Deepak Chopra Siedem Duchowych Praw Sukcesu.doc

(319 KB) Pobierz
DEEPAK CHOPRA

DEEPAK CHOPRA

SIEDEM DUCHOWYCH praw SUKCESU

PRAKTYCZNY PRZEWODNIK, JAK SPEŁNIĆ SWOJE MARZENIA

przełożyła

Anna Łobocka-Oleksowicz

Wydawnictwo MEDIUM


Tytuł oryginału: The Seven Spiritual Laics of Success Copyright © 1994 by Deepak Chopra, M. D.

Original U.S. Co-Publication 1994 by New Worid Library and Amber-Allen Publishing, San Rafael, California, USA

Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo MEDIUM, 1997

Wszelkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment niniejszej książki nie może być publikowany ani reprodukowany w jakiejkolwiek formie bez pisem­nej zgody wydawcy.

Projekt okładki: Greg Wittrock, New York City (wykorzystano fragment z Asavari Ragini, Subimperiał Mughal, c. 1625

Redakcja: Lilianna Mieszczańska

Skład i łamanie: M&S Studio 02-010 Warszawa, ul. Nowowiejska 39/27 EJEE* tel./fax 624-14-82 w.l6, 620-93-32, 25-46-48

Druk i oprawa: „Drogowiec" Kielce, ul. Sienna 2

Wydawnictwo MEDIUM 00-810 Warszawa/ ul. Srebrna 16 tel./fax 624-14-82,620-93-32

ISBN 83-86755-48-2


Jesteś tym, czym głębokie twe pragnienie Jakie twe pragnienie, taka twoja wola Jaka twoja wola. taki czyn Jaki czyn twój, taki los.

Upaniszada Brihadaranyaka IV. 4.5


Spis treści

Podziękowania .................................... 9

Wstęp ......................................... 11

Rozdział l Prawo czystej możliwości .................. 15

Rozdziat 2 Prawo dawania ......................... 29

Rozdział 3 Prawo karmy, czyli przyczyny i skutku ....... 39

Rozdział 4 Prawo najmniejszego wysiłku .............. 51

Rozdziat 5 Prawo intencji i pragnienia ................ 63

Rozdział 6 Prawo nieprzywiązywania się ............... 77

Rozdział 7 Prawo dharmy, czyli celu życia ............. 89

Streszczenie i wnioski ............................. 99

Inne prace Deepaka Chopry ........................ 105

Drogi Czytelniku! ................................ 107


Podziękowania

Chciałbym wyrazić swą miłość i wdzięczność następującym osobom:

Janet Mills za pełną miłości matczyną opiekę nad tą książką od chwili jej rozpoczęcia do ukoń­czenia.

Ricie Chopra, Mallice Chopra i Gautamie Cho-pra za to, iż są żywym ucieleśnieniem siedmiu duchowych praw.

Rayowi Chambersowi, Gayle Rosę, Adriannie Nienow, Davidowi Simonowi, George'owi Harriso-nowi, 01ivii Harrison i Naomi Judd za odwagę i poświęcenie się wizji zapierającej dech swą po­tęgą - natchnioną, wzniosłą, szlachetną i prze­mieniającą życie.

'Rogerowi Gabrielowi, Brentowi Becvarowi, Ro­sę Bueno-Murphy i całemu mojemu personelowi w Sharp Center for Mind-Body Medicine za to, że swym przykładem inspirują naszych gości i pa­cjentów.


10              siedem duchowych PRAW sukcesu

Deepakowi Singhowi, Geecie Singh i całemu mojemu personelowi w wydawnictwie Quantum Publications za ich niesłabnącą energię i poświę­cenie.

Muriel Nellis za jej nieugiętą wolę zachowania jak największej rzetelności w całej naszej pracy.

Richardowi Perłowi za to, że jest wspaniałym przykładem osoby odwołującej się we wszystkim do Jaźni.

Lindzie Ford za jej niezachwianą wiarę w wiedzę płynącą z Jaźni, zaraźliwy entuzjazm i oddanie sprawie przeobrażenia życia tak wielu ludzi.

Billowi Ełkusowi za zrozumienie i przyjaźń.


WStęp

Książka ta nosi tytuł Siedem duchowych praw sukcesu, jednak można by ją również nazwać Siedem duchowych praw życia, ponieważ mowa tu o tych samych zasadach, według których przy­roda stwarza całą rzeczywistość materialną -wszystko, co widzimy, słyszymy, wąchamy albo czego smakujemy i dotykamy.

W mojej książce Creating AjJluence: Wealth Consciousness in theFieId ofAllPossibilities (Two­rzenie dostatku: świadomość bogactwa w polu wszystkich możliwości) przedstawiłem sposoby uzyskania świadomości bogactwa opartej na pra­wdziwym zrozumieniu funkcjonowania przyrody. Siedem duchowychpraw sukcesu podaje istotę tej nauki. Utrwalenie tej wiedzy w świadomości po­zwoli wam swobodnie i bez wysiłku tworzyć nie­ograniczone bogactwo i osiągnąć powodzenie w każdym przedsięwzięciu.


12              siedem DUCHOWYCH PRAW sukcesu

Sukces w życiu można zdefiniować jako trwałe odczuwanie coraz większego szczęścia i nieprze­rwane osiąganie godnych celów. Sukces to zdol­ność spełniania pragnień z łatwością i bez trudu. Niemniej jednak odniesienie sukcesu, w tym stworzenie bogactwa, zawsze uważane było za proces wymagający ciężkiej pracy i zarazem czę­sto odbywający się kosztem innych ludzi. Potrze­ba nam bardziej duchowego podejścia do sukcesu i obfitości, która oznacza spływanie do nas wszel­kiego dobra. Znając i stosując prawa duchowe, wchodzimy w harmonię z przyrodą i tworzymy beztrosko, radośnie i z miłością.

Sukces ma wiele aspektów; bogactwo material­ne to tylko jeden z jego elementów. Ponadto su­kces to podróż, a nie cel. Dostatek we wszystkich swych przejawach jest jednym z tych czynników, który czyni podróż przyjemniejszą. Ale sukces oznacza także zdrowie, energię i entuzjazm dla życia, udane związki międzyludzkie, wolność two­rzenia, równowagę emocjonalną i psychiczną, za­dowolenie i spokój umysłu.

Jednak nawet doświadczywszy tych stanów, pozostaniemy nie spełnieni, jeśli nie będziemy pielęgnować ziaren boskości w naszym wnętrzu. W rzeczywistości jesteśmy boskością w przebra­niu; bogowie i boginie w zarodku, ukryci w nas, pragną się w pełni zmaterializować. Dlatego pra-


wstęp                       13

wdziwy sukces jest doświadczaniem cudu. Jest to ujawnianie się boskości w nas. Jest to dostrze­ganie boskości wszędzie, we wszystkim -w oczach dziecka, w pięknie kwiatu, w locie pta­ka. Kiedy będziemy przeżywać nasze życie jako cudowny wyraz boskości - nie chwilami, lecz stale - wtedy poznamy prawdziwe znaczenie sukcesu.

Zanim zdefiniujemy siedem duchowych praw, wyjaśnijmy pojęcie prawa. Prawo jest procesem, w którym to, co nieprzejawione, staje się przeja­wione, obserwator obserwowanym, widzący wido­kiem; procesem, dzięki któremu marzyciel urze­czywistnia marzenie.

Cale stworzenie, wszystko, co istnieje w fizycznym świecie, to nieprzejawione manifestujące się w prze­jawieniu. Wszystko, co oglądamy, pochodzi z niezna­nego. Nasze ciało fizyczne, wszechświat fizyczny -wszystko bez wyjątku, co postrzegamy zmysłami -jest przemianą nieprzejawionego, nieznanego i nie­widocznego w przejawione, znane i widoczne.

Wszechświat fizyczny to nic innego jak Jaźń zwinięta w Sobie, doświadczająca Siebie jako duch, umysł i materia fizyczna. Innymi słowy, wszelka twórczość to procesy, przez które Jaźń albo boskość wyraża Siebie. Świadomość w ru­chu objawia się jako wszechświat w wiecznym tańcu życia.


14              siedem DUCHOWYCH praw sukcesu

Źródłem wszelkiego stworzenia jest boskość (al­bo duch); proces tworzenia to boskość w ruchu (albo umysł); a przedmiot tworzenia to fizyczny wszechświat (włącznie z ciałem fizycznym). Te trzy elementy rzeczywistości - duch, umysł i cia­ło, czyli obserwator, proces obserwowania i ob­serwowany - są zasadniczo tożsame. Wszystkie pochodzą z tego samego źródła: z pola czystych możliwości, które jest całkowicie nieprzejawione.

Prawa fizyki wszechświata to w istocie cały ten proces boskości w ruchu albo świadomości w ru­chu. Rozumiejąc te prawa i stosując je w życiu, możemy stworzyć wszystko, o czym marzymy, bo­wiem te same prawa, którymi posługuje się przy­roda, by stworzyć las, galaktykę, gwiazdę albo ludzkie ciało, mogą także spowodować spełnienie naszych najgłębszych pragnień.

Teraz zajmijmy się siedmioma duchowymi pra­wami sukcesu i zastanówmy się, jak je wprowa­dzić w życie.


Rozdział l

Prawo czystej możliwości

Źródtem wszelkiego stworzenia Jest czysta świadomość... czysta możliwość pragnąca się wyrazić, przejść ze stanu nieprzejawio-nego w przejawiony.

I kiedy uświadomimy sobie, że nasza pra­wdziwa Jaźń jest czystą możliwością, jed­noczymy się z mocą, która nadaje postać wszystkiemu we wszechświecie.


Na początku.

Nie byto bytu ani niebytu,

Cały ten świat byt nieprzejawioną energią...

Jedyny oddychał, bez oddechu, z własne; mocy Nic więcej nie byto...

Pieśń o stworzeniu, Rigweda

—pierwsze duchowe prawo sukcesu to prawo Ł czystej możliwości.

Według tego prawa w swojej istocie jesteśmy czystą świadomością. Czysta świadomość jest czystą możliwością; jest to pole wszystkich możli­wości i nieskończonego tworzenia. Czysta świa­domość to nasza duchowa natura. Będąc nie­skończona i nieograniczona, jest również czystą radością. Inne atrybuty świadomości to czysta wiedza, bezgraniczna cisza, doskonała równowa­ga, niezwyciężoność, prostota i szczęście. To na­sza prawdziwa istota. Nasza prawdziwa istota jest czystą możliwością.

Gdy odkryjesz swoją podstawową naturę i po­znasz, kim naprawdę jesteś, przekonasz się, że w samej tej wiedzy zawiera się zdolność realizacji każdego twojego marzenia, ponieważ


18              siedem duchowych praw sukcesu

jesteś wieczną potencjalnością, niezmierzonym zbiorem możliwości wszystkiego, co było, jest i bę­dzie. Prawo czystej możliwości można by również nazwać prawem Jedności, ponieważ u podstaw nieskończonej różnorodności życia kryje siej e d -n o ś ć jedynego wszechprzenikającego ducha. Nie jesteś oddzielony od tego pola energii^ Pole czystej możliwości to twoja własna Jaźń. I im mocniej doświadczasz swojej prawdziwej natury, tym bliżej jesteś pola czystej możliwości.

Doświadczenie Jaźni, czyli „ukierunkowanie na Jaźń", oznacza, że naszym wewnętrznym punktem odniesienia jest nasz własny duch, a nie przedmio­ty, z którymi się stykamy. Przeciwieństwem ukie­runkowania na Jaźń jest ukierunkowanie na przed­miot. Będąc ukierunkowani na przedmiot, zawsze znajdujemy się pod wpływem przedmiotów poza Jaźnią, a zatem sytuacji, okoliczności, ludzi i rze­czy. Odwołując się do przedmiotów, stale poszuku­jemy aprobaty innych ludzi. Nasze myślenie i za­chowanie nastawione są zawsze na oczekiwaną reakcję. Opierają się zatem na strachu.

Przy ukierunkowaniu na przedmiot mamy tak­że silną potrzebę kontrolowania sytuacji oraz zewnętrznej mocy. Potrzeby aprobaty, kontroli i zewnętrznej władzy wynikają ze strachu. Ze­wnętrzna moc nie jest mocą czystej możliwości ani mocą Jaźni, nie jest prawdziwą mocą. Kiedy


prawo czystej możliwości             19

doświadczamy mocy Jaźni, nie ma strachu, nie czujemy się przymuszeni do panowania nad ze­wnętrznymi sprawami i nie zabiegamy o aprobatę ani o władzę.

Przy ukierunkowaniu na przedmiot wewnętrz­nym punktem odniesienia jest nasze ego. Ego jednak nie jest tym, kim naprawdę jesteś. Ego to twój wizerunek własny, jaki sobie stworzyłeś, ma­ska, którą przywdziewasz wobec innych, rola, jaką grasz. Twoja maska czuje się wspaniale, kiedy jest aprobowana. Chce panować i żywi się władzą, albowiem żyje w strachu.

Prawdziwa Jaźń, czyli twój duch, twoja dusza, jest zupełnie od tego wolna. Niewrażliwa na kry­tykę, nie lęka się żadnej trudności, nie czuje się od nikogo gorsza. Ale zarazem jest także pokorna, nad nikogo się nie wywyższa, ponieważ rozpozna­je, że wszyscy inni są tą samą Jaźnią, tym samym duchem w różnych przebraniach.

Oto zasadnicza różnica między ukierunkowa­niem na przedmiot a ukierunkowaniem na Jaźń. Będąc zorientowany na Jaźń, doświadczasz swej prawdziwej istoty, która nie boi się żadnych prze­ciwności, żywi szacunek do wszystkich ludzi i nie czuje się od nikogo gorsza. Moc Jaźni jest zatem prawdziwą mocą.

Natomiast potęga wynikająca z ukierunkowa­nia na przedmiot jest fałszywą mocą. Oparta na


20              siedem duchowych praw sukcesu

ego, trwa tylko tak długo, jak przedmiot, do kto rego się odnosi. Jeśli sprawujesz jakiś urząd -prezydenta kraju bądź prezesa korporacji - albo jeśli masz dużo pieniędzy, władza, którą się cie­szysz, przemija wraz ze stanowiskiem, pracą, pie­niędzmi. Władza oparta na ego przetrwa jedynie tak długo, jak tytuły i zaszczyty. Gdy tylko stra­cisz przywileje i bogactwa, minie i władza.

Natomiast moc płynąca z Jaźni jest stała, po­nieważ opiera się na poznaniu Jaźni. Taka moc ma swoiste cechy. Przyciąga do ciebie osoby, a także rzeczy, których pragniesz. Jak magnes działa na ludzi, sytuacje i okoliczności, tak aby wspierały twoje pragnienia. Inaczej mówiąc, otrzymujesz również wsparcie od sił przyrody, od boskości, płynące z bycia w stanie łaski. Twoja moc sprawia, że cieszysz się obcowaniem z ludźmi, a oni radują się więzią z tobą. Ta moc jest mocą więzi rodzącej się z prawdziwej miłości.

Jak możemy stosować prawo czystej możliwo­ści, czyli czerpać z pola wszystkich możliwości w naszej ludzkiej egzystencji? Jeśli pragniesz cie­szyć się jego dobrodziejstwami i chcesz w pełni wykorzystać zdolności twórcze właściwe czystej świadomości, musisz mieć do niej dostęp. Jedna z dróg ku temu wiedzie przez codzienne praktykowa­nie milczenia, medytacji i nieosądzania. Przebywanie


PRAWO czystej możliwości             21

w otoczeniu przyrody również umożliwi ci kon­takt z własnościami pola: nieograniczoną twór­czością, wolnością, błogostanem.

Praktyka milczenia oznacza poświęcenie pew- \ nego czasu na to, by po prostu być. Doświadcza­cie ciszy oznacza również czasowe powstrzyma­nie się od mówienia i od takich czynności, jak oglądanie telewizji, słuchanie radia albo czytanie książek. Jeżeli nigdy nie dajesz sobie okazji do doznawania ciszy, rośnie gwałtowność wewnętrz­nego dialogu, który stale ze sobą toczysz.

Co jakiś czas oddaj się przebywaniu w ciszy. Albo po prostu postanów zachowywać milczenie przez określony czas każdego dnia. Możesz je zachowywać przez dwie godziny, albo -jeśli uwa­żasz, że to za długo -...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin