Opis techniczny - projekt odcinka drogi klasy D.doc

(156 KB) Pobierz
Podstawa Formalna:



KATEDRA MOSTÓW POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekt odcinka drogi klasy D relacji

Leszno - Gostyń.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konsultował:              Wykonał:

Dr inż. Lesław Bichajło              Jakub Bień

              LP1/ C1/ IIIBD

 

 

 

Rzeszów, 2008

 

 


Część Opisowa:

 

Podstawa Formalna:

 

              Temat projektu z przedmiotu Budownictwo Komunikacyjne wydany przez:

Politechnika Rzeszowska, Katedra Mostów,

ul. Akademicka bud. P, Rzeszów.

Przedmiot Projektu:

 

              Projekt odcinka drogi klasy D relacji Leszno - Bydgoszcz.

Stan istniejący:

 

              Grunt nieuzbrojony, brak widocznych źródeł. Zagospodarowanie terenu: nieużytki. Grunt nadający się do stabilizowania spoiwem hydraulicznym.

 

Stan projektowany:

 

a)      Przebieg sytuacyjny:

 

Początek projektowanego odcinka znajduje się w 0.00km. W 284.41km znajduje się początek pierwszej krzywej przejściowej (L=66,67m, A=100m), która kończy się na 351.07km. W 396.28 km znajduje się środek łuku kołowego o promieniu R=150m. Kąt zwrotu trasy wynosi 600. Na wysokości 441.49km kończy się druga krzywa przejściowa (L=66,67m, A=100m), której początek znajduje się w 508.15km. Na wysokości 606.56 km kończy się projektowany odcinek.

 

b)     Przebieg wysokościowy:

 

Początek projektowanego odcinka znajduje się na wys. 95m n.p.Kr. Niweleta do 100km podnosi się z nachyleniem i1=0.023. Projektowany łuk pionowy znajduje się w 100,67km na wysokości 97,3m n.p.Kr. Promień R=6000m (promień zwiększony ze względu na konieczność podniesienia niwelety), zasięg łuku T=25,5m, strzałka z=0.054m. Nachylenie niwelety i2=0.0145. Drogi łuk pionowy znajduje się w 325,25km na wysokości 100,2m n.p.Kr. Promień R=10000m, zasięg łuku T=6 m, strzałka z=0.0018m.. Nachylenie niwelety i3=0.0157.

 

 

 

 

 

 

 

c)      Przekrój typowy:

 

Dla projektowanej drogi przyjęto szerokości: pasa ruchu 2.50m, pobocza gruntowego 0,75. Przewidziane spadki: na jezdni na odcinku prostym – 2%; na łuku – 3%; pobocze gruntowe na odcinku prostym – 2%; na łuku: po stronie wewnętrznej 3%; po stronie zewnętrznej 2% (zgodnie z nachyleniem jezdni)

 

Konstrukcję nawierzchni dobrano wg Katalogu Typowych Nawierzchni (Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, z dn. 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie). Patrz: załącznik

 

d)     Odwodnienie drogi:

 

Jako odwodnienie projektowanego odcinka drogi przewidziano rowy przydrożne, trapezowe o dnie o szerokości 0.40m i skarpach o nachyleniu 1:1.5. Na początku projektowanego odcinka zaprojektowano przepust rurowy, żelbetowy. (Obliczenia przepustu: Patrz: załącznik)

 

e)      Roboty ziemne:

 

Bilans robót ziemnych:

- wykopy:              2221m3

- nasypy:              1351m3

 

Grunt nadaje się do wykorzystania bezpośrednio na budowie (wg PN). Tabela robót ziemnych: Patrz: załącznik.

 

 


Załącznik 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obliczenia łuku poziomego i pionowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Ustalenie prędkości projektowej

Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §12.1

 

·         Dla drogi klasy D przyjmujemy prędkość projektową Vp=40 [km/h]

 

 

2.      Dobieramy promień łuku kołowego „R”

 

Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §21 przy założonym pochyleniu jezdni i0=3%

 

·         Odczytana wartość dla prędkości miarodajnej Vp=40 [km/h] – R=150 [m]

 

3.      Dobieramy parametry klotoidy „A”.

 

a)      warunek estetyki R/3≤A≤R

50≤A≤150 [m]

 

b)     warunek geometryczny A≤R√γ

           A≤150√60

           A≤153,37

 

c)      warunek dynamiki A≥√Vp3 * 0,17

           A≥43,01

 

·         Przyjmuję A=100 [m]

 

4.      Wyznaczamy długość klotoidy „Lp

 

5.      Długość minimalna „LpMin

 

Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §22,1 dla prędkości Vp=40[km/h]

·         Przyjmujemy dopuszczalny przyrost przyspieszenia dośrodkowego k=0,9[m/s3]

 

 

6.      Poszerzenia „P”

 

Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §16.1 dla dróg klasy D

·         P≤0,2

·         30/R=P

30/150=0,2≤0,2

 

·         Trzeba zastosować poszerzeń drogi na łuku równe 0.2[m]

 

8. .

9.

10.

11.

12.

13.

14,

15.

16,

17.

18.

 

19.

20.

21. Długość łuku kołowego Ł

 

·        

 

22. Tyczenie klotoidy

 

km PPO

 

 

0+

0,00

km W=kmA +AW

 

0+

405,00

km PKP1 = kmW-To

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin