KATEDRA MOSTÓW POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ
Projekt odcinka drogi klasy D relacji
Leszno - Gostyń.
Konsultował: Wykonał:
Dr inż. Lesław Bichajło Jakub Bień
LP1/ C1/ IIIBD
Rzeszów, 2008
Temat projektu z przedmiotu Budownictwo Komunikacyjne wydany przez:
Politechnika Rzeszowska, Katedra Mostów,
ul. Akademicka bud. P, Rzeszów.
Projekt odcinka drogi klasy D relacji Leszno - Bydgoszcz.
Grunt nieuzbrojony, brak widocznych źródeł. Zagospodarowanie terenu: nieużytki. Grunt nadający się do stabilizowania spoiwem hydraulicznym.
a) Przebieg sytuacyjny:
Początek projektowanego odcinka znajduje się w 0.00km. W 284.41km znajduje się początek pierwszej krzywej przejściowej (L=66,67m, A=100m), która kończy się na 351.07km. W 396.28 km znajduje się środek łuku kołowego o promieniu R=150m. Kąt zwrotu trasy wynosi 600. Na wysokości 441.49km kończy się druga krzywa przejściowa (L=66,67m, A=100m), której początek znajduje się w 508.15km. Na wysokości 606.56 km kończy się projektowany odcinek.
b) Przebieg wysokościowy:
Początek projektowanego odcinka znajduje się na wys. 95m n.p.Kr. Niweleta do 100km podnosi się z nachyleniem i1=0.023. Projektowany łuk pionowy znajduje się w 100,67km na wysokości 97,3m n.p.Kr. Promień R=6000m (promień zwiększony ze względu na konieczność podniesienia niwelety), zasięg łuku T=25,5m, strzałka z=0.054m. Nachylenie niwelety i2=0.0145. Drogi łuk pionowy znajduje się w 325,25km na wysokości 100,2m n.p.Kr. Promień R=10000m, zasięg łuku T=6 m, strzałka z=0.0018m.. Nachylenie niwelety i3=0.0157.
c) Przekrój typowy:
Dla projektowanej drogi przyjęto szerokości: pasa ruchu 2.50m, pobocza gruntowego 0,75. Przewidziane spadki: na jezdni na odcinku prostym – 2%; na łuku – 3%; pobocze gruntowe na odcinku prostym – 2%; na łuku: po stronie wewnętrznej 3%; po stronie zewnętrznej 2% (zgodnie z nachyleniem jezdni)
Konstrukcję nawierzchni dobrano wg Katalogu Typowych Nawierzchni (Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, z dn. 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie). Patrz: załącznik
d) Odwodnienie drogi:
Jako odwodnienie projektowanego odcinka drogi przewidziano rowy przydrożne, trapezowe o dnie o szerokości 0.40m i skarpach o nachyleniu 1:1.5. Na początku projektowanego odcinka zaprojektowano przepust rurowy, żelbetowy. (Obliczenia przepustu: Patrz: załącznik)
e) Roboty ziemne:
Bilans robót ziemnych:
- wykopy: 2221m3
- nasypy: 1351m3
Grunt nadaje się do wykorzystania bezpośrednio na budowie (wg PN). Tabela robót ziemnych: Patrz: załącznik.
Obliczenia łuku poziomego i pionowego.
1. Ustalenie prędkości projektowej
Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §12.1
· Dla drogi klasy D przyjmujemy prędkość projektową Vp=40 [km/h]
2. Dobieramy promień łuku kołowego „R”
Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §21 przy założonym pochyleniu jezdni i0=3%
· Odczytana wartość dla prędkości miarodajnej Vp=40 [km/h] – R=150 [m]
3. Dobieramy parametry klotoidy „A”.
a) warunek estetyki R/3≤A≤R
50≤A≤150 [m]
b) warunek geometryczny A≤R√γ
A≤150√60
A≤153,37
c) warunek dynamiki A≥√Vp3 * 0,17
A≥43,01
· Przyjmuję A=100 [m]
4. Wyznaczamy długość klotoidy „Lp”
5. Długość minimalna „LpMin”
Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §22,1 dla prędkości Vp=40[km/h]
· Przyjmujemy dopuszczalny przyrost przyspieszenia dośrodkowego k=0,9[m/s3]
6. Poszerzenia „P”
Na podstawie – „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Nr 43” §16.1 dla dróg klasy D
· P≤0,2
· 30/R=P
30/150=0,2≤0,2
· Trzeba zastosować poszerzeń drogi na łuku równe 0.2[m]
8. .
9.
10.
11.
12.
13.
14,
15.
16,
17.
18.
19.
20.
21. Długość łuku kołowego Ł
·
22. Tyczenie klotoidy
km PPO
0+
0,00
km W=kmA +AW
405,00
km PKP1 = kmW-To
...
assist_win