publicznego, nobilitacji i innych nadgród przypadkowych, rozkładu
wydatków publicznych ordynaryjnych i ekstraordynaryjnych, wojny, pokoju, ostatecznej
ratyfikacji traktatów zwišzkowych i handlowych, wszelkich dyplomatycznych aktów i umów
do prawa narodów cišgajšcych się, kwitowanie magistratur wykonawczych i tym
podobnych zdarzeń, głównym narodowym potrzebom odpowiadajšcych, w których to
materiach propozycje od tronu prosto do Izby Poselskiej przychodzić majšce,
pierwszeństwo w prowadzeniu mieć będš.
 
Izby Senatorskiej, złożonej z biskupów, wojewodów, kasztelanów i ministrów pod
prezydencjš króla, majšcego prawo raz dać votum (3) swoje, drugi raz paritatem (4)
rozwišzywać osobicie lub nadesłaniem zdania swojego do tejże Izby, obowišzkiem
jest:
  1. Każde prawo, które po przejciu normalnym w Izbie Poselskiej do Senatu
natychmiast przesłane być powinno, przyjšć lub wstrzymać do dalszej narodu
deliberacji opisanš w prawie większociš głosów; przyjęcie moc i więtoć prawa
nadawać będzie; wstrzymanie za zawiesi tylko prawo do przyszłego ordynaryjnego sejmu,
na którym gdy powtórna nastšpi zgoda, prawo zawieszone od Senatu przyjętym być musi.
  2. Każdš uchwałę sejmowš w materiach wyżej wyliczonych, którš Izba
Poselska Senatowi przesłać natychmiast powinna, wraz z tšż Izbš Poselskš
większociš głosów decydować, a złšczona Izb obydwóch większoć według prawa
opisana będzie wyrokiem i wolš Stanów. Warujemy, iż senatorowie i ministrowie w
obiektach sprawowania się z urzędowania swego bšd w Straży, bšd w komisji, votum
decisivum (5) w sejmie nie będš mieli i tylko zasiadać wtenczas w Senacie majš dla
dania eksplikacji na żšdanie sejmu.
 
Sejm zawsze gotowym będzie. Prawodawczy i ordynaryjny rozpoczynać się ma co dwa lata,
trwać za będzie podług opisu prawa o sejmach. (Gotowy, w potrzebach nagłych
zwołany, stanowić ma o tej tylko materii,...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin