ref2.doc

(89 KB) Pobierz

AKADEMIA OBRONY NARODOWEJ

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I DOWODZENIA

 

Kierunek: LOGISTYKA

 

 

 

 

Aleksandra WORONKO, Artur WYSZYŃSKI

Zarządzanie strategiczne, gr. F

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie nr 2

Metoda kluczowych czynników sukcesu

Metoda łańcucha wartości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WARSZAWA                                                                                                 2014

I. Kluczowe czynniki sukcesu

 

              Kluczowe czynniki sukcesu to analiza zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa, analiza mocnych i słabych stron za pomocą listy KCS. Obszary
w których dokonywana jest analiza kluczowych czynników sukcesu to:

1.      pozycja na rynku;

2.      pozycja kosztowa;

3.      wizerunek organizacji;

4.      poziom techniki i technologii;

5.      rentowność i potencjał finansowy;

6.      poziom organizacyjny i zarządzania

              Z każdej z grup należało wybrać takie czynniki, które będą najważniejsze, decydujące o pozycji konkurencyjnej i możliwościach rozwojowych przedsiębiorstwa. Kolejne etapy dla metody kluczowych czynników sukcesu polegają na określeniu wag poszczególnych rozpatrywanych czynników sukcesu oraz na zbadaniu, czy
w analizowanym przedsiębiorstwie każdy z KCS jest słabą czy mocną stroną oraz wyrażenie tej oceny w sposób liczbowy. Ostatni krok to graficzne przedstawienie ocen dla lepszego zobrazowania i porównania badanej firmy z liderem rynku.

II. Analiza kluczowych czynników sukcesu

 

              Kluczowe czynniki sukcesu, które wybraliśmy ze wspomnianych wcześniej sześciu grup, zostały dobrane odpowiednio dla branży cukierniczej. Wytypowaliśmy dwanaście KCS:

1.      Rozpoznawalność marki

2.      Dynamika wzrostu

3.      Pozycja względem lidera

4.      Szerokość asortymentu

5.      Reputacja

6.      Liczba punktów dystrybucji

7.      Poziom cen

8.      Wydatki na rozwój

9.      Poziom technologii

10. Kredytowanie

11. Kultura

12. Ekologia.

 

              Każdemu z nich nadaliśmy odpowiednie wagi, dzięki czemu mogliśmy stwierdzić, że najistotniejszym kluczowym czynnikiem sukcesu będzie rozpoznawalność marki, pozycja względem lidera a także dynamika wzrostu, najmniej istotna okazała się ekologia.

              Do analizy kluczowych czynników sukcesu wybranej firmy (Tofik), niezbędny jest lider danej branży, do którego będziemy porównywać nasze przedsiębiorstwo. Przodującą jest spółka Wedel, której oceny są w większości tymi najwyższymi (5). Jedynie cztery kluczowe czynniki sukcesu są punktowane niżej (Tabela nr 1). Ocena najwyższa - 5, oznacza firmę najlepszą i wyróżniającą się, natomiast 1 to firma bardzo słaba, wyraźnie odstająca od konkurencji.

 

Tabela nr 1. Porównanie oceny kluczowych czynników sukcesu

 

   

 

Rysunek nr 1. Profil konkurencyjny firmy Tofik i lidera

              Na podstawie wcześniejszych ustaleń (tabela nr 1) można dokonać analizy profili konkurencyjnych. Stworzenie graficznego przedstawienia (rysunek nr 1) pozwala na określenie pod jakim względem badane przedsiębiorstwo jest lepsze bądź słabsze od lidera. Z łatwością można dostrzec dystans jaki dzieli obie firmy pod względem każdego z czynników. Największą odległość można zauważyć między ocenami pierwszego, kluczowego czynnika sukcesu, gdzie firma Tofik wypada słabo, natomiast u Wedla jest on na najwyższym poziomie. Zaskakującym może być fakt, że trzy ostatnie KCS są lepiej oceniane w przedsiębiorstwie Tofik niż u lidera. Pocieszającym jest również fakt, że w kilku przypadkach nasza spółka dogania przodującą firmę w kilku ważnych czynnikach.

IV. Podsumowanie

 

              Podsumowując ocenę kluczowych czynników sukcesu firma Tofik w chwili obecnej traci dużo do lidera branży cukierniczej. Główną bolączką Tofika jest mała rozpoznawalność marki, która niewątpliwie ma ogromny wpływ na zyski osiągane przez ową spółkę. Lider branży dzięki wieloletniej tradycji, obecności na wielu rynkach europejskich i światowych oraz dzięki olbrzymiemu budżetowi większość
z kluczowych czynników sukcesu utrzymuje na najwyższym poziomie. Spółce Tofik, aspirującej do przejęcia części rynku, bez przedsięwzięcia działań na szeroką skalę może być ciężko osiągnąć wspomniany cel ze względu na niską ocenę dużej części najbardziej znaczących KCS.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin